Miten usein teillä siivotaan/tehdään kotitöitä? Oikeasti?
Mitä päivittäin? Mitä viikottain? Miten usein lakanoiden vaihto jne. Meillä ollaan aika laiskoja ja haluaisin kuulla mikä on siivouksessa oikeasti se normaali enkä sitä mitä suositellaan.
Kommentit (91)
Asutaan pienessä kämpässä kaksin.
Päivittäin siivotaan keittiöntyötasot, liesi, tiskit koneeseen/pois koneesta. Vaatteet pyykkikoriin, kaappeihin tai pesusta kuivumaan. Vaatteita meillä ei roiku lattioilla/ nuoku sohvalla tai tuolilla. Wc-tiloja siistitään tarpeen mukaan.
Viikottaiseen siivoukseen kuuluvat jääkaapin -ja mikronpuhdistus, imurointi, lattioiden luuttuaminen, pölyjen pyyhintä, lakanoidenvaihto aina kerran vkossa myös, wc-tilojen kokonaisvaltainen puhdistaminen.
Imurointi tarpeen mukaan. Vähintään robotilla viikottain.
Tiskikone joka toinen päivä.
pyykkien pesu kerran päivässä.
samalla kun tiskikone täytetään, pyyhitään keittiön tasot ja siivotaan keittiö.
wcn pesusta on tullut joku rutiini, kerran viikkoon pesen istuimen, lavuaarin ja harjaan pytyn.
kylppäriin kertyy pölyä siellä kuivattavista vaatteista, niin huuhdon siellä lattiat kerran viikossa samalla kun saunotaan.
lattioiden pesu lähinnä kun tulee vieraita. Tai näen lian.
lakanoiden vaihto keskimäärin parin viikon välein jotain. Aluslakanat on yleensä valkopyykkiä ja muut kirjopyykkiä, niin pestään eri aikoina.
- Tavaroiden / lelujen / vaatteiden kerääminen lattialta päivittäin
- Imurointi ehkä 1xviikko, joskus vain osittainen imurointi.
- ruokaa laitan monta kertaa päivässä, joten tiskikoneen tyhjennystä, täyttöä ja tiskausta on monta kertaa päivässä
-lakanat ehkä 3 viikon välein
- pyykinpesu, ripustaminen ja viikkaus päivittäin
- lattioiden pesu ehkä kerran vuodessa, mutta rätillä käyn näkyviä tahroja läpi viikottain
Kaikesta huolimatta meillä on koko ajan vähän sotkuista. Kotona minä, puoliso ja 1 ja 5 vuotiaat lapset.
2 aikuista ja 3 lasta. Ok-talo. Kotitöitä tuntuu olevan kovasti.
-päivittäin tai lähes päivittäin: tiskit, pöytien pyyhintä, tavaroiden järjestely paikoilleen (leluja, eteisessä kenkiä, lasten omat huoneet). Pyykkikone pyörii melkein joka päivä vähintään harrastuskamppeita.
Imurointi keittiö, oh ja eteinen lapset imuroi kahdesti viikossa
- kerran viikossa: Koko talon imurointi, moppaus, wc pesu, pölyt ja ovenkahvat
- joka toinen viikko: lakanoiden vaihto, keittiön kaappien pyyhintä päältä päin (pelkät ovet)
Sauna, kylpyhuone siivotaan n. 4krt vuodessa, ikkunat kerran vuodessa tai oh ikkuna tarvittaessa, matot pesen kerran vuodessa paitsi keittiön ja wcn mattoa joutuu pestä useammin. Tyynyt peitot pestään aina vatsapöpöjen jälkeen, muussa tapauksessa tarvittaessa/ kerta vuoteen.
Lattiakaivoa, pakastimen takaa imurointia ym ehkä kerran vuoden tai kahden aikana jos ei tarvetta ilmene. Keittiön kaapit siivoan sisältä kun näyttää törkyiseltä, n. 2krt vuodessa. Jääkaappi pestään tarvittaessa joitakin kertoja vuodessa. Pakastin sulatetaan n. Krt vuoteen/kahteen. Huoneiden seinät pyyhin n. Krt vuoteen.
Huh huh miten paljon ihmiset siivoaa, luulin et me siivotaan paljon 😅
- Roskat tyhjennetään päivittäin
- astianpesukone 1 -2 päivän välein
- keittiön pöytä pyyhitään 2-4 krt vko
- tavaroita raivataan yleensä päivittäin vähän, viimeistään ennen imurointia
- Imuroidaan alakerta 1-2 vko välein, yläkerta harvemmin.
- lakanat vaihdetaan 2-4 vko välein
- käsipyyhkeet noin kerran vko
- sauna ja pesuhuone 2 krt vuodessa
- auto imuroidaan 1-2 krt vuodessa, pestään ehkä 3-4 krt
- iso useammalle viikolle ripoteltu joulusiivous jossa köydään myös kaapit ja laatikot läpi aina ennen joulua
- ikkunat 1-2 krt vuodessa
-
66 jatkaa: pyykkiä pestään 2-3 kry vko ja lattiat pestään yleensä kerran kuussa. Tietysti tarkemmin siivotaan kun vieraita tulossa, ei meillä ole ikinä kovin epäsiistiä
66 jatkaa vielä: matot pestään kesäisin, vaihdetaan varastosta puhtaat 2-3 krt vuosi keittiöön ja eteiseen. Pienempiä mattoja pestään pesukoneessa silloin tällöin. Ruokaa tehdään ehkä kerran tai pari vko ja kaupassa käydään kerran vko illasta kun kaupassa on vähän ihmisiä. Paljon on salaattia, rahkaa ja erilaista valmisruokaa. Töissä syödään lounasravintolassa. Ei ihme ettei monet ehdi elämässään mitään järkevää kun kaikki aika ollaan töissä. siivotaan ja kokataan 🥶
viiden paivän välein,imurointi,roskien vienti, astiat koneeseen ja pyykit
lattian pesu 3-4 krt vuodessa
lakanoitten vaihto joka toinen vikko ja pölyt
tasot päivittäin
kylppäri 1 krt/kk
Aikuistalous, jossa koiria. Tiskit päivittäin tai joka toinen päivä, keittiön tasojen pyyhintä, jos niillä on jotain pyyhittävää, yleensä kerran päivässä. Lieden pesen aina kokkauksen jälkeen.
Viikoittain imurointi, pölyjen pyyhintä ja vessan pesu plus käsipyyheiden vaihto. Joskus välissä varsi-imurilla, jos on tullut hiekkaa/muuta roskaa eteiseen tai näkyy pölypalloja jossain. Jos on tulossa vieraita, teen nämä, jollei ole juuri eilen tehty.
Lakanat vaihdan n. 2 viikon välein, pyykkiä pestään, kun on tarvetta, ehkä kerran 2 viikossa.
Lattiat pestään jouluksi, jos jaksetaan. Kylppärin lattiaa yritän viitsiä pestä useammin. Ikkunat kerran tai kaksi vuodessa. Mattoja silloin, kun on tarvetta. Samoin mikro, uuni, jääkaappi ja pakastin, tarpeen mukaan.
Tykkäisin pitää talon siistimpänä, mutta siivous on lähes täysin minun vastuullani, ja kumppani on sottaisempi, enkä viitsi koko ajan olla toisen jälkiä korjaamassa. Lisäksi on muuta mielekkäämpääkin tekemistä.
Siivoan silloin kun jossakin on sotkua. Vaihdan lakanat, kun ne ovat likaiset. Kotitöitä en tee koskaan. Normaali elämä ei ole työtä.
Vierailija kirjoitti:
Olen usean lapsen äiti ja asumme isossa talossa.
Yksinasujan on helppo pitää puhtaana kaksionsa. Ne kaksi ikkunaakin pesee nopeasti, samoin kaiken muunkin.
Kun perheessä on enemmän porukkaa, kaikki on työläämpää: on eri asia käydä kaupassa ja tuoda sietlä 1 kassillinen ruokaa vs 7 kassillista. On eri asia pestä viikossa 20 vaatekappaletta kuin 150 vaatekappaletta.
Oon monesti miettiny, että nämä kerran viikossa lakanoiden ja pyyhkeiden vaihtajat ovat sellaisia, joilla on siihen ns. löysää aikaa. Jos on todella kiireinen ja on rättiväsynyt ei varmasti ala työpäivän jälkeen viikko sitten laitettuja lakanoita vaihtamaan.
Eli nämä supersiistit ihmiset ovat niitä, joilla ei oikein muuta tekemistä ole tai sitten niitä hulluja, jotka siivoavat vaikka keskellä yötä vaikkei olisi pakko, muuten kuin omassa mielessä, joka sanoo että ihmisen arvo riippuu siitä onko kaikki putsplank.
Monen supersii
Olen tuo 57
meillä on neljä lasta, isohko okt. Meillä tuo kaikki mainitsemani on ollut perusasioita, joita ei tehdä, kun jaksetaan. Toki ymmärrän, että isoissa lapsiperheissä haastavampaa. Me olemme mieheni kanssa opettaneet pojat huolehtimaan omat huoneensa. Mieheni käy yleensä kaupassa, joskus yhdessä.
Teemme siivoukset yhdessä niin jokapäiväiset kuin isommatkin. Mieheni puhdistaa likakaivot, pesee saunan ja kylpyhuoneen. Minä huolehdin pyyhkeet. Ikkunat pestään yhdessä. Ylipäätään arki jaetaan. Meillä ei ole sinun ja minun töitä. Olen ollut pitkään vaillinainen käsikivun vuoksi, mikään ei ole jäänyt tekemättä. Mieheni ja poikani auttavat pyydettäessä.
Vähän nyt oli katkeruuttaa kirjoituksessasi. Voisko jotain tehdä toisin?
Katso Marttojen ohjeet.
Ihan turha täällä luetella, kun tuolla ne on kaikki. Perusnormiohjeet.
Olen aina siistinyt keittiön ruokailujen jälkeen ja siistinyt wc:n kerran päivässä. Pölyjen pyyhkiminen ja imurointi noin neljän päivän välein. Lakanat vaihdan kahden viikon välein. Ikkunat ja seinät pestään kerran vuodessa. Kaappeja järjestän ja pyyhin ympäri vuoden.
Tykkään siisteydestä. Nyt asun yksin kaksiossa, mutta olen kolmen lapsen äiti. Meillä esim ei ollut tiskikonetta, kun lapset olivat pieniä. Aina tiskattiin käsin ja pyyhittiin pinnat heti ruokailujen jälkeen.
Siisteys rauhoittaa. Ei turhia tavaroita pinnoilla, ei vaatekasoja. Jokaiselle tavaralle oma paikka.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen tuo 57
meillä on neljä lasta, isohko okt. Meillä tuo kaikki mainitsemani on ollut perusasioita, joita ei tehdä, kun jaksetaan. Toki ymmärrän, että isoissa lapsiperheissä haastavampaa. Me olemme mieheni kanssa opettaneet pojat huolehtimaan omat huoneensa. Mieheni käy yleensä kaupassa, joskus yhdessä.
Teemme siivoukset yhdessä niin jokapäiväiset kuin isommatkin. Mieheni puhdistaa likakaivot, pesee saunan ja kylpyhuoneen. Minä huolehdin pyyhkeet. Ikkunat pestään yhdessä. Ylipäätään arki jaetaan. Meillä ei ole sinun ja minun töitä. Olen ollut pitkään vaillinainen käsikivun vuoksi, mikään ei ole jäänyt tekemättä. Mieheni ja poikani auttavat pyydettäessä.
Vähän nyt oli katkeruuttaa kirjoituksessasi. Voisko jotain tehdä toisin?Hei, no meillä hommia aiheuttaa ja näin ollen myös vaikeuttaa todella iso talo. Siis todennäköisesti kaksi kertaa niin iso kuin sinulla.Mies tämän talon alun perin osti ja ilmeisesti ei yhtään miettinyt siivousasioita. Kyllä minunkin mieheni huolehtii lumitöistä, likakaivojen puhdistuksesta, rännien putsauksesta ym. ns. miestentöistä.
Miehellä on ns. kova ura, joka minulla on huomattavasti vaatimattomampi. Ei mies ole ollut juurikaan kotona ja jos on ollut, niin en ole viitsinyt pyytää siivoushommiin mukaan. Aiempi seurustelukumppanini oli samanlainen, ei suostunut siivoamaan, vaikka kuinka pyysin, käskin ja koitin keskustella. Olen ehdottanut järkevän kokoiseen asuntoon (150-200 m2) muuttoa, ei ole tapahtunut. Olen oman siivoushistoriani aloittanut 4 h + k asunnosta, jota siivosin siten, että joka perjantai imurointi, ja myös kaikki muut normaalit siivoustoimenpiteet siihen päälle. Joka toinen viikko lattioiden pesu.
Nyt kun talo on naurettavan iso, eli ns. normaalia viikkosiivousta ei pysty tekemään vanhan kaavan mukaan, koska siinä menisi 4-5 h, vaikka kuinka tehokkaasti tekisi. Vaihtoehdoksi on siis jäänyt ns. tulipalojen sammuttelu, eli siivoan niitä kohtia mitkä eniten sitä tarvitsee. Lopputulema on tietenkin koti, joka on kokoajan jostain kohti epäjärjestyksessä. Viimeinen vaihtoehto on eroaminen, mutta sitä toistaiseksi en ole halunnut tehdä. Paljon auttaisi, jos ostelua harrastava mieheni laittaisi jotain joskus kierrätykseenkin, mutta tätä ei tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Olen usean lapsen äiti ja asumme isossa talossa.
Yksinasujan on helppo pitää puhtaana kaksionsa. Ne kaksi ikkunaakin pesee nopeasti, samoin kaiken muunkin.
Kun perheessä on enemmän porukkaa, kaikki on työläämpää: on eri asia käydä kaupassa ja tuoda sietlä 1 kassillinen ruokaa vs 7 kassillista. On eri asia pestä viikossa 20 vaatekappaletta kuin 150 vaatekappaletta.
Oon monesti miettiny, että nämä kerran viikossa lakanoiden ja pyyhkeiden vaihtajat ovat sellaisia, joilla on siihen ns. löysää aikaa. Jos on todella kiireinen ja on rättiväsynyt ei varmasti ala työpäivän jälkeen viikko sitten laitettuja lakanoita vaihtamaan.
Eli nämä supersiistit ihmiset ovat niitä, joilla ei oikein muuta tekemistä ole tai sitten niitä hulluja, jotka siivoavat vaikka keskellä yötä vaikkei olisi pakko, muuten kuin omassa mielessä, joka sanoo että ihmisen arvo riippuu siitä onko kaikki putsplank.
Monen supersii
Kaikkea sitä kuulee, miksi kenenkään pitäisi vaihtaa siivousaikaa liikuntaan jos tykkää siivota? Siivoaminen on itse asiassa fyysistä tekemistä (jonka raskaus toki riippuu siitä mitä siivoaa ja millä vauhdilla), samalla saa sekä liikuntasuorituksen että siistin kodin :) Mä oon laiska siivoaja, mutta muut saa siivota minun puolesta just niin paljon kuin haluaa!
Päivittäin/aterioiden jälkeen heti tiskit ja tasot puhtaiksi, tarvittaessa tiskikone päälle. Lakeisen keittiön lattian ja ruokapöydän alta.
Päivittäin tavarat paikoilleen (mielellään sitä mukaan kuin kun ei enää tarvi jne) mut viimeistään illalla. Esim eteisen laitan siistiksi illalla, kengät ojennukseen jne. Lasten huoneet saattaa jäädä vähän sekaisiksi, esim lapsen pöydällä ylimääräistä tavaraa useamman päivän mut kehoita välillä siivoo kuntoon.
Imurointi ja WC (myös kylppäri on WC) siivous pari kertaa viikossa (nurkkia myöten). Ei kaakeleiden saumoja ym mut perussiivous, johon kuuluu mm. suihku hanan ja suihkuseinän, saunan lasioven pyyhintäkin (muuten kertyy kalkkia, en tykkää jynssätä sitä, niin mielummin pyyhin usein). Pönttöjä/lavuaaria pesen useamminkin jos tarve. Vessojen siivouksen yhteydessä pyyhin aina myös peilit, myös eteisen peiliovet.
Kerran viikkoon imuroin myös tasoja, patterien päältä, lamput, sohvan, sohva tyynyt, nojatuolin ym pölystä. Ei ole onneksi juurikaan tavaraa saati mitään koriste-ezineitä niin ei ole niin työlästä mut menee imurointiin paljon kauemmin aikaa, mitä ottais vaan lattiat.
Noin kerran kuukauteen pyyhin kostealla kaikki ovet, ovien kahvat, ne mistä laitetaan valot päälle, portaiden kaiteet ym mihin kosketaan usein.
Kerran kuukauteen myös siivoan keittiön perusteellisemmin eli muutenkin pyyhin tiskien laiton ja tasojen pyyhinnän ohella esim ovia, jääkaapin ovet/kahvat, ruokailutuoleja ym varsinkin jos näen likaa niin sitä mukaan pyyhin aina, mut pyyhin ne kaikki kerran kk kunnolla ja myös jääkaapin sisältä et otan ruuat ulos jne. Roskakaappi myös perusteellisesti silloin, mut myös muulloin kun nään et on likaa.
Puolen vuoden välein sulatan pakastimen ja kerran vuoteen siirrän ne pois ja otan takaa ja päältä pölyt ym liat.
Puolen vuoden välein vähintään tai tarvittaessa kun huomaan et suihkunurkkauksen saumat kellastuneet/likaiset, niin pesen ne (eli vaan se suihkunurkkaus kun muualla ok. Lattian saumat samalla suihkun kohdilta, muualtakin välillä/harvemmin).
Kerran vuoteen saunan siivous ja pesen peitot. Tyynyt puolen vuoden välein ja tyynyjen suojapäälliset useammin + sänkyjen suojat (semmoiset petarin päällä olevat ohuet suojat) myös vähintään puolen vuoden välein.
3-4vä vkon välein vaihdetaan lakanat koko perheeltä ja siihen kuuluu aina petivaatteiden kopistelu parvekkeella ja sänkyjen imurointi.
Lattiat luutuan vähintään kerran kuussa mut nyt kesällä esim jääny, mut jos nään jonkun tahran niin pyyhin heti.
Ikkunat pesen 1-2 vuoden välein, ei asuta ison tien/vilkkaan liikenteen varrella. Tarvittaessa pyyhin sisäpuolelta sormen tms jälkiä.
Tulikohan kaikki?
Ihan päivittäin. Tiskataan, laitetaan ruokaa, pedataan sängyt. Siivotaan perusteellisemmin kahden viikon välein, mutta päivittäin tehdään kyllä aina jotain.
Vierailija kirjoitti:
Päivittäin/aterioiden jälkeen heti tiskit ja tasot puhtaiksi, tarvittaessa tiskikone päälle. Lakeisen keittiön lattian ja ruokapöydän alta.
Päivittäin tavarat paikoilleen (mielellään sitä mukaan kuin kun ei enää tarvi jne) mut viimeistään illalla. Esim eteisen laitan siistiksi illalla, kengät ojennukseen jne. Lasten huoneet saattaa jäädä vähän sekaisiksi, esim lapsen pöydällä ylimääräistä tavaraa useamman päivän mut kehoita välillä siivoo kuntoon.
Imurointi ja WC (myös kylppäri on WC) siivous pari kertaa viikossa (nurkkia myöten). Ei kaakeleiden saumoja ym mut perussiivous, johon kuuluu mm. suihku hanan ja suihkuseinän, saunan lasioven pyyhintäkin (muuten kertyy kalkkia, en tykkää jynssätä sitä, niin mielummin pyyhin usein). Pönttöjä/lavuaaria pesen useamminkin jos tarve. Vessojen siivouksen yhteydessä pyyhin aina myös peilit, myös eteisen peiliovet.
Kerran viikkoon imuroin myös tasoja
Lisäys vielä. Roskat vien sitä mukaan kun täyttyy tai aiemminkin jos haisee. En keräile isoja määriä vaikka lasia/metallia/pahvia/paperia, vaan vien taloyhtiön roskikseen pienen määrän mitä kertynyt sitä mukaan kun vien vaikka sekajätteen, niin tai muovin (joita siis kertyy eniten). Pulloja vien kun yks muovikassillinen on täynnä, välillä täyttyy nopeammin, välillä on vaikka kuin pitkään. Vien kävellen lähikauppaan samalla kun käyn tai lapset vie.
Ei jaksa enää yksin siivota.