Mitä maksaa läppärin/kotikoneen päivitys uuteen Windowsiin
Loppuuko mun koneen toiminta kun mun vanha Windows lopettaa jotain mitä en tajua? Onko tää joku win 10 tai sinnepäin.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Jos kone tukee uudempaa niin senku päivität. Jos ei tue niin osta uus kone.
Tämäki on joku mukahauska trollaus kumminki koska ei noin avuttomia nykyään pitäs olla.
Vanha kone jphon ei voi asentaa uutta windowsia toimii Linuxilla paremmin kuin Windowsilla. Jos käytät konetta nettiselailuun ja sähköposteihin niin se toimii paljon paremmin kuin hyvin.
Jos pelailet niin kato onko Linuxille sopivia kivoja pelejä.
Jos tarvitset wordia tai muuta office-sovellusta voit a) käyttää ilmaista LibreOfficea (pieniä eroja Windows officeen) ja/tai tarvittaessa ilmaista nettiOfficea netissä.
Minulla on käytössä Linux Mint mutta työkone on Windows. Neuvon mielelläni.
Jos koneessa on päivitykset kunnossa, niin päivityksen yhteydessä se ehdottaa W 11 asennettavaksi. Jos ei ehdota, niin silloin et voi sitä asentaa sille koneellesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte Windowsia ollenkaan. Mulla on samalla koneella Windows ja muutama Linux-jakelu. Windowsia en ole avannut kahteen vuoteen. Kohta, kun asennan uuden Kubuntun, jyrään koko Windowsin pois.
1990-luvun loppu oli samanlaista. Jengi haaveili Linuxista työpöydälle ja uhkaili aina Windowsin jyräämisellä. Sitten Windows piti asentaa salaa et pääsi pelaamaan CS:ää. Samaa lurinaa melkein 30 vuotta myöhemmin. Siinäpähän jyräät, se on säätäjän unelma ja pääosin palvelinkäyttis sekä Androidille pohja mutta ei sillä muuten tee oikein mitään. Kaikki merkittävät kaupalliset softat on Windowsille ja Macille. Linuxille on sitä open source kuraa
Olen käyttänyt Linuxia kaikkeen jo 15 vuotta. Windowsia tarvitsin ainoastaan officen takia yliopistolla. Kaikki muu
Käytä vaan. Minä en käytä.
Käskikös joku sua sitten käyttämään, vai?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäki on joku mukahauska trollaus kumminki koska ei noin avuttomia nykyään pitäs olla.
Vanha kone jphon ei voi asentaa uutta windowsia toimii Linuxilla paremmin kuin Windowsilla. Jos käytät konetta nettiselailuun ja sähköposteihin niin se toimii paljon paremmin kuin hyvin.
Jos tarvitset wordia tai muuta office-sovellusta voit a) käyttää ilmaista LibreOfficea (pieniä eroja Windows officeen) ja/tai tarvittaessa ilmaista nettiOfficea netissä.
Linuxiin saa asennettua Steamin, ja sitä kautta voi pelata aika laajasti eri pelejä.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen oikea kristitty käyttää TempleOS käyttöjärjestelmää
uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Siirry Ubuntuun niin ei tarvitse ostaa uutta konetta.
Käyttöjärjestelmä Linux Mint on aika helppo ja mahtuu vanhempaankin koneeseen
Miksette vain asenna sitä Windows 11:ta siihen vanhaan koneeseen?
Ei ole vaikeaa:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Linux on ihan käyttis jos on IT-nörtti, normijampalle eivät vaihtoehtoina ikävä kyllä ole kuin Windows, Ios tai Android. Android tabletissa on toki rajoitetummat ominaisuudet, vaikka siihen näppiksen laittaisi kiinni.
Teille peräkamarinpojille on kaikki vaikeaa. Nykyisiä linuxeja osaavat mummotkin käyttää.
Jeps, minun 75v mummot käyttää Linuxia.
Varastosta löytyy IBM Thinkpad T42p eli aika vanha tietokone. Voisiko sen päivittää nykypäivään vai onko joku syy mikä estää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siirry Ubuntuun niin ei tarvitse ostaa uutta konetta.
Käyttöjärjestelmä Linux Mint on aika helppo ja mahtuu vanhempaankin koneeseen
Mint on perustuu Ubuntuun (paitsi Debian-versio), eikä Ubuntu ole yhtään vaikeampi. Itse suosin Ubuntua KDE Plasma -työpöytäympäristöllä eli Kubuntua.
Vierailija kirjoitti:
Varastosta löytyy IBM Thinkpad T42p eli aika vanha tietokone. Voisiko sen päivittää nykypäivään vai onko joku syy mikä estää?
Puppy linux?
Vierailija kirjoitti:
Jos koneessa on päivitykset kunnossa, niin päivityksen yhteydessä se ehdottaa W 11 asennettavaksi. Jos ei ehdota, niin silloin et voi sitä asentaa sille koneellesi.
Minulla Windows Update sanoo, että Windows 11 -käyttöjärjestelmää voi käyttää tässä nykyisessä tietokoneessani. Vaatiiko tämä asennus minulta mitään toimenpiteitä, vai hoitaako kone se itsestään niin kuin nuo muutkin pienemmät päivitykset. Ja osaako joku kertoa, että kuinka kauan tuo Windows 11:n asennus kestää? Kaikki tärkeät tiedostot mulla onkin jo varmuuskopioituna, mutta jos ei olisi, niin alkaako tuo uusi käyttöjärjestelmä sitten kokonaan "puhtaalta pöydältä" ikään kuin olisi uusi kone (softan puolesta) käytössä.
Nimimerkki hölmöläinen ihmettelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla Windows Update sanoo, että Windows 11 -käyttöjärjestelmää voi käyttää tässä nykyisessä tietokoneessani. Vaatiiko tämä asennus minulta mitään toimenpiteitä, vai hoitaako kone se itsestään niin kuin nuo muutkin pienemmät päivitykset. Ja osaako joku kertoa, että kuinka kauan tuo Windows 11:n asennus kestää? Kaikki tärkeät tiedostot mulla onkin jo varmuuskopioituna, mutta jos ei olisi, niin alkaako tuo uusi käyttöjärjestelmä sitten kokonaan "puhtaalta pöydältä" ikään kuin olisi uusi kone (softan puolesta) käytössä.
Nimimerkki hölmöläinen ihmettelee
Ei omakohtaista kokemusta kun asensin Linuxin, mutta kysyin tekoälyltä joka vastasi seuraavasti.
AI-yhteenveto: Windows 11 -päivityksen kesto vaihtelee, mutta tyypillisesti se on 20 minuutista kahteen tuntiin internet-yhteyden nopeudesta, laitteistosta ja siitä, onko kyseessä puhdas asennus vai päivitys.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pakotetaan ostamaan uusi kone? Haista paska, Microsoft.
Ei ole pakko. Win 10:n tietoturvapäivitykset loppuvat, eli käyttis toimii edelleen. On vaan surffailu vähän riskaabelimpaa sitten.
Voi myös päivittää siihdn vanhaan koneeseen Linuxin. On ilmainen ja löytyy eri tasoisia. Näin aion itse tehdä, koska ei ole rahaa uuteen koneeseen, enkä periaatteestakaan enää tämän jälkeen hslua Windowsia käyttää. Ympäristön tilan huomioiden pitäisi kaikin tavoin pyrkiä siihen, että laitteita pystyy käyttämään mahdollisimman pitkään, mutta nämä pskat järjestävät niin, että täysin toimiva kone pitäisi periaatteessa heittää menemään ja ostaa uusi heidän surkean uuden käyttiksensä takia. Ei kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että Linuxista on saatavilla versio, joka on yhteensopiva MS Office-paketin kanssa. Puoliso oli aiheeseen (Linux) liittyvässä koulutuksessa ja väittää näin.
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ymmärtänyt, että Linuxista on saatavilla versio, joka on yhteensopiva MS Office-paketin kanssa. Puoliso oli aiheeseen (Linux) liittyvässä koulutuksessa ja väittää näin.
Sitä MS Officea ei tarvitse kuin jossain yrityksissä jossa on jämähdetty microsoftin katiskaan. Kukaan Pertti Peruskäyttäjä ei sitä tarvitse mihinkään sillä kaikki se onnistuu myös libreofficella. Opparit yms. voi tehdä hyvin myös sillä.
Peräkammareisshan ne nörtit yleensä asuu ??