Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Säästämisvinkkejä?

Vierailija
16.08.2025 |

Itse teen leivät ja ruoat itse, ei ravintoloita eikä eineksiä.

Ostolakko.

Palkkapäivänä siirän rahat säästötilille ja käyttötilille jätän vain niukasti sen mitä kuluu ruokaan ja muuhun.

Muita vinkkejä?

Kommentit (535)

Vierailija
401/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi laaja kotivakuutuskin on yleensä kannattamaton ostaa. Kaikissa vakuutuksissa teoriassa keskimäärin vakuutusyhtiö jää aina voitolle ja vakuutuksen ostaja häviölle.

xxxxxxxxxxxx

Työkaverilla oli laaja (mutta ei laajin) kotivakuutus. On muuten saanut korkoineen takaisin kaikki maksamansa vakuutusmaksut, kun talo paloi. Ja vähän ylimääräistäkin.

Siivenhän ne vakuutukset perustuu: jokainen maksaa vähän, jos joku joskus tartteekin paljon. Idea ei ole, että kaikki saavat voittoa, vaan jaetasn riskiä.

Vierailija
402/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tosi laaja kotivakuutuskin on yleensä kannattamaton ostaa. Kaikissa vakuutuksissa teoriassa keskimäärin vakuutusyhtiö jää aina voitolle ja vakuutuksen ostaja häviölle.

xxxxxxxxxxxx

Työkaverilla oli laaja (mutta ei laajin) kotivakuutus. On muuten saanut korkoineen takaisin kaikki maksamansa vakuutusmaksut, kun talo paloi. Ja vähän ylimääräistäkin.

Siivenhän ne vakuutukset perustuu: jokainen maksaa vähän, jos joku joskus tartteekin paljon. Idea ei ole, että kaikki saavat voittoa, vaan jaetasn riskiä.

"Ja vähän ylimääräistäkin"

Tämä on Suomen lain mukaan rikos. Vakuutus ei voi missään tilanteessa korvata enempää kuin vahingon arvon. Ei voi tehdä sellaista jenkkityylistä "vakuutin taloni miljoonalla dollarilla ja hupsista se syttyi palamaan seuraavalla viikolla"

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
403/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kilo- ja litrahintoja kyllä kannattaa tuijottaa semmoisissa mitä käyttää paljon. Ostin eilen deodoranttia, ja Pirkka ei ollutkaan halvinta, kilohinta 60 euroa/litra. Eihän tuota vuodessa älyttömästi kulu, mutta merkkituote oli sitten 40 euroa litra. Ostin useamman pullon, ei heti tarvitse hakea. Pesuaineissa ei aina kannata ostaa halvinta, paska tiskiaine on paska tiskiaine. Kuluu paljon, kun ei meinaa puhdasta tulla. 

Bensanhintoja kannattaa seurata, jos auto on pakollinen kuluerä. Tankille-sovellus kännykkään. 

Kannattaa myös laskea, tuleeko taksi halvemmaksi kuin omistaa auto. Voi oikeasti olla halvempaa käydä kaupassa taksilla kerran viikossa kuin autolla, kun lasket kaikki kulut: ostohinta- arvonalenema, vakuutukset, verot, bensat, korjaukset ja jaat sen vuoden viikoilla eli 52:lla. 

Nuoriso: Pikavipit tulee perk....n kalliiksi. Vippaa vaikka äidiltäs tai isältäs ja maksa nopeasti takaisin. Vie kiitokseksi vaikka kukkapuska tai ruusu tai mistä tykkää. Vanhempas ilahtuu ja mielenterveys tulee samalla hoidetuksi. (narsissi-vanhemmat on sitten erikseen). Tästä olen pitänyt pojalleni pitkän saarnan, kun maksoin pois hänen pikavippinsä. Äiti on pulassa koroton vippitoimisto ja keittää vielä kahvit.  

Älä pelaa nettipelejä. Ilmainen ei ole kovin kauan ilmainen. 

Terveydestä kannattaa pitää huolta. Burgeripaikat usein käytettyinä tulee kalliiksi kaikin tavoin, kun alat mättää verenpainelääkettä ja diabeteslääkettä jne. Lihot ja syöt sitä myötä enemmän, mikä taas maksaa enemmän. 

Muista myös venytellä ja jumpata. Niitä voi tehdä ihan eteisen käytävällä tai olkkarissa ja penkillä istuen. Netti on täynnä ilmaisia ohjeita. Kuminauha ja kepinvarsi on hyvä apu. 

Et välttämättä tarvii kuntosalikorttia. Täytä limpparipullo vedellä ja siinä on sulle eka käsipaino. Kyykkäile ne kourassasi. 10 litran lähdevesipönikästä saa jo hyvän painon. Porraskävely kasvattaa kuntoa. Ja tietty välineitä voi hommata halvalla käytettyinä. Tsekkaile kirpparit...

Vierailija
404/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

xxxxxxxxxxxx

"Ja vähän ylimääräistäkin"

Tämä on Suomen lain mukaan rikos. Vakuutus ei voi missään tilanteessa korvata enempää kuin vahingon arvon. Ei voi tehdä sellaista jenkkityylistä "vakuutin taloni miljoonalla dollarilla ja hupsista se syttyi palamaan seuraavalla viikolla"

Eli on maksanut vaikka tonnin vuodessa talovakuutusta viimeiset 30 vuotta. Vakuutusyhtiö ei sinun mukaasi saisi maksaa kuin max. 30 000€ korvauksia? Sen verran kun olisi maksanut vakuutusmaksuja?

Ei, kyllä se vakuutusyhtiö korvaa purkukustannukset (nekin oli melkein ton 30 tonnia kaatopaikkamaksuineen), vaatteet, lelut, keittiötarvikkeet, kodinkoneet, uuden talon rakentamisen jne. Eli aika paljon yli maksamansa vakuutusmaksujen toi työkaveri sai. Ja jäi silti tappiolle, koska esim. kodinkoneista ikävähennys on aika raju. Paremmin menisi taloudellisesti (ja henkisesti!) jos ei olisi talo palanut. Ja palon syy oli piilevä sähkövika, asukas oli toiminut 100% oikein ja silti talo paloi.

Luetun ymmärtäminen. Valuutusarvo ja vakuutusmaksu ovat eri asioita.

Vierailija
405/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina kylässä mahan täyteen. Siinä vaiheessa kun ruoka on valmista, niin mä soitan ovikelloa. Myös pimeitä töitä kannattaa tehdä oman työn ohella.

Vierailija
406/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla paikkakunnalla polttoaineen hintaero ABC:n ja muiden asemien välillä on 3-3,5 senttiä litralta. Jos sen kuukauden aikana saa täydet bonukset, niin kannattaa tankata ABC:llä.

Oletkohan huomannut, että polttoaineen bonus lasketaan sentteinä, ei prosentteina?

Olen, sehän on jo vanha juttu. 5 senttiä on edelleen enemmän kuin 3-3,5 senttiä.

Vierailija
407/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin kahvinkeittimestä merkkivalopolttimon pois...

Vierailija
408/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotkut haluaa maksaa silmälaseista enemmän kuin toiset. Kannattaa vertailla avoimin mielin myös niiden halpaketjujen hinnat ja valita linssit sieltä portaikon alapäästä. 

Minä olen käyttänyt silmälaseja liki 50 vuoden ajan. Todellakin silmälasit on viimeinen tuote, josta rupean tinkimään. Linssien pitää olla parhaat mahdolliset, mitä löytyy. Ajoitan lasien oston tarjouskampanjoihin, jolloin linssit ja sangat saa puoleen hintaan. Menee niihin silti monen monta satasta.

Vierailija
409/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tapana pestä hiukset useampi kerta viikossa, niin siirtyy esim. 2krt/viikko. Shampoo kulut helposti puolittuu, mikä voi olla aika isokin summa jos tapana on ollut käyttää jotain kalliimpaa merkkiä. Lisäksi vedenkulutus pienentyy. Mulla kesti 8kk hiusten tottua uuteen pesuväliin, mutta kyllä se kannatti.

Oletko laskenut paljonko tuli säästöä? 10 euroa vuodessa?

Vesilaskut ovat aika korkeita. Kyllä tulee säästöä.

Eihän sitä huomaa, jos vesilasku ei kongreettisesti tule sinun nimellä maksettavaksi.

-vesilaskuennakko, josta saa vielä rahaa takaisin-

Vierailija
410/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paras säästövinkki itselle on ollut erota kirkosta lähes 30 v. sitten. Asuinpaikasta riippuen olen vuositasolla säästänyt n. 250-400€,  Verohan ei ole sama joka kunnassa ja palkkanikin on vaihdellut. Puolisolla on hyvä palkka, joten hänellä vielä isommat säästöt.

Vierailija
411/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jotkut haluaa maksaa silmälaseista enemmän kuin toiset. Kannattaa vertailla avoimin mielin myös niiden halpaketjujen hinnat ja valita linssit sieltä portaikon alapäästä. 

Minä olen käyttänyt silmälaseja liki 50 vuoden ajan. Todellakin silmälasit on viimeinen tuote, josta rupean tinkimään. Linssien pitää olla parhaat mahdolliset, mitä löytyy. Ajoitan lasien oston tarjouskampanjoihin, jolloin linssit ja sangat saa puoleen hintaan. Menee niihin silti monen monta satasta.

Minä olen vasta puolimatkassa, eikä optikko lähetä minulle joulukorttia. 

Vierailija
412/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä, saako täällä mainostaa, mutta mars eillesaippuaa olen käyttänyt jo monta vuotta suihkusaippuana. Sopii hyvin kuivalle iholle ja riittää iät ja ajat. Lactoline on toinen hyvää tuote. 

Vierailija
413/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Operaattorin /vakuutusyhtiön kilpailuttaminen

Vierailija
414/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön aina kylässä mahan täyteen. Siinä vaiheessa kun ruoka on valmista, niin mä soitan ovikelloa. Myös pimeitä töitä kannattaa tehdä oman työn ohella.

Kyllä pimeä työ on hyvä ansaintamuoto, suosittelen

Vierailija
415/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän vain käteistä, ei tule ostettua ylimääräistä, kun on tietty määrä varattuna ostoksiin.

Vierailija
416/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos on tapana pestä hiukset useampi kerta viikossa, niin siirtyy esim. 2krt/viikko. Shampoo kulut helposti puolittuu, mikä voi olla aika isokin summa jos tapana on ollut käyttää jotain kalliimpaa merkkiä. Lisäksi vedenkulutus pienentyy. Mulla kesti 8kk hiusten tottua uuteen pesuväliin, mutta kyllä se kannatti.

Jos on näin pihi, niin tämä homma hoituu 10 kertaa paremmin, tehokkaammin ja helpommin leikkaamalla hiukset lyhyeksi.

En ole pihi vaan kyse on turhan kulutuksen karsimisesta. Joka kuukausi pystyn laittaa 2000€ sijoituksiin, kun kaikki turhuus karsittu pois. Valintoja, valintoja

Mun palkka on käteen 2000e kuukaudessa . 

Joten kehut vähän typerästä asiasta nyt. Selvästi sulla on suurempi palkka, jolloin on helppo saada suuri summa säästöön.  Pienestä palkasta ei vain jää mitään, kaikki menee elämiseen. 

Vierailija
417/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko laskenut paljonko tuli säästöä? 10 euroa vuodessa?

Vesilaskut ovat aika korkeita. Kyllä tulee säästöä.

Eihän sitä huomaa, jos vesilasku ei kongreettisesti tule sinun nimellä maksettavaksi.

-vesilaskuennakko, josta saa vielä rahaa takaisin-

Itse sain toista sataa vesimaksun palautuksia (vesimaksuennakko 15€/kk). Säästeliäästi ja fiksusti vettä käyttäen. Ei mitään extreemiä vedän vessanpöntön vain kerran viikossa ja suihkussa kerran kuukaudessa..

Eihän tuolla reilulla satkulla kuuhun matkusteta, mutta ihan kiva summa laitettavaksi vaikka indeksi-rahastoon.

Vierailija
418/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käytämme S-etukorttia aina tankatessa ja aina käydessämme S-kaupoissa. Tulee tuntuvat bonukset kuukaudessa. 

ne tuntuvat bonukset tulevat AINOASTAAN vielä tuntuvamman KULUTUKSEN johdosta. 

Kyllä meillä ostetaan sama määrä ruokaa ja bensaa ostopaikasta riippumatta. Citymarketissa menisi enemmän rahaa, koska se on kalliimpi, kuin vaikkapa Prisma.

En minä ainakaan osta mitään siksi, että saan bonuksia, mutta kylläkin keskitän ostot, jotta saan niitä bonuksia. Tässäkin silti vertaillen hintoja, ja ostan halvemmalla muualta jos muualla on halvempa

Vierailija
419/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Omalla paikkakunnalla polttoaineen hintaero ABC:n ja muiden asemien välillä on 3-3,5 senttiä litralta. Jos sen kuukauden aikana saa täydet bonukset, niin kannattaa tankata ABC:llä.

Täydet bonukset sopii todella huonosti tämän keskustelun teemaan. Viiden prosentin bonukset saadakseen pitää shoppailla yli 900 eurolla joka kuukausi.

900 euroa ei ole lopulta kovin paljon silloin,kun perheessä on useita henkilöitä.  Esimerkiksi meillä asuu meidän vanhempien lisäksi kolme teiniä. Kyllähän ne syö. Bensaan menee 300e kuussa. 

Mitään turhaa ei kyllä ostella, mutta kyllä sinne ruokakauppaan saa rahaa kylvää. 

Osasitko ajatella että kaikki ei todellakaan ole yksin asuvia. 

Vierailija
420/535 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ItsellänI on esim op:ssa tili ja pankin sivuilla voi tehdä parilla klikkauksella mahdolliseksi säästää esim 50 c tai euro jokaiset kortilla maksetusta ostoksesta erilliselle tilille. Vuodessa tulee mukava summa jo siitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä seitsemän