Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Viranomaisille suora pääsy pankkitietoihin - uusi laki voimaan joulukuussa

Vierailija
16.08.2025 |

Hallitus esitti ja presidentti hyväksyi lakimuutokset, joilla viranomaisten kyselyt pankki- ja arvopaperitiedoista keskitetään uuteen pankki- ja maksutilien valvontajärjestelmään. Muutokset vahvistetaan tasavallan presidentin toimesta 15. elokuuta, ja ne astuvat voimaan 1. joulukuuta 2025.

Sisäministeriön mukaan kyse on vain tietojen teknisestä luovuttamistavasta, eikä viranomaisten tiedonsaantioikeuksia laajenneta. Käyttöoikeus perustuu viranomaisten jo olemassa oleviin valtuuksiin. Uuden järjestelmän väitetään parantavan tietoturvaa, koska viestinnän molemmat päät tunnistetaan ja tiedonkäsittelysäännöt yhtenäistetään lain tasolla. Samalla luvataan kustannussäästöjä.

Kommentit (232)

Vierailija
121/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli yksin asuvalla saa olla säästöjä tilillä 10000 ja pariskunnalla 20000 eikä saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita eikä saa vuokrata mökkiä. 

Ymmärrätkö, mistä asiasta tässä ketjussa keskustellaan? Tässä puhutaan siitä, että viranomainen saa suoran pääsyn asiakkaan tilitietoihin. Miksi sinulla on niin maaninen tarve spämmätä noita samoja juttuja joka ketjuun? Etkö pysty keskustelemaan itse, omin sanoin mistään, joka jollain lailla liittyisi aiheeseen?

Sut saa kohta sairauden perusteella irtisanoa. 

Meinaatko pärjätä 0 tuloilla? 

"Lähtökohtaisesti myöskään sairautta, vammaa tai tapaturmaa ei voida pitää asiallisena syynä irtisanomiselle, mutta ne voivat aiheuttaa sellaisen työkyvyn aleneman, joka muodostaa asiallisen syyn irtisanomiselle."

https://www.iltalehti.fi/politiikka/a/9e9930a8-6f6d-4df2-bdd5-ed8b114d0…

Tammikuussa ei tarvitse enää painavaa syytä irtisanomiseen vaan riittää asiallinen syy. 

Vierailija
122/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun haet sairaspäivärahaa tai äitiyslomarahaa niin kela näkee sun pankkitilin. 

Harvalla meistä on vain yksi pankkitili !

Tuolla kyselyjärjestelmällä voi hakea ne kaikki sun pankkitilit. Tosin sairaus/äitiyspäivärahaa haettaessa niitä ei tarvitse tarkistaa. Nehän perustuvat tuloihin, jotka saadaan tuloreksiteristä. Lähinnä kai toimeentulotukea haettaessa on tarpeen.

Ja asumistukea. 

Moni eläkeläinen saa myös asumistukea. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos on tili Revolutissa, niin saako kyttääjä tiedot sieltäkin?

Vierailija
124/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos antaisin kaverille käteistä ja hän siirtäisi PayPal tililleni rahat, olisiko tuo tili piilossa ?

Vierailija
125/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihme ulinaa, jos on perus-rehellinen kansalainen, niin mitä väliä jos joku katsoo tilitiedot.

Jos asia oikein ahdistaa, niin käytä käteistä.

Sua ei siis haittaa, jos esim lähtee jutut leviämään kuinka köyhä olet?

Kai se olennaisin on se, että rikolliset ja kaikenlaiset hyväksikäyttäjät käyttävät tietoja hyväkseen, ja miksei myös kaikenlaiset pahantahtoiset vainoajat ja kiusaajatkin - niitähän tässä maassa riittää.

Kaikki tieto ihmisestä on mahdollista käyttää tätä itseään vastaan, siksi yksityisyys - jota ei enää ole - olisi niin tärkeätä.

Vierailija
126/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai jaa. Mä oon luullut että koko ajan on ollut viranomaisilla pääsy tilitietoihin. Jos kerran ei, niin miksi on jo vuosia puhuttu, että jos saa toimeentulotukea ei voi ottaa vastaan enempää kuin 50€/kk ilman että se vähentää tukea. Jos kerran kela ei tähän asti ole voinut asiaa tarkistaa, niin miten muka on voitu tukea vähentää, vaikka joku olisikin saanut vaikka satasen jostain muualta tililleen?

Vierailija
127/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tammikuussa ei enää tarvita painavaa syytä irtisanomiseen eikä tarvitse tehdä kokonaisarviota. 

Riittää asiallinen syy eli huolimattomuus tai alisuoriutuminen. 

Vierailija
128/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

tuo voi romahduttaa entisetään dokaamuksen kannatuksen!

Kyllä oot hauska. Mitäs Sanna teki? 

Vierailija
129/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkossa jos käytät käteistä olet automaattisesti epäilty jostain

En ole käteistä käyttänyt pariin kymmeneen vuoteen enkä tule jatkossakaan käyttämään

Vierailija
130/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ai jaa. Mä oon luullut että koko ajan on ollut viranomaisilla pääsy tilitietoihin. Jos kerran ei, niin miksi on jo vuosia puhuttu, että jos saa toimeentulotukea ei voi ottaa vastaan enempää kuin 50€/kk ilman että se vähentää tukea. Jos kerran kela ei tähän asti ole voinut asiaa tarkistaa, niin miten muka on voitu tukea vähentää, vaikka joku olisikin saanut vaikka satasen jostain muualta tililleen?

Asiakas on joutunut käymään pankissa ja pyytämään tiliotteet tulostettuina. 

Vierailija
131/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä käytän peukkua maksuvälineenä.

Vierailija
132/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli kun haet sairaspäivärahaa tai äitiyslomarahaa niin kela näkee sun pankkitilin. 

Niinkö? Onko oikeasti tavallisempaa, että on useita tilejä? Mulla on vaan yksi. En tiedä miksi pitäisi olla useampia.

Vierailija
133/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koskeeko tilitietojen pyytäminen ihan kaikkia pankkeja? 

En ole Kelan asiakas, mutta minulla on useita tilejä, myös ulkomaisissa pankeissa.

Joissakin on vain luottotili, eli ostan luottokortilla ja kuittaan laskun tilisiirrolla toisesta pankista.

Yhdessä on vain laina, jota lyhennän tilisiirrolla toisesta pankista.

Yhdessä on vain säästötili, jonne toisinaan siirrän rahaa tilisiirrolla.

Yhdessä on useita rinnakkaistilejä (omalla nimelläni), joita käyttelen miten huvittaa, siirrellen rahoja tilien välillä.

Säännöllisiä (ja epäsäännöllisiä) tuloja saan kolmelle eri tilille.

Muistinkohan edes kaikki?

Minulla on myös vanhoja, uinuvia tilejä, jotka vain jääneet lopettamatta. Varat on tietysti nostettu pois.

Käsittääkseni järjestelmä koskee kaikkia Suomessa toimivia pankkeja. Eri asia on sitten, miksi kukaan viranomainen olisi kiinnostunut sun pankkitileistäsi, jos ei 

a) kohdallasi ole herännyt epäilyjä veronkierrosta, rahanpesusta tai muusta rikollisesta toiminnasta

b) haet toimeentulotukea tai muuta etuutta, johon varallisuutesi vaikuttaa

Vierailija
134/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jatkossa jos käytät käteistä olet automaattisesti epäilty jostain

En ole käteistä käyttänyt pariin kymmeneen vuoteen enkä tule jatkossakaan käyttämään

Jaa, itse tulen vain lisäämään käteisen ja krypton käyttöä.

Vierailija
135/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti tällä vaikutusta eläkeläisten asumistukiin. Ensin tulee käyttää omat rahat ja vasta sen jälkeen käsi toisten taskuille!

Vierailija
136/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Onko oikeasti tavallisempaa, että on useita tilejä? Mulla on vaan yksi. En tiedä miksi pitäisi olla useampia.

Ei kaikkia munia samaan koriin ! Jos yksi pankki on nurin, toisen pankin kortti toimii. Kirsturahat olen tallettanut syystä eri tilille määräaikaistalletukseen.

Vierailija
137/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä se pankkikäyntiä tartte jos on tunnarit ja netti käytössä. Voi ite tulostaa oman tiliotteen tai ottaa siitä valokuvan ja liittää se hakemukseen, mitä tukea sitten kukin hakee. 

Vierailija
138/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toivottavasti tällä vaikutusta eläkeläisten asumistukiin. Ensin tulee käyttää omat rahat ja vasta sen jälkeen käsi toisten taskuille!

Eläkeläinen saa omistusasuntoon asumistukea https://www.ekl.fi/edunvalvonta/sote-palvelut/asumistuki

Vierailija
139/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikä ole! Tiedän useita jotka saa toimeentulotukea, eikä heidän tarvitse pankissa rampata tukea saadakseen. En sitten tiedä pitääkö heidän sähköisesti jotenkin liittää joka kuukauden tiliote hakemukseen, tai haetaanko edes toimeentulotukea kuukausittain, vai pidemmäksi ajaksi kerrallaan. Sen ovat sanoneet, että rahaa ei voi laittaa heille tilille koska se vähentää tukea.

Vierailija
140/232 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta yleistä asumistukea ei saa omistusasuntoon.

www.kela.fi/miten-tulot-ja-menot-vaikuttavat#vuokra-asunto