Lasten lihavuusleikkaukset
Kuulin eilen uutisista jotain aivan järkyttävää - alaikäisille lapsille aletaan Suomessa tehdä vatsanpienennysleikkauksia! Siis mitä v***a? Ensin syödään sipsejä, karkkia ja pikaruokaa pienestä asti (vanhemmat haloo!), ei liikuta ja sitten veronmaksajien piikkiin kirurgiseen toimenpiteeseen, koska itse on vetänyt elämänsä viemäristä alas. Miksi minun pitäisi maksaa läskilasten leikkauksista kun olen itse hoitanut omat lapseni harrastuksiin ja maksanut siitä, että he ovat terveitä ja normaalipainoisia?
Kommentit (72)
Tunnen muutaman lihavan lapsen jotka ovat erittäin ronkeleita ruuan suhteen. Siinä on vanhemmilla valtava työ koittaa saada lapsi syömään terveellisesti ja monipuolisesti. Jotkut näistä lapsista selvästi manipuloivat vanhempiaan ja käyttävät syömistä valtataisteluna: kun en syö mitä tarjotaan niin saan jotain mieluisempaa. Tässä vanhemmat ovat tehneet virheen mennessään mukaan tähän. Syynä lihomiseen voi olla vääränlainen ja väärä määrä kotiruokaa tai herkut.
Huomaa että monikaan täällä kirjoittava ei ole lukenut lasten ja nuorten lihavuusleikkauksia käsittelevää artikkelia. AP olisi voinut laittaa linkin.
Vierailija kirjoitti:
Huomaa että monikaan täällä kirjoittava ei ole lukenut lasten ja nuorten lihavuusleikkauksia käsittelevää artikkelia. AP olisi voinut laittaa linkin.
Sori, huomasin juuri että ap näki tämän uutisissa eikä lehdessä. Ei siis voinut laittaa linkkiä. En tiedä kuinka asiaa käsiteltiin telkun uutisissa mutta lehtiartikkelissa minkä luin, selitettiin tiukat kriteerit leikkaukselle ja että näitä potilaita Suomessa tulee olemaan hyvin pieni määrä vuodessa, olisiko ollut 10 tai 20. En nyt tietenkään tähän hätään muista mistä luin uutisen niin en voi laittaa linkkiä.
Ongelma, jos tulee huonot ajat eikä voi ronkeloida ruuan kanssa. (Sota)
Ohutsuoltahan samalla lyhennetään, eli ei riitä, että maha venyy takaisin. Ruoka ei imeudy kunnolla enää.
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa sen taas huomaa. Joka päivä pitää saada herkkuja, se on nykyään se oikea tapa. Jos karkkien saantia rajoittaa karkkipäivään, traumatisoi lapsen.
Itse vartuin ysärillä. Tavalliseen arkeen kuului tavallinen ruoka. Normaalipainokin oli tavallista.
Olet paskonut elimistösi suomalaisella " kotiruualla". Kukaan ei ole maininnut traumasitoitumista paitsi sinä. Minusta on upeaa että lapset oppivat itse säätelemään myös herkkujen syöntiä kuulostelemalla milloin tuntuu siltä että pitää lopettaa ja säästää loput.
Tämä suomalainen tapa on tuhoisa mm alkoholin suhteen. Vedetään pää täyteen kerran viikossa tai herkkuja yhtenä päivänä. Muualla käytetään kaikkea kohtuudella ja mässäily tai kännissä olo on noloa.
Mitäpä sitä muuta tuleekaan kun istutaan puhelin kädessä siitä asti kun on istumaan opeteltu, potallakin puhelin ködessä, ruokapöydässä jne, sitten läppärit.. Istutaan ja syödään epäterveellisesti eikä liikuta muutakun scuuteilla, lihavat ne eniten ajelee. Ei ennen ollut lihavia lapsia kun ei ollut tietokoneitakaan, ulkona leikittiin ja liikuttiin sekä kotona että koulussa. Käytiin marjassa, sienessä ja koulussakin metsäretkillä, eväät oli mukana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ole eettisesti ainakaan lapsen päättää tuollaisesta, ei he osaa ajatella elämäänsä pidemmälle.
Se on kuitenkin iso ja vaarallinen leikkaus. Se voi viedä hengen.
Siinä pienennetään vatsalaukkua, ja se on sit loppuelämän remontti, kun joutuu loppuelämän syömään pieniä määriä kahden tunnin välein ja niissä väleissä sitten juomaan.
On aika rankkaa se, sitten jos et noudata tarpeeksi tulee huono olo ja oksettaa tai voi joutua tiputukseenkin.
Alkoholia ei voi juoda kun tulee alkoholimyrkytys. Eli nää perus teinien kokeilut jää tekemättä tai jos tekee voi kuolla.
Ei oo kyllä kovin pitkälle tätä nyt mietitty, joo hyvä hoitomuoto, mutta ei lapsille.
Toipunut lihavuusleikatut syö päivässä viisi ateriaa: aamupala, lounas, välipala, päivällinen ja iltapala. Ensimmäisenä v
Höh, syökö joku oikeasti noin paljon kuin leikatut saavat jo ensimmäisenä vuonna syödä? Sehän on yli kilo ruokaa päivässä! Ei ihme, että ovat lihavia, jos silvottukin mahalaukku vetää tuollaisia volyymeja.
Vierailija kirjoitti:
Eikös täysimetyksen ideana nimenomaan ole, että vauva tilaa maitoa kulutuksensa mukaan, ja tällöin hänen täytyy päästä rinnalle aina halutessaan. Ei se ole ruoalla palkitsemista, vaan nisäkkään lajityypillistä käyttäytymistä.
Riippuu nisäkkäästä. Emakko esimerkiksi antaa maitoa 30 sekunnin sykäyksissä, ja taimmaisista nisistä tulee paljon huonommin kuin etummaisista. Siksi porsaat ovat niin vilkkaita siinä emon vieressä, ankara taistelu kuka saa riittävästi ravintoa koko ajan.
Kädellisillä toki on tyypillistä, että pentu roikkuu emossaan ja saa tissiä halutessaan.
Rinta on ihmislapselle niin suuri lohdun lähde, ei vain ruoan, että pidän kyllä minäkin aikamoisen kylmäsydämisenä äitiä, joka ei lastaan tahdo lohduttaa. Mitäpä se hoikkuus auttaa, jos perusturvallisuus ei ole kunnossa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikös täysimetyksen ideana nimenomaan ole, että vauva tilaa maitoa kulutuksensa mukaan, ja tällöin hänen täytyy päästä rinnalle aina halutessaan. Ei se ole ruoalla palkitsemista, vaan nisäkkään lajityypillistä käyttäytymistä.
Vauva itkee myös muista syistä kuin nälästä....äiti kyllä oppii tuntemaan eri itkut ja mistä mikäkin johtuu. Ei ole tarkoitus työntää rintaa suuhun jos lapsi itkee märkää vaippaa...
Ei vauva edes ota rintaa suuhunsa silloin, kun häntä vaivaa märkä vaippa.
Kyllä ottaa lohdutukseksi jos vaippaa ei heti vaihdeta. Samoin voi olla liian kylmä, kuuma, huono asento tai pelästyminen tms. Näitä äitejä on jotka kommentoivat heti " tissi suuhun vaan"va
Sitten ihmetellään kun maitoa ei tule, kun kukaan ei ime, ja pilataan lapsen terveys rypsiöljyä sisältävällä korvikkeella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässäkin ketjussa sen taas huomaa. Joka päivä pitää saada herkkuja, se on nykyään se oikea tapa. Jos karkkien saantia rajoittaa karkkipäivään, traumatisoi lapsen.
Itse vartuin ysärillä. Tavalliseen arkeen kuului tavallinen ruoka. Normaalipainokin oli tavallista.
Olet paskonut elimistösi suomalaisella " kotiruualla". Kukaan ei ole maininnut traumasitoitumista paitsi sinä. Minusta on upeaa että lapset oppivat itse säätelemään myös herkkujen syöntiä kuulostelemalla milloin tuntuu siltä että pitää lopettaa ja säästää loput.
Tämä suomalainen tapa on tuhoisa mm alkoholin suhteen. Vedetään pää täyteen kerran viikossa tai herkkuja yhtenä päivänä. Muualla käytetään kaikkea kohtuudella ja mässäily tai kännissä olo on noloa.
Juu, olen paskonut elimistöni pilalle suomalaisella kotiruoalla. Siksi olen normaalipainoinen, perusterve aikuinen, en syö makeisia enkä juo alkoholia juuri lainkaan. Syö sinä niitä upeita herkkujasi ja fantasioi tuntemattomien ihmisten pilalle paskotuista elimistöistä.
Varmasti henkilökohtaiset syyt. Ja tarkoitin tuolla jatkuvalla syöttämisellä 10-vuotiaita joilla on jo jenkkakahvat, anteeksi ilmaisu mutta en muutakaan keksinyt.