Mitä maksaa läppärin/kotikoneen päivitys uuteen Windowsiin
Loppuuko mun koneen toiminta kun mun vanha Windows lopettaa jotain mitä en tajua? Onko tää joku win 10 tai sinnepäin.
Kommentit (138)
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaatii TPM2-palikan. Jos prossu ei tue suoraan, säkällä emolevyssä on sille paikka. Palikka maksaa pari kymppiä.
Minkähän takia tätä alapeukutettiin?
Minä alapeukutin, koska taviskäyttäjänä en ymmärrä mikä on tuo tempparipulikka enkä osaa asennella koneen sisälle mitään.
Mistä pystyn katsomaan mikä käyttis mulla on?
Paina shitf+a+ctrl+c+alt
Käyttäjä12515 kirjoitti:
Mä tajuu noista mitään. Pitääkö käydä joku helvetin kurssi että kone pelittää?
Ei tarvitse, mutta kursseilla pääsee alkuun ja itse opettelemalla lisää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kone tukee uudempaa niin senku päivität. Jos ei tue niin osta uus kone.
Tämäki on joku mukahauska trollaus kumminki koska ei noin avuttomia nykyään pitäs olla.
Miksi pakotetaan ostamaan uusi kone? Haista paska, Microsoft.
Vanha tietokone ei jaksa pyörittää uutta wintoosaa. Tietokoneen käyttöikä on 5-10v.
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Ei siihen tartte kuin Rufus (Googlella löytyy), riittävän iso USB muistitikku ja lataa sen Windowsin ISO-imagen Microsoftin sivuilta sekä laittaa Rufusilla sen siihen tikulle. Täpällä tehdään valinnat. Sit asentaa USB-tikulta vanhan yli. ChatGPT neuvoo jos teknisesti taitavammalla ystävällä ei taidot riitä. Asiaan kuuluu maksaa hieman vaivanpalkkaa maksaa työstä. Toki paikalliset liikkeetkin homman tekevät satasen hintaluokkaan kun vaan kerrot mitä haluat.
t. Nörtti 50+
Sit ehkä vähän biosia säätää ja ohhohh....nyt kone ei starttaa enää ollenkaan :P
Käyttäjä12515 kirjoitti:
Mä en vaan tajua näistä koneista yhtään mitään. Ni pitää alkaa jostain säästämään siihenkin. Millä säästät. Lapsi korotukset meni,vuokra nousee Prkl
Opettelet. Jos on keskimääräinen älykkyys, oppii kyllä.
Itse pöivitin FlyBy11 sovelluksella 9 vuitta vanhan läppärin ja 12 vuotta vanha pöytäkoneen Win11. Hyvin pelaa vaikka ei ole tuettu prossu ja tpm.
Vierailija kirjoitti:
Väärä neuvo, mutta Windows 10:tta voi vielä käyttää pitkään senkin jälkeen kun tietoturvapäivityksiä ei tule, kun 3 rd party selaimet päivittyvät kuitenkin, vaikka nekään eivät päivittyisi niin kestää aikansa että nettisivut eivät toimi enää kunnolla.
Eipä nytkään toimi kun on adblock ja jotkut sivut itkevät että se täytyy kytkeä pois tai et näe mitään.
Käytettyjen koneiden kaupat myyvät edelleen Windows 10 koneita joita ei voi (virallisesti) päivittää ja menevät edelleen kaupaksi, muttan en sellaista itse enää ostaisi, mutta uskon että sellaisella pärjää.
Epävirallisesti voi päivittää Windowsin myös kymppikoneeseen joka ei tue uutta 11:aa, mutta toiminta saattaa olla puutteellinen, kaikki ei toimikaan, tai toimii kuitenkin vanhoilla ajureilla, ja on epäselvää että onko kaikki ok.
Itse katsoin käytettynä jotain aikoinaan totella kallista HP:n läppäriä jossa oli 32 gigaa muistia ja kai
Ei niissä mitään ongelmia ole. Win10 laiteohjaimet toimii suoraan Win11.
Silloin joskus kun oli vielä kymppi niin tuli aina kehotuksia päivittää ja yksi kerta päivitin. Meni ihan vaivattomasti automaattisesti. Eikö sulle ole muka tullut kehotuksia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi hyvänen aika. Ei siihen tartte kuin Rufus (Googlella löytyy), riittävän iso USB muistitikku ja lataa sen Windowsin ISO-imagen Microsoftin sivuilta sekä laittaa Rufusilla sen siihen tikulle. Täpällä tehdään valinnat. Sit asentaa USB-tikulta vanhan yli. ChatGPT neuvoo jos teknisesti taitavammalla ystävällä ei taidot riitä. Asiaan kuuluu maksaa hieman vaivanpalkkaa maksaa työstä. Toki paikalliset liikkeetkin homman tekevät satasen hintaluokkaan kun vaan kerrot mitä haluat.
t. Nörtti 50+
Sit ehkä vähän biosia säätää ja ohhohh....nyt kone ei starttaa enää ollenkaan :P
Eipä tuota ongelmia mulle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämäki on joku mukahauska trollaus kumminki koska ei noin avuttomia nykyään pitäs olla.
Vanha tietokone ei jaksa pyörittää uutta wintoosaa. Tietokoneen käyttöikä on 5-10v.
Niin varmaan, vanhin kone joka tuossa vaimon siskolle annettiin 6 vuotta sitten on nyt 17 vuotta vanha ja riittää nettipankkiin sekä someen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitääkö myös tabletit päivittää?
Joo, vaiha buranat opioideihin
Miten ihana ja mahtava "vitsi". Tänk juu!!!
Ei tartte Windowsia ollenkaan. Mulla on samalla koneella Windows ja muutama Linux-jakelu. Windowsia en ole avannut kahteen vuoteen. Kohta, kun asennan uuden Kubuntun, jyrään koko Windowsin pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tyhmään kysymykseen tyhmä vastaus
Eihän kaltaiseltasi tyhmältä voi muuta odottaakkaan. T. Toinen tyhmä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei pakoteta. Voit jatkaa Win10:llä, tosin se ei ole tietoturvallista, mutta ok, jos et mene sillä nettiin. Tai voit asentaa siihen linuxin.
Vierailija kirjoitti:
Ei tartte Windowsia ollenkaan. Mulla on samalla koneella Windows ja muutama Linux-jakelu. Windowsia en ole avannut kahteen vuoteen. Kohta, kun asennan uuden Kubuntun, jyrään koko Windowsin pois.
1990-luvun loppu oli samanlaista. Jengi haaveili Linuxista työpöydälle ja uhkaili aina Windowsin jyräämisellä. Sitten Windows piti asentaa salaa et pääsi pelaamaan CS:ää. Samaa lurinaa melkein 30 vuotta myöhemmin. Siinäpähän jyräät, se on säätäjän unelma ja pääosin palvelinkäyttis sekä Androidille pohja mutta ei sillä muuten tee oikein mitään. Kaikki merkittävät kaupalliset softat on Windowsille ja Macille. Linuxille on sitä open source kuraa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaatii TPM2-palikan. Jos prossu ei tue suoraan, säkällä emolevyssä on sille paikka. Palikka maksaa pari kymppiä.
Minkähän takia tätä alapeukutettiin?
Koska ohje oli lähinnä typerä.
Jos Win11 ei asennu koneeseesi, voit kokeilla saako BIOSista TPM:n päälle jos senkään jälkeen Win11 ei asennu, mene ostamaan uusi kone.
Vierailija kirjoitti:
t. Nörtti 50+
Samalla vaivalla asentaa sen linuxinkin niin loppuu tuskailut. 11 on mahdollista toki asentaa laitteeseen, joka ei täytä Microsoftin speksejä, muttei ihan kaikkiin välttämättä siltikään asennu.
https://support.microsoft.com/en-us/windows/how-to-use-the-pc-health-ch…