Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Keskituloisella ei ole varaa enää etelän lomamatkaan!

Vierailija
17.08.2025 |

Etelän lomamatkat ovat kallistuneet laskelmieni mukaan melkein 100% kolmessa vuodessa. Meillä keskituloisella pariskunnalla ei ole varaa enää lähteä lomamatkalle kahden lapsen kanssa, kenellä on kolme tonnia ylimääräistä kun kaikki muutkin hinnat ovat nousseet.

Kaikki rahat menevät pakollisiin menoihin, lomamatka Lappiinkin on poissuljettu kun tulee vielä kalliimmaksi kuin ulkomaanmatkat. Mitä järkeä kohta käydä töissä kun elämä on pelkkää töihin menoa ja kotona olemista.

Kommentit (206)

Vierailija
41/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekee ruoat itse lomalla ja ei ota sitä kalleinta hotellia vaan halvan airbnb niin kyllä varmasti riittää rahat lomaan.

Vierailija
42/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika materialistinen arvomaailma, mut ok.

Sivusta huomautan, että vaikka ehkä onkin materialistinen arvomaailma, niin kyllä kai se olisi ihan oikein että kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä olisi rahaa johonkin extraan? Vaikka sitten lomamatkaan, jos he niin haluavat. Ei voi olla oikein, että kaikki menee peruselämiseen. Silloinhan tilanne on ihan sama, kuin ei kävisi töissä ollenkaan.

No, ei sitten muuta kuin aamusta menette esimiestenne pakeille ja irtisanoudutte. Sen jälkeen olisi ainakin aikaa matkustella, mutta veikkaan ettei rahaa olisi sitten senkään vertaa. 

Ehkä kannattaisi kuitenkin säästää ennen irtisanoutumista kolmen kuukauden palkan verran, koska irtisnoutuminen tuottaa karenssin työttömyyskorvauksiin.

Ei se ehkä ihan sama kai sitten olekaan käyttekö töissä vai

Itsehän juuri vahvistit että sama on! Kunhan sen verran puskuria raapii kasaan, että karenssin ajan saa kituutettua, niin sen jälkeen tilanne on ihan sama. Ei rahaa matkustaa työssäkäyvänä, ei rahaa matkustaa työttömänä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ihmeessä pitäisi koko ajan matkustaa? Jotta työkaverilleen voi kehuskella? Itse en viitsi.

Vierailija
44/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mä ole kyllä huomannut, että hinnat olisi noussut. Ihan samaan tapaan käyn kesäisin viikon etelässä

Vierailija
45/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on kulkaa sillä tavalla, että köyhyyden raja on siirtynyt roimasti ylöspäin. Jos on köyhä silloin, kun rahaa ei jää mihinkään ylimääräiseen asumiskulujen ja ruoan jälkeen, niin todella moni näennäisesti keskituloinen alkaa olla siinä pisteessä. Varsinkin jos perheessä on useampia lapsia. 

Vierailija
46/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun työpaikan siivooja valittelee aina ettei palkka riitä mihinkään. Tekisi mieli sanoa hänelle että lopeta se tupakointi ja peliautomaattien pelaaminen ja lue se Seiska-lehti kirjastossa, niin alkaa kummasti riittämään. En vaan kehtaa sanoa kun se loukkaantuisi kuitenkin. No huvinsahan ne pitää köyhälläkin olla. Hän itse asiassa oli menossa joskus etelänmatkalle mutta pandemia sotki sen haaveen, ja veikkaan että ne säästöt on jo aikaa sitten uudelleensijoitettu em. asioihin.

Vierailija
47/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäs kilpavarustelit elämän josta kuvittelet kaikkien olevan kateellinen. 

Vierailija
48/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä kommentoi isotuloiset perheet. Kai sitä nyt on varaa jos bruttotulot jotain 8000 e kuussa 😂 Vähän eri asia jos on vaikka 2500 e tienaavat aikuiset. 

Kysyttiin keskituloisten perheiden matkustelusta. 8000 euroa bruttona on keskitulo kahdelle palkansaajalle, 2500 euroa bruttotulot on pieni palkka eikä liity aloitukseen mitenkään.

Vierailija
49/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmeessä pitäisi koko ajan matkustaa? Jotta työkaverilleen voi kehuskella? Itse en viitsi.

Toiset ihan aidosti tykkäävät matkustaa oman hyvinvoinnin takia. Minulle matkustaminen on paras keino rentoutua ja saada uutta sisältöä elämään. En minä matkusta muiden takia, enkä aina edes kerro matkoistani. Jos sinä et saa matkustamisesta samaa tunnetta, et voi asiaa ymmärtää mitenkään.

Vierailija
50/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ruoka, lämpö, uudet kokemukset.

Vierailija
51/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä kommentoi isotuloiset perheet. Kai sitä nyt on varaa jos bruttotulot jotain 8000 e kuussa 😂 Vähän eri asia jos on vaikka 2500 e tienaavat aikuiset. 

Kysyttiin keskituloisten perheiden matkustelusta. 8000 euroa bruttona on keskitulo kahdelle palkansaajalle, 2500 euroa bruttotulot on pieni palkka eikä liity aloitukseen mitenkään.

Hyvin harva suomalainen tienaa 4000€/kk tai enemmän, jotkut lääkärit ja juristit ehkä, mutta ei kukaan muu.

Vierailija
52/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomalaiset matkustavat eniten Kreikkaan, Espanjaan ja Turkkiin.😂😂😂

Vierailija
53/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En mä ole kyllä huomannut, että hinnat olisi noussut. Ihan samaan tapaan käyn kesäisin viikon etelässä

No kyllä mäkin itseni sinne pystyisin kustantamaan, mutta meillä on kolme lastakin. Perheelliselle kaikessa kustannukset on moninkertaiset.

Vierailija
54/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tekee ruoat itse lomalla ja ei ota sitä kalleinta hotellia vaan halvan airbnb niin kyllä varmasti riittää rahat lomaan.

Ja jättää viinat ostamatta niin säästää vielä enemmän

Vierailija
55/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerää marjoja, kerää pulloja ja tölkkejä, muuta telttaan asumaan.

Vierailija
56/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syö kotona saunassa ja työnnä löylykauha haitariin. Problem solved.

Vierailija
57/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rääkyvät kakarat vituttaa koneessa ja kohteessa. Vanhemmat on hukannu otteensa. Me vaimon kans tienataan yht 100k vuodessa ja yritetään kattella lomat sen mukaan missä ei oo lapsiperheitä..

Voi luoja mitä snobismia. Missä koneessa ne kakarat rääkyy? En muista edes, koska viimeksi olisin kuullut lapsen itkua lentokoneessa ja lennän 4-6 lomalentoa/reittilentoa vuodessa Usein on lapsia koneessa paljonkin, aina vähintään joitain. Ihmettelen tätä ihmisten marinaa huutavista lapsista, kun oikeasti sitä kuulee tosi vähän. Ei kyllä kuule känniääliöitäkään. Ylipäätään ei toiset ihmiset koneessa, vanhat tai nuoret, ketään haittaa. 

Ja matkustimme aikanaan lasten kanssa vauvasta yhtä paljon kuin nykyään ja tasan kerran 1-vuotiaana tyttö itki ehkä 5 minuuttia Bangkokin lennolla. Siis oikeasti 5min. Ihan nuo hiljaa oli. Nukkuivat, me juteltiin hiljaa, katseltiin kuvakirjoja, pidettiin sylissä yms. Nyt ovat jo 18 ja 20, joten senkään puolesta ei tarvitse puolustella toisten lapsia. 

Hotelleissa lapsiperhehotellit ei sinänsä enää ole mikään juttu ja mieluusti menen muualle, mutta en mä kuole lapsiin samassa hotellissa. Harvoin nuo mua häiritsee. Ylipäätään matkoilla ei kannata olla niin nökönnuuka. Maailmaan mahtuu kaikenlaisia tapoja ja kaikenlaisia ihmisiä. Kun ei näe vaivaa joka asiasta, pääsee helpommalla ja saa stressittömämmän loman. 

Vierailija
58/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

500€ saa lennot 4 ihmiselle, hotellit tai airbnb viikoksi 500€, ruoat 200€, jos ei keskituloisena saa vähän yli tonnia säästettyä niin jossain on vikaa.

Vierailija
59/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hyvin harva suomalainen tienaa 4000€/kk tai enemmän, jotkut lääkärit ja juristit ehkä, mutta ei kukaan muu.

Itse olen sairaanhoitaja kotihoidossa. Tienaan reilusti yli 50 000 euroa vuodessa, vaikka en tee yötyötä.(viime vuonna 53800e) Arvioisin, että juristien palkat on jotain ihan muuta. Olen kyllä  hyvinkin keskituloinen palkansaaja, en isotuloinen.

Vierailija
60/206 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika materialistinen arvomaailma, mut ok.

Sivusta huomautan, että vaikka ehkä onkin materialistinen arvomaailma, niin kyllä kai se olisi ihan oikein että kahden työssäkäyvän vanhemman perheessä olisi rahaa johonkin extraan? Vaikka sitten lomamatkaan, jos he niin haluavat. Ei voi olla oikein, että kaikki menee peruselämiseen. Silloinhan tilanne on ihan sama, kuin ei kävisi töissä ollenkaan.

No, ei sitten muuta kuin aamusta menette esimiestenne pakeille ja irtisanoudutte. Sen jälkeen olisi ainakin aikaa matkustella, mutta veikkaan ettei rahaa olisi sitten senkään vertaa. 

Ehkä kannattaisi kuitenkin säästää ennen irtisanoutumista kolmen kuukauden palkan verran, koska irtisnoutuminen tuottaa karenssin työttömyyskorvauksiin.

Ei se ehkä ihan sama kai sitten olekaan käyttekö töissä vai ette.

Itsehän juuri vahvistit että sama on! Kunhan sen verran puskuria raapii kasaan, että karenssin ajan saa kituutettua, niin sen jälkeen tilanne on ihan sama. Ei rahaa matkustaa työssäkäyvänä, ei rahaa matkustaa työttömänä.

Luitko lainaamaani tekstiä. Kommentoin juurikin tuohon viimeiseen lauseeseen, että silloinhan tilanne olisi ihan sama vaikkevät töissä kävisi ollenkaan.

Ei todellakaan ole sama, työttömänä heidän toimeentulonsa olisi paljon pienempi, ja he joutuisivat luopumaan paljosta. Jos eivät joutuisi, mikseivät kaikki valittajat jättäydy työttömiksi?

Koska kaikki tietävät, ettei työttömyys ole yhtään hohdokasta, eikä töihin paluu onnistukaan yhtä helposti kuin irtisanoutuminen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yhdeksän viisi