Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koulutus määrittää yhteiskuntaluokan nykypäivän Suomessa

Vierailija
16.08.2025 |

Ennen köyhälistökin saattoi olla sivistynyttä. Kirjastoista lainattiin klassikoita, joita luettiin duunarikodeissakin. Koulutus jäi kuitenkin lyhyeksi, kun köyhällä ei ollut varaa oppikouluun eikä varsinkaan lukioon. Viimeistään nyt, kun toisesta asteesta on tullut maksuton, on ilmiselvää, että rahalla ei enää ole vaikutusta. Köyhän perheen fiksu lapsi voi päästä eliittilukioon ja kouluttautua tohtoriksi asti. Nyt akateemisen koulutuksen ulkopuolelle jäävät vain ne, joilla ei kognitiivinen pääoma riitä. Matala äo yhteydessä impulsiivisuuteen ennustaa varsin hyvin ammattikouluun joutumista varallisuudesta riippumatta. 

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään luokkia ole enää olemassakaan. Suomi on pääosin helvetin tasapäisen maa. Vuosikymmenien vasemmistovallan on sen taannut. Harva ymmärtää esimerkiksi miten jyrkästi progressiivinen tuloverotus nousee - ne ymmärtävät, jotka ovat sen kokeneet. 

Oletko sinä samaa yhteiskuntaluokkaa Herlinin suvun parikymppisten kanssa joiden pääomatulot ovat verokoneessa noin 30 miljoonaa euroa vuodessa?

Sinä olet tuloillasi lähempänä sitä somaliyksinhuoltajaa kuin heitä.

Vierailija
22/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei työttömällä tohtorilla ole varaa oopperaan 2025. Naurettava postaus.

Piippuhyllypaikat eivät ole älyttömän kalliita varsinkaan keskellä viikkoa. Säästäväinen työtön voi ihan hyvin käydä katsomassa pari esitystä vuodessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunareita ovat kaikki, joiden täytyy töissä käydä.

Eliitin ei tarvitse:

Vierailija
24/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eliitin ei tarvitse:

Mutta kuitenkin lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori ja terveysaseman lähihoitaja elävät aivan erilaista elämää, vaikka kulkevat samalla junalla töihin ja kotiin.

Vierailija
25/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään luokkia ole enää olemassakaan. Suomi on pääosin helvetin tasapäisen maa. Vuosikymmenien vasemmistovallan on sen taannut. Harva ymmärtää esimerkiksi miten jyrkästi progressiivinen tuloverotus nousee - ne ymmärtävät, jotka ovat sen kokeneet. 

On ja ei. - Totta kai luokkien hahmottamien ja määrittäminen on nyt vähän erilaista kuin vaikka vuonna 1809 Porvoon valtiopäiven aiikaan silloisen Venäjän keisari Aleksanteri I:n määräyksestä toteutetun Suomen säätyjen edustajien kokoontuessa. Tai Suomen itsenäisyyden aikana tai vaikka "vain" miten luokat rakentuivat ja hahmottuivat noin 50 vuotta sitten "Kekkslovakian" viimeisinä vuosina.

Jo tähän astinen keskustelu on tuonut esiin sen, miten luokkien muododtaminen on vaikeaa juuri nyt mutta se ei tee luokkia tai luokittelua tyhjäksi.

Esimerkkkinä tästä vaikeudesta se, että sama ihminen voi kuulua kiistatta samanaikaisesti hyvinkin erilaisille luokille. Hän voi usemman sukupolven ajan kuulua esimerkiksi koulutuksensa perusteella yläluokkaan mutta tulo ja varallisuus asemansa perusteella hän voi kuulua nippa-nappa alempaan keskiluokkaan; eikä  mahdollsiestiaina edes alempaan keskiluokkaan.

Huoelstuttavaa on se, jos ihminen ei pysty tai kykene yrityksisitää huolimatta etenemään tai halutessaan, ainakin säilyttämään "luokka asemansa" vajomatta aiempaa "alemmille luokille" esimerkiski siksi, että opiskeleminen tai työllistyminen ei mahdollsitu tai toteudu tavoitellulla tavalla, esimerkiksi sairastumisen tai loukkaantumisen johdosta.   

Uskovainen mies

Vierailija
26/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en hankkinut minkäänlaista oppiarvoa. Tein tämän päätöksen tietoisesti ja voisi sanoa jopa että piruuttani.  En pidä teidän systeemistä enkä arvosta niitä jotka sille alistuu.

Vierailija
27/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielenkiintoinen keskustelu. Tuntemani duunariperheen lapset pääsivät ylioppilaiksi ja opiskelivat yliopistossa, saivat hyvät työpaikat. Toinen heistä jäi pitkäaikaistyöttömäksi, ja seurustelee nyt duunaritaustaisten kanssa ja käy karaokessa ja lähipubissa. Harrastukset ovat tyyliin ralli ja seiskajulkkikset. Toinen on naimisissa ns vanhan rahan suvusta tulevan kanssa ja siellä käydään oopperassa ja rapujuhlissa. 

Vierailija
28/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole mitään tekemistä yhteiskuntaluokan kanssa. Olen itse amis ja työpaikallani samaa työtä tekevistä yli puolet ovat insinöörejä. Se missä minä olen tehnyt työtä 20 vuotta he ovat tehneet vasta 15 vuotta. Palkka minulla on isompi, sekä kokemuslisät. Molemmilla on lapsia ja omat kodit, vaimot jne. Mutta minä olen heitä vähän edellä.

Vierailija
29/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole mitään tekemistä yhteiskuntaluokan kanssa. Olen itse amis ja työpaikallani samaa työtä tekevistä yli puolet ovat insinöörejä. Se missä minä olen tehnyt työtä 20 vuotta he ovat tehneet vasta 15 vuotta. Palkka minulla on isompi, sekä kokemuslisät. Molemmilla on lapsia ja omat kodit, vaimot jne. Mutta minä olen heitä vähän edellä.

Sinä kirjoitat vain työpaikasta ja palkkapussin suuruudesta ymmärtämättä, että luokkakäsite on muutakin kuin "vain"  työpaikka ja se, mitä saa tai on saamatta palkkaa. Mutta toki kirjoituksesi kertoo siitä, miten matalia luokkaerot Suomessa on. Ehkä myös siitä miten paljon suomessa arvostetaan amis-taustaisitaisia ja tai pidetään vähäarvosiena insinöörejä. (- Halu insinöörksi opiskelun täytyy siis tulla jostain muusta kuin siitä, että voisi saada parempaa palkkaa kuin mahd. vähemmän opiskellut   ammattikoulu-taustainen tai siitä, että hänen suoraviivaisesti odotettasiin etenevän ammattiklutuataista vaativampiin tehtäviin; joista suoriutuminen ei olisi mahdollsita ammattikoulutaustaiselta kuin harvoin koska ammattikoulutetulta puuttuisi niitä varten riittävä koulutuksessa saavutettu osaamispohja.

Vierailija
30/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla ei käyty tällaisia keskusteluja. Luokkakäsite sekä teoria oli jokaisella selvä.

Vierailija
31/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kun säästää pitempään toimeentulotuesta. Herkkua kerran vuodessa.

Vierailija
32/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee myös esiin vähän kärjisteän ne syvällä elvät "luokkaerot" yksinkertaistaen kulttuurisesti korkeampi luokkainen haluaa  ja pyrkii edes tosinaan päästä nauttimaan jostain "korkeammaksi kulttuuriksi" kuten kerran vuodessa mahdollsiuudesta käydä oopperassa mielletystä kun taas hyvin matalan kulttuurin edustaja saattaa kokea tällaisem halun tai pyrkimyksen/ tavoitteen käydä ainakin kerran vuoden oopperassa täysin turhana ja tarpeettomana. - Hän sen sijaan saattaa olla sitä mieltä, että tuo raha on monin kertaisesti fiksumpaa käyttää vaikka siihen, että saa joinain viikonloppuina ostaa itselleen useamman saunakaljan tai tilata sillä uuden paidan ja kengät kiinalaisesta pikamuotisivustolta. 

Vierailija
33/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässä tulee myös esiin vähän kärjisteän ne syvällä elvät "luokkaerot" yksinkertaistaen kulttuurisesti korkeampi luokkainen haluaa  ja pyrkii edes tosinaan päästä nauttimaan jostain "korkeammaksi kulttuuriksi" kuten kerran vuodessa mahdollsiuudesta käydä oopperassa mielletystä kun taas hyvin matalan kulttuurin edustaja saattaa kokea tällaisem halun tai pyrkimyksen/ tavoitteen käydä ainakin kerran vuoden oopperassa täysin turhana ja tarpeettomana. - Hän sen sijaan saattaa olla sitä mieltä, että tuo raha on monin kertaisesti fiksumpaa käyttää vaikka siihen, että saa joinain viikonloppuina ostaa itselleen useamman saunakaljan tai tilata sillä uuden paidan ja kengät ki

Saatko elämän jälkeen jonkun palkinnon siitä että 42-vuotiaana kävit oopperassa kerran vuodessa sen sijaan että ostit uusia paitoja?

Kumpikin maatuu merkityksettömänä ruumiina.

Vierailija
34/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tabu mutta älykkyys ja mm. pitkäjänteisyys/keskittymiskyky ovat vahvasti periytyviä ominaisuuksia.Ja tietysti ne korreloi menestykseen elämässä.

Vierailija
35/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yhteiskuntaluokkahullu se vaan jaksaa! Eikö sinulle ole vielä kirkastunut, että Suomessa ei voi yksiselitteisesti lajitella kansaa luokkiin millään perusteella. Kouluttautumaton voi olla muulla tavalla sivistynyt, ja joku tohtori täysi tomppeli.

Vierailija
36/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko sinä samaa yhteiskuntaluokkaa Herlinin suvun parikymppisten kanssa joiden pääomatulot ovat verokoneessa noin 30 miljoonaa euroa vuodessa?

Sinä olet tuloillasi lähempänä sitä somaliyksinhuoltajaa kuin heitä.

Ehkä olen, sillä vaikka minulla ei ole verotettavaa pääomaa, minulla voi olla silti korkea koulutus, sosiaalista pääomaa, sivistystä, eliittiharrastuksia kuten ooppera, golf, purjehdus vai mitä ne ovatkaan?

Vierailija
37/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Piippuhyllypaikat eivät ole älyttömän kalliita varsinkaan keskellä viikkoa. Säästäväinen työtön voi ihan hyvin käydä katsomassa pari esitystä vuodessa.

Tarkoitatko, että korkeampaa yhteiskuntaluokkaan ei voi kuulua kukaan, joka ei asu riittävän lähellä oopperataloa tai ei vaivaudu matkustamaan erikseen oopperaan?

Vierailija
38/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliitin ei tarvitse:

Mutta kuitenkin lukion äidinkielen ja kirjallisuuden lehtori ja terveysaseman lähihoitaja elävät aivan erilaista elämää, vaikka kulkevat samalla junalla töihin ja kotiin.

Yritätkö olla vitsikäs? Itse asiassa heillä molemmilla voi olla täsmälleen samanlainen asunto, samanlainen perhetausta, voivat käydä samassa harrastuksessa,  eikä tuloissakaan kovin suurta eroa ole, jos lähihoitaja saa vuorolisiä. Ehkä ainoa todellinen ero on työajassa, eli lehtorin palkka maksetaan opetusvelvollisuutuntien perusteella, lähihoitajalle todellisten työtuntien mukaan.

Vierailija
39/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla ei käyty tällaisia keskusteluja. Luokkakäsite sekä teoria oli jokaisella selvä.

70-luvulla eläneenä minulle oli luokkakäsite erittäin epäselvä ainakin koulutusta ja sivistystä ajatellen. Tehdaspaikkakunnalla oli vielä pieni häivähdys punaiset/valkoiset-asetelmasta. Kuitenkin vuonna 1970 keskikoululuokan aloittaneista siivoojan, kunnanjohtajan, metsäpomon, metsurin, opettajan lapsissa ei suurta eroa ollut. Jotkut kävivät pianotunneilla ja partiossa, toiset pioneereissa, 4H-kerhossa tai hiihtoseurassa. Siinä ehkä vähän näkyi tausta, mutta myös asuinpaikka. Ei koulukuljetuksessa olevilla sivukylien oppilailla ollut saman harrastusvaihtoehtoja kuin kirkonkylällä asuvilla. Myöhemmin esimerkiksi opettajaksi päätyi niin metsäpomon kuin köyhän eläkeläisen lapsi, ja kaupan kassalle mm. menestyvän yrittäjän lapsi.

Vierailija
40/68 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eliitin ei tarvitse:

Yritätkö olla vitsikäs? Itse asiassa heillä molemmilla voi olla täsmälleen samanlainen asunto, samanlainen perhetausta, voivat käydä samassa harrastuksessa,  eikä tuloissakaan kovin suurta eroa ole, jos lähihoitaja saa vuorolisiä. Ehkä ainoa todellinen ero on työajassa, eli lehtorin palkka maksetaan opetusvelvollisuutuntien perusteella, lähihoitajalle todellisten työtuntien mukaan.

Asunto voi olla kooltaan sama, mutta lehtorilta löytyy todennäköisemmin kirjahylly ja taidetta seiniltä. Lehtorin puoliso on todennäköisesti akateeminen - usein opettaja tai DI. Lähihoitajan puoliso on todennäköisesti duunari esim. sähköasentaja. Elintavat ovat todennäköisesti erilaiset samoin kuin harrastukset. Lehtorilla on kulttuuriharrastuksia, lähihoitajalla ei. Opettajan lapsi harrastaa todennäköisemmin jonkin instrumentin soittamista. Lähihoitajan lapsi pelaa todennäköisemmin jalkapalloa tai jääkiekkoa. Lehtori ja hoitaja saattavat asua viereisissä yhtä isoissa asunnoissa, mutta elävät täysin erilaista elämää. Ystäväpiiri ja harrastukset ovat aivan erilaiset.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kaksi