Säästämisvinkkejä?
Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.
Ostolakko.
Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.
Muita vinkkejä?
Kommentit (535)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toivottavasti kukaan ei tue S mafiaa, monopoli joka kuluttajalle haitallinen. Käykää K ja Lidl!
K on ylivoimaisesti kallein, mutta kukin tavallaan. Hintataso erottaa, mutta näen K ja S molemmat mafiana, vaikka toimintatapansa hiemat poikkeavat ovatkin.
On mutta ei ne muut halpoja ole. Suomessa on euroopan kalleinta ruoka.
Ja paskan vitut ole!
Mistä moinen kiihko? Missä on kalliimpaa?
Norja nyt tulee tässä ekana ainakin mieleen
Tulotaso/ostovoima huomioituna?
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen joidenkin kaupunkien roskalava ryhmiä missä oikeasti tarjotaan ihan hyvältä näyttäviä huonekaluja ja muuta tavaraa sekä vaatteita. Toki niissä sitten kuljetus ongelmana, mutta itse kyllä mieluummin vuokraisin esim pakun tunniksi pariksi kuin maksaisin esim uudesta sohvasta satasia.
Kannattaa olla erittäin varovainen ottaessaan vastaan vanhoja huonekaluja ja vaatteita yms. Pitää tarkistaa huolella ettei näy mm. lutikoiden jälkiä. Muuten kuljetat lutikkaongelman kotiisi (ja koko taloon, jos kerrostalo). Tulee erittäin kalliiksi järjestää sitten ne myrkytykset ja kaikki saastuneet huonekalut pitää hävittää.
Suomesta kannattaa ostaa mahdollisimman vähän
Paras säästövinkki on opetella Excelin tai vastaavan ohjelman käyttö. Siihen kun lataa tulonsa ja menonsa, niin näkee konkreettisesti mitä tulee sisään ja miten paljon menee ulos, ja mistä maksaa liikaa eli mistä voit säästää.
Vanha kansa sanoi aina että "suu säkkiä myöten". Pitää elää sillä rahalla jonka saa. Ja jos keksii tuohon vielä säästökohteita, vielä parempi.
Menojen hallinta alkaa siitä, että tietää omat normaalit kulunsa ja tulonsa, eikä luule asioita.
Käytä ilmaista taulukkolaskenta ohjelmaa. Esim. sarakkeet tulot ja sitten ne menot asuminen, ruoka, matkat, lääkkeet, lemmikit. Välillä uusia sarakkeita ja välillä joitain pois, asiat muuttuvat hiljalleen.
Älä tee liian yksityiskohtaista, vaikka aluksi voi innostua tekemään niin.
Muutamassa kuukaudessa oppii näkemään tulonsa ja menonsa budjettina ja tietää etukäteen, mitä menee normaalisti. Siinä myös huomaa, mihin menee "turhaan" tai kohtuuttoman paljon. Tuhlaaminen muuttuu paljon vaikeammaksi kun tietää jo ostaessaan, nyt taidan olla tyhmä kun kuluu enemmän kuin minulla olisi varaa.
Kaikille tämä ei sovi, mutta jos joku saisi siitä itselleen uutta uskoa menojen hallinnan osalta.
Kun katselee omia menojaan, moni miettii menojaan kuukausitasolla. "Ei se mitään vaikka maksan netistä/puhelinliittymästä/tai muusta 6 euroa enemmän kuin tuossa toisessa tarjouksessa, ei se paljon ole kuussa, en jaksa vaihtaa..."
Aivan, mutta kun tarkasteletkin tuota joka kuukausi menevää menoa vuositasolla se onkin 72 euroa. Alkaa olla jo pikkuisen isompi summa joka menee lompasta ihan turhaan.
Sitten ovat ne kulut, jotka nousevat prosentuaalisesti joka vuosi. Jos siinä on alussa hieman löysää, niin sille löysälle kululekkin lasketaan se uusi maksu. Takoitan että jos asuisit yksiössä jonka vuokra on 755 €/kk, mutta samassa talossa olisi toinen yksiö 745 €/kk, mutta et vaan viitsi muuttaa siihen tai otat mielummin tuon hieman isomman ja kalliimman... Lopputulema on se että maksat seuraavan vuoden ajan 120 € enemmän vuokraa. Kun vuodenvaihteessa vuokrat nousevat esimerkiksi 2,8 %, niin seuraavana vuonna maksat 123.36 € enemmän vuodessa. Ja jos asuisit siinä samassa asunnossa yhteensä 6 vuotta, niin maksaisit jo 616,80 € enemmän vuokraa -- vaikka se vuokran erotus kun vuokrasit asunnon oli vain se 10 €/kk mikä tuntui mitattömän pieneltä erolta.
Kun ajattelee kuukausittaisia säännöllisiä kuluja vuositasolla, alkaa vasta ymmärtää miten pienikin säästö voi lopulta olla iso.
Siksi parhaat säästövinkit on pienentää kuukausittaisia menoja. Halvempi asuminen, edullisempi puhelin ja netti, pienempi kotivakuutusmaksu, parempi sähkösopimus, jne... Lisäksi mieti miten vähentää muita kuukausittaisia kuluja: vähennä vedenkulutusta, ostaa halvempaa ruokaa, mieti miten liikkuisit edullisemmin, jne...
Kun tuon jokakuukautisen rutiinin jaa poljettua alas ja halvemmaksi, sitten asiat ovat paremmin. Jos yhtäkkiä tulee yhdessä kuussa joku menoerä vaikkapa hammaslääkärikäynti, se ei vielä keikuta venettä. Kunnon talouden perusta on nuo mahdollisimman alas viedyt kuukausikulut. Ja ne kun laskee vuositasolla, onkin kiva huomata että vaikka nipsaisin vain pari euroa sieltä täältä, niin vuodessa niistä tulisi aika iso rahakasa säästöä.
Älä ota kynsiin geelilakkausta. Älä käy hyvällä kampaajalla. Älä osta laadukkaita, kauniita vaatteita, laukkuja tai kenkiä. Älä osta designia kotiin. Älä teetä siivousta firmoilla. Älä tee kivoja ulkomaanmatkoja perheen kanssa. Älä remontoi kotia mieleiseksi ja toimivaksi. Älä käy tasokkaissa ravintoloissa. Älä osta herkullista, lähellä tuotettua luomuruokaa. Älä osta hyvää, vastajauhettua kahvia. Äöä osta tuoreita kukkia maljakkoon. Älä käy konserteissa tai teatterissa.
Näitä on vaikka miten paljon. Itse en noudata yhtäkään.
Vierailija kirjoitti:
Paras säästövinkki on opetella Excelin tai vastaavan ohjelman käyttö. Siihen kun lataa tulonsa ja menonsa, niin näkee konkreettisesti mitä tulee sisään ja miten paljon menee ulos, ja mistä maksaa liikaa eli mistä voit säästää.
Vanha kansa sanoi aina että "suu säkkiä myöten". Pitää elää sillä rahalla jonka saa. Ja jos keksii tuohon vielä säästökohteita, vielä parempi.
Minulla nämä tiedot löytyy ihan verkkopankista ja k kaupan sovelluksesta. Muistissa on myös suurin osa ostetuista ja seuraan joka viikko menojani.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla nämä tiedot löytyy ihan verkkopankista ja k kaupan sovelluksesta. Muistissa on myös suurin osa ostetuista ja seuraan joka viikko menojani.
Toimii vain, jos on perheen ainoa, joka vastaa laskuista ja hankinnoista.
ap tarinoi: "Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä."
Paljonko säästöä tulee, kun kaupassa jauhojen kilohinta on pari euroa tai vähän alle ja leivässä kilohinta on jotain 4€? Ei siinä ainakaan tuntipalkoille pääse, kannattavampaa olla palkkatöissä muualla ja ostaa käntyt kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin löytyy, mutta monella on tilit useammassa pankissa, joten auttavat vain osin.
Älä osta mitään, mitä et välttämättä tarvitse. Jos jotain todella tarvitset, osta laadukas tuote, vaikka se maksaisikin hiukan enemmän. Laatulaite kestää ja tulee käyttövuotta kohden halvemmaksi kuin halpis, joka hajoaa pian takuuajan jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Ei tarvi opetella Exeliä. Osoitteesta Penno.fi löytyy helppokäyttöinen ja ilmainen taloudenhallintaohjelma.
Vierailija kirjoitti:
Vaatii kyllä viitseliäisyyttä eritellä ostoksensa kuiteista ym. eri menoluokkiin. Esim. ruoka; juomat (muut kuin maito/piimä); herkut; hygieniatuotteet; huvit; kulkeminen (auto/julkinen liikenne); asuminen; tietoliikenne; kuukausimaksulliset tilaukset (=äänikirjat, kanavapaketit ym.); lainanlyhennykset; lainankorot jne. Mutta sen kun tekee edes kuukauden ajalta, saa selkeän kuvan siitä, mihin rahat oikeasti katoavat. Ja mistä olisi paras halpuuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toimii vain, jos on perheen ainoa, joka vastaa laskuista ja hankinnoista.
Ja toimii vain, jos jollekin riittää niin yliolkainen "tiliöinti", millä tavalla verkkopankki laskujen menoluokkia arpoo. Osa on ihan järjettömiä tyyliin: Ostit rullan kirjakaupasta lahjapaperia, se on opiskelumeno.
Vierailija kirjoitti:
ap tarinoi: "Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä."
Paljonko säästöä tulee, kun kaupassa jauhojen kilohinta on pari euroa tai vähän alle ja leivässä kilohinta on jotain 4€? Ei siinä ainakaan tuntipalkoille pääse, kannattavampaa olla palkkatöissä muualla ja ostaa käntyt kaupasta.
Kalliimmaksi tulee leipä itse tehden kuin kaupasta. Parempaa se voi olla, kun saa syödä tuoreena, mutta säästövinkiksi tästä ei oikein ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin löytyy, mutta monella on tilit useammassa pankissa, joten auttavat vain osin.
Totta. Itsellänikin on aktiivisessa käytössä 4 pankkitiliä parissa eri pankissa. Mm. pankkikorttitili ja laskunmaksutili ovat erikseen eli vaikka pankkikortii tunnuslukuineen ryöstettäisiin, kaikkia rahojani ei sitä kautta pystyisi viemään.
Pankkikulut on helppo minimoida lopettamalla turhat asiakkuudet ja tilit.
PC:n ja kännykän näytöt kannattaa säätää paljon himmeämmäksi niin tulee säästöä sähkölaskuissa.
Norja nyt tulee tässä ekana ainakin mieleen