Mitä maksaa läppärin/kotikoneen päivitys uuteen Windowsiin
Loppuuko mun koneen toiminta kun mun vanha Windows lopettaa jotain mitä en tajua? Onko tää joku win 10 tai sinnepäin.
Kommentit (138)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se vaatii TPM2-palikan. Jos prossu ei tue suoraan, säkällä emolevyssä on sille paikka. Palikka maksaa pari kymppiä.
Minkähän takia tätä alapeukutettiin?
Ei mulla vaatinut kun päivitin 11 vuotta vanha läppärin.
Yhdeksän on yleensä maksanut. Mutta seitsemälläkin saa jo kohtuullisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos kone tukee uudempaa niin senku päivität. Jos ei tue niin osta uus kone.
Tämäki on joku mukahauska trollaus kumminki koska ei noin avuttomia nykyään pitäs olla.
Miksi pakotetaan ostamaan uusi kone? Haista paska, Microsoft.
Ei ole pakko. Voi asentaa ilmaisen Linuxin. Olen asennellut Linuxeja tutuille, simppeli juttu.
Vierailija kirjoitti:
Se vaatii TPM2-palikan. Jos prossu ei tue suoraan, säkällä emolevyssä on sille paikka. Palikka maksaa pari kymppiä.
Ei vaadi.
Mä tajuu noista mitään. Pitääkö käydä joku helvetin kurssi että kone pelittää?
Käyttäjä12515 kirjoitti:
Mä tajuu noista mitään. Pitääkö käydä joku helvetin kurssi että kone pelittää?
Ei tarvi kurssia, normaali järjellä varustettu ihminen ymmärtää.
Mun oli pakko päivittää win 98 -> xp kun selain ei enää toiminu. Nyt saa jännätä kauanko xp:llä selviää.
Mä en vaan tajua näistä koneista yhtään mitään. Ni pitää alkaa jostain säästämään siihenkin. Millä säästät. Lapsi korotukset meni,vuokra nousee Prkl
Lokakuun 14, 2025 Windows 10:n tuki loppuu. Siksi pitäisi jo nyt olla päivittänyt koneensa Windows 11 -versioon. Ohjeet tässä:
https://support.microsoft.com/fi-fi/windows/siirtyminen-uuteen-tietojen…
Jos tietokone kertoo ettei se pysty päivittämään Win 11 -versioon, sitten vaihtoehtoja on muutama:
1. Lokakuussa kun tuki loppuu, voi siirtää Win 10 -laitteensa jatkoajalle joko ilmaiseksi tai voi maksaa n. 30-60 dollaria Microsoftille ja saa tärkeimmät tietoturvapäivitykset Win 10 -laitteelle vuodeksi (ns. ESU eli Extended Security Updates). Tätä jatkoaikaa on luvattu vain 3 vuodeksi. Tässä tietoa:
https://www.is.fi/digitoday/testit/art-2000011321850.html
2. Ostat uuden Win 11 laitteen tai jollakin muulla käyttöjärjestelmällä toimivan laitteen kuten Macbookin tms.
3. Asennat laitteeseesi Linuxin.
Tarkista yhteensopivuus
Microsoftin oma työkalu: PC Health Check.
Koneen pitää täyttää ehdot:
TPM 2.0 ja Secure Boot päällä BIOSista
Uudempi prosessori (Intel 8. sukupolvi / AMD Ryzen 2000 tai uudempi)
Väh. 4 Gt RAM ja 64 Gt levytilaa
Varmuuskopioi tärkeät tiedot
Ulkoinen levy, pilvi tai muistitikku. Päivitys yleensä säilyttää tiedostot, mutta parempi pelata varman päälle.
Päivitä Windows Updaten kautta
Avaa: Asetukset Päivitys ja suojaus Windows Update Tarkista päivitykset.
Jos kone on tuettu, sinne ilmestyy vaihtoehto päivittää Windows 11:een.
Vaihtoehtoisesti: Media Creation Tool
Microsoftin sivulta voi ladata asennustyökalun ja tehdä päivityksen tai USB-asennusmedian.
Anna asennuksen hoitaa loput
Päivitys kestää yleensä 3090 min koneesta riippuen.
Vierailija kirjoitti:
Koneen asetuksista päivität ilmaiseksi.
Joo helppoo on. Pääsin asetuksiin Joo. Päivitä juu. Mut ei tää tee mitään
Käyttäjä12515 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koneen asetuksista päivität ilmaiseksi.
Joo helppoo on. Pääsin asetuksiin Joo. Päivitä juu. Mut ei tää tee mitään
Ootko paljon vajaa?
Kiitos. Yritän... Kun taas on hetki omaa aikaa
Vierailija kirjoitti:
Tarkista yhteensopivuus
Microsoftin oma työkalu: PC Health Check.
Koneen pitää täyttää ehdot:
TPM 2.0 ja Secure Boot päällä BIOSista
Uudempi prosessori (Intel 8. sukupolvi / AMD Ryzen 2000 tai uudempi)
Väh. 4 Gt RAM ja 64 Gt levytilaa
Varmuuskopioi tärkeät tiedot
Ulkoinen levy, pilvi tai muistitikku. Päivitys yleensä säilyttää tiedostot, mutta parempi pelata varman päälle.Päivitä Windows Updaten kautta
Avaa: Asetukset Päivitys ja suojaus Windows Update Tarkista päivitykset.
Jos kone on tuettu, sinne ilmestyy vaihtoehto päivittää Windows 11:een.
Vaihtoehtoisesti: Media Creation Tool
Microsoftin sivulta voi ladata asennustyökalun ja tehdä päivityksen tai USB-asennusmedian.
Anna asennuksen hoitaa loput
Päivitys kestää yleensä 3090 min koneesta riippuen.
En kyllä millään jaksaisi odotella 51,5 tuntia koneen päivittymistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkähän takia tätä alapeukutettiin?
Minä alapeukutin, koska taviskäyttäjänä en ymmärrä mikä on tuo tempparipulikka enkä osaa asennella koneen sisälle mitään.
Mistä pystyn katsomaan mikä käyttis mulla on?
Voi hyvänen aika. Ei siihen tartte kuin Rufus (Googlella löytyy), riittävän iso USB muistitikku ja lataa sen Windowsin ISO-imagen Microsoftin sivuilta sekä laittaa Rufusilla sen siihen tikulle. Täpällä tehdään valinnat. Sit asentaa USB-tikulta vanhan yli. ChatGPT neuvoo jos teknisesti taitavammalla ystävällä ei taidot riitä. Asiaan kuuluu maksaa hieman vaivanpalkkaa maksaa työstä. Toki paikalliset liikkeetkin homman tekevät satasen hintaluokkaan kun vaan kerrot mitä haluat.
t. Nörtti 50+
Lisenssin saat kympillä.vaikka huutonetistä.
Mitä helvettiä mun vajaus kellee kuuluu? Ei vaan riitä aika tän kaiken keskellä
Veit jalat suusta...HÄPEÄ GATESIN PILI! Eikö oo rahoo vielä tarpeeksi, johan sinä ja säätiöisi tienasitte miljardeja Korona rokotuksen kanssa, ihan yhtä hävyttömällä tavalla...mutta ku ei maha pieni ihminen mitään