Kuinka tärkeä on lämmin ateria tai pari per päivä ja miksi? Eikö esimerkiksi voileivillä ja muulla 'kylmällä' selviä yhtä hyvin? Sinkku?
Kun on sinkun talous niin ei huvita aina laittaa sitä lämmintä ruokaa.
Kommentit (126)
Minulle ei maistu juuri koskaan lämmin ruoka. Syön 99% aterioista kylmänä. Salaattiin voi laittaa ihan mitä vain ja leipien päällekin voi laittaa muuta kuin juustoa ja leikkelettä. Hyvin pärjää ja saa kaiken tarvittavan.
Vierailija kirjoitti:
Ei ruoan lämpötilalla ole mitään merkitystä. Itsekin elin nuorena sinkkuna lähinnä jogurteilla, voileivilä, erilaisilla lihapasteijoilla ja munariisipasteijoilla, banaanilla. ja appelsiinilla, ja pikaruoalla muutama kerta viikossa. Kyllä niinkin hyvin pärjäsi, ainakin siinä iässä. Ai niin ja keskikaljaa ja karkkia vielä päälle :D Ei varmaan nykyinen keski-ikäinen kroppa tykkäisi, mutta nuorena jaksoi hyvin vaikka ruoka oli mitä oli.
En minä tosin vieläkään joka päivä varsinaista lämmintä ruokaa syö, mutta enää en kuittaa silti voileivillä ruokaa. Voin pilkkoa suoraan lautaselle vaikka salaatin, johon sitten jotain proteiinia päälle, vaikka papuja tai broilerin valmiita vuolu-suikaleita tms.
Onko ne kasvikset ja broileriviipaleet jotenkin huonompaa ravintoa, jos ne ovat sämpylän välissä, eikä lautasella riisin/pastan kanssa?
Lämmin ruoka on myytti, jota tungettiin ihmisten päihin 1950-luvulla.
Ei ruuan tarvitse olla lämmintä, se voi olla myös kylmä, ruokaisa salaatti.
Lämpö on kiva talvella kun paleltaa. Helteellä se on suorastaan vastenmielistä.
Vierailija kirjoitti:
Kivikaudella saatettiin syödä marjoja, juureksia jne. ja paastotakin päiväkausia. Välipalapatukkaakaan ei ollut keksitty. Eikä ihmiskunta kuollut sukupuuttoon eikä keskivertoihminen todellakaan kuollut parikymppisenä.
Totta, se hyvin alhainen keski-ikä johtui pitkälti runsaasta lapsikuolleisuudesta (toki se keski-ikä ilman sitäkin olisi reilusti nykyistä alhaisempi)
En minä ainakaan pärjää päivääkään ilman lämmintä ateriaa. Salaatit, leivät ja yms. eivät vain tee oloa kylläiseksi. Syön lounaaksi usein kalaa tai kanan fileitä, joskus lihaa sekä perunoita tai kvinoaa runsaan salaatin tai kypsennettyjen vihannesten kera. Kevyellä ruoalla en jaksa keskittyä ja olen ärtyisä.
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sinä siihen salattiinkin kypsennät vaikka kanafileet. Minä ainakin haluan proteiinia kypsennetystä kanasta, kalasta, pihvistä, kanamunista. Keittoa voin tehdä linsseistä ja pavuista, mutta nekin keitän.
Vierailija kirjoitti:
Minulle ei maistu juuri koskaan lämmin ruoka. Syön 99% aterioista kylmänä. Salaattiin voi laittaa ihan mitä vain ja leipien päällekin voi laittaa muuta kuin juustoa ja leikkelettä. Hyvin pärjää ja saa kaiken tarvittavan.
Mitä laitat siihen salaattiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllähän sinä siihen salattiinkin kypsennät vaikka kanafileet. Minä ainakin haluan proteiinia kypsennetystä kanasta, kalasta, pihvistä, kanamunista. Keittoa voin tehdä linsseistä ja pavuista, mutta nekin keitän.
Joskus kun söin vielä lihaa, tykkäsin eniten vaan lämmin liha + salaatti kombosta.
Tottakai ruuan lämpötilalla on väliä.
Nämä kylmäruokailijat varmaan tilaavat ravintola-annoksensakin kylmänä eivätkä juo mitään lämmintä, saati kuumaa.
Vierailija kirjoitti:
Nämä kylmäruokailijat varmaan tilaavat ravintola-annoksensakin kylmänä eivätkä juo mitään lämmintä, saati kuumaa.
Jos käyn ravintolassa, tilaan ruokaisan salaatin. Mitään kuumaa en tosiaan juo, koska en käytä kahvia tai teetä.
t. "kylmäruokailija"
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä laitat siihen salaattiin?
Mitä milloinkin sattuu tekemään mieli. Salaatti käsitteenä kattaa käytännössä minkä tahansa sekoittamisen keskenään. Ja ymmärrät nyt varmaan, etten tarkoita esim. mansikkahillon ja jogurtin muuttuvan salaatiksi, jos ne sekoittaa yhteen.
Vierailija kirjoitti:
En minä ainakaan pärjää päivääkään ilman lämmintä ateriaa. Salaatit, leivät ja yms. eivät vain tee oloa kylläiseksi. Syön lounaaksi usein kalaa tai kanan fileitä, joskus lihaa sekä perunoita tai kvinoaa runsaan salaatin tai kypsennettyjen vihannesten kera. Kevyellä ruoalla en jaksa keskittyä ja olen ärtyisä.
Kerrotko millä tavalla perunan kylläisyyden pitäminen muuttuu, kun peruna jäähtyy? Eli millä tavalla on kevyempää syödä kanafile+keitetty peruna+kasvikset lämpimänä kuin syödä kanasalaatti kvinoalla ja runsailla kasviksilla kylmänä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kypsät fileet voi syödä myös kylmänä. Yllättikö?
Vierailija kirjoitti:
Lämpö täyttää vatsan sinulla? Vai etkö tiennyt, että salaatin voi tehdä esim. kalasta perunasta ja kasviksista?
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi juoda jotain lämmintä tai kuumaa? Vesi riittää ainakin minulle juomaksi. Ja se on pahaa lämpimänä.
Vierailija kirjoitti:
Joku voisi avata logiikka, jonka mukaan ruoka on lämpimänä täyttävämpää kuin kylmänä. Miten?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kerrotko millä tavalla perunan kylläisyyden pitäminen muuttuu, kun peruna jäähtyy? Eli millä tavalla on kevyempää syödä kanafile+keitetty peruna+kasvikset lämpimänä kuin syödä kanasalaatti kvinoalla ja runsailla kasviksilla kylmänä?
Osa perunan tärkkelyksestä muuttuu resistentiksi tärkkelykseksi, jota ruoansulatusentsyymit eivät pysty pilkkomaan sokeriksi, vaan se kulkeutuu paksusuoleen, jossa se toimii kuten kuitu. Kylmien perunoiden glykeeminen indeksi on pienempi, eli ne vaikuttavat tasaisemmin verensokeriin.
Sama koskee myös kylmää/uudelleenlämmitettyä pastaa ja riisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osa perunan tärkkelyksestä muuttuu resistentiksi tärkkelykseksi, jota ruoansulatusentsyymit eivät pysty pilkkomaan sokeriksi, vaan se kulkeutuu paksusuoleen, jossa se toimii kuten kuitu. Kylmien perunoiden gl
...jatkuuu.. En tiedä vaikuttaako kylläisyyteen muuten, kuin tuon verensokerin vähäisemmän heilahtelun takia.
Vierailija kirjoitti:
Syön usein keitetyt perunat ja vaikka lihapullat kylminä. Miten eroaa lämpimästä?
No kerro sinä, jos syöt niitä välillä kylminä ja välillä lämpiminä, että mitä eroa siinä on? Itselleni ei tulisi mieleenkään syödä kylmänä. Jo ajatus kylmien lihapullien rasvan tarttumisesta kitalakeen
Ihan sama, onko se ruoka lämmintä vai kylmää. Kunhan on monipuolista ja terveellistä. Ihan hyvin voisi elää jollain ruokaisalla salaatilla ja leivällä.