Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Suomessa burkhaa käyttävät harvat, niqabissa ei kulje kukaan, miksi siis puhutaan huivikiellosta"

Vierailija
16.08.2025 |

Hämeen Sanomat pohtii, miksi ministerit ajavat kouluihin burka- ja niqab-kieltoja.

Suomen Muslimifoorumin pääsihteeri Pia Jardin pitää asian esille nostamista hölmönä, koska Suomessa ei burkaa käytä juuri kukaan, eikä pääsihteeri ole koskaan nähnyt Suomessa lapsia niqabissa.

Niin. Valokuva olis kiva todiste, mutta oletteko nähnyt persujen todistavan väitteitään :)

Kommentit (1234)

Vierailija
901/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nähnyt tällaisen burkahuivilaisen ratikassa. Jäi mieleen, kun piti tarkkailla, mitä peittelee vaatteillaan, kun silmiäkään ei näy.

Tuohan on turvallisuusriski.

Itsekin olen kerran nähnyt, oli lastensa kanssa ja halaili heitä kovasti. Lapset olivat pukeutuneet täysin normi kuteisiin. Maailmanloppu.

Kyllä se henkilökohtaiselta maailmanlopulta voi tuntua, kun tietyssä iässä, äitinsä jalanjäljissä kiskotaan burkaa päälle normi kuteiden sijaan. 

Vierailija
902/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei saa pukeutua peittävästi, rinnat pitää näkyä ja olla houkutteleva muille miehille naisen... Niin on opetetaan. En tiedä miksi kaikki ei noudata

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
903/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maahanmuuttajia on Suomessa enemmän kuin persuja joten mitä jos kysyttäisiin heiltä ensin 🤣

Totta, persuja on n. 15000, muslimeja n. 150000. Miksi pieni vähemmistö määräisi muiden elämästä? Emme elä fasismissa.

-Myönteisesti osittaiseen huntukieltoon suhtautuvat kokoomus, perussuomalaiset, kristillisdemokraatit, SDP, liike nyt, keskusta. 

Kieltoa eivät kannata RKP ja vihreät. 

Vasemmistoliitto ei vastannut kyselyyn.- IS 

Enemmistö eduskunnasta on huntukiellon kannalla, joten persuttele keskenäsi. 

Antaa tietynlaisen kuvan koko hallituksesta. 

Sivistys ja oikeudenmukaisuus on kadonnut. 

Sinun mielestäsi tyttöjen/naisten pakkohunnuttaminen on sivistystä ja oikeudenmukaisuutta? Ryömihän sieltä kivikaudelta tähän päivään. 

Vierailija
904/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä haluta paljastava nainen, kasvoa ei peitä muuten antaa piiskaa

Vierailija
905/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi et katso hunnun alle onko kiihottava nainen heidän mies just pelkää sitä

Vierailija
906/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Huivikielto koskee sitä kun jopa pienillä lapsilla on pään ja ainakin hartiat peittävä huivi jossa siis koko kasvot näkyvät. 

Viikolla näin bussissa noin 8-10 vuotiaan jolla oli tuollainen kasvot paljastava huivi.

Burha ja nigabi on eriasia, niitä en oo itsekään koskaan nähnyt Suomessa silti niidenkin kieltoa suunnitellaan.

Oon asunut pk-seudulla 22 vuotta enkä ole nähnyt kuin pari huiviin pukeutunutta.

Voi näitä persujen juttuja. 

Et ole vassariapina tainnut koskaan Vuosaaressa käydä...?

Ei tarvitse käydä Vuokissa, kyllä kaapujengiä kulkee joka puolella kaupunkia. Olen asunut yli 60v Helsingissä. Itse en ole nähnyt burkhaa mutta se ei tarkoita etteikö niitä olisi, niqabeja olen nähnyt usein. Ihan pienillä lapsilla olen nähnyt huiveja. Olen myös nähnyt teinejä joilla on taaksepäin sidottu huivi ja muuten päällä on farkut tms. Ilmeisesti osa on vapaamielisempää väkeä. 

Vierailija
907/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse olen nähnyt tällaisen burkahuivilaisen ratikassa. Jäi mieleen, kun piti tarkkailla, mitä peittelee vaatteillaan, kun silmiäkään ei näy.

Tuohan on turvallisuusriski.

Itsekin olen kerran nähnyt, oli lastensa kanssa ja halaili heitä kovasti. Lapset olivat pukeutuneet täysin normi kuteisiin. Maailmanloppu.

Kyllä se henkilökohtaiselta maailmanlopulta voi tuntua, kun tietyssä iässä, äitinsä jalanjäljissä kiskotaan burkaa päälle normi kuteiden sijaan. 

Tuolla näkee muslimityttöjä kirmaamassa ihan "kantisten" kanssa, henkilökohtaisen maailmanloppusi aiheuttavat huivit päässään. En tiedä eri etnis-uskonnollisten yhteisöjen tavoista jäsentää identiteettiään ja minkänlainen osaa pukeutuminen siinä näyttelee. Huivit nyt ovat näkyvä osa oletetuilla muslimeilla, ja mainitaan, että varsin tyylikkäästi tuppaavat yhdistelemään näitä huiveja erilaisiin takkeihin, laukkuihin yms.  Mainitusta burkhaan pukeutuneesta äidistä en tiedä muutakuin, että kulki julkisilla (yksin) ja halaili tyttölastaan (normikuteissa).

Vierailija
908/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksiköhän passaavat burkakieltoa? No tietysti siksi että ihmiset eivät ajattelusi hallituspolitiikkaa ja mikä kaikki siinä on pielessä. Hämäystä siis.

Vierailija
909/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Uskonnolliseen tai kulttuurilliseen pakottamiseen ja pahoinpitelyyn pitää puuttua muuten kuin kieltää huivi tms. Se on kuin lyötäisiin lyötyä. 

Ja ääritaoauksilla ei pidä oikeuttaa kaikkeen kansaan kohdistuvaa kieltoa. 

Mitä se huivikielto merkitsee suomalaisille? Saako siihen oikeuden jos sairastaa eikä ole hiuksia tai aurinko polttaa hetkessä ihon? Saako siihen poikkeuksen uskonnollisista syistä? On paljon kristillisäkin ääriliikkeirä, joilla on alistavia käytäntöjä. Saati lahkoja. Ja turha selittää siveysestä, koska täällä aina haukutaan naisia, jotka nauttivat seksuaalisuudestaan. Suomalaisillekin naisen pitää olla sievä ja mielummin neitsyt. 

Vierailija
910/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pieren hijabin sisään. Muslimit tykkää siitä.

Vierailija
911/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksiköhän passaavat burkakieltoa? No tietysti siksi että ihmiset eivät ajattelusi hallituspolitiikkaa ja mikä kaikki siinä on pielessä. Hämäystä siis.

Ja jos sellainen laki saadaan aikaan, niin äänivyöry on taattu. Moni ei sisäistä asiaa, vana ajattelee että pienikin kiusa on hyväksi. 

Vierailija
912/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ainakin täällä Pohjois Hki lähiössä näkyy usein päiväkoti- ikäisiä tyttöjä huivit päässään. Burkhaa en ole nähnyt kuin muutaman kerran vuodessa Malmilla, aiemmin niitä näkyi enemmän.

Nyt joku vihervassu voisi selittää, mihin alle kouluikäiset tytöt tarvitsevat siveyspukeutumista?

En ole vihervassu (vaikka kyllä minä niitäkin näkökulmia ymmärrän). Olen kirjoittanut tänne muutaman pitkän kieltoa monista eri näkökulmista kritisoivan viestin, jotka selvästi ovat aiheuttaneet häiritsevää kognitiivista dissonanssia monissa.

Varsinaista siveyspukeutumista nyt ei tarvitse kukaan alle kouluikäinen tyttö eikä kouluikäinenkään, mutta jos on pelkkä huivi päässä, sellainen, joka ei haittaa liikkumista tai näkemistä, niin miten se eroaa oikeasti vaikka siitä, että suomalaisetkin van

Olen sinällään samaa mieltä, että huivi on pieni paha.

Joillekin riittää, että on se pään peittävä huivi. Usein huivin ohessa kuitenkin tulee muu asu. Pitkähiainen paita, hame, rinnalle asti roikkuva pitkä huivi tai liivihame. Pitkät lahkeet hameen alla. Tätä näkee jo noin neljävuotiailla, mutta ala-asteikäisillä jo paljon. Puvun tarkoitus on alleviivata, että ollaan eri kulttuuria.

Pojilla on aivan tavalliset vaatteet. Heille pidetään niukemmin kuria.

Pahinta on tietysti tyttöjen kohtelu eri lailla kuin poikien, elämän rajoittuneisuus ja että ei ole turvallista erota uskonnosta.

Vierailija
913/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä linkissä HUS:n tietoa moninkertaisesta autismiriskistä liittyen peittävään pukeutumiseen

https://www.hus.fi/ajankohtaista/tutkimus-maahanmuuttajataustaisilla-la…

Vierailija
914/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos noin on, ettei nytkään niitä käytetä, niin ei pitäisi kiellostakaan sitten mítään haittaa olla. Se vaan alleviivaisi, ettei noita jatkossakaan käytetä. Eipä tarvitse sitten erikseen asiasta neuvotella, jos joku yksittäistapaus kouluun verhoiltuna kuitenkin ilmaantuu. Helppoa ja selkeää. 

Vierailija
915/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä näkee päivittäin burkiiin ja niqabeihin verhoutuneita naisia lapsineen.

Mihin luulette näiden naisten pukevan tyttölapsensa tulevaisuudessa?

Missä näet niitä?

Turussa Itäharjun Prismassa ja Skanssissa.

Vierailija
916/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asusteet kaatopaikalle poltettavaks, naisten pitää olla näkyviä, miestä pitää kurittaa jos pakottaa käyttää

Vierailija
917/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sano se Sara al-Husainille, teikäläisten vihaposti on tuttua kaikille islamin jättäneille Suomessa asuville naisille jotka kertovat julkisuuteen ikäviä faktoja.

Niin sano mikä? Voisit opetella lainaamaan. 

Vierailija
918/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Helsingissä näkee päivittäin burkiiin ja niqabeihin verhoutuneita naisia lapsineen.

Missä näet niitä?

Höpö höpö, ei ole burkiin pukeutuneita. Ei edes Annikassa. 

Vierailija
919/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos näet Helsingissä päivittäin burkhia, et tiedä mikä on burkha.

Ra sismi | Helsinkiläisten katseet ahdistavat 22-vuotiasta Lubna Omaria

https://www.hs.fi/suomi/art-2000011173878.html

"Kasvot peittävään huntuun, niqabiin, pukeutuva Lubna Omar liikkuu yksinään vain Itä-Helsingissä.

Muualla alkaa ahdistaa."

En hyväksy huonoa käytöstä ketään kohtaan. En huutelua tai ahdistelua  Mutta jos pelkät katseet ahdistavat, niin on hyvä tietää, että suurimmalla osalla ihmisistä tulee tuosta asusta mieleen hyvin kauheita mielleyhtymiä.

Jehovantodistajat pääsevät taivaasen lehtiä jakamalla, lestadiolaiset lapsia tekemällä ja muslimit sillä ettei kukaan näe ihoa. Taas joissain uskonnoissa on määrätty kampaustyyli ja joissain jopa alushousujen malli. Nämä ovat tärkeitä asioita kaikkivaltiaalle ja niiden perusteella hän tietysti laittaa ihmiset paremmuusjärjestykseen.

Kun täällä katseet ahdistavat, niin olisiko helpompi muuttaa vaikka Saudiarabiaan, joka on jo valmiiksi islamilainen onnela?

Vierailija
920/1234 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Missä näet niitä?

Höpö höpö, ei ole burkiin pukeutuneita. Ei edes Annikassa. 

Vaikea sanoa termeistä, mutta osalla on silmienkin edessä harso. Ei kasvohunnun käyttäjiä ehkä ole niin monta, vaikea sanoa, kun ei voi tunnistaa kasvoista. Mutta useampi henkilö kuitenkin, että hyvin usein tulee vastaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kuusi