Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi julkisella sektorilla pidemmät lomat?

Vierailija
15.08.2025 |

Mikä juttu tämä on? Tiedän, että perustuu työehtosopimuksiin, jne. ja varmasti aikoinaan palkoissa eroja. Nykyisin julkisella sektorilla on monin paikoin ihan samantasoiset palkat, kuin yksityiselläkin. Eikö lomatkin pitäisi yhtenäistää?

Kommentit (98)

Vierailija
81/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäksi vielä työaika on valtiolla sen himpun päälle tunnin viikossa (36h15min) lyhyempi kuin yksityisellä. Tuosta yksinään tulee jo 1 viikko vielä lisää vapaata noihin.

Mutta eipä tule Pekkasia, tulos on plus miinus nolla.

Ei ihan. Pekkasilla pääsee tasoihin julkisen puolen yleistyöajan kanssa. Tuo 36h15min on toimistotyöaika. Ykeistyöaiks 2h pidempi.

Näillä yleistyöaikalaisilla on pekkaset julkisellakin puolella. Tulos on siis plus miinus nolla, vaikka kuinka itkisit.

Vierailija
82/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei julkisella mitään pekkasia ole.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalla alalla tällä hetkellä julkisella puolella n. 10-20% suuremmat palkat kuin yksityisellä.

Vierailija
84/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta voidaan neuvotella, mutta toistaiseksi mennään näin!

Terv. Virkamies, 6200 e/kk, lomapäiviä 38 + 18 lomarahavapaata

Lomarahavapaat kutistaa eläkettä. Suomessa on yli 700 000 julkisen työntekijää jotka makaa pitkiä lomiaan yrityssektorin tienaamilla rahoilla. Tämän kokoisessa maassa tuosta hlömäärästä voisi heittämällä vähentää 30-40%. Ja näinhän se lopulta myös käy kun imf astuu puikkoihin.

Vierailija
85/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onpas hyvinkin. Olen joskus ollut eräässä valtion firmassa työssä, jossa sitä sovellettiin. Myöhemmin olen tehnyt myös palkanlaskentaa ihmisille, jotka noudattivat pekkasia. Tosin heidän työtunnit tulivat leimausjärjestelmistä, eli varsinaisessa palkanlaskentavaiheessa niihin ei tarvinnut enää kiinnittää huomiota. Mistäs sinun tietosi ovat, jostakin mutu-tiedon laarista vai?

Vierailija
86/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikesta voidaan neuvotella, mutta toistaiseksi mennään näin!

Terv. Virkamies, 6200 e/kk, lomapäiviä 38 + 18 lomarahavapaata

Lomarahavapaat kutistaa eläkettä. Suomessa on yli 700 000 julkisen työntekijää jotka makaa pitkiä lomiaan yrityssektorin tienaamilla rahoilla. Tämän kokoisessa maassa tuosta hlömäärästä voisi heittämällä vähentää 30-40%. Ja näinhän se lopulta myös käy kun imf astuu puikkoihin.

Mistä hatusta näitä julkisen sektorin työntekijämääriä oikein vedetään? Valtiolla noin 87.000 virkamiestä, joista 40% turvallisuushommissa; armeija, poliisi, rajat jne. Kunnissa, joita on parisataa turhaa ja ylimääräistäkin on noin 440.000 työntekijää, mutku mä haluun lanattuja purupolkuja. Kunnissa se löysä on. Mökkikaupungissani pe-aamupäivisin kaksi äijää tulee hiacella uimarannalle ja möyhii kolme beach volley-kenttää puutarhajyrsimellä. Väittäisin, että suurin osa ihmisistä pärjäisi ilman möyhimistäkin ja vastaavia kunnallisia palveluja on paljon.

Vierailija
87/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yksityisellä harvemmin tavallinen palkansaaja joutuu oikeuteen saakka tekemiensä päätösten vuoksi. Jos joutuu, kyseessä lienee jonkun sortin pamppu. Viranhaltija, semmoinen pikkuinen virkamieskin, saattaa joutua hyvin herkästi. Itse olen joutunut käräjille kolmesti, kerran todistajana ja vähintään pari kertaa vuodessa vastaamaan valituksiin, jotka myös käsitellään oikeusistuimessa. Myös kanteluihin olen joutunut vastaamaan apulaisoikeusasiamiestä myöten. Joka kerta on valitus hylätty, joten katson tehneeni oivaa työtä ja ansainneen palkkani ynnä lomani. 

Minä mm. käräjillä ja hovissa.

Vierailija
88/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onpas hyvinkin. Olen joskus ollut eräässä valtion firmassa työssä, jossa sitä sovellettiin. Myöhemmin olen tehnyt myös palkanlaskentaa ihmisille, jotka noudattivat pekkasia. Tosin heidän työtunnit tulivat leimausjärjestelmistä, eli varsinaisessa palkanlaskentavaiheessa niihin ei tarvinnut enää kiinnittää huomiota. Mistäs sinun tietosi ovat, jostakin mutu-tiedon laarista vai?

Valtion omistama firma (OY?) on yksityinen siinä kuin muutkin Ooyyt, ei siellä olla virassa. Mistä mutu-tietosi ovat?

Vierailija
89/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkisella puolella ainakaan puolisolla ei ole erillistä talvilomaa, eli talviloma kuuluu niihin vuosilomapäiviin. Se tietysti eri, että julkisella puolella lomaviikko syö saldosta viisi päivää ja yksityisellä kuusi. Mutta 30 vuosilomapäivää on kummallakin saman verran kesälomaa kun julkisen puolen työntekijän on säästeltävä se yksi viikko talvilomaksi.

Vierailija
90/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tulleen tiedon mukaan suomalaisten palkansaajien uusi mediaani on 4000 €.  Tonnin verran jään sen alapuolelle. T. julkisen sektorin työntekijä

Vierailija
91/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laittaisitko työehtosopimuksen kohdan, jossa todetaan, että julkisella sektorilla on pekkasvapaat.

Vierailija
92/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska julkisella sektorilla on huonommat palkat, siellä on pidemmät lomat.

Jokainen voi töitä hakiessaan miettiä, kumpaa arvostaa enemmän. Rahaa vaiko vapaa-aikaa.

Vierailija
93/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jokainen voi töitä hakiessaan miettiä, kumpaa arvostaa enemmän. Rahaa vaiko vapaa-aikaa.

Kyllä mulle kelpaa siististä sisätyöstä 3000/kk palkka ja 38 lomapäivää vuodessa joihin ei lasketa lauantaita

Vierailija
94/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meidän taloudessa on toinen yksityisellä, toinen julkisella.

Yksityinen: 30 lomapäivää, ei lasketa lauantaita. Kun tulee 10-20-30-40 vuotta työsuhdetta täyteen, saa viikon palkallisen vapaan. 500 € syntymäpäivälahja 40-50-60 synttäreillä, voi vapaasti valita lahjan katalogista. Joka viikko runsas aamupala, hedelmiä, lounasetu ja puhelinetu. Joululahjat ja kesälahjat. Jos perheessä on alaikäisiä lapsia, heitä muistetaan jouluna. Kahvit, teet, kaakaot yms automaatista. Epassirahaa 300 €/vuosi. Vuosiansiot 75 000 €/brutto.

Julkinen: 38 lomapäivää 15 v työuran jälkeen (25 vuotta takana). Ei kahvia, teetä, luontoisetuja. Ei virvokkeita, ei joululahjoja, ei muistamisia tasavuosin tms. Ei kesälomatuuraajia. Vuosiansiot 39 000 €.  

Että kyllä sieltä julkiselta voi vielä leikata!

Vierailija
95/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valtion omistama firma (OY?) on yksityinen siinä kuin muutkin Ooyyt, ei siellä olla virassa. Mistä mutu-tietosi ovat?

Ei ollut mikään ooyy, silloin kun tuota pekkastyötä tein, että hajoa sinä vain siihen. Olin muuten virassa, mutta sen hetkinen työpaikka sattui olemaan työajaltaan muu kuin toimistotyöaika.

Vierailija
96/98 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mulle kelpaa siististä sisätyöstä 3000/kk palkka ja 38 lomapäivää vuodessa joihin ei lasketa lauantaita

Kun sen 38 lomapäivää saa vasta 15 vuoden jälkeen. Siihen asti 30 pv.

Vierailija
97/98 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Julkishallinnon virkkasuhteessa on lyhin työpäivä, pisimmät lomat ja hyvä palkka ilman tulostavotteita. Kaikki edut säilyvät virkasuhteen loppuun saakka. Valtiolla on tapana ansaita ns. palkkiovirkoja ja poliittiset nimitykset menevät pätevyyden edelle sekä kunnissa että valtiolla.

Vierailija
98/98 |
24.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Korruptio,maan tapa myös julkisen sektorin työeläkkeet KEVA tulevat jo ennen viikonloppua jostain kummallisesta perustelemattomasta syystä muissa yhtiöissä viikonlopun jälkeen mikäli kuukauden 1.päivä sattuu pyhälle tai viikonlopulle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi