Suojaosien poiston myötä yhä useampi osa-aikatyöntekijä siirtyy KOKONAAN TYÖTTÖMÄKSI
Itsekin aion jättää nyt tämän paskan henkilökohtaisen avustajan osa-aikatyön, kun Kela leikkasi vieläkin lisää asumistuestani, koska kuluneen vuoden aikana olen lisätöitä tehnyt. Eli vähentää sen minkä olen ylimääräistä ansainnut.
IS: Lakimuutoksen seuraus: osa-aikatyöstä siirryttiin työttömäksi
YTK-työttömyyskassan kysely paljastaa lakimuutoksen nurjan puolen.
Kommentit (201)
Vierailija kirjoitti:
Eli työttömät välttelee töitä? Ei siis kiinnosta. Tuet on tärkeämmät kuin itsensä elättäminen. En ymmärrä.
Otahan taas kulaus kiljua ja rauhoitu. Sitä paitsi jos joku ei halua tehdä työtä niin mitä sitten? Sinä et voi sille yhtään mitään :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kokoaikatyötä sekä LISÄKSI osa-aikatyötä että pärjään. Joskus tuntuu pahalta kun oli kaiken maailman suojaosia ja -tukia muille, itse on vaan pakko raataa joka sentin eteen. Kyllä mielestäni tasapuolisuus kuuluisi sitten kaikille.
Oletko itse tietoinen, että et myöskään toimi tasapuolisesti, kun viet jonkun muun osa-aikatyöt? Sinulle oa-työ on hupia, mutta jollekkin muulle se voisi olla elinehto.
HUPIA??? Ihanko oikeasti ajattelet että olen töissä huvin enkä rahan vuoksi? Ja tämä ei ole ihan kevyttä settiä, mutta eipä kukaan kotiinkaan ole mitään maksanut, töitä on ihan itse tehtävä oman taloutensa parantamiseksi.
Minulle on aina riittänyt yksi kokopäivätyö, sillä olen itseni ja lapseni elättänyt. Palkka ei sairaalan kansliassa ollut mikään häävi, mutta työpaikka oli vakituinen. Myös omistusasunnon olen hankkinut ja maksanut. Olen tässä kaikessa onnistunut, kun menot on suunniteltu tulojen mukaan. Siihen mihin ei rahat riittäneet, niin sitä ei sitten haviteltu. Nyt olen eläkkeellä ja eläke on nettona 1340 e ja sillä pärjään, kun on oma asunto ja edullinen 200 euron vastike. Kaikki on kallistunut minulle samoin kuin muillekin (esim ruoka, sähkö, lääkkeet jne), mutta siihen mihin ei ole varaa, niin se jätetään ostamatta. Välttämätöntä on ravinto, katto pään päällä, vaatteet ja terveydenhoito. Ovatko ihmiset nykyään alkaneet elellä yli varojensa, kun pitää 2 työpaikkaa olla, joista toinen on kokoaikatyö?
Vierailija kirjoitti:
Näkisin asian niin, että osapäivätyö voisi olla mahdollisuus kokopäiväiseen työhön. Ihminen pysyy työrytmissä ja kehityksessä mukana.
Ainahan joku lähtee paikkakunnalta tai jää eläkkeelle, olisi ovi auki uudelle kokopäiväiselle.
Ahaa, kauanko pitää odottaa? Olen tehnyt osa-aikatöitä noin 20 vuotta.
Ja se säästö mikä tällä suojaosan poistolla saatiin aikaan palaa soteuudistuksessa tunnissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä teen kokoaikatyötä sekä LISÄKSI osa-aikatyötä että pärjään. Joskus tuntuu pahalta kun oli kaiken maailman suojaosia ja -tukia muille, itse on vaan pakko raataa joka sentin eteen. Kyllä mielestäni tasapuolisuus kuuluisi sitten kaikille.
Oletko itse tietoinen, että et myöskään toimi tasapuolisesti, kun viet jonkun muun osa-aikatyöt? Sinulle oa-työ on hupia, mutta jollekkin muulle se voisi olla elinehto.
HUPIA??? Ihanko oikeasti ajattelet että olen töissä huvin enkä rahan vuoksi? Ja tämä ei ole ihan kevyttä settiä, mutta eipä kukaan kotiinkaan ole mitään maksanut, töitä on ihan itse tehtävä oman taloutensa parantamiseksi.
Minulle on aina riittänyt yksi kokopäivätyö, sillä olen itseni ja lapseni elättä
Hinnat ovat muuttuneet. Omat vanhempani rakensivat omakotitalon yhden duunarin palkalla. Pitkä laina-aika ja kohtuulliset korot. Siellä ne elää pienillä eläkkeilään puutarhaa puunaten. Itse en yksinhuoltajana saanut edes lainaa, koska katsoivat sen olevan riski. Ja nykyään ei mitään vakitöitä ole. Siksi me asumme yli kalliilla vuokralla.
Joko 100% töissä tai 100% sohvalla
Se työn ja atuöttömyyden yhteensopivuus on tehty niin mahdottomaksi, ettei sitä käytännössä pysty enään niin. Ennen ne pienet keikat ei vaikuttaneet niin ja isoista keikoista sai säästöön rahaa, että pääsi sitten sen rahattoman kauden yli. Jos se keikka työ olisi säännöllistä tai on toinen elättäjä, se toimisi käytännössä. Eli nykyään osa-aikatyö on kotirouville ja opiskelijoille.
Töitä tehdään vain rahan ja palkan takia. Jos siitä työstä ei saa rahaa eikä palkkaa millä pystyy elämään niin sitä työtä ei kannata tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Lopputulos oli arvattavissa.
Joo, normaalijärjellä arvattavissa, mutta hallituksen aivokapasiteetista meni kirkkaasti yli hilseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle on aina riittänyt yksi kok
Milloin on ollut kohtuulliset korot ja pitkä laina-aikka ja yhden palkalla maksettu omakotitalo?
Ei minun elinaikana. Olen 56-v.
Täysin odotettu asia, vain Satonen voi olla niin tyhmä, ettei ymmärrä.
Varsin yksinkertainen asia:
Osa-aikatyö on osa-aikatyö siksi, ettei työnantaja halua palkata kokoaikaista. Ja jos osa-aikatyö ei kannata, ei työntekijä ota sitä vastaan
Tosiasiassa työt on vähentyneet noin paljon ettei ole tarjolla mitään. Ei osa-aikaisiakaan töitä.
Vierailija kirjoitti:
Tosiasiassa työt on vähentyneet noin paljon ettei ole tarjolla mitään. Ei osa-aikaisiakaan töitä.
Työt on vähentyneet kyllä, mutta tämä Satiaisen typeryys kyllä on oman osansa vaikuttanut. Sen vuoksi tuli vielä paljon lisää työttömiä, ja tämän tyhmyyden takana on pelkkä ideologia, ei kukaan ole voinut muuta odottaa
Suoja osa oli porkkana. Jolla ihminen saatiin osa aika töihin.
Samalla toimeentulotuen tarve pieneni.
Kun porkkana vietiin.
Katos makaamalla saa hammaslääkärimaksunkin toimeentulotukena.
Oho.
Kun käydään osa aikatyössä siinäkin on omat kustannuksensa. Työmatkakulut siistit vaatteet ja säilyvät eväät.
Ihan ymmärrettävää. Jos satasesta jäi ennen käteen 70 euroa ja nyt 20 euroa. Ei osa aikatyön teko kannata. Koska tuon 20 saa terveysenhuoltomenoihin toimeentulotukena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kokonaan työtön tulee yhteiskunnalle kalliimmaksi kuin osa-aikaduunari. Päälle vielä huononeva mielenterveys.
Onpa taas Orpo-Purra lta aivopieru 💩💩💩
Ei tule. Samat tukimenot aiheutuvat siitä kokonaan työttömästä kuin suojaosan verran tienaavasta. Suojaosan tienaava tienaa niin vähän että verojakaan ei maksa ja myös ne veroluonteiset maksut niin pienet että niiden käsittelykin vie enemmän rahaa.
Mitä sönkötät? Mä oon tienannut noin 1200 euroa kuussa ja tukia sain yhteensä noin 500 euroa, kun oli suojaosat. Nyt ei kannata enää tehdä mitään töitä kun ne suojaosat poistettiin ja lopetin osa-aikaisen työn kokonaan, kun ei ollut varaa huollattaa autoa jota tarvitsin työssäni. Nyt saan toimeentulotukea 1350 euroa kuussa, eli laskepas itse onko samat tukimenot.
Vierailija kirjoitti:
Ja se säästö mikä tällä suojaosan poistolla saatiin aikaan palaa soteuudistuksessa tunnissa.
Ei siitä mitään säästöä tullut. Tutkimusten mukaan velka on vain kasvanut suojaosien poiston takia, eli olisi vaan kannattanut pitää ne suojaosat.
" ja muuten VEROT OVAT NOLLA 21 200 euron ansiotuloon asti."
Tuo raja ei koske työttömiä, jotka saavat työttömyysetuutta!
Tuossa joitain vuosia sitten tein monena vuonna kahdesti vuodessa pienen työprojektin, joista tienasin yhteensä 600 - 700 € vuodessa. Mun veroprosentti oli 14, sekä työmarkkinatuesta että palkasta perittiin veroa tuo 14 %. Ilman töitä työmarkkinatuen verorposentti olisi ollut 15 - 16 (vaihteli vuosittain tuon prossan verran). Ilman muutosverokorttia työmarkkintuen vero on 20 %.
Minulla on normaalisti käytössä bussikorttina arvokortti, johon lataan tarvittaessa saldoa. Yleensä pärjään 20 eurolla kuussa. Jos liikkuisin paljon enemmän, pitäisi ostaa kausikortti, joka maksaa 57 € / 30 vrk.
- eri kuin se jolle vastasit
Tiedätkös, juntti, että Suomessa veroja käytetään palvelujen rahoittamiseen. Jos yhtäkkiä joutuisit maksamaan itse aivan kaiken niin sinulla olisi välittömästä paskat housussa koska siinä vaiheessa kaikki olisi aivan s**tanan kallista.