Kulujen jakaminen parisuhteessa, köyhä mies
Uusioperhe, minulla 1 lapsi, avopuolisolla ei lapsia. Mies tekee vain osa-aikaisesti töitä ja tulot hänellä pienet. Minä teen ajoittain 7 pvänö viikossa töitä jotta rahat riittäisi elämiseen. Mies osallistuu asumiskuluihin 350€/kk, maksaa oman puhelinlaskunsa ja vakuutukset, muilta osin minä maksan kaiken (ruuan +muut peruskulut, sähkön jne muut asumiskulut, mahdolliset reissut, ravintolakäynnit jne jne). Olen aika loppu tähän. Miehellä omistusasunto jossa vuokralainen, tällä kattaa asunnon kulut, eli kerryttää omaisuutta asunnon muodossa kokoajan itselleen. Minulle ei ole kertynyt kuin velkaa, mitään ei jää käteen kun kaikki menee elämiseen.
Mitä vi€&ua teen, tavallaan haluan olla miehen kanssa mutta kieltämättä tämä taloudellinen tilanne on alkanut jäytää niin paljon, että muutoin hyvä parisuhde on alkanut rankasti kärsiä. Vit_-€taa lähteä töihin kun toinen jää nukkumaan. En halua enää seksiä eikä muutenkaan miehen seura innosta. En haluaisi erotakaan, mutta en tiedä miten asennoitua niin ettei tilanne häiritsisi.
Kommentit (161)
Vierailija kirjoitti:
Maksan matkat/ravintolat ym ekstrat siksi, että miehellä ei ole varaa maksaa omaa osuuttaan ja jos en maksaisi hänen puolestaan, emme kävisi koskaan missään tai tekisi yhtään mitään maksullista. En tykkää mennä yksinkään, joten tilanne mennyt näin. En tiedä kuinka suhde on luisunut tähän, jotenkin alussa olin niin rakastunut ja laput silmillä, ja tosiaan en ole koskaan ollut mikään rahasta nipottaja, niin sitten vaan tilanne on nyt tämä. Ja on alkanut ärsyttää ja mietityttää että tätäkö tämä elämä nyt sitten on. En näe miehen taloudelliseen tilanteeseen tulevan parannusta, eli minun harteilla on tienestien kohentaminen. Olen ihan idiootti että tähän olen alunperin suostunut, mutta ei ole niin helppoa tässä vaiheessa vaan potkia miestä pellolle tms kun yhteisiä vuosia takana. Tiedän että hän ei suostuisi suhteeseen niin, että asuisimme erillään. Olemme tästä puhuneet.
Unohditko, että sulla on lapsi? Miksi et lähde lapsen kanssa kahdestaan reissuun, joten ei tarvitse yksin lähteä?
Jos mies saa vuokratuloja niin kyllä siitä pitäisi voittoa jäädä eikä kaikki mene kuluihin. Sinua huijataan ja pahasti. Minun mies on työtön mutta ostaa kyllä ruokaa ja maksaa omat laskut. Asutte varmasti liian kalliisti koska minä en ainakaan ole joutunut antamaan miehelleni rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta sä ymmärrät, että sinua hän käyttää hyväksi.
Just niin. Tottakai mies viihtyy parisuhteessa ja tuskin haluaa erota, koska hyötyy niin paljon. Hän voi naisen kustannuksella kerryttää omaisuuttaan ja tehdä töitä osa-aikaisesti. Tuo on hänelle ihan ideaalinen tilanne. Tuo 350€ kattaa vain hänen osuutensa ruoasta ja sähköstä. En sano, että hänen tulisi osallistua lapsen kuluihin, sillä lapsi on ap:n. Mutta tilanne on todella epäreilu ap:ta kohtaan. Itse näkisin eron parhaana ratkaisuna. Ei ole mieltä ylentävää olla hyväksikäytön kohteena.
Ei tuo 350 riitä edes ruokaan ja sähköön.
350 ei ehkä riitä, jos on sähkölämmitteinen okt. Muuten pitäisi riittää vai kenellä ruokaan kuluu yli 300 kuussa????
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos miestä ei olisi kuvioissa, niin mitkä sinun tulosi ja menosi sitten olisivat?
Lukeehan se aloituksessa. Äijä maksaa 350 egee kuussa ja ap kustantaa kaiken muun äijästä koituvat kulungit.
Mutta miksi siitä äijästä tarvitsee koitua penniäkään kulunkeja? Ei parisuhde maksa mitään.
Et sinäkään selviä 350 eurolla kuukaudessa menoistasi.
En ymmärrä mitä selität. Miksi kenenkään tarvitsisi? Miksi AP ei voisi olla parisuhteessa tämän miehen kanssa siten, että molempien asuminen ja elanto olisi järjestetty täsmälleen samoin kuin ne oli järjestetty ennen kuin he alkoivat seurustella?
Ei taida miehellä olla varaa asua yksin siinä omistusasunnossaan.
Siriina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Totta sä ymmärrät, että sinua hän käyttää hyväksi.
Just niin. Tottakai mies viihtyy parisuhteessa ja tuskin haluaa erota, koska hyötyy niin paljon. Hän voi naisen kustannuksella kerryttää omaisuuttaan ja tehdä töitä osa-aikaisesti. Tuo on hänelle ihan ideaalinen tilanne. Tuo 350€ kattaa vain hänen osuutensa ruoasta ja sähköstä. En sano, että hänen tulisi osallistua lapsen kuluihin, sillä lapsi on ap:n. Mutta tilanne on todella epäreilu ap:ta kohtaan. Itse näkisin eron parhaana ratkaisuna. Ei ole mieltä ylentävää olla hyväksikäytön kohteena.
Ei tuo 350 riitä edes ruokaan ja sähköön.
350 ei ehkä riitä, jos on sähkölämmitteinen okt. Muuten pitäisi riittää vai kenellä ruokaan kuluu yli 300 kuussa
Onko sulla kehitysvamma?
Eihän tuossa ole mitään järkeä. Mies asuu ja elää lähes ilmaiseksi (350e kuussa elämisestä ja ruoasta on aikuiselle aivan minimaalisesti), samalla kun kartuttaa omaa omaisuuttaan. Töitäkään ei tarvitse tehdä kuin osa-aikaisesti kun sokerimamma maksaa elämisen. Jos mies olisi ns kotiherrana eli tekisi sovitusti KAIKKI kotityöt niin sitten tuossa voisi olla järkeä. Mutta tekeekö? Miksi jatkat tuossa suhteessa ap, mitä saat siitä?
Ilmeisesti mies tekee kotitöitä. En huomannut, että asiasta olisi mainittu.
Minulla on pitkäaikaistyötön mies ja olen tilanteeseen tyytyväinen. Joka työaamu heräämme molemmat samaan aikaan. En edes muista, että mies olisi joskus jäänyt nukkumaan minun työaamunani. Mies hoitaa suurimmaksi osaksi kaikki kotiasiat ja näin mahdollistaa työssäkäyntini, joka on välillä hyvinkin intensiivistä. Rahoja ja kulutuksia meillä ei erotella.
Ymmärrän kyllä, että ap:n tilanne on erilainen, koska kyseessä on tuore suhde. Mutta jos kummaltakin löytyy tahtoa, niin on mahdollista saada suhde toimivaksi miehen pienistä tuloista huolimatta.
Mies ei halua kanssasi suhdetta jos asutte erillään, eli ei hänkään välitä seurastasi eikä ainakaan rakasta sinua.
Sinun ei siis tarvitse tuntea yhtään syyllisyyttä siitä että lopetat suhteen, vaikka vuosia onkin takana.
Voit reissata kaverin kanssa, joka pystyy maksamaan oman matkansa. Voit saada parisuhteen jossa mies maksaa omat kulunsa. Nyt jumitat velvollisuudentunnosta miehen kanssa, joka ärsyttää sinua. Olet vastuussa vain itsestäsi ja lapsestasi, et aikuisesta miehestä joka aiheuttaa sinulle hankalia tunteita.
Mies käyttää kiltteyttäsi hyväkseen ja suorastaan kiristää sinua.
Katso itseäsi peilistä syvälle silmiin ja sano itsellesi, että sinun ei tarvitse tehdä mitään mikä ei tunnu itsestäsi hyvältä. Toista tämä niin usein että sisäistät sen. Nurkkaan ajettuna ja ahdistuneena minulle riitti yksi kerta ja oloni keveni kuin kivikuorma olisi nostettu selästäni pois.
Älä maksa miehen matkoja/ravintolakäyntejä. Sähkölaskun pyydä vaikka 20€/kk ja kaupassa käyntiä varten yhteinen tili, johon mies laittaa 300€/kk ja sinä oman ja lapsesi osuuden.
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinulla pitää olla "uusioperhe"?
Parisuhde voi olla ihan ilman yhteisasumista ja ilman minkäänlaista yhteistaloutta.
Olen täysin samaa mieltä. Mikä ihmisiä vaivaa, kun joillakin on päähänpinttymä, että "ei se ole parisuhde, jos ei asuta yhdessä"?
Vierailija kirjoitti:
Maksan matkat/ravintolat ym ekstrat siksi, että miehellä ei ole varaa maksaa omaa osuuttaan ja jos en maksaisi hänen puolestaan, emme kävisi koskaan missään tai tekisi yhtään mitään maksullista.
Etkö voi käydä ravintolassa ja matkoilla jne kavereiden tai lapsesi kanssa?
Onhan tuo väärin, että sinä elätät miesystävääsi kun olisit voinut nekin rahat sijoittaa lapseesi.
Eikö mies saa työmarkkinatukea 595€ + ne vuokratulot? Eikä muka pysty omia ruokia maksamaan?
Paljonko sille miehelle jää rahaa nettona kuukaudessa. Vaadi nähdä tämä tieto. Voit yllättyä. On ok jos hänelle ei jää paljoakaan mutta jos toisin niin ei ole ok.
Vierailija kirjoitti:
Jos mies saa vuokratuloja niin kyllä siitä pitäisi voittoa jäädä eikä kaikki mene kuluihin. Sinua huijataan ja pahasti. Minun mies on työtön mutta ostaa kyllä ruokaa ja maksaa omat laskut. Asutte varmasti liian kalliisti koska minä en ainakaan ole joutunut antamaan miehelleni rahaa.
Mies maksaa 350€ asumiskuluja kuten ap sanoi. Siitä jää 245€ käteen jos miehen työttömyystuki on 595€. Tuo riittää heittämällä omiin ruokiin.
T: Työtön 20 vuoden ajalta
Vierailija kirjoitti:
Ilmeisesti mies tekee kotitöitä. En huomannut, että asiasta olisi mainittu.
Minulla on pitkäaikaistyötön mies ja olen tilanteeseen tyytyväinen. Joka työaamu heräämme molemmat samaan aikaan. En edes muista, että mies olisi joskus jäänyt nukkumaan minun työaamunani. Mies hoitaa suurimmaksi osaksi kaikki kotiasiat ja näin mahdollistaa työssäkäyntini, joka on välillä hyvinkin intensiivistä. Rahoja ja kulutuksia meillä ei erotella.
Ymmärrän kyllä, että ap:n tilanne on erilainen, koska kyseessä on tuore suhde. Mutta jos kummaltakin löytyy tahtoa, niin on mahdollista saada suhde toimivaksi miehen pienistä tuloista huolimatta.
Aloittajan tapauksessa miehen sijoitusasunto tekee tilanteesta kohtuuttoman epäreilun. En toki tiedä, minkä arvoinen asunto on ja paljonko siitä on lainaa, mutta ei ole ihan ok että ap elättää miehen ja sitkuttaa taloudellisesti samalla kun mies kerryttää koko ajan omaisuuttaan.
Avioliitossa asiat voisi järjestää niin, että myös ap hyötyisi sijoitusasunnosta ja pariskunta pelaisi samaan pussiin.
Maksan matkat/ravintolat ym ekstrat siksi, että miehellä ei ole varaa maksaa omaa osuuttaan ja jos en maksaisi hänen puolestaan, emme kävisi koskaan missään tai tekisi yhtään mitään maksullista. En tykkää mennä yksinkään, joten tilanne mennyt näin. En tiedä kuinka suhde on luisunut tähän, jotenkin alussa olin niin rakastunut ja laput silmillä, ja tosiaan en ole koskaan ollut mikään rahasta nipottaja, niin sitten vaan tilanne on nyt tämä. Ja on alkanut ärsyttää ja mietityttää että tätäkö tämä elämä nyt sitten on. En näe miehen taloudelliseen tilanteeseen tulevan parannusta, eli minun harteilla on tienestien kohentaminen. Olen ihan idiootti että tähän olen alunperin suostunut, mutta ei ole niin helppoa tässä vaiheessa vaan potkia miestä pellolle tms kun yhteisiä vuosia takana. Tiedän että hän ei suostuisi suhteeseen niin, että asuisimme erillään. Olemme tästä puhuneet.