Viranomaisille suora pääsy pankkitietoihin - uusi laki voimaan joulukuussa
Hallitus esitti ja presidentti hyväksyi lakimuutokset, joilla viranomaisten kyselyt pankki- ja arvopaperitiedoista keskitetään uuteen pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään. Muutokset vahvistetaan tasavallan presidentin toimesta 15. elokuuta, ja ne astuvat voimaan 1. joulukuuta 2025.
Sisäministeriön mukaan kyse on vain tietojen teknisestä luovuttamistavasta, eikä viranomaisten tiedonsaantioikeuksia laajenneta. Käyttöoikeus perustuu viranomaisten jo olemassa oleviin valtuuksiin. Uuden järjestelmän väitetään parantavan tietoturvaa, koska viestinnän molemmat päät tunnistetaan ja tiedonkäsittelysäännöt yhtenäistetään lain tasolla. Samalla luvataan kustannussäästöjä.
Kommentit (232)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ai jaa. Mä oon luullut että koko ajan on ollut viranomaisilla pääsy tilitietoihin. Jos kerran ei, niin miksi on jo vuosia puhuttu, että jos saa toimeentulotukea ei voi ottaa vastaan enempää kuin 50€/kk ilman että se vähentää tukea. Jos kerran kela ei tähän asti ole voinut asiaa tarkistaa, niin miten muka on voitu tukea vähentää, vaikka joku olisikin saanut vaikka satasen jostain muualta tililleen?
Asiakas on joutunut käymään pankissa ja pyytämään tiliotteet tulostettuina.
No eikä ole! Tiedän useita jotka saa toimeentulotukea, eikä heidän tarvitse pankissa rampata tukea saadakseen. En sitten tiedä pitääkö heidän sähköisesti jotenkin liittää joka kuukauden tiliote hakemukseen, tai haetaanko edes toimeentulotukea kuukausittain, vai pidemmäksi ajaksi kerralla
No, ehkä ovat lähettäneet kuvakaappauksia pankkitileistä.
Vierailija kirjoitti:
Jos antaisin kaverille käteistä ja hän siirtäisi PayPal tililleni rahat, olisiko tuo tili piilossa ?
Kyllä. Samoin jos hankit ulkomaalaisen tilin, ja käytät sitä suoraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Jos antaisin kaverille käteistä ja hän siirtäisi PayPal tililleni rahat, olisiko tuo tili piilossa ?
Ei ole ulkomaalainen tili eikä Paypal piilossa.
Mitä nää käteis, krypto sun muut kikkailijat on? Mä en näe tollasessa hommassa mitään hyötyä.
Mulla palkka tulee tilille, maksa laskut ja ostokset, loput säästöihin ja sijotuksiin. Missä olisi se hyöty käteisestä tai kryptoista?
Vierailija kirjoitti:
Pitääpä avata tili Sveitsissä sitten.
Kela tuskin maksaa tukia sveitsiläiselle tilille.
Vierailija kirjoitti:
Cash is the king tulevaisuuden maailmassa.
Näinhän se on. Olen alkanut jo itse vähän totutella käteisen käyttämiseen. Vaikeaa on, mutta pikku hiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Onhan tuolla ainankin työllistävä vaikutus ;)
Eiköhän tuo tilitietojen tarkistus automatisoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se on. Olen alkanut jo itse vähän totutella käteisen käyttämiseen. Vaikeaa on, mutta pikku hiljaa.
Rikolliset ja tukiloiset käteisellä elää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos antaisin kaverille käteistä ja hän siirtäisi PayPal tililleni rahat, olisiko tuo tili piilossa ?
Aivan varmasti on, jos rahat ei koskaan käy suomalaisen pankin tilillä. Ei ole mitenkään mahdollista seurata kaikkia maailman pankkeja. Sellaisia resursseja ei kelalla, ei millään muulakaan taholla ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sekin auttaa vain jos et tee tilisiirtoja Suomeen, etkä Suomesta. Nekin näkyvät Kelalle.
Suomen viranomaiset saa automaattisesti suomalaisten tiedot Sveitsistä. Sinne rahoja ei saa jemmaan. Auttaa ehkä jos perustaa pöytälaatikkoyhtiön ja laittaa tilin yhtiön nimiin.
Ei kai yrittäjälle tukia makseta?
Vierailija kirjoitti:
Mitä nää käteis, krypto sun muut kikkailijat on? Mä en näe tollasessa hommassa mitään hyötyä.
Mulla palkka tulee tilille, maksa laskut ja ostokset, loput säästöihin ja sijotuksiin. Missä olisi se hyöty käteisestä tai kryptoista?
Ei sulle olisikaan mitään hyötyä. Tukien saajat on ne, jotka joutuvat kikkailemaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot vaan kade, koska sulla ei äly riittänyt valkokaulusrikoksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aivan varmasti on, jos rahat ei koskaan käy suomalaisen pankin tilillä. Ei ole mitenkään mahdollista seurata kaikkia maailman pankkeja. Sellaisia resursseja ei kelalla, ei millään muulakaan taholla ole.
OECD:n tietojenvaihtojärjestelmä. Pankit ja Paypal lähettää automaattisesti tilitiedot Suomeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oot vaan kade, koska sulla ei äly riittänyt valkokaulusrikoksiin.
Miksi olisin kateellinen rikollisille? Kauluksen värillä ei ole väliä
Tajusiko joku tästä jotain:
Uuden järjestelmän väitetään parantavan tietoturvaa, koska viestinnän molemmat päät tunnistetaan ja tiedonkäsittelysäännöt yhtenäistetään lain tasolla. Samalla luvataan kustannussäästöjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kela tuskin maksaa tukia sveitsiläiselle tilille.
Häh? Ei kai tuo kirjoittaja niin tarkoittanutkaan? Ulkomailta tili mahdollisia muita tuloja varten, ja toinen tili suomalaisesta pankista tukia varten. Tietenkin! Sitten kela voi tarkkailla sitä suomalaista tiliä ihan niin paljon kuin haluaa, vaikka suurennuslasilla.
Vierailija kirjoitti:
Sukanvarsisäästäminen kunniaan ja käteinen. Vaatii kotitarkastuksen päästä jäljille ja sekään ei aina onnistu.
Eiköhän kohta käteinen kielletä.
Vierailija kirjoitti:
Tajusiko joku tästä jotain:
Uuden järjestelmän väitetään parantavan tietoturvaa, koska viestinnän molemmat päät tunnistetaan ja tiedonkäsittelysäännöt yhtenäistetään lain tasolla. Samalla luvataan kustannussäästöjä.
Tajuaa. Jos sinä et jotain tajua niin se kertoo vain susta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, arvasit ihan oikein. Olen rikollinen joka elää valtion tuella. Olet selkeästi älykäs, kun hoksasit.
Palkka-/käyttötili ei ole rahojen säilytykseen sopiva. Pitää olla erikseen säästötili tai vastaava missä rahat säilötään, käyttötilillä ei ikinä mielellään olisi kuin kk palkan verran. Tämä estää rikollisia viemästä säästöjä sekä antaa paremman koron säästöille.