Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Ikäihmisen tilillä lähes 800 000€, hoivakotiin siirryttäessä rahaa ei hyödynnetä

Vierailija
16.08.2025 |

maksuihin vaan maksu määräytyy eläkkeen mukaan? Onko sinusta ok? Perintö silmissä? Minusta varallisuutta tulisi hyödyntää maksuihin, tällä henkilöllä on pieni eläke, eli yhteiskunta maksaa löhes kokonaan hoivakotimaksun.

Perinyt omaisuutensa sisareltaan. 

Kommentit (104)

Vierailija
41/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun äidillä oli 490000 euroa kun se kuoli. Asui hoivakodissa ja olin edunvalvonnassa josta en tiennyt mitään. Joku sossutäti oli päättänyt edunvalvonnasta eikä minulle äidin lapselle kerrottu siitä mitään.

Vierailija
42/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

ZIlman muuta kannattaa varakkaille vanhuksille suositella käyttämään rahansa eläessään omaksi hyväkseen ja nautiskella, eikä säästää niitä perinnöksi.

Monesti ne perillisetkään eivät ole rahan tarpeessa ja mielihyvin näkisivät vanhuksensa käyttävän rahojaan palveluihin  ym.

Tuollaisella omaisuudella kyllä ei ihan perusmaksulla kunnallista hoivakotipaikkaa saa.

Tämänkaltaisen ajattelun takia suomalaiset ovat Länsi-Euroopan köyhin kansa varallsuudeltaan eli Portugalin tasoa. Vauras kansantalous vaatii vauraat kansalaiset ei se verottamalla synny. 

Toki seurauksena on se että varallisuuserot kasvavat. Mutta ei sekään ole hyvä että kaikilla on Matti kukkarossa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omaisuudesta pääsee onneksi hyvin eroon jo ennen viimeistä vaihetta. Osa tyttärelle ennakkoperintönä ja osa pillillä kookospähkinästä Karibian risteilyllä.  En säästä rahojani hoivakoteja hallitsevien monikansallisten pörssiyhtiöiden maksimivoitot-kampanjaan. 

Siinä vaiheessa kun ei tunnista lapsiaan on melko sama kuinka usein vaippa vaihdetaan ja pääsee suihkuun.

Vierailija
44/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta se on ihan ok. Suomen korkeaa verotusta on perusteltu saatavilla palveluilla. Jos tätä lähdetään muuttamaan, tarvitaan pitkä siirtymäaika että ihmisillä on aikaa varautua eläkepäiviin. Tämä on ollut tiedossa pitkään, mutta virallisen totuuden mukaan ei mitään hätää ole. 

No suuret ikäluokat tekivät omaan määräänsä nähden aivan liian vähän lapsia. Nyt ei ole niitä palveluita saatavilla, kun puuttuu ne ihmiset.

Ei puutu ihmiset, vaan kunnat ulkoistivat omat vanhainkotina kansainvälisille sijoitusyhtiöile, joiden kulut ovatkin sitten 6000 €/kk. 

Vierailija
45/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minun äidillä oli 490000 euroa kun se kuoli. Asui hoivakodissa ja olin edunvalvonnassa josta en tiennyt mitään. Joku sossutäti oli päättänyt edunvalvonnasta eikä minulle äidin lapselle kerrottu siitä mitään.

On kovin outoa, jos edunvalvonnasta ei omaiset tiedä mitään. 

Vierailija
46/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omaisuudesta pääsee onneksi hyvin eroon jo ennen viimeistä vaihetta. Osa tyttärelle ennakkoperintönä ja osa pillillä kookospähkinästä Karibian risteilyllä.  En säästä rahojani hoivakoteja hallitsevien monikansallisten pörssiyhtiöiden maksimivoitot-kampanjaan. 

Siinä vaiheessa kun ei tunnista lapsiaan on melko sama kuinka usein vaippa vaihdetaan ja pääsee suihkuun.

Mistäs tiedät että asia olisi noin? 

Vierailija
47/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täytyy muistaa, että vain osa suomalaisista ylipäätään joutuu/pääsee mihinkään hoivakotiin. Monet lähtevät aika lailla suorilta jaloin, jotkut lyhyehkön sairaalajakson jälkeen. Jos sattuu käymään niin, että joutuu hoivakotiin niin kyllähän tuo kalliiksi veronmaksajille tulee. Ihan perusteltua on tuossa tapauksessa, että ihminen itse kustantaa hoivansa jos on tuloja tai varallisuutta. Ei ihminen itse tuossa vaiheessa yleensä välitä pätkän vertaa rahasta. Ahneet perilliset ne haluavat yhteiskunnan maksavan kaiken, jotta itselle jää mahdollisimman paljon perintöä.

Vierailija
48/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, kun oma äiti sai edunvalvojan veljestäni, maistraatti ilmoitti hakemuksesta muille lapsille ja puolisolle sekä tiedusteli kantaa. Ehkä julkisen edunvalvojan määräämiseen ei sitten kysellä muiden mielipiteitä?

Vierailija
49/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Vanhuksen palveluasuminen voi maksaa 5000 euroa kuukaudessa.

Esimerkiksi Attendon asiakkaista vain pari prosenttia maksaa tehostetun asumisensa palveluineen itse. 

Suurin osa palvelutalojen asukkaista saa yhteiskunnan tukea."

https://www.is.fi/taloussanomat/art-2000005861397.html

Harvalla on edes bruttopalkka 5000 €, saati sitten eläke. 

Vierailija
50/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli on myös ihan sama, miten usein vauvalle vaihdetaan vaippa ja hänet pestään?

Vierailija
51/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksu kaikille sama, ihan tarpeeksi jo tätä progressiivista tulojen mukaan hinnoittelua ja vasemmistolaista hapatusta. Mikä estää antamasta tuota rahaa vaikka ennakkoperintönä? Kannustaa taas taattu suomi tyyliin olemaan tekemättä mahdollisimman vähän jotta saat kaiken ilmaiseksi.

Vierailija
52/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvalla on tulevaisuus edessään, eli ei ole lainkaan sama. Nuori ihminen on arvokkaampi kuin vanha ihminen.

Vierailija
53/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täytyy muistaa, että vain osa suomalaisista ylipäätään joutuu/pääsee mihinkään hoivakotiin. Monet lähtevät aika lailla suorilta jaloin, jotkut lyhyehkön sairaalajakson jälkeen. Jos sattuu käymään niin, että joutuu hoivakotiin niin kyllähän tuo kalliiksi veronmaksajille tulee. Ihan perusteltua on tuossa tapauksessa, että ihminen itse kustantaa hoivansa jos on tuloja tai varallisuutta. Ei ihminen itse tuossa vaiheessa yleensä välitä pätkän vertaa rahasta. Ahneet perilliset ne haluavat yhteiskunnan maksavan kaiken, jotta itselle jää mahdollisimman paljon perintöä.

Miksi kukaan kerryttäisi yhtään mitään omaisuutta, jos sen valtio lopulta vie? Samaan aikaan elämänsä perseillyt hoidetaan ilmaiseksi muiden rahoilla. Jotain rajaa.

Vierailija
54/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vauvalla on tulevaisuus edessään, eli ei ole lainkaan sama. Nuori ihminen on arvokkaampi kuin vanha ihminen.

Ei ole. Toivottavasti sulta palaa persenahka, kun makaat kusisissa ja ripulisissa vaipoissa. 

Vierailija
55/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoista, kun oma äiti sai edunvalvojan veljestäni, maistraatti ilmoitti hakemuksesta muille lapsille ja puolisolle sekä tiedusteli kantaa. Ehkä julkisen edunvalvojan määräämiseen ei sitten kysellä muiden mielipiteitä?

Se olisi kyllä todella outoa, jos ei kysyttäisi. 

Vierailija
56/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän ap tekisi vastaavassa tilanteessa? Mistä näitä typeryksiä riittää. 

Jos on suuri eläke hän maksaa suuremman osan siitä hoivapaikastaan. 

Esimerkki eläke on 2000€ siitä menee hoivapaikka maksuun noin 1700€

Jos eläke 6000€ siitä menee noin 5600 € hoivapaikkaan. 

Tietenkin vielä verot pois päältä. 

Jep. Näin se menee. Ja se on ihan oIkein. 

Vierailija
57/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi kukaan kerryttäisi yhtään mitään omaisuutta, jos sen valtio lopulta vie? Samaan aikaan elämänsä perseillyt hoidetaan ilmaiseksi muiden rahoilla. Jotain rajaa.

En minä ainakaan ole varallisuutta kerryttänyt ajatuksena kylpeä dementikkona rahoissa. Tarkoitus on käyttää varallisuuttani ja sen tuottoa ihan elämiseen. Nimenomaan silloin kun on vielä suht hyvissä sielun ja ruumiin voimissa. Oikeastaan täysin yhdentekevää jos sattuisi olemaan varallisuutta jäljellä kun hoivakotiin joutuisi mitä noille hilloille tapahtuu. Ihan hyväksyttävää jos yhteiskunta noista rokottaa vastineeksi saamastani hoidosta.

Vierailija
58/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Toivottavasti sulta palaa perse

Minulla on yksityinen sairausvakuutus, ollut pikkulapsesta asti ja nyt olen 47, joten tuskinpa näin pääsee käymään.

Vierailija
59/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä pitää muistaa myös se, että jos vanhusten omaisuus niistetään hoitomaksuihin niin niistä iso osa siirtyy pois suomen kansantaloudesta koska isot hoivakotiyhtiöt ovat ulkomaisessa omistuksessa.  Suomalaiset köyhtyy entistä enemmän tämän seurauksena. Nippa nappa tämän hyväksyisin jos hoivakodit olisivat kaikki valtion omistuksessa niin raha jäisi edes yhteiskunnan hyväksi mutta ei tässä tilanteessa.

Vierailija
60/104 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitä varten on kehitettyy himmeli nimeltä yhteisöllinen asuminen jossa velotetaan jokainen wc-arkkikin erikseen jotta vanhuksen kaiki varat saadaan imettyä varmasti kuiviin.

Luuletko, että siellä saadaan imettyä 800 000 omaisuus? Eli siis pitää olla ihmisellä lähes miljoona tilillä, että voi mennä sellaiseen paikkaan asumaan?

Lasketaan vähän.

Kk-maksu sanotaan vaikka 5000 eur/kk.

Vuoden kustannus on näin 60 000 eur/kk.

800 000 euroa riittää siis 13 vuodeksi tasaisen vauhdin taulukolla.

Anteeksi yksikkövirhe. 5000 eur/kk, 60 000 eur/v, 800 000 eur /13 vuotta.

800 000 € indeksi rahastossa, jo vaatimaattomalla 5%:n tuotto-odotuksell

Indeksirahastokin voi laskea. Tuossa iässä ei missään nimessä pidä olla rahoja sijoituksissa, jos on dementoitumassa. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yksi yhdeksän