Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisella ei ole varaa enää etelän lomamatkaan!

Vierailija
17.08.2025 |

Etelän lomamatkat ovat kallistuneet laskelmieni mukaan melkein 100% kolmessa vuodessa. Meillä keskituloisella pariskunnalla ei ole varaa enää lähteä lomamatkalle kahden lapsen kanssa, kenellä on kolme tonnia ylimääräistä kun kaikki muutkin hinnat ovat nousseet.

Kaikki rahat menevät pakollisiin menoihin, lomamatka Lappiinkin on poissuljettu kun tulee vielä kalliimmaksi kuin ulkomaanmatkat. Mitä järkeä kohta käydä töissä kun elämä on pelkkää töihin menoa ja kotona olemista.

Kommentit (206)

Vierailija
81/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Keskituloinen on Suomessa 3700-4000eur. Terveisin tekoäly. Jos on 2500 bruttotulot niin on kyllä pienituloinen. Hienoa jos on varaa matkustaa tai tehdä itselle mieleisiä asioita.

Tässä toinen tekoäly: 

Keskituloinen tarkoittaa henkilöä, jonka tulotaso on lähellä mediaanituloa, eli keskimääräistä tuloa. Suomessa keskituloiseksi voidaan katsoa henkilö, jonka kuukausitulot ovat noin 2500-4500 euroa, riippuen määritelmästä ja siitä, lasketaanko tulot bruttona vai nettona. 

Vierailija
82/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä puhu höpöjä. Kyllä riittää hyvinkin jos kulutus muuten on säästäväistä. Minun lapseni perhe käy noin kolme kertaa vuodessa reissussa ja molemmat tekevät ns. suorittavaa työtä!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ei ole varaa = kenellekään ei ole varaa ja se on yhteiskunnan vika. 

Vierailija
84/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Feikkipandemian jälkeen majoitusten hinnat nostettiin ainakin 3 kertaisiksi. Liittyy siihen että feikkipandemiassa isot sijoitusfirmat osti pienet majoitusliikkeet. Vaikka fasadi on pieni hotelli sen omistaa joku blackrock. Niille on ihan sama onko asiakkaita. Rahat ei lopu.

Vierailija
85/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekee ruoat itse lomalla ja ei ota sitä kalleinta hotellia vaan halvan airbnb niin kyllä varmasti riittää rahat lomaan.

Ja jättää viinat ostamatta niin säästää vielä enemmän

Viinapullon saa ulkomailla 2e kaupasta..

Ja ravintolasta 100€

Vierailija
86/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500€ saa lennot 4 ihmiselle, hotellit tai airbnb viikoksi 500€, ruoat 200€, jos ei keskituloisena saa vähän yli tonnia säästettyä niin jossain on vikaa.

4 hengellä menee tuo 200€ ruokaan päivässä lomalla

Jos käy Savoyssa syömässä. Aika saatanan läski perhe sulla, jos 50/nenä menee tavismättöön.

Pitkin Eurooppaa  syöneenä voin väittää, että 15€  päivässä aikuinen syö erinomaisesti ja siinä on viinipullokin mukana.

Vierailija
87/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On globaalisti ja ekologisesti ajateltuna ihan järjetöntä luksusta matkustaa vuosittain tai jopa useammin ulkomaille, vieläpä lasten kanssa jotka ei sitä täysin osaa arvostaa tai edes muista sitten aikuisena kunnolla (ja ottavat tämän luksuksen sitten itsestäänselvyytenä). 

Ethän sinäkään muista aikuisena tekemiäsi lomia sen jälkeen kun sairastut alzheimeriin. Lapsilla voi silti olla hauskaa, vaikkeivat kaikkea muistakaan vuoden päästä. 

Vierailija
88/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kenellä on kolme tonnia ylimääräistä 

Minulla ja minun miehellä on kummallakin kymmeniä tuhansia ylimääräistä.

- keskituloinen pariskunta jolla on yhteensä viisi lasta

Vierailija
89/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela kustantaa somalien lomamatkat vaaralliseen Somaliaan. Jopa Saksassa tuollainen on lopetettu.

Vierailija
90/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskituloinen on Suomessa 3700-4000eur. Terveisin tekoäly. Jos on 2500 bruttotulot niin on kyllä pienituloinen. Hienoa jos on varaa matkustaa tai tehdä itselle mieleisiä asioita.

Tässä toinen tekoäly: 

Keskituloinen tarkoittaa henkilöä, jonka tulotaso on lähellä mediaanituloa, eli keskimääräistä tuloa. Suomessa keskituloiseksi voidaan katsoa henkilö, jonka kuukausitulot ovat noin 2500-4500 euroa, riippuen määritelmästä ja siitä, lasketaanko tulot bruttona vai nettona. 

Lasketaanko bruttona vai nettona... niin eli keskitulo 4000 brutto, 2500 netto. 

Vierailija
91/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

500€ saa lennot 4 ihmiselle, hotellit tai airbnb viikoksi 500€, ruoat 200€, jos ei keskituloisena saa vähän yli tonnia säästettyä niin jossain on vikaa.

Jos käy Savoyssa syömässä. Aika saatanan läski perhe sulla, jos 50/nenä menee tavismättöön.

Pitkin Eurooppaa  syöneenä voin väittää, että 15€  päivässä aikuinen syö erinomaisesti ja siinä on viinipullokin mukana.

Ihan perus ravintolassa menee jo helposti 50€ per henkilö.

Vierailija
92/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole muuttaanut kulutustottumuksiani isompaan suuntaan, on selvää että kaikki johtuu hintojen noususta, palkkojen nousu ei ole pysynyt perässä. Pari vuotta sitten ei tosiaan ollut mitään ongelmaa maksaa etelän matkaa toisin kuin nyt.

ap

Mä en ole huomannut mitään hintojen nousua, pienestä palkasta jää edelleen säästöön  kuten ennenkin. 

Vierailija
93/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä toinen tekoäly: 

Mediaani ja keskiarvo on täysin eri asiat

Vierailija
94/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helpostihan tuo 200€ menee jos käy vaikka 4 kertaa päivässä ravintolassa syömässä, ei kai kukaan tee itse ruokaa kun on lomalla?

Vierailija
95/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloisten apuna on kyllä osittain myös verotus. Keskituloisella, juuri tuohon tekoälyn haarukkaan kuuluvana, mun veroprosentti on reilusti yli 20%. Jos palkka on puolet pienempi, niin veroprosentti on yli puolet vähemmän, 10% tietämillä.

Vierailija
96/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämme joka vuosi kumpikin kahden kuukauden nettopalkan verran rahaa ja näin meillä on kasassa seuraava vuoden menot. 

Jos ette kolmea tonnia saa säästöön vuo-des-sa teillä on on oltava menoja ihan liikaa. 

Vierailija
97/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 2200 € palkka ja miehellä 8500 € eikä sikti tunnu olevan rahaa lomamatkaan. Maksan itse veroja 500 kuussa, mies maksaa puolet palkasta. Päivähoitomaksut 4 lapsesta maksetaan täysin näillä tuloilla eli 500 per lapsi.

Eli ei edes näin hyvätuloisillakaan ole enää varaa. 

Päivähoidon enimmäismaksu Suomessa on 311 euroa kuukaudessa perheen nuorimmasta lapsesta, kun lapsi on varhaiskasvatuksessa kokoaikaisesti, kertoo Kuntaliitto.fi. Toisesta lapsesta perittävä maksu on enintään 40% nuorimman lapsen maksusta, eli enintään 124 euroa kuukaudessa. Seuraavien lasten maksut ovat 20% nuorimman lapsen maksusta. Alin perittävä maksu on 30 euroa kuukaudessa

Kuntaliitto.fi

Vierailija
98/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi kun pääsiskin etelään. Olen kohta 20 vuotta säästänyt. taitaa olla viiminen reissu, seuraavan 20 vuoden jälkeen olen jo kuollut. Nim. työtön N58

Vierailija
99/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on vastaavasti korkojen, polttoaineen, sähkönhintojen laskujen myötä parantunut tilanne tonneilla ja meillä on taas varaa matkustaa. 

Vierailija
100/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa itsekkin olen miettinyt.

Ulkomaanmatkat eivät ole pakollisia, siis urputus loppukoon.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kolme