Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pienituloisella ei saisi olla mitään kivaa elämässä esim. jokin suoratoisto?

Vierailija
15.08.2025 |

Täällä oli aiemmin päivällä ketju missä sen ketjun ap mietti saako siirrettyä Spotifyn maksua sillä, että nyt katkaisee sen ja ottaa uudestaan kuukauden viimeisenä päivänä. Kyse pienituloisesta ihmisestä ja Spotify oli tärkeä hänelle ja lapselleen. Kertoi maksavansa itse kulunsa eikä saa mitään tukia ja pihistää omista kuluistaan, että saa maksettua tuon Spotifyn maksu 16,5€/kk. 

Joo kyllähän sen ketjun ap vastasi törkeästi, mutta ei kyllä paljon järki päätä pakota niilläkään jotka alkoi siinä nillittämään, että pitää lopettaa tuo tilaus jos on vähän rahaa. Ei vastattu siihen mitä se ketjun ap kysyi eli se eräpäivän siirtäminen tilauksen katkaisulla ja uudestaan ottamisella. Tuo ketju on poistunut niin en voi sitä tähän linkata enkä saanut vastauksia näiltä kritisijoilta, että miten se heille kuuluu jos joku itse maksaa tuollaisen palvelun.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jotkut vetää ihan totaalisesti hernee nenään siitä, että joku haluaa itselleen ja perheelleen jotakin kivaa. Ei vaikka kaiken maksaisi itse. Pitää päästä siihen nillittämään. Jos kerran maksaan kaiken itse ja tinkii muista omista menoistaan, niin mitä ihmettä se vaikuttaa muiden elämään ja miksi siitä pitää vetää pultit? Eri asia jos kyse olisi tukien varassa elävästä jolla ei riitä rahat ruokaan, mutta kun tuonkin ketju aloittaja kertoi, että heillä on koti, ruokaa jne. 

En vain ymmärrä joidenkin aivoituksia.

Kommentit (102)

Vierailija
1/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on maksullinen Spotify ja tilaan aamulehteä vaikka elän toimeentulotuella. 

Vierailija
2/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu, että pienituloisen ei voi tehdä kuin väärin. Jos et osta lapselle kesällä kallista jätskipalloa, olet perseestä, koska et sen vertaa viitsi lapseen panostaa ja tinkiä jostain muusta. Ostat sen kalliin jätskipallon niin olet sittenkin perseestä ja ei ihme että olet köyhä, kun tuolla tavalla tuhlaat.

Mun mielestä jokaisen elämään tulisi kuulua myös jokin harrastus tai muu iloa tuova asia, oli se vaikka satunnainen kahvilassa käynti, Netflix tai kansalaisopiston sienikurssi. Mikä nyt kenellekin tuo eniten iloa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että pienituloisen ei voi tehdä kuin väärin. Jos et osta lapselle kesällä kallista jätskipalloa, olet perseestä, koska et sen vertaa viitsi lapseen panostaa ja tinkiä jostain muusta. Ostat sen kalliin jätskipallon niin olet sittenkin perseestä ja ei ihme että olet köyhä, kun tuolla tavalla tuhlaat.

Mun mielestä jokaisen elämään tulisi kuulua myös jokin harrastus tai muu iloa tuova asia, oli se vaikka satunnainen kahvilassa käynti, Netflix tai kansalaisopiston sienikurssi. Mikä nyt kenellekin tuo eniten iloa.

Tämä on kyllä totta. Aivan sama miten tekee niin aina se on jonkun mielestä väärin. Pätee moneen asiaan.

ap

Vierailija
4/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska ihmiset nauttivat kun jollakin menee huonosti tai vielä parempi: huonommin, muuten täytyy alkaa miettimään meneekö itsellä huonosti. Kyse ei ole kateudesta vaan oman riittämättömyyden tunteen pyrkimisestä pintaan ja sen seurauksien pelossa aiheutuneesta tilasta, jossa on pakko painaa muita alemmas, koska mikään muu ei tuota suurempaa tyydytystä ja se tyydytys pitää "pinnalla" vielä vähän aikaa. Kunnes seuraava hetki tulee, ja joku muistuttaa riittämättömyyden tunteesta... kierre on valmis.

Vierailija
5/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuet ovat liian hyvät, jos niistä riittää kahvilaan tai netflixiin.

Vierailija
6/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa olla. Mutta raha on tehty riittämättömäksi mihinkään. Asian voisi korjata.

Vierailija
7/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin yleensä tukien saaja tinkii omista menoistaan, että saa lapsille vaikka Disneyplussan iloksi. 

ap

Vierailija
8/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se auttaa että ihmisten ainoa hupi on kynsien syöminen? Paljonko se 15€/kk harrastus kuluttaa luonnonvaroja tai valtion taloutta?

Kun työllisyystilanne on se että työpaikkoja puuttuu kymmeniätuhansia eikä valtio koe mitään vastuuta asiasta niin tukia pitäisi päinvastoin korottaa. Kunnollinen työttömyyskorvaus. Kunniallisen elämän mahdollistava kunnon korvaus siitä että kukaan ei pysty (=halua)= tarjoata työtä. 

Vierailija
9/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Primevideo maksaa 6.99€/kk ja on mielestäni paras hintalaatusuhde. Katsottavaa ei kauheasti mutta laadukkaita sarjoja ja leffoja hyvällä laadulla 👍

Vierailija
10/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lähes kymppitonnin tulot eikä ole suoratoistoja, vaan haen kirjastosta videoita. Siellä riittää kymmeniksi vuosiksi katsottavaa.

Vierailija
11/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan vapaasti mutta mä lainaan leffat kirjastosta ja musat soitan youtubesta mainosestoin ja säästöjä tilillä yli 10k€

Vierailija
12/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ne tuet ei ole tarkoitettu ainoastaan ruokaan ja vaatteisiin ja ne saa kukin käyttää kuten parhaimmakseen katsoo.

Esim. Vuosia takaperin osa maksoi tv-lupaa. Toiset eivät edes omistaneet telkkaa ja osa jätti luvat maksamatta. Itse maksoin luvan vaikkei ollut tv:tä. Ei kuitenkaan vaikuttanut tuen määrään se maksoiko tvlupaa vai ei. Toki rahaa jäi muuhun käyttöön enemmän kun ei maksellut tv-lupaa.

Vierailija
13/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin saa olla jos siihen on varaa, koska ainahan se on sitten pois jostain muusta ei-ehkä-niin-kivasta, mutta välttämättömämmästä. Varsin monella, etenkin tukien varassa elävällä on usein aika montakin tällaista "eikö muka saa olla ikinä mitään kivaa" jotka nyt vaan pitäisi yhteiskunnan mahdollistaa koska muuten elämä on ihan ankeaa ja syrjäytyy.

Vierailija
14/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lähes kymppitonnin tulot eikä ole suoratoistoja, vaan haen kirjastosta videoita. Siellä riittää kymmeniksi vuosiksi katsottavaa.

Ja kaikkien pitäisi elää kuten sä?

ap

Vierailija
15/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Somessa joku itki sitä, kun työttömillä on varaa "jopa kosmetiikkaan". 

Jotenkin musta tuntuu, ettei toi -50% alessa ollut Maybellinen primeri ole se ongelma (eikä sen jättäminen kauppaan ratkaise rahahuoliani). 

Vierailija
16/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No kun ne tuet ei ole tarkoitettu ainoastaan ruokaan ja vaatteisiin ja ne saa kukin käyttää kuten parhaimmakseen katsoo.

Esim. Vuosia takaperin osa maksoi tv-lupaa. Toiset eivät edes omistaneet telkkaa ja

Täh miksi ihmeessä maksoit tv-lupaa vaikkei ollut edes telkkaria? Mikä idea siinä oli?

Vierailija
17/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No ihan vapaasti mutta mä lainaan leffat kirjastosta ja musat soitan youtubesta mainosestoin ja säästöjä tilillä yli 10k€

ap

Vierailija
18/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mihin Spotify kun kaikki olennainen musiikki on CD levyillä.

Vierailija
19/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Sanoinko niin? Taidat olla sama aggressiivinen ap vai oletko Skotlannin matkaaja / patalappujen virkkaaja joka myös alkaa kiukuttelemaan vähävarais-ketjuissaan?

Vierailija
20/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa olla jos siihen on varaa, koska ainahan se on sitten pois jostain muusta ei-ehkä-niin-kivasta, mutta välttämättömämmästä. Varsin monella, etenkin tukien varassa elävällä on usein aika montakin tällaista "eikö muka saa olla ikinä mitään kivaa" jotka nyt vaan pitäisi yhteiskunnan mahdollistaa koska muuten elämä on ihan ankeaa ja syrjäytyy.

Mä olen ollut tukien varassa elävä köyhä ja pihistin kyllä omista menoista, että sain meille Junior-kanavan aikoinaan. Multa se raha oli pois eikä lapselta.

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi kolme