Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka tärkeä on lämmin ateria tai pari per päivä ja miksi? Eikö esimerkiksi voileivillä ja muulla 'kylmällä' selviä yhtä hyvin? Sinkku?

Vierailija
15.08.2025 |

Kun on sinkun talous niin ei huvita aina laittaa sitä lämmintä ruokaa.

Kommentit (126)

Vierailija
81/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä voileivilläkin varmaan elää, mutta joskus lämmin ruoka tuntuu ihan vatsassa hyvältä. Jos et jaksa laittaa, voit joskus ostaa jonkun valmisaterian ja lämmittää sen. Kokeile, niin huomaat

Vierailija
82/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voileivillä ei lähde nälkä, vaikka niitä söisi kuinka monta. Olen usein miettinyt, miksi niin on.

Minulla lähtee ihan hyvin kahdella leipäpalalla tai täytetyllä sämpylällä. En kuitenkaan korvaa lounastani leivällä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu voileivästä.

Yksin asuessa tein yhden lämpimän ruuan. Osan pakastin ja loput söin kolmena päivänä. Aamulla söin puuron itse kerätyin mustikoiden kanssa. Ja illalla itse tehtyä leipää pari sämpylää tms.

Kyllä pärjäät voikkareilla. Jos leipä ei ole pelkkää vehnäleipää ja päällä on muutakin, kuin voita ja juustoa.

Salaatin loppu tai eilistä paistia. Tomaatti.

No ihmiset ovat yksilöllisiä. Puutoksia voikkareista pitkällä tähtäimellä tulee.

Söin yhdellä elämän jaksolla vain yhden koulun tarjoaman ruuan päivässä. Monipuolinen, kaikki mitä oli saatavilla. Laihduin 45 kg, en jaksanut edes ovea avata.

Pärjäät tai et. Kroppa on yksilöllinen.

Vierailija
84/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kivikaudella saatettiin syödä marjoja, juureksia jne. ja paastotakin päiväkausia. Välipalapatukkaakaan ei ollut keksitty. Eikä ihmiskunta kuollut sukupuuttoon eikä keskivertoihminen todellakaan kuollut parikymppisenä.

Totta, se hyvin alhainen keski-ikä johtui pitkälti runsaasta lapsikuolleisuudesta (toki se keski-ikä ilman sitäkin olisi reilusti nykyistä alhaisempi)

Ja lapsikuolleisuuden lisäksi synnytys- ja lapsivuodekuolleisuudesta, vielä noin 100 vuotta sitten. Nykyaika ja lääketiede ei ole juurikaan vaikuttanut näistä selvinneiden elinikään. Jotkut sydänleikkaukset ja antibiootit pelastaa ihmisiä oikeasti ja pidentää näiden elinikää, mutta siinä se.

Vierailija
85/126 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan pärjää päivääkään ilman lämmintä ateriaa. Salaatit, leivät ja yms. eivät vain tee oloa kylläiseksi. Syön lounaaksi usein kalaa tai kanan fileitä, joskus lihaa sekä perunoita tai kvinoaa runsaan salaatin tai kypsennettyjen vihannesten kera. Kevyellä ruoalla en jaksa keskittyä ja olen ärtyisä.

Kerrotko millä tavalla perunan kylläisyyden pitäminen muuttuu, kun peruna jäähtyy? Eli millä tavalla on kevyempää syödä kanafile+keitetty peruna+kasvikset lämpimänä kuin syödä kanasalaatti kvinoalla ja runsailla kasviksilla kylmänä? 

Tarvitsen sen lihan tai kalan kaveriksi perunaa, riisiä, pastaa tai kvinoaa. On täyttävämpää. Jokuhan tällä palstalla kirjoittikin, että lämmin ruoka vapauttaa paremmin kylläisyyshormoneita. 

Niinhän se on, että yksi ja sama ruokavalio ei vaan sovi kaikille. 

Vierailija
86/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei lämmin ruoka ole välttämätön. Hyvin pärjää ilman!

Vierailija
87/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen nytkin syönyt pari päivää kylmää tonnikalapastasalaattia päivällisellä, lounaani on melkein aina kylmä ja usein syömässäni kala-ateriassa ei ole muuta lämmintä kuin yksi keskikokoinen peruna (savukalaa tai itse uunissa paistettua lohta kylmänä, salaattia, peruna ja kylmä kermaviilikastike). Koleana päivänä joku kuuma esimerkiksi keittoruoka varmasti lämmittää, mutta muuten en ymmärrä tuota vähintään yhden lämpimän aterian päivässä syömisen hehkutusta. Pärjäisin varmasti hyvin jos tulisi useamman päivän sähkökatko eikä lämpimän ruuan tekeminen onnistuisi.

Vierailija
88/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pitäisi leivillä ja jugurtilla ja sen sellaisilla pärjätä, jäisi kyllä nälkä. Mulla meinaa joskus tulla nuo yli nytkin, kun syön niitä vain aamu- ja välipalaksi. Mieluummin syön valmistettua ruokaa. 

Vierailija
89/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri vihjaili, että isäni mahahaavan taustalla olivat (ainakin osittain) kylmät ateriat. Toki kova työtahti ym. vaikuttivat varmasti nekin, mutta lämpimästä ateriasta on ilmeisesti etuja etenkin herkkävatsaiselle. 

Niin ja että ruoka hotkitaan kiireellä.

Vierailija
90/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lääkäri vihjaili, että isäni mahahaavan taustalla olivat (ainakin osittain) kylmät ateriat. Toki kova työtahti ym. vaikuttivat varmasti nekin, mutta lämpimästä ateriasta on ilmeisesti etuja etenkin herkkävatsaiselle. 

Niin ja että ruoka hotkitaan kiireellä.

Taitaa riippua vähän siitäkin mitä  ruokia kylmänä syö. Itse syön aika paljon kylmääkin ruokaa ja oma ruokavalioni on aika lailla nykyisten ravintosuositusten mukaisista aineksista valmistettu, punaista lihaa ja leikkeleitä en ole enää pariin vuoteen syönyt ollenkaan. Verikokeideni tulokset ovat olleet erinomaiset joten ruokavalioni lienee oikean suuntainen.

Vierailija
91/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En minä ainakaan pärjää päivääkään ilman lämmintä ateriaa. Salaatit, leivät ja yms. eivät vain tee oloa kylläiseksi. Syön lounaaksi usein kalaa tai kanan fileitä, joskus lihaa sekä perunoita tai kvinoaa runsaan salaatin tai kypsennettyjen vihannesten kera. Kevyellä ruoalla en jaksa keskittyä ja olen ärtyisä.

Kerrotko millä tavalla perunan kylläisyyden pitäminen muuttuu, kun peruna jäähtyy? Eli millä tavalla on kevyempää syödä kanafile+keitetty peruna+kasvikset lämpimänä kuin syödä kanasalaatti kvinoalla ja runsailla kasviksilla kylmänä? 

Tarvitsen sen lihan tai kalan kaveriksi perunaa, riisiä, pastaa tai kvinoaa. On täyttävämpää. Jokuhan tällä palstalla kirjoittikin, että lämmin ruoka vapauttaa paremmin kylläisyyshormoneita. 

Niinhän se on, että yk

Keitetty peruna kannattaa syödä jäähdytettynä, koska se on silloin terveellisempää: https://yle.fi/aihe/a/20-303263

Vierailija
92/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se ruoan lämpöisyys ole mikään itsearvo. Joskus saatan syödä sekä lounaaksi että päivälliseksi salaattia ja aamu- ja iltapalat on mulla aina "kylmiä". Se merkitsee, että saat riittävästi syödäksesi päivän aikana.

Nykyään useimmilla olisi kyllä mielumminkin tärkeää saada hieman liian vähän, kuin riittävästi ravintoa.

Vierailija
93/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen syönyt lämpimän aterian viimeksi varmaan melkein vuosi sitten. Nautin ruoan mieluiten smoothiena, koska vihaan syömistä. Kiinteä ravinto saa todella pahalle tuulelle, joten siitä on viisainta pysytellä erossa. Hyvin sujuu näinkin, ihmiset ovat erilaisia!

Vierailija
94/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syönyt lämpimän aterian viimeksi varmaan melkein vuosi sitten. Nautin ruoan mieluiten smoothiena, koska vihaan syömistä. Kiinteä ravinto saa todella pahalle tuulelle, joten siitä on viisainta pysytellä erossa. Hyvin sujuu näinkin, ihmiset ovat erilaisia!

Siis miksi syöminen ja lämmin ruoka saa aikaan raivareita? Nyt ei mee ymmärrykseen.

Vierailija
95/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis miksi syöminen ja lämmin ruoka saa aikaan raivareita? Nyt ei mee ymmärrykseen.

Onkohan tuossa jo kyse jonkin sortin syömishäiriöstä? Syömisen ei pitäisi tuntua vastenmieliseltä.

Vierailija
96/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

...siis mitä :DDD

Vierailija
97/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syön ehkä pari kertaa viikossa lämpimän ruoan. Ei ole kiinnostusta eikä aikaa kokkailla.

Vierailija
98/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voileivillä ei lähde nälkä, vaikka niitä söisi kuinka monta. Olen usein miettinyt, miksi niin on.

Minulla lähtee ihan hyvin kahdella leipäpalalla tai täytetyllä sämpylällä. En kuitenkaan korvaa lounastani leivällä.

Lounaaksi sopii parhaiten kevyt keitto ja kylkeen pala leipää tai sämpylää. Raskas ruoka siirtää verenkierron ruuansulatuselimistöön ja tulee väsymys sekä aivosumu. Joskus töissä tämän huomasin ja ihmettelin suuresti, että miten kollegat kiskovat aivan järkyttäviä lautasia. No, ruuan jälkeen olikin sitten aina erittäin unelias tunnelma. Ei mikään ihme että suomi ei menesty missään kun ymmärrys omasta metaboliikasta ja suorituskyvystä on niin surkea. Mikä lie köyhyys ja nälänhätä -trauma tuohonkin ajaa, että pitää lounaalla mättää saavillinen ruokaa kerralla.

Vierailija
99/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen nytkin syönyt pari päivää kylmää tonnikalapastasalaattia päivällisellä, lounaani on melkein aina kylmä ja usein syömässäni kala-ateriassa ei ole muuta lämmintä kuin yksi keskikokoinen peruna (savukalaa tai itse uunissa paistettua lohta kylmänä, salaattia, peruna ja kylmä kermaviilikastike). Koleana päivänä joku kuuma esimerkiksi keittoruoka varmasti lämmittää, mutta muuten en ymmärrä tuota vähintään yhden lämpimän aterian päivässä syömisen hehkutusta. Pärjäisin varmasti hyvin jos tulisi useamman päivän sähkökatko eikä lämpimän ruuan tekeminen onnistuisi.

Helposti menisi vaikka vuosi ilman lämmintä ruokaa. Ei se keho siihen kuole, kyseessä on ainoastaan tottumus ja mielen blokki. Onhan se lämmin ruoka enemmän tissimaidon kaltaista, mutta ei mitenkään luonnollista aikuiselle noin muuten.

Vierailija
100/126 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa smoothie -jutussa on varmaan kyse siitä, että kun elimistö on tottunut kevyeeseen ja helposti sulatettavaan ruokaan, niin raskaasti sulava aiheuttaa jotain hormonaalisia muutoksia. Kyllähän siihenkin tottuisi, jos totuttelisi.

Tulee mieleen eräs ukko jenkeistä joka pakotti vaimonsa tekemään tälle joka päivä ruuan ja kun tämä tavoite oli saavutettu niin alkoi vaatimaan juurikin tuota, että voisiko saada smoothiena tai soseena, ettei tarvitse pureskella. Seuraava askel tästä on: maito suoraan tissistä. x)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi kaksi