Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi pienituloisella ei saisi olla mitään kivaa elämässä esim. jokin suoratoisto?

Vierailija
15.08.2025 |

Täällä oli aiemmin päivällä ketju missä sen ketjun ap mietti saako siirrettyä Spotifyn maksua sillä, että nyt katkaisee sen ja ottaa uudestaan kuukauden viimeisenä päivänä. Kyse pienituloisesta ihmisestä ja Spotify oli tärkeä hänelle ja lapselleen. Kertoi maksavansa itse kulunsa eikä saa mitään tukia ja pihistää omista kuluistaan, että saa maksettua tuon Spotifyn maksu 16,5€/kk. 

Joo kyllähän sen ketjun ap vastasi törkeästi, mutta ei kyllä paljon järki päätä pakota niilläkään jotka alkoi siinä nillittämään, että pitää lopettaa tuo tilaus jos on vähän rahaa. Ei vastattu siihen mitä se ketjun ap kysyi eli se eräpäivän siirtäminen tilauksen katkaisulla ja uudestaan ottamisella. Tuo ketju on poistunut niin en voi sitä tähän linkata enkä saanut vastauksia näiltä kritisijoilta, että miten se heille kuuluu jos joku itse maksaa tuollaisen palvelun.

Mä en ole koskaan ymmärtänyt sitä, että jotkut vetää ihan totaalisesti hernee nenään siitä, että joku haluaa itselleen ja perheelleen jotakin kivaa. Ei vaikka kaiken maksaisi itse. Pitää päästä siihen nillittämään. Jos kerran maksaan kaiken itse ja tinkii muista omista menoistaan, niin mitä ihmettä se vaikuttaa muiden elämään ja miksi siitä pitää vetää pultit? Eri asia jos kyse olisi tukien varassa elävästä jolla ei riitä rahat ruokaan, mutta kun tuonkin ketju aloittaja kertoi, että heillä on koti, ruokaa jne. 

En vain ymmärrä joidenkin aivoituksia.

Kommentit (102)

Vierailija
21/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa olla jos siihen on varaa, koska ainahan se on sitten pois jostain muusta ei-ehkä-niin-kivasta, mutta välttämättömämmästä. Varsin monella, etenkin tukien varassa elävällä on usein aika montakin tällaista "eikö muka saa olla ikinä mitään kivaa" jotka nyt vaan pitäisi yhteiskunnan mahdollistaa koska muuten elämä on ihan ankeaa ja syrjäytyy.

Mä olen ollut tukien varassa elävä köyhä ja pihistin kyllä omista menoista, että sain meille Junior-kanavan aikoinaan. Multa se raha oli pois eikä lapselta.

ap

Me lainattiin lapsellekkin videot kirjastosta

Vierailija
22/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mihin Spotify kun kaikki olennainen musiikki on CD levyillä.

Voi hyvänen aika. Moni kuuntelee musiikkinsa esim. puhelimelta lenkillä. Voi tehdä Spotifyihin useita soittolistoja. Paljon helpompaa kuin joku cd-levy ja soitin mihin se sopii. Haloo nyt taas.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin laittanut aikapäiviä sitten instanssi. Jossa kerron köyhän ruokia. Ilman niitä linssejä yms. Päätin etten laita. Koska negana en voi ostaa löytämilläni pulloilla 2 pussia sipsejä ja yhtä limukkaa......... vaikka edellisillä pullorahoilla ostin kuukauden vessapaperit.

Sitä se on.

Kysy kysymys. Älä kerro olevasi köyhä.

Kysy kysymys. Olet töissä ja haluat säästää. Vastaus on mene kouluun hankkimaan parempi ammatti.

Vierailija
24/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin saa olla jos siihen on varaa, koska ainahan se on sitten pois jostain muusta ei-ehkä-niin-kivasta, mutta välttämättömämmästä. Varsin monella, etenkin tukien varassa elävällä on usein aika montakin tällaista "eikö muka saa olla ikinä mitään kivaa" jotka nyt vaan pitäisi yhteiskunnan mahdollistaa koska muuten elämä on ihan ankeaa ja syrjäytyy.

Mä olen ollut tukien varassa elävä köyhä ja pihistin kyllä omista menoista, että sain meille Junior-kanavan aikoinaan. Multa se raha oli pois eikä lapselta.

ap

Me lainattiin lapsellekkin videot kirjastosta

No voi että. Sehän kiva. Ihmiset tekee erilaisia valintoja, ajatella.

ap

Vierailija
25/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa käyttää tuota lainausjuttua, mutta mielenterveysongelmieni vuoksi maksoin tv-lupaa. 

Vierailija
26/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisin laittanut aikapäiviä sitten instanssi. Jossa kerron köyhän ruokia. Ilman niitä linssejä yms. Päätin etten laita. Koska negana en voi ostaa löytämilläni pulloilla 2 pussia sipsejä ja yhtä limukkaa......... vaikka edellisillä pullorahoilla ostin kuukauden vessapaperit.

Sitä se on.

Kysy kysymys. Älä kerro olevasi köyhä.

Kysy kysymys. Olet töissä ja haluat säästää. Vastaus on mene kouluun hankkimaan parempi ammatti.

Opettele sä kirjoittamaan selkeämmin eikä tuollaista sekavaa ajatusvirtaa.

Vierailija
27/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vähistä rahoistaan saa säästettyä, niin anti mennä vaan. Aika pieni hupi se tuokin on. 

Vierailija
28/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi hyvänen aika. Moni kuuntelee musiikkinsa esim. puhelimelta lenkillä. Voi tehdä Spotifyihin useita soittolistoja. Paljon helpompaa kuin joku cd-levy ja soitin mihin se sopii. Haloo nyt taas.

ap

Saman saa ilmaiseksi youtubesta Brave-selaimella

Vierailija
29/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä kysymys tuo nyt taas on. Mitä se kenellekään kuuluu mihin joku omat rahansa käyttää? Valtion kassasta ei tarvitse mitään suoratoistoja maksella mutta muuten tuskin kuuluu kenenkään Spotifytilaukset muille. 

Vierailija
30/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ihan vapaasti mutta mä lainaan leffat kirjastosta ja musat soitan youtubesta mainosestoin ja säästöjä tilillä yli 10k€

Ja kaikkien pitäisi elää kuten sä?

ap

Sanoinko niin? Taidat olla sama aggressiivinen ap vai oletko Skotlannin matkaaja / patalappujen virkkaaja joka myös alkaa kiukuttelemaan vähävarais-ketjuissaan?

Mikä ihmeen Skotlannin matkaaja ja patalaput? Mä tein tämän aloituksen päivällä olleen ketjun perusteella ja todellakin ihmettelen, että miksi ihmisillä ei saisi mitään olla jos kerran omista rahoistaan maksaa?

En mä ole vähävarainen. En vain ymmärrä joidenkin ajatusmaailmaa. En myöskään ymmärrä miksi tulet tähän ketjuun kertomaan, että sulla ei ole suoratoistoa ja paljonko sulla on säästöjä. Ei liity mitenkään ketjun aiheeseen.

ap

Vierailija
31/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että pienituloisen ei voi tehdä kuin väärin. Jos et osta lapselle kesällä kallista jätskipalloa, olet perseestä, koska et sen vertaa viitsi lapseen panostaa ja tinkiä jostain muusta. Ostat sen kalliin jätskipallon niin olet sittenkin perseestä ja ei ihme että olet köyhä, kun tuolla tavalla tuhlaat.

Mun mielestä jokaisen elämään tulisi kuulua myös jokin harrastus tai muu iloa tuova asia, oli se vaikka satunnainen kahvilassa käynti, Netflix tai kansalaisopiston sienikurssi. Mikä nyt kenellekin tuo eniten iloa.

Ihmisiltä myös sumentuu sen tajuaminen, että valtaosa työttömistä ei ole ollut koko aikuisikäänsä työttömiä.

Esim. meillä on valtava ja laadukas tv, hankittu alennuksesta silloin kun oli vakityöt. Perheessä, jossa katsotaan niin elokuvia kuin pelataankin, se on ollut mainio hankinta. 

Teinillä taas on tietokone, ihan kunnon pelikone, koska tunnemme ihmisen joka kasaa niitä ystävilleen pyynnöstä puoli-ilmaiseksi. Siten meillä oli siihen varaa työttöminäkin. Tietokone on käytössä päivittäin myös koodauksen opettelussa, ja ylipäätään mahdollisti teinin uravalinnan. 

Autokin löytyy, herra varjele! 4.3 litraa satasella kuluttava kauppakassi, jonka ansiosta olemme voineet ottaa vastaan kauempana olevaa keikkatyötäkin. 

Jos meistä tehtäisiin lehtijuttu, jokainen noista asioista johtaisi lynkkaukseen. 

Vierailija
32/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

No jokainen tekee kuten itse haluaa etkä sä siitä määrää.

ap

Vierailija
33/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Here we go again, olet vänkännyt ennenkin näissä köyhyyskeskusteluissa. Sama tyyli paljastaa

Vierailija
34/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

ap

Here we go again, olet vänkännyt ennenkin näissä köyhyyskeskusteluissa. Sama tyyli paljastaa

Huvittavaa, että jotkut kuvittelee täällä tuhansien kirjoittajien palstalla tunnistavansa ihmiset. Ei, en ole vänkännyt. Sä tässä vänkkäät ja nyt voit poistua, jos sulla ei ole itse ketjun aiheeseen mitään sanottavaa. 

ap

Vierailija
35/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettotulot 2040€, asumiskulut laina, vastike, vesi , sähkö n. 1200€. Ei muita "tukia" kuin lapsilisä, jonka saa kaikki.

Mieluummin haluan kärvistellen kustantaa lapselleni oman huoneen rivarista ja hyvältä asuinalueelta, kuin kerrostalolähiön ongelmineen. Ei ole meillä maksettua spotifyita.

Mutta meiltä löytyy rauhallinen koti, velaton auto, harrastus lapselle. Ja tottakai lapsella on oma puhelin, josta voi kuunnella musiikkia youtubesta.

Vierailija
36/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nettotulot 2040€, asumiskulut laina, vastike, vesi , sähkö n. 1200€. Ei muita "tukia" kuin lapsilisä, jonka saa kaikki.

Mieluummin haluan kärvistellen kustantaa lapselleni oman huoneen rivarista ja hyvältä asuinalueelta, kuin kerrostalolähiön ongelmineen. Ei ole meillä maksettua spotifyita.

Mutta meiltä löytyy rauhallinen koti, velaton auto, harrastus lapselle. Ja tottakai lapsella on oma puhelin, josta voi kuunnella musiikkia youtubesta.

Mitä tämä kaikki liittyy ap:n aloitukseen? Eihän tuo sun teksti ole mitään muuta kuin elvistelyä.

Vierailija
37/102 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu, että pienituloisen ei voi tehdä kuin väärin. Jos et osta lapselle kesällä kallista jätskipalloa, olet perseestä, koska et sen vertaa viitsi lapseen panostaa ja tinkiä jostain muusta. Ostat sen kalliin jätskipallon niin olet sittenkin perseestä ja ei ihme että olet köyhä, kun tuolla tavalla tuhlaat.

Mun mielestä jokaisen elämään tulisi kuulua myös jokin harrastus tai muu iloa tuova asia, oli se vaikka satunnainen kahvilassa käynti, Netflix tai kansalaisopiston sienikurssi. Mikä nyt kenellekin tuo eniten iloa.

Tuet ovat liian hyvät, jos niistä riittää kahvilaan tai netflixiin.

Miksi oletat, että ne maksetaan tuilla? Ei kaikki pienituloiset saa tukia, ne pienet tulot voi koostua vaikkapa pelkästä pienestä palkasta.

Vierailija
38/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi oletat, että ne maksetaan tuilla? Ei kaikki pienituloiset saa tukia, ne pienet tulot voi koostua vaikkapa pelkästä pienestä palkasta.

Jotkut ei tunnu tätä ymmärtävän.

ap

Vierailija
39/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla on lähes kymppitonnin tulot eikä ole suoratoistoja, vaan haen kirjastosta videoita. Siellä riittää kymmeniksi vuosiksi katsottavaa.

Ja kaikkien pitäisi elää kuten sä?

ap

Kunhan itse maksaa menonsa, niin saa elää just kuten haluaa. Jos elää muiden rahoilla, niin asia on eri.

Vierailija
40/102 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä se auttaa että ihmisten ainoa hupi on kynsien syöminen? Paljonko se 15€/kk harrastus kuluttaa luonnonvaroja tai valtion taloutta?

Kun työllisyystilanne on se että työpaikkoja puuttuu kymmeniätuh

Köyhä voi hyödyntää kirjastoa. Sieltä löytyy luettavaa moneksi ihmisiäksi. Jos köyhä omistaa mobiililaitteen, sillä voi katsoa ilmaiseksi yle areenaa. Ei ole veronmaksajien tehtävä maksaa työttömien maksullisia harrastuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kaksi yhdeksän