Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten köyhillä on varaa olla lihavia?

Vierailija
16.08.2025 |

Lihavan ihmisen energiankulutus on helposti 2- tai 3-kertainen normaalipainoiseen verrattuna, osalla sitäkin suurempi. Fysiikan lakeja ei voi kiertää: Mitä vähemmän painaa, sitä vähemmän ruokaa tarvitsee jotta paino ei laskisi. Ja peruskoulun matematiikan perusteella on selvää, että mitä vähemmän ruokaa syö, sitä pienemmillä kauppalaskuilla selviää. 

Miten niin monella köyhällä on varaa pitää liikakiloistaan kiinni? Laihtuminen ja sen jälkeen normaalipainoisena pysyminen tulisi paljon halvemmaksi.

Kommentit (477)

Vierailija
121/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella köyhällä on myös varas tupakkaan. Sekä valtavankokoiseen koiraan.

Mutta suurimmalla osalla ei ole, joten älä yleistä!!! Itse en tunne yhtään ainoaa.

Vierailija
122/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten ap:llä on varaa olla noin tyh mä, jos vähän sivistäisi itseään niin kykenisi järkeviin aloituksiin. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait ne epäterveelliset ruoat ja välipalat on edullisempia kuin laadukkaat ja ravitsevat raaka-aineet.

Hapankaali on herkullista, halpaa ja terveellistä.

Yli 2€ 200 gramman annos. Eihän tuo riitä kuin yhdelle ja sekään ei täytä puolta ruokalautasellista. 

Vierailija
124/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Halpa ruoka on hiilaripitoista kuten leipä

Halvassa ruoassa on paljon rasvaa ja sokeria. Kasviöljy (ei oliiviöljy tai vastaava) tai sokeri tai fruktoosi- tai glukoosisiirappi eivät paljoa maksa. 

Vierailija
125/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tästä aiheesta olisi kyllä ihan kiva keskustella, mutta eihän se onnistu, kun suurin osa on v*ttuilijoita. Eivät kykene asialliseen keskusteluun. Harmi, koska aihe on kyllä tärkeä ja ajankohtainen. 

t. ylipainoinen

Ohita v*ttuilijat ja kerro oma mielipiteesi. Liikaa takerrutaan aina noihin typeryksien provoihin. Ne voi ohittaa provosoitumatta, sillä mieleltään sairaat nauttii kun saavat jonkun suuttumaan.

Vierailija
126/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet on liian hyvät koska ihmisillä on varaa syödä yli tarpeidensa. Ylipaino kertoo aina siitä että ihminen SYÖ aivan LIIKAA.

Ei kerro. 

Minulla ei helteiden aikaan mahtunut melkein mitkään vaatteet päälle ja vaaan mukaan painoa oli tullut yli 10 kiloa. 

Nuo "läskit" ovat nyt poissa, vaikka en syö yhtään vähempää. On toki helpompi liikkua kun ei ole niin tukalaa, mutta liikunnalakaan ei ole mitään tekemistä tämän "laihtunisen" kanssa.

Ihmisen ei todellakaan tarvitse syödä liikaa ollakseen lihava. Suolisto ja muut ruuansulatusongelmat voivat lihottaa myös. Samoin liian vähäinen lepo.

Lihavalla sentään on vähintään teoriassa mahdollista lsihtua, mutta tyhmä ei viisastu ikinä.

Se selittäisi motivaatiosi murehtia toisten ihmisten käskejä kun et älyä muuta

Vierailija
127/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Etköhän lopettele jo tältäpäivältä ton lihavuus jankutuksen helvetin hullu.

Vierailija
128/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten ap:llä on varaa olla noin tyh mä, jos vähän sivistäisi itseään niin kykenisi järkeviin aloituksiin. 

Käytähän itse sitä järkeäsi. Tyhmä on tyhmä vsikka tekisi mitä. 

Vierailija
129/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monella köyhällä on myös varas tupakkaan. Sekä valtavankokoiseen koiraan.

Ei oikein ole enää varaa. Töissä pitää ihan säästellä röökejä. Kolme päivässä  maksimissaan. 

Aika surkeeta on jos työelämä tarjoaa sulle ostovoimallaan kolme savuketta. Yksi aamun kahvitauolla, yksi ruokkiksella ja yksi viimesellä tauolla. 

Seuraavan kerran sitten aamulla kahvitaolla. Kymppi kuussa rahaa. 

Vierailija
130/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kait ne epäterveelliset ruoat ja välipalat on edullisempia kuin laadukkaat ja ravitsevat raaka-aineet.

No ei ole!!!!!! Olen pienituloinen ja en ikinä ole ymmärtänyt tätä väitettä! 

Eli eurolla kasviksia pitää nälkää yhtä kauan kuin eurolla karkkia? Ei pidä paikkaansa. Sitä paitsi kaikki eivät voi syödä halpoja viljoja ja herneitä.

Vierailija
131/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole varaa kuin makarooniin ja perunaan, joskus ehkä makkaraan tai jauhenlihaan.

Jauhenliha ei kyllä ole halvimmasta päästä, etenkään valmiiksi pesty 

Vierailija
132/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihottavat ruuat ovat halvempia. Toiseksi köyhällä ei ole varaa mihinkään maksulliseen liikuntaan, tuskin edes uimahallikäyntiin.

Kävely ei maksa mitään. Voi joskus säästääkin, jos bussimatkan sijaan kävelee. 

Paljain jaloinko kävelet?

Vierailija
133/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvätuloiset ovat usein normaalipainoisia. 

Vierailija
134/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei ole!!!!!! Olen pienituloinen ja en ikinä ole ymmärtänyt tätä väitettä! 

Katsopa vaikka seuraavan kerran Sittarissa käydessäsi, kuinka ison pussin HK:n eineslihapullia saa 0,99 €:lla. 

En käy sittarissa, ei ole sellaista kymmenien kilometrien säteellä. Ostan jauhelihaa ja teen itse, jos lihapullia aion tehdä. Mutta kyllä on mun 1900-2000 € nettotuloilla luksusta ostaa joku valmisruoka. Yhden aterian hinnalla tekee jo pari annosta kotona itse. Sen lisäksi, että olen pienituloinen, olen myös hoikka. Vaikka teen keskiraskasta, ajoittain raskasta, työtä, en silti syö kuin "työmiehet". Sellaiseen mättämiseen ei ole mitään tarvetta. Vähemmälläkin pärjää ja jaksaa hyvin. Itseasiassa jaksaa paremmin, kun ei ahda itseään jatkuvasti ylitäyteen, eikä ole lihava. Ja vaikka söisin vain niitä sittarin euron lihapullia, ei niitäkään tarvitse syödä paketillista kerralla. Kohtuus. 

Vierailija
135/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lihottavat ruuat ovat halvempia. Toiseksi köyhällä ei ole varaa mihinkään maksulliseen liikuntaan, tuskin edes uimahallikäyntiin.

Mihin maksullista liikuntaa tarvitaan? Kävelemällä ja pyöräilemällä säästää bussikuluissa ja netti on täynnä videoita joiden mukana voi jumpata kotona. 

Koska elämä pyörii köyhyyden ympärillä miten rahat saa riittämään ei jää ajatuksia muuhun.

Köyhällä ei ole varaa muuhun kuin olla lihava.

Olet koko viikon siivonnut selkä vääränä ja kuun alussa tilille tulee 1400e työstä. Työnantaja on jättänyt maksamatta ja työtunneista puuttuu sieltä täältä 15 min ja niistä kertyy viikossa tunteja... Ei jaksaa ja kehtaa valittaaa asiasta. Näin on hyvä. Ylitöistä ei ole nähtävästi maksettu lisejä. Ei niistäkään uskalla valittaa, se vain huutaa ja katsoo halpamaisesti. Se haluaa ne sun työstä saadut rahat itselleen. Sen mielestä sä ansaitset jo ihan liikaa. 

Tonnin vuokra, koska autoon ei ole varaa ja sen ylläpitoon. Myöskään ajokorttiin ei ole saanut koskaan säästettyä rahaa. Tai on oikeastaan, mutta ei kymmenen vuoden säästöjä halua siihen laittaa. Autolla ajamisen lupa, ei tunnu enää olevan sen väärti. Köyhänä on tottunut olemaan paikallaan ja käymättä missään. Mitä siitäkin tulisi jos pitäisi lähteä johonkin muualle kuin lähimarkettiin, vaikka Korkeasaareen puoleksi päiväksi Hämeenlinnasta? Saisit paniikkikohtauksen ja ahdistuksen pelkästä ajatuksesta. Sitä varten pitäisi ensiksi hakea rauhoittavia yksityislääkäriltä, koska julkiseen on kauheat monen kuukauden jonot. Köyhänä eläessä ja säästellessä rahaa viikonloput yksiössä seiniä tuijotellen on tehnyt sinusta lopulta mökkihöperöksi. Sen takia että halusit säästää rahat ajokorttia varten ja ajaa Korkeasaareen rauhoittavien vaikutuksen alaisena. Kymmenen vuotta siinä meni ja rahat olisi kasassa, mutta ei tunnu enää oikealta. Ajatus autokouluun osallistumisesta ahdistaa. Ihmiset ahdistaa, köyhyys ahdistaa ja vihaat siivousta ja työnantajaa joka ei maksa sulle kuuluvia rahoja sun tekemästä työstäs. Gradu on tekemättä ja saa jäädäkin tekemättä. Köyhyys teki sen että ei tee mieli enää lähteä yksiöstä mihinkään milloinkaan. Säästämiseen tottuu. Joinain päivinä on mielellään syömättä kokonaan, koska asioiti marketissa ahdistaa vain.

Pitäisi säästää toiset kymmenen vuotta kolmen tonnin autoon. Sen takia että pääsisi ajamaan Korkeasaareen puoleksi päiväksi. Se irtsaripussi kuulostaa paremmalta ajatukselta. Halvempikin suhteessa ja maukkaampi. Toisaalta prismassa tai cittarissa asiointi on ahdistavaa. Ihmisiä tosi paljon ja köyhän ei ole hyvä näyttäytyä muille. Köyhän on parempi syrjäytyä asuntoonsa. Koska talouselämä haluaa sitä, että suurin osa palkastasi menee vuokraan ja olet vuokrakämpän vankisellissä suurimman osan ajasta ilman mitään virikkeitä vain älypuhelin seuranasi. Käyt töissä ja sun piti saada valmiiksi gradu, mutta kadotit opiskelevan itsesi johonkin ja susta tuli matalapalkka-alan orja. 

Viikonloppu ilman herkkuja ilman mitään on sun seuranas. Moni ostaa lohdutuksesi herkkuja ja käy edes jossain tekemässä jotain, edes ostoksen verran. 

Olen laskelmoinut lyhyellä lukion matematiikalla että joudun kodittomaksi kahden vuoden, kuukauden kuluttua. Toki aikaisemminkin, jos työt menee alta. Olen yhtä edullinen kuin muualta tulleet työläiset on. 

Vierailija
136/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paniko isä lapsena perseeseen vai mikä jankututtaa  ???????????????

Vierailija
137/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tätä olen itsekin pohtinut. Syön terveellisesti ja monipuolisesti, käyn kerran viikossa ravintolassa syömässä ja rahaa menee n. 190e/kk.   Rasvaprosenttini on jotain 12% luokkaa ja painan 84kg.

Vierailija
138/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi köyhällä ei ole varaa mennä ja harrastaa. Hän istuu kotona, jolloin energian kulutus laskee reilusti

Käy vaan lenkillä ja ulkoilemsaa ihan niinkuin muutkin työssäkäyvät. Köyhyys ja laiskuus kulkevat käsi kädessä ja meidän yhteiskuntamme on mahdollistanut sen. Aikanaan köyhä teki työtä valtavasti asuakseen ja syödäkseen.

Käveleminen ei paljon kaloreita kuluta, varsinkaan jos sitä on harrastanut vähänkin pidempään. Kroppa tottuu siihen ja kulutus vähenee. Perus fysiologiaa mutta nämä on liian monimutkaisia juttuja palsta-ameeballe

Ilmiölle on nimikin: adaptoituminen eli keho tottuu rasitukseen eikä kuluta kaloreita kuten alussa. Ilmiötä on tutkittu keräilijäkansan parissa. Oli yllätys, että kymmeniä kilometrejä kävelevät kuluttivat energiaa kuten tavalliset esikaupungeissa asuvat tehdastyöläiset.

Vierailija
139/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tätä olen itsekin pohtinut. Syön terveellisesti ja monipuolisesti, käyn kerran viikossa ravintolassa syömässä ja rahaa menee n. 190e/kk.   Rasvaprosenttini on jotain 12% luokkaa ja painan 84kg.

Vittuu aha

Vierailija
140/477 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis täh? 2-3 -kertainen? Ootko tosissasi? Hiukan hollia tuohon liioitteluun. Esim. itse olen laihtunut 45kg eli olin todella lihava. Peruskulutus lihavampana oli noin 600kcal enemmän. Prosentteina reilut 30%, ei 2-3 -kertainen. Sitten kun kevyempänä jaksan olla aktiivisempi niin ilman erityistä liikuntaharrastusta ero on ehkä 300kcal eli puhutaan noin 15-20%. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan seitsemän kuusi