Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeä on lämmin ateria tai pari per päivä ja miksi? Eikö esimerkiksi voileivillä ja muulla 'kylmällä' selviä yhtä hyvin? Sinkku?

Vierailija
15.08.2025 |

Kun on sinkun talous niin ei huvita aina laittaa sitä lämmintä ruokaa.

Kommentit (126)

Vierailija
101/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön aina kesäisin salaatin lounaaksi ja siinä on mun ruoka. Lisäksi luonnonjogurttia, marjoja ja hedelmiä sekä 1-2 viipaletta leipää ja keitetty muna.

Ei se lämpö ruoasta ravintoa tee, talvisin vaan tekee lämmintä mieli esim lasagnea tau uunikalaa. Kesäisin en käytä uunia, ettei asunto lämpeä lisää. Käytän air fryeria ja slow cookeria, jos tarvitsen lämmitystä/kypsennystä.

Vierailija
102/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nytkin syönyt pari päivää kylmää tonnikalapastasalaattia päivällisellä, lounaani on melkein aina kylmä ja usein syömässäni kala-ateriassa ei ole muuta lämmintä kuin yksi keskikokoinen peruna (savukalaa tai itse uunissa paistettua lohta kylmänä, salaattia, peruna ja kylmä kermaviilikastike). Koleana päivänä joku kuuma esimerkiksi keittoruoka varmasti lämmittää, mutta muuten en ymmärrä tuota vähintään yhden lämpimän aterian päivässä syömisen hehkutusta. Pärjäisin varmasti hyvin jos tulisi useamman päivän sähkökatko eikä lämpimän ruuan tekeminen onnistuisi.

Paljon syöt kasviksia? Minä en tuollaista tonnikalapastasalaattia söisi, kun siitä puuttuu kasvikset. Kokkaamalla päivittäin saan syötyä paljon kasviksia ja paistettu kala tai liha maistuu hyvältä. Jos söisin vain kylmiä annoksia, ruokani ei olisi niin monipuolista. Raakana en jaksaisi kasviksia rouskuttaa niin paljon kuin kypsennettynä. Itse ainakin kokkaamalla teen paljon monipuolisempaa ruokaa kuin syömällä salaatteja ja leipää. Siinähän ei ole mitään eroa syökö sen lämpimän ruoan sitten kylmänä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voileivän kanssa syödään usein voita, juustoa, makkaraa ja muita leikkeleitä, joissa kaikissa on epäterveellistä kovaa rasvaa. Lämmin ruoka on terveellisempää, kun valitsee jotakin, mikä ei sisällä eläinrasvaa.

Vierailija
104/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileivän kanssa syödään usein voita, juustoa, makkaraa ja muita leikkeleitä, joissa kaikissa on epäterveellistä kovaa rasvaa. Lämmin ruoka on terveellisempää, kun valitsee jotakin, mikä ei sisällä eläinrasvaa.

Minulla ei ole koskaan jääkaapissa teurasjäteviipaleita eikä juustoa. Missäs kehitysmaassa sinä asut?

Vierailija
105/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt lämpimän aterian viimeksi varmaan melkein vuosi sitten. Nautin ruoan mieluiten smoothiena, koska vihaan syömistä. Kiinteä ravinto saa todella pahalle tuulelle, joten siitä on viisainta pysytellä erossa. Hyvin sujuu näinkin, ihmiset ovat erilaisia!

Siis mistä toi ärtymys tulee? O.o

Vierailija
106/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla ei ole koskaan jääkaapissa teurasjäteviipaleita eikä juustoa. Missäs kehitysmaassa sinä asut?

Ihmiselle onkin luontaista syödä pelkkää sisäfileetä ja heittää kaikki halvemmat ruhonosat roskiin.

Vierailija
107/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön useinkin pelkkää kylmää ruokaa. Kohta laitan broilerifileet uuniin ja sitten kun ne ovat jäähtyneet, teen niistä salaatin, johon laitan kurkkua, tomaattia, sipulia, avokadoa, fetaa, jääsalaattia tms. Toisena ateriana syön kaura-porkkanasämpylän, jonka päälle laitan tonnikalaa, keitetyn kananmunan ja avokadoa. Välipalana syön jäisiä mustikoita kauramaidon kanssa.

Ei leivän syömisenkään tarvitse olla yksipuolista, leivän päälle voi laittaa ihan mitä vaan. Samoin salaatteihin. 

Vierailija
108/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt lämpimän aterian viimeksi varmaan melkein vuosi sitten. Nautin ruoan mieluiten smoothiena, koska vihaan syömistä. Kiinteä ravinto saa todella pahalle tuulelle, joten siitä on viisainta pysytellä erossa. Hyvin sujuu näinkin, ihmiset ovat erilaisia!

En oikein osaa selittää. En vain siedä syömistä: se saa ihmisen tuntemaan itsensä heikkoluonteiseksi, ja vihaan heikkoutta. Jonkinlaista itseinhoa se saa aikaiseksi. Siksi on paljon mukavampaa ja helpompaa olla syömättä tai nauttia vain nestemäisiä ruokia. Kukin tavallaan!

Vierailija
109/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön yleensä kolme lämmintä ruokaa päivässä. Aamulla kahden munan kasvismunakas, tänään kesäkurpitsaa ja sieniä, lounaalla kasviksia ja proteiinia sekä illalla yleensä proteiinipitoinen kasviskeitto, osana keittoa on mm. kikherneitä/papuja/linssejä. 

Tällainen syöminen sopii mulle tosi hyvin ja tykkään ruoanlaitosta.

Vierailija
110/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taaperon uhmaraivo kun mamma lopettaa tissimaidon ja pitäisi siirtyä kiinteisiin? Tyyppi on jäänyt siihen tunteeseen kiinni.

Vierailija
111/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syön useinkin pelkkää kylmää ruokaa. Kohta laitan broilerifileet uuniin ja sitten kun ne ovat jäähtyneet, teen niistä salaatin, johon laitan kurkkua, tomaattia, sipulia, avokadoa, fetaa, jääsalaattia tms. Toisena ateriana syön kaura-porkkanasämpylän, jonka päälle laitan tonnikalaa, keitetyn kananmunan ja avokadoa. Välipalana syön jäisiä mustikoita kauramaidon kanssa.

Ei leivän syömisenkään tarvitse olla yksipuolista, leivän päälle voi laittaa ihan mitä vaan. Samoin salaatteihin. 

Mulla on samantyyppinen ruokavalio kuin sulla. Syön tosi harvoin kanaa, sen tilalla mulla on kalaa salaatissa esim lohta. 

Vierailija
112/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Taaperon uhmaraivo kun mamma lopettaa tissimaidon ja pitäisi siirtyä kiinteisiin? Tyyppi on jäänyt siihen tunteeseen kiinni.

Täytän pian 33 vuotta, joten tokkopa kuitenkaan! Älkää suotta ärsyyntykö, ystävät, omanlaisemme tavathan meillä on kaikilla.

Vierailija
113/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sinä kuitenkin kypsennät sen broilerin eli teet lämmintä ruokaa vaikka syöt sen kylmänä.

Vierailija
114/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän hyvästä ruuasta enkä halua pupeltaa leipää.

Siksi teen "oikeaa" ruokaa 2x päivässä myös yksinollessa. 

Syön oikeaa ruokaa kerran päivässä, mutta 2 kertaa, tuohonhan kuluisi tuhottomasti aikaa. Kokkaan muutenkin vaan pari kertaa viikossa ja sitten syön samaa ruokaa monta päivää putkeen.

Vierailija
115/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä sinkkuna syön aamuisin usein pienen munakkaan ja aterioilla ns. lämmintä ruokaa vain yhtenä iltana viikonloppuisin, kun miesystävä tulee käymään ja kokataan yhdessä.  Viikolla teen erilaisia salaatteja, runsaasti erilaisia vihanneksia ja juustoa tai kalaa proteiiniksi.  Myös marjoja ja hedelmiä luonnonjogurtin ja pähkinöiden kanssa päivittäin. Ei tee mieli kokata kummempia kun olen yksin.  Miksi ruuan pitäisi olla lämmintä? 

Vierailija
116/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä sinkkuna syön aamuisin usein pienen munakkaan ja aterioilla ns. lämmintä ruokaa vain yhtenä iltana viikonloppuisin, kun miesystävä tulee käymään ja kokataan yhdessä.  Viikolla teen erilaisia salaatteja, runsaasti erilaisia vihanneksia ja juustoa tai kalaa proteiiniksi.  Myös marjoja ja hedelmiä luonnonjogurtin ja pähkinöiden kanssa päivittäin. Ei tee mieli kokata kummempia kun olen yksin.  Miksi ruuan pitäisi olla lämmintä? 

No ei sen tarvitse olla lämminta, mutta ilmeisesti sinäkin sen kalan kuitenkin itse kypsennät vai ostatko valmiskalan kaupasta?

Vierailija
117/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se lämpö mitään ravintoa ole.

On se kyllä energiaa mutta ihmiskroppa ei taida osata sille paljon mitään tehdä. Voisi kyllä ajatella että kun laittaa lämmintä sisäänsä niin kropan tarvitsee käyttää vähemmän muuta ravintoa lämmön ylläpitämiseen.

Vierailija
118/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sinä kuitenkin kypsennät sen broilerin eli teet lämmintä ruokaa vaikka syöt sen kylmänä.

Leipä on paistettu kuumassa uunissa, joten lasketaanko myös leivän syöminen lämpimäksi ruuaksi? 

Vierailija
119/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuulostaapa terveeltä - lähinnä siis tuo ajattelutapa, ruoan sisältöön kantaa ottamatta.

Vierailija
120/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen nytkin syönyt pari päivää kylmää tonnikalapastasalaattia päivällisellä, lounaani on melkein aina kylmä ja usein syömässäni kala-ateriassa ei ole muuta lämmintä kuin yksi keskikokoinen peruna (savukalaa tai itse uunissa paistettua lohta kylmänä, salaattia, peruna ja kylmä kermaviilikastike). Koleana päivänä joku kuuma esimerkiksi keittoruoka varmasti lämmittää, mutta muuten en ymmärrä tuota vähintään yhden lämpimän aterian päivässä syömisen hehkutusta. Pärjäisin varmasti hyvin jos tulisi useamman päivän sähkökatko eikä lämpimän ruuan tekeminen onnistuisi.

Paljon syöt kasviksia? Minä en tuollaista tonnikalapastasalaattia söisi, kun siitä puuttuu kasvikset. Kokkaamalla päivittäin saan syötyä paljon kasviksia ja paistettu kala tai liha maistuu hyvältä. Jos söisin vain kylmiä annoksia, ruokani ei olisi niin monipuolista. Raakana en jaksaisi kasviksia r

Syön paljon kasviksia ja minulla ylittyy päivittäin reippasti se määrä mitä suositellaan syötäväksi kasviksia, hedelmiä ja marjoja. Minun tonnikalapastasalaatissa pasta on täysjyvää ja siitä löytyy myös runsaasti kasvikunnan tuotteita; tomaattia, kurkkua, vihreitä herneitä, omenaa, paprikaa ja kenties jotain muutakin sesongin kasvista mitä sattuu kaapissa olemaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi kuusi