Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästämisvinkkejä?

Vierailija
16.08.2025 |

Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.

Ostolakko.

Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.

Muita vinkkejä?

Kommentit (536)

Vierailija
421/536 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän vain käteistä, ei tule ostettua ylimääräistä, kun on tietty määrä varattuna ostoksiin.

Eikä kukaan pysty katsomaan kenelle rahasi annoit

Vierailija
422/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makuvesiä voi jatkaa vedellä. Ihan hyvää kun esim.1/3 vesijohtovettä joukossa. Helteet tais nyt loppua, mutta tätä me juotiin koko kesä ja hyvää oli!  

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käytän vain käteistä, ei tule ostettua ylimääräistä, kun on tietty määrä varattuna ostoksiin.

Sitten kun tuleekin eteen joku todella hyvä tarjous tuotteesta, jota aina käytät ja sitä käteistä ei olekaan, niin mitäs sitten?

Vierailija
424/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Välttelee ostamistilanteita. Katsoo ensin kaapit kotona. Kirppiksiä voi kierrellä, mutta ostaa vain harvoin sieltäkään. Olen pikku eläkkeestä säästänyt remontteihin, koska vanhassa mökissä asuessa niitä tulee väistämättä eteen.

Vierailija
425/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käteismaksajalla varmaankin on myös kortti mukana, ja pystyy hyödyntämään tarjouksen. Ei käteisen käytäjä ole mikään puusilmä, joka ei pysty käyttämään tarvittaessa korttia!

Vierailija
426/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kierrätyshuonekalut. Viimeisin hankinta oli tietokonepöytä nuorelle, 5 e paikkakunnan kirppisryhmästä. Uudenveroinen Ikean pöytä, mukana led-valot. Pöytä oli tarjolla kalliimmalla, mutta kun hinta aleni, hain pois. Pari päivää myöhemmin ostin uudenveroisen Jyskin toimistotuolin 20 e. Eipä tullut paljon hintaa nuoren työpisteelle, vaikka tuoli vähän kalliimpi olikin.

Löytöjen tekeminen vaatii vain malttia, pitää tarkkailla tarvitsemaansa ja käydä heti hakemassa kun joku tahtoo ylimääräisestään eroon. Sohvia, patjoja tms. en osta käytettynä.

Vierailija
427/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pienet kaupat ovat yleensä kalliimpia kuin isot. Paikkakunnan ainoa kauppa on yleensä kalliimpi, koska monen on 'pakko' käyttää sitä ja toisaalta tukusta ei saa yhtä hyviä etuja kuin isot ketjuliikkeet. 

Kunnon kilpailu alentaa edes hieman hintoja. Onneksi Lidl tuli Suomeen!

Vierailija
428/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pysy sen kokoisena kuin olet. Ei tarvitse ostaa uusia vaatteita painonmuutoksen vuoksi! 

Vierailija
429/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan harvoin uutta elektroniikkaa (vanha on täysin hyvää), enkä maksa suoratoistopalveluista.

Vierailija
430/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaatetuksessa säästän ostamalla samaa vaatetta eri väreissä, jos siis löydän edullisen itselle sopivan mallin. Esim. minulla on kolmet samanlaiset, mutta eriväriset 20€ farkut ruotsalaisesta ketjuliikkeestä. Näitä sitten käytän töissä vaihdellen. Sama systeemi muissa vaatteissa ja pyrin ajoittamaan ostot siihen jos joku kampanja. 

Vierailija
431/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

olen jonkunlainen pihistelijä.....

Työkalupakin ja iskuporakoneen omistaminen kannattaa. Niillä korjaa hajonneita asioita. Vasara, hohtimet, jakoavainsarja, ruuvarit, meisselit ja katkaisupihdit mm. Ruuveja, nauloja ja rautalankaa. Puristimet. Vankkaa kaksipuolista teippiä ja jeesusteippiä. 

Tilaa/osta itse autosi varaosat ja vie korjaamolle. Ja monta simppeliä juttua voi fiksata ihan itsekin, katso Youtube, Autodoc tai Motonetin videot.

Jos reissulle on hinku mennä, sen hotellihuoneen saa varattua todennäköisesti halvemmalla suoraan hotellista kuin jostain Hotel.comista tms., jolle hotelli on myynyt huoneiden välitysoikeuden -> moni ei tajua, että maksaa välityspalkkion sille nettialustalle kun voisi varata suoraan....

Kirpparit on kivoja, mutta varovainen pitää olla: Pesen aina heti kirpparin rytkyt ja kankaat, enkä osta koskaan kirpparilta mitään tekstiilejä tai mattoa, mikä ei mahdu heti pesukoneeseen. Jos mukana sattuu tulemaan turkiskuoriainen, se pikku otus syö vaatteesi ja petivaatteesi täyteen reikiä.

Älä ota mitään käytettyä, missä voi olla luteita. Toisten vanhat sängyt, nojatuolit, patjat ja sohvat saa mun puolesta olla ottamatta....se vasta kalliiksi tulee, kun joutuu hävittämään kaiken vaatekomeroita myöten. 

Jos on ompelukone nurkissa, niin Eurokankaan sivuilla on ilmaisia ompeluohjeita helppoihin vaatteisiin. Tsekkaa myös Pinterest. Siellä on myös kaikenlaista näppärää korjaus- ja uudistusohjetta. Kirppareilla on myös halvalla käsityölehtiä ja niissä kaavoja. Samalla kaavalla tekee monetkin vaatteet. 

Olen itse tehnyt mekkoja, hameita ja -housuja vanhoista verhoista (ja niitä on kirpparit pullollaan) ja pöytäliinoista.

Olen muutenkin aika huono heittämään vanhoja vaatteita pois, ennen kuin olen tsekannut voiko niitä jotenkin käyttää uudestaan. Vanhoista farkuista tekee aika helposti hameen. Myös lapsille tekee vaatteita aikuisten vaatteista. Tsekkaa Pinterest. Farkku taipuu aika moneenkin. Mm. rahin olen tehnyt farkuista, ja täytin sen vanhoilla rääsyillä, joista ei enää ollut mihinkään. Samoin koiran punkan. 

Nuorena yliopistolle kävellessä palelsi. (Asuin mummilla, kun kotoa olisi ollut liian pitkä matka ja vuokraan ei ollut rahaa..). Mummilla oli villalankakerien jämiä. Solmin pätkät yhteen ja neuloin niistä riemunkirjavan villapaidan. Kaffe Fasset taisi silloin olla muodikas... Housuille tipahti kerran tahra, joka ei lähtenyt pesulla, otin käteen neulan ja muliinilankaa ja kirjoin sen piiloon, tein sinisiä kukkasia. Lasten vaatteiden reikiä ja tahroja korjasin samalla tyylillä. Antaa muksujen leikkiä kuraleikkejä ja kiipeillä puihin ulkona!

Vierailija
432/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön aina kylässä mahan täyteen. Siinä vaiheessa kun ruoka on valmista, niin mä soitan ovikelloa. Myös pimeitä töitä kannattaa tehdä oman työn ohella.

Tuo ovikellon soittelu ruoka-aikaan on aika läpinäkyvää touhua, ainakin jos useamman kerran satut soittelemaan saman ihmisen ovikelloa.

Vierailija
433/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käteismaksajalla varmaankin on myös kortti mukana, ja pystyy hyödyntämään tarjouksen. Ei käteisen käytäjä ole mikään puusilmä, joka ei pysty käyttämään tarvittaessa korttia!

Tai tekee niikuin Andy. Kantaa (aina) 30donaa lompakossa. "Jos mä näen jotain mistmä tykkään,niin mä ostan sen"

Vierailija
434/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyseenalaista kaikki kiinteät kulut ja karsi näistä: suoratoistot (korvaa yle areenalla, katsomo, kirjasto jne.), salijäsenyys jos käyttö ei suurta tai muuten henkireikä ja ulos liikkumaan, myy auto jos mahdollista jne.

Tee itse: huolla polkupyörät ja autot, kiinteistön huoltotyöt, leikkaa itse hiukset jne. Itse tekemällä pääsee todella hyville "tuntiansioille". Alkuun vaikeampaa mutta kun opit riippumattomuus "ammattilaisista" tuo vapautta.

Osta käytettynä jos järkevää. Tori.fi käyttöön. Ole hintatietoinen äläkä heti ensimmäistä osta, eikä turhaa kannata ostaa vaikka saisi halvalla.

Kaupat myyvät edullisesti vanhenevia elintarvikkeita. Säästyy ruokakuluissa paljon.

Miksi siirrät ylimääräiset säästötilille? Jos kyseessä on yhtään pitkäjänteisempi säästäminen, tutustu edullisiin passiivisiin indeksirahastoihin. Säästötilillä rahojesi arvo pienenee. Osakemarkkinoilla tai muussa hyvässä sijoituskohteessa tuotto voittaa keskimäärin inflaation ja saat tuottoa vielä lisäksi. Keskimääräinen reaalinen tuotto on noin 7% vuodessa.

Määräänsä enempää ei kannata säästää. Eläminen ei pidä olla pelkkää säästämistä, vaan investoi myös asioihin jotka tuottavat sinulle iloa ja hyvinvointia. Mieti kuitenkin ennen ostamista "onko tämä hinnan arvoista", "saako paremman vastineen rahalle jostain muusta".

Vierailija
435/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tähän aikaan vuodesta metsät on täynnä ilmaista ruokaa!

Ämpärillinen mustikkaa maksaa 50 €, mutta kun käyt itse poimimassa niin se on 0 €. Kantarellit on vielä arvokkaampia.

En tarvitse ämpärillistä mustikkaa mihinkään.  

En edes suuremmin pidä mustikoista.   Olkoon miten ilmaista tahansa.  Eli voin aivan hyvin olla niitä ilman.  

Kantarelleja söisin, mutta en ole ikinä löytänyt ainuttakaan näistä lähimetsistä.  

Tiedän, että nyt kun syksy tulee, saan taas muovikassillisia omenoita.  Ihmiset tuo niitä innoissaan ja luulee minun olevan niistä yhtä innostunut.  Harmi kun ei ole hevosta edes kellään tutullakaan, jolle niitä veisin.  

Vierailija
436/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten kun tuleekin eteen joku todella hyvä tarjous tuotteesta, jota aina käytät ja sitä käteistä ei olekaan, niin mitäs sitten?

Tämä on yksi tärkeimmistä syistä miksi käytän korttia maksamiseen. Usein kaupoissa kierrellessä törmää poistokoriin jossa tuote tai ruoka jota käyttää säännöllisesti on pilkkahinnalla. Ostettava on ja luottokortti on siihen paras vaihtoehto. Isoja säästöjä tulee vuoden aikana.

Esimerkiksi pyykinpesuainetta oli kilon laatikoita kerran 1,50€/pkk ja nestettä 2€/3 litraa. Sain vuosikausiksi pesuaineet, säästöä kymmeniä euroja. Muita siivousaineita ostin 0,70€/spraypullo. Kymmenen vuotta on nyt ostosta ja vielä on yksi täysi pullo jemmassa. Tiskiaineista Fairy on se jota metsästän aina tarjouksesta ja ostan monta litraa kerralla. 

Vierailija
437/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole vielä lukenut koko ketjua, joten ehkä toistelen samoja. Mutta itse olen saanut talouttani jo vähän kuriin näillä:

- Olen jättänyt alkoholin kokonaan pois. En juo kotona enkä mene baariin.

- En tilaa enää verkkokaupoista mitään. Niihin tulee haksahdettua siksi, että tuotteet saa edullisemmin kuin kivijalkakaupasta. Mutta sitten tulee kuitenkin ostettua tietyllä summalla, että saa ilmaisen kotiintoimituksen. Ja seuraavaksi sitä huomaa ottavansa laskun Klarnalle. Ja sitten jossain vaiheessa huomaa, että näitä Klarnan laskujahan on useampia erääntymässä... Joten ei verkko-ostoksia ollenkaan, vaikka kuinka olisi halvat hinnat.

- Seuraan rahatilannetta ja menoja päivittäin, jotta ehdin reagoida jos alkaa näyttää siltä että budjetti pettää.

Vierailija
438/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tähän aikaan vuodesta metsät on täynnä ilmaista ruokaa!

Ämpärillinen mustikkaa maksaa 50 €, mutta kun käyt itse poimimassa niin se on 0 €. Kantarellit on vielä arvokkaampia.

En tarvitse ämpärillistä mustikkaa mihinkään.  

En edes suuremmin pidä mustikoista.   Olkoon miten ilmaista tahansa.  Eli voin aivan hyvin olla niitä ilman.  

Kantarelleja söisin, mutta en ole ikinä löytänyt ainuttakaan näistä lähimetsistä.  

Tiedän, että nyt kun syksy tulee, saan taas muovikassillisia omenoita.  Ihmiset tuo niitä innoissaan ja luulee minun olevan niistä yhtä innostunut.  Harmi kun ei ole hevosta edes kellään tutullakaan, jolle niitä veisin.  

Minä kyllästyin myös vähän tuohon omena-antamiseen. Parhaimmat kutsuu kotiinsa keräämään omenia, mutta ne pitää sitten kerätä maahan pudonneista, puusta ei saa ottaa vaikka siellä olisi kuinka paljon hyviä. Pyydetään sitten samalla keräämään toiseen ämpäriin homeiset ja mädät. Samoilla käsillä? 

En suostu enää mitään kuhmuisia mustia tai matoisia maahanpudonneita omenia ottamaan. Niitä omenia jää kuitenkin aina puuhunkin, kukaan omenapuiden omistaja ei saa kaikkia omenoitaan käytettyä. Niin miksi ei voi antaa toiselle priimaa jos jotain kerran haluaa antaa? 

Asun yksin eikä mullakaan määrättömiä määriä omenoita kulu. Puolikkaan sangollisen voin ottaa, mutta en tosiaan halua mitään rupisia.

Vierailija
439/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein reilun kokoisen jätekatoksen 2 astialle, rahaa kului reilu 20 euroa. Puutavara purkulautaa ja rakennustyömaiden lyhkäistä pätkää. Maalit maalipurkkien jämiä mitä on ilmaiseksi saatu. Kattopelti on käytettyä. Ainoa ostettu on monen kokoista ruuvia. Ei uskoisi jos ei tietäisi.

Lähtökohta säästämiselle on että ei pidä ostaa uutta kalliilla jos käytettyäkin on tarjolla. Korjaa kaikki mikä on vähänkin mahdollista ja tee itse.

Vierailija
440/536 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivottavasti kukaan ei tue S mafiaa, monopoli joka kuluttajalle haitallinen. Käykää K ja Lidl!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme