Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pienituloisella ei saisi olla mitään kivaa elämässä esim. jokin suoratoisto?

Vierailija
15.08.2025 |

Täällä oli aiemmin päivällä ketju missä sen ketjun ap mietti saako siirrettyä Spotifyn maksua sillä, että nyt katkaisee sen ja ottaa uudestaan kuukauden viimeisenä päivänä. Kyse pienituloisesta ihmisestä ja Spotify oli tärkeä hänelle ja lapselleen. Kertoi maksavansa itse kulunsa eikä saa mitään tukia ja pihistää omista kuluistaan, että saa maksettua tuon Spotifyn maksu 16,5€/kk. 

Joo kyllähän sen ketjun ap vastasi törkeästi, mutta ei kyllä paljon järki päätä pakota niilläkään jotka alkoi siinä nillittämään, että pitää lopettaa tuo tilaus jos on vähän rahaa. Ei vastattu siihen mitä se ketjun ap kysyi eli se eräpäivän siirtäminen tilauksen katkaisulla ja uudestaan ottamisella. Tuo ketju on poistunut niin en voi sitä tähän linkata enkä saanut vastauksia näiltä kritisijoilta, että miten se heille kuuluu jos joku itse maksaa tuollaisen palvelun.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jotkut vetää ihan totaalisesti hernee nenään siitä, että joku haluaa itselleen ja perheelleen jotakin kivaa. Ei vaikka kaiken maksaisi itse. Pitää päästä siihen nillittämään. Jos kerran maksaan kaiken itse ja tinkii muista omista menoistaan, niin mitä ihmettä se vaikuttaa muiden elämään ja miksi siitä pitää vetää pultit? Eri asia jos kyse olisi tukien varassa elävästä jolla ei riitä rahat ruokaan, mutta kun tuonkin ketju aloittaja kertoi, että heillä on koti, ruokaa jne. 

En vain ymmärrä joidenkin aivoituksia.

Kommentit (102)

Vierailija
81/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jokainen laittaa rahat siihen mihin haluaa,mutta jos käytössä on niin Spotify,Disney,Netflix...niin mautonta ruikuttaa joulun alla kuinka ei ole varaa järjestää joulua.

Vierailija
82/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa jotkut työlliset luulee työ on suuri  saavutus, vaikka muualla se on ihan tavallista että on työ, täällä etuoikeutetut saa työn ja sitten kehuu sillä ja haukkuu muut. Muualla on tavallista että saa työn. Ja köyhille ei saisi olla muuta kun oja. Tähän tultu. Ennen oli ihan tavallista mennä kouluun tai työhön, enää ei kaikki pääse ei ole tilaa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa olla, jos sen maksaa itse tienaamallaan rahalla. Tuilla ei tule pystyä tällaisia hankkimaan. 

Vierailija
84/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen ja tuensaaja ovat eri asioita. Tietenkin pienituloinen saa tehdä rahoillaan mitä haluaa jos ise tienattu. Mutta jos tuensaajallakin pitää olla kaikki Netflixit, Spotifyt ja lehtitilaukset ja vielä valittaa leikkauksista, niin pitäisi kyllä katsoa peiliin. Tukien tarkoitus on kattaa välttämättömät asiat kuten katto pään päälle, ruokaa ja jotain perusasioita kuten vaatteet, netti, puhelin (työnhakua varten) jne. Ei tukien tarkoitus ole jotain maksullista Spotifyta tarjota.

Jopa viimesijaisen tuen eli toimeentulotuen olisi tarkoitus kattaa myös harrastus- ja virkistysmenoja. Todellisuudessa sillä alle 600 eurolla ei kaikkia siihen periaatteessa kuuluvia asioita saa, mutta jos joku onnistuu vaikka noin kympin kuussa siitä johonkin suoratoistoon käyttämään, ei se kuulu kenellekään muulle. 

Vierailija
85/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lähes kymppitonnin tulot eikä ole suoratoistoja, vaan haen kirjastosta videoita. Siellä riittää kymmeniksi vuosiksi katsottavaa.

Ja kaikkien pitäisi elää kuten sä?

ap

Kunhan itse maksaa menonsa, niin saa elää just kuten haluaa. Jos elää muiden rahoilla, niin asia on eri.

Kyllä silloinkin saa valita, mihin ne pienet tukensa sijoittaa. Joku ostaa bussikortin, toinen käy museossa,  kolmas ottaa Netflixin. 

Vierailija
86/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa olla, jos sen maksaa itse tienaamallaan rahalla. Tuilla ei tule pystyä tällaisia hankkimaan. 

Ei saisi jäädä kymppiä kuussa ylimääräistä? Jos joku säästää vaikka tuokamenoista, se ei kuulu sulle millään lailla. 

Vierailija
87/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei saisi jäädä kymppiä kuussa ylimääräistä? Jos joku säästää vaikka tuokamenoista, se ei kuulu sulle millään lailla. 

ruoka

Vierailija
88/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käypä lukemassa Kelan sivuilta, mitä toimeentulotuen perusosan on ajateltu kattavan. Lista löytyy myös tästä ketjusta. Harrastus- ja virkistysmenot on yksi kohta. Minimitoimeentulo on alle 600 euroa kuukaudessa, jos joku pystyy siitä käyttämään vaikka kympin suoratoistoon, ei pitäisi olla ongelma kenellekään.

Vierailija
89/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen laittaa rahat siihen mihin haluaa,mutta jos käytössä on niin Spotify,Disney,Netflix...niin mautonta ruikuttaa joulun alla kuinka ei ole varaa järjestää joulua.

Tuskinpa kellään kaikkia näitä on yhtäaikaa. 

Vierailija
90/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että pienituloisen ei voi tehdä kuin väärin. Jos et osta lapselle kesällä kallista jätskipalloa, olet perseestä, koska et sen vertaa viitsi lapseen panostaa ja tinkiä jostain muusta. Ostat sen kalliin jätskipallon niin olet sittenkin perseestä ja ei ihme että olet köyhä, kun tuolla tavalla tuhlaat.

Mun mielestä jokaisen elämään tulisi kuulua myös jokin harrastus tai muu iloa tuova asia, oli se vaikka satunnainen kahvilassa käynti, Netflix tai kansalaisopiston sienikurssi. Mikä nyt kenellekin tuo eniten iloa.

Tuet ovat liian hyvät, jos niistä riittää kahvilaan tai netflixiin.

No kun ne tuet ei ole tarkoitettu ainoastaan ruokaan ja vaatteisiin ja ne saa kukin käyttää kuten parhaimmakseen katsoo.

Esim. Vuosia takaperin osa maksoi tv-lupaa. Toiset eivät edes omistaneet telkkaa ja

Miten typerää maksaa TV-lupaa vaikka ei ollut telkkaria.

Vierailija
91/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannatan kaikille hyviä asioita. Oikeasti. Ei jätetä ketään paitsi. Yksi elämä, pitää löytää onnellisuutta kaikille.

Vierailija
92/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienituloinen ja tuensaaja ovat eri asioita. Tietenkin pienituloinen saa tehdä rahoillaan mitä haluaa jos ise tienattu. Mutta jos tuensaajallakin pitää olla kaikki Netflixit, Spotifyt ja lehtitilaukset ja vielä valittaa leikkauksista, niin pitäisi kyllä katsoa peiliin. Tukien tarkoitus on kattaa välttämättömät asiat kuten katto pään päälle, ruokaa ja jotain perusasioita kuten vaatteet, netti, puhelin (työnhakua varten) jne. Ei tukien tarkoitus ole jotain maksullista Spotifyta tarjota.

Tukien tarkoitus on mahdollistaa sellainen elämä minkä ihminen itse haluaa sillä tuen suuruisella summalla saada. Ei ole missään lueteltu, mitä tuilla "saa" ostaa. Sillä saa ostaa vaikka koko rahalla pyyhekumeja, jos siltä tuntuu.

Vierailija
93/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Somessa joku itki sitä, kun työttömillä on varaa "jopa kosmetiikkaan". 

Jotenkin musta tuntuu, ettei toi -50% alessa ollut Maybellinen primeri ole se ongelma (eikä sen jättäminen kauppaan ratkaise rahahuoliani). 

Ja joku valitti että sossun asiakkailla rakennekynnet, Noniin varmaan. Tokmanni tms. Myy sellaisia tekokynsia ja meikkejä 2-8e. Ja kirpputori yms. Myy. 

Areenassa on dokkari kynsibisneksestä sekä sen epäkohdista. Siitä käy ilmi, että rakennekynnet saa todella halvalla, eihän ne maksa paljon mitään.

Vierailija
94/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

jankjankjank... Kuinka monta kertaa aiot vielä lähettää saman viestin? Ei se jankkaamalla todeksi muutu, autistinen perskokkare.

Vierailija
95/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Somessa joku itki sitä, kun työttömillä on varaa "jopa kosmetiikkaan". 

Jotenkin musta tuntuu, ettei toi -50% alessa ollut Maybellinen primeri ole se ongelma (eikä sen jättäminen kauppaan ratkaise rahahuoliani). 

Aika huvittavaa kyllä. Halvimmat meikithän maksavat tyyliin pari euroa.

Vierailija
96/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan vapaasti mutta mä lainaan leffat kirjastosta ja musat soitan youtubesta mainosestoin ja säästöjä tilillä yli 10k€

Ja kaikkien pitäisi elää kuten sä?

ap

Sanoinko niin? Taidat olla sama aggressiivinen ap vai oletko Skotlannin matkaaja / patalappujen virkkaaja joka myös alkaa kiukuttelemaan vähävarais-ketjuissaan?

Mikä ihmeen Skotlannin matkaaja ja patalaput? Mä tein tämän aloituksen päivällä olleen ketjun perusteella ja todellakin ihmettelen, että miksi ihmisillä ei saisi mitään olla jos kerran omista rahoistaan maksaa?

En mä ole vähävarainen. En vain ymmärrä joidenkin ajatusmaailmaa. En myöskään ymmärrä miksi tulet tähän ketjuun kertomaan, että sulla ei ole suoratoistoa ja paljonko sulla on

Köyhän pitäisi olla oikealla tavalla köyhä, eli välttää itsensä korottamista paremmin toimeentulevien elämäntapaan. Jokainen paikallaan. Joidenkin mielestä. 

Eihän työtönkään saa olla muuta kuin työtön. 

Ikivanhaa, jähmettävää heimohierarkiaa. Ikävä kyllä, sitä ajetaan taas kovasti yleiseen ajattelutapaan.

Vierailija
97/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pienipalkkainen ja pienituloinen vähän eri asioita.Itse tienatuilla rahoilla saa toki tehdä mitä haluaa.

Ja kuka sitä vahtii, kenen antamalla mandaatilla?

Vierailija
98/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käypä lukemassa Kelan sivuilta, mitä toimeentulotuen perusosan on ajateltu kattavan. Lista löytyy myös tästä ketjusta. Harrastus- ja virkistysmenot on yksi kohta. Minimitoimeentulo on alle 600 euroa kuukaudessa, jos joku pystyy siitä käyttämään vaikka kympin suoratoistoon, ei pitäisi olla ongelma kenellekään.

Mutta kun sitten tulee laiskaksi, vaikkei mitään saisikaan tehdä...🙄

Vierailija
99/102 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että pienituloisen ei voi tehdä kuin väärin. Jos et osta lapselle kesällä kallista jätskipalloa, olet perseestä, koska et sen vertaa viitsi lapseen panostaa ja tinkiä jostain muusta. Ostat sen kalliin jätskipallon niin olet sittenkin perseestä ja ei ihme että olet köyhä, kun tuolla tavalla tuhlaat.

Mun mielestä jokaisen elämään tulisi kuulua myös jokin harrastus tai muu iloa tuova asia, oli se vaikka satunnainen kahvilassa käynti, Netflix tai kansalaisopiston sienikurssi. Mikä nyt kenellekin tuo eniten iloa.

Tuet ovat liian hyvät, jos niistä riittää kahvilaan tai netflixiin.

kaikilla on oikeus ihmisarvoiseen elämään

Vierailija
100/102 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on maksullinen Spotify ja tilaan aamulehteä vaikka elän toimeentulotuella. 

Aivan oikein. Täydestä sydämestäni ne sinulle suon. Vaatimus tuntuu enimmäkseen olevan että köyhän saa vain tervata ja höyhenissä pyörittää. Koska tulee määräys että joutuu anomaan lupaa hengittelemiseen. Kyllä jokainen on oikeutettu inhimilliseen elämään, ei täällä muutenkaan olo ole niin ruusuilla tanssimista.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän kahdeksan