Lasuissa pelottavinta on se, että ei voi tietää mitkä kaikki asiat ovat lasun paikka
Periaatteessa melkein mistä tahansa voi joutua vaikeuksiin.
Kommentit (326)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko kodin sotkuisuus syy huostaanottoon?? Jos nyt ei kuitenkaan oo niin sotkuinen, että pitäisi raivata tunneli...?
Kodin sotkuisuus kertoo elämänhallinnan ongelmista. Se, miltä asiat ulospäin näyttävät merkkaa viranomaisille enemmän kuin se, miten asiat oikeasti ovat, esimerkiksi ovatko vanhemmat kotioloissa sadistisia lapselleen. Näyttääkseen siisteiltä, kunnolliselta ja menestyvältä vanhemmat ostavat lapsilleen kalusteita, merkkivaatteita ja harrastusvälineitä kulutusluotoilla.
Juuri kehuin sosiaaliviranomaisia mutta tämä on asia joka jäi ihmetyttämään yhdeltä käynniltä. Olivat huolissaan onko lapsi saanut itse valita huoneensa kalusteet ja sisustuksen, lakanat ja pyyhkeet. Se oli tosi tärkeää heille että lapsi itse saanut kaiken valita kaupasta. Tuo ehkä ainut mikä särähti korvaan, muuten olen ollut tyytyväinen heidän toimintaan mutta miten köyhissä perheissä, saako lapset itse päättää kaikki huonekalut ja sisustukset? Lapsella iso huone ja siellä sohvasta lähtien kaikki. Onneksi oli juuri muutettu hienoon kotiin ja lapsi oli juuri saanut itse valita kaiken. En tiedä mitä muuten olisi seurannut jos vaikka vanhemmat olis päättäneet, puhumattakaan et jos olis jotain torista ostettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis onko kodin sotkuisuus syy huostaanottoon?? Jos nyt ei kuitenkaan oo niin sotkuinen, että pitäisi raivata tunneli...?
Kodin sotkuisuus kertoo elämänhallinnan ongelmista. Se, miltä asiat ulospäin näyttävät merkkaa viranomaisille enemmän kuin se, miten asiat oikeasti ovat, esimerkiksi ovatko vanhemmat kotioloissa sadistisia lapselleen. Näyttääkseen siisteiltä, kunnolliselta ja menestyvältä vanhemmat ostavat lapsilleen kalusteita, merkkivaatteita ja harrastusvälineitä kulutusluotoilla.
Varmasti. Mutta ei se sitä tarkoita, ettei lapsesta huolta pidettäisi tai, että olisi väkivaltaa.
No ei todellakaan, jos ei ole ihan infantiili.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin sotkuisuus kertoo elämänhallinnan ongelmista. Se, miltä asiat ulospäin näyttävät merkkaa viranomaisille enemmän kuin se, miten asiat oikeasti ovat, esimerkiksi ovatko vanhemmat kotioloissa sadistisia lapselleen. Näyttääkseen siisteiltä, kunnolliselta ja menestyvältä vanhemmat ostavat lapsilleen kalusteita, merkkivaatteita ja harrastusvälineitä kulutusluotoilla.Varmasti. Mutta ei se sitä tarkoita, ettei lapsesta huolta pidettäisi tai, että olisi väkivaltaa.
Sille on miljoona erilaista määritelmää, että mikä on tarpeellista huolenpitoa tai että mikä on väkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kodin sotkuisuus kertoo elämänhallinnan ongelmista. Se, miltä asiat ulospäin näyttävät merkkaa viranomaisille enemmän kuin se, miten asiat oikeasti ovat, esimerkiksi ovatko vanhemmat kotioloissa sadistisia lapselleen. Näyttääkseen siisteiltä, kunnolliselta ja menestyvältä vanhemmat ostavat lapsilleen kalusteita, merkkivaatteita ja harrastusvälineitä kulutusluotoilla.Juuri kehuin sosiaaliviranomaisia mutta tämä on asia joka jäi ihmetyttämään yhdeltä käynniltä. Olivat huolissaan onko lapsi saanut itse valita huoneensa kalusteet ja sisustuksen, lakanat ja pyyhkeet. Se oli tosi tärkeää heille että lapsi itse saanut kaiken valita kaupasta. Tuo ehkä ainut mikä särähti
Jos kaikki ulkoiset puitteet on uutta, kallista ja viimeisen päälle = lapsella on hyvät vanhemmat. Ei väliä, onko hankittu omalla rahalla, ts. vaikka olisi maksuhäiriömerkintää punaisenaan..
Minä menin henkisesti vain huonompaan kuntoon silloin, kun lapsestani tehtiin minun luonnollisen kriisi-suru-prosessini seurauksena lasu. Se oli loogisesti varmaan vain rutiini tai aito yritys auttaa tai turvata oma selustansa. Mutta minulla se rikkoi jotain ihan viimeisimmistä olennaisimmista luottamuksen säikeistä ja perusturvallisuudesta. En jaksa edes avata, mitä kaikkea se aiheutti.
Lastensuojelussa ei ole mitään pelottavaa. Jos tarvitset sitä, ole onnellinen, että (jos) saat sen palveluita. Jos lapsistasi tehdään jatkuvasti lasuja, jotain on pielessä, ja tarvitset todellakin apua. Silloinen syytä katsoa peiliin ja pohtia lasu-viranomaisten kanssa, mitä pitäisi tehdä ja minkälaista tukea tarvitset. Lastensuojeluhan ei ole sama asia kuin huostaanotto, vaan ensisijaisesti tuetaan koko perhettä. Kokonaan eri asia on kiusantekomielessä tehdyt lasut, mutta niiden taustat selviävät kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä olisi yksi hyvä käytännön leikkauskohde. Lastensuojelujärjestelmän järkeistäminen ja yksinkertaistaminen.
Todellakin. Huosta/jahti on mennyt niin överiksi, että saataisiin suurempi osa lapsista työkykyisiksi aikuisiksi jos leikattaisiin budjetista puolet pois.
Vierailija kirjoitti:
Lastensuojelussa ei ole mitään pelottavaa. Jos tarvitset sitä, ole onnellinen, että (jos) saat sen palveluita. Jos lapsistasi tehdään jatkuvasti lasuja, jotain on pielessä, ja tarvitset todellakin apua. Silloinen syytä katsoa peiliin ja pohtia lasu-viranomaisten kanssa, mitä pitäisi tehdä ja minkälaista tukea tarvitset. Lastensuojeluhan ei ole sama asia kuin huostaanotto, vaan ensisijaisesti tuetaan koko perhettä. Kokonaan eri asia on kiusantekomielessä tehdyt lasut, mutta niiden taustat selviävät kyllä.
Jos lapsesta tekee jatkuvasti lasuja yksi ja sama henkilö, on kyse yleensä persoonallisuushäiriöisestä lähisukulaisesta. Narsisti projisoi oman avuntarpeensa toisiin.
Vierailija kirjoitti:
Minä menin henkisesti vain huonompaan kuntoon silloin, kun lapsestani tehtiin minun luonnollisen kriisi-suru-prosessini seurauksena lasu. Se oli loogisesti varmaan vain rutiini tai aito yritys auttaa tai turvata oma selustansa. Mutta minulla se rikkoi jotain ihan viimeisimmistä olennaisimmista luottamuksen säikeistä ja perusturvallisuudesta. En jaksa edes avata, mitä kaikkea se aiheutti.
Ei tarvitse. Ne jotka tuon ovat kokeneet tietävät kyllä mistä on kyse. Ja osa porukasta on niin samaa maata näiden hullujen kanssa, etteivät he ymmärtäisikään, vaikka avaisi.
Maailma on mitä se on. Ihmiset ovat oksettavia.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Jos lapsella ei ole yhtään leluja, se on. Normaaleissa perheissä lapset leikkivät, mikä aikaansaa sotkua.
Sarjalasut ovat usein viran puolesta tehtyjä. Esim. päiväkodissa voi olla ohjeistus, että kaikista mustelmista tehdään lasu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsesta tekee jatkuvasti lasuja yksi ja sama henkilö, on kyse yleensä persoonallisuushäiriöisestä lähisukulaisesta. Narsisti projisoi oman avuntarpeensa toisiin.
Tämä voi silti merkittävästi haitata lapsen ja tämän äidin elämää. Ei sillä ole mtään väliä, onko se hullu diagnosoitu vaan ihan vaan kusipää, haitta on haitta siitä huolimatta.
Edelleen tällaista järjestelmää ei pitäisi olla olemassakaan. Suomi on korruptoitunut lasten suhteen monellakin eri tasolla, ja kohtelee heitä suurilla vääryyksilla useissa eri laitoksilla, ja pakottmalla myös heidän äitinsä töihin.
Vierailija kirjoitti:
Pielessä voi olla esimerkiksi se, että lähiympäristö ei tunne perustuslakia tai ihmisoikeuksia.
Suome lastensuojelujärjestelmä - joka itsessään on ihmisoikeuksien vastainen - on saanut ja saa ihan koko ajan huomautuksia EU-tasolta. Niiltä vanhemmilta huom. jotka jaksavat taistella eu-tasolle asti omista ja lastensa oikeuksista. Miettikää niitä kaikkia uhreja, joilla ei ole tähän mahdollisuutta...
Vierailija kirjoitti:
Meistä ei ole kiusantekomielessä tehty mutta kun useampi lapsi ja paljon sattuu ja tapahtuu niin lasuja tulee kyllä kuukausittain. Mielestäni syyt pääsääntöisesti todella mitättömiä, esim lapsen piirroksen takia, riitelyn takia, sairastumisten takia. En koe että itsessäni vanhempana vikaa vaan opettajat sekä koulussa et Pk:ssa tekee niitä tosi pienistä syistä. Juurikin pieni riita lasten välillä joka oli lasten kesken jo sovittu jo seuraavalla välkällä ja unohdettukin jo niin todella monesta lapsesta ope teki lasun. Ope ei ollut kuullut oman lapseni versiota tapahtuneesta niin käskin hänen tehdä vielä kolmesta muustakin ja sanoi että toki tekee eli ainakin 7 lapsesta tehtiin lasu lasten välkkäriidan takia. Tässä vaan yksi esimerkki monesta eri lasusta.
Vierailija kirjoitti:
Lasu on lähinnä oire siitä, että joku kokee huolta. Se ei tarkoita että perheessä olisi oikeasti joku vialla tai varsinkaan pahasti vialla.
Lastensuojelun palvelut lähinnä vain tuottavat stressiä ja pahoinvointia perheille. Ei kukaan halua jotain ulkopuolista kotiinsa penkomaan paikkoja ja arvostelemaan perheen elintapoja.
Aiheettomista lasuista ei käytännössä joudu vastuuseen koska myös poliisilla on se käsitys, että lasunteon kynnyksen tulee olla mahdollisimman matala.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole. Jos lapsella ei ole yhtään leluja, se on. Normaaleissa perheissä lapset leikkivät, mikä aikaansaa sotkua.
Jatkuvalla syötöllä näkee videoita, missä lapset itse valitsevat lelujensa sijaan aikuisten käyttämiä esineitä kiinnostavampina ja hauskempina. Pientä, esim. alle 1 vuotiasta lasta ei edes kiinnosta lelut, se leikkii sillä mitä vanhempi sen käteen tyrkkää.
Mutta keskiluokkaisten psykolasujen mielestä tietysti vain kerskalapsenkasvatus on oikeaa lapsen kasvatusta.
Ja sitten ihmetellään, kun kukaan ei suostu enää synnyttämään, kun äitejä JA LAPSIA pahoinpidellään joka helvetin suunnalta.
Vierailija kirjoitti:
Sarjalasut ovat usein viran puolesta tehtyjä. Esim. päiväkodissa voi olla ohjeistus, että kaikista mustelmista tehdään lasu.
Jaa. Minä asun yksin ja jalassani on tällä hetkellä 3 mustelmaa, enkä ole edes nähnyt toista ihmistä muutamiin viikkoihin. Melko mielipuolista olisi, jos joku olisi vainoamassa minua oven takana, että hakkaako läheisin ja rakastavin ihmissuhteeni sinua nyt, kun sinulla on nämä kolme mustelmaa.
Eikä pienintäkään hajua, mistä ne ovat tulleet. Mieti nyt itsekin, miten sairasta tuollainen on. Silkkaa sadistista äitiysväkivaltaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meistä ei ole kiusantekomielessä tehty mutta kun useampi lapsi ja paljon sattuu ja tapahtuu niin lasuja tulee kyllä kuukausittain. Mielestäni syyt pääsääntöisesti todella mitättömiä, esim lapsen piirroksen takia, riitelyn takia, sairastumisten takia. En koe että itsessäni vanhempana vikaa vaan opettajat sekä koulussa et Pk:ssa tekee niitä tosi pienistä syistä. Juurikin pieni riita lasten välillä joka oli lasten kesken jo sovittu jo seuraavalla välkällä ja unohdettukin jo niin todella monesta lapsesta ope teki lasun. Ope ei ollut kuullut oman lapseni versiota tapahtuneesta niin käskin hänen tehdä vielä kolmesta muustakin ja sanoi että toki tekee eli ainakin 7 lapsesta tehtiin lasu lasten välkkäriidan takia. Tässä vaan yksi esimerkki monesta eri lasusta.
Entisaikaan jos lapsi rikkoi koulun sääntöjä niin siitä saattoi tulla puhuttelu tai jälki-istunto. Nykyaikana vastaavassa tilanteessa tehdään lasu.
En ole kokenut sitä, koska ilmoitus tehtiin lasten puheiden perusteella, ei minun. Mutta olen kyllä itsekin käynyt monta keskustelua tietäen että niistä voi seurata lasu työntekijästä riippuen, mutta ei se minua pelota, koska satunnaiset mätämunat pois lukien luotan että sekä ilmoituksen tekijällä että lastensuojelulla on tavoitteena varmistaa juuri minun lapseni etu. Eli ihan samaa ne haluaa kuin minä.
Salaa lasun tekemistä en hyväksy ikinä ilman perusteltua syytä (kuten tilanteessa jossa etukäteen kertominen voisi asettaa lapsen vaaraan).