Miksi nykyiset vanhukset eivät aikoinaan tehneet poliittisia päätöksiä tulevan hoivansa eteen?
Oli tiedossa, että iäkkäitä riittää (vaikka syntyvyys ei laskisi rajusti). Silti tältä asialta ummistettiin silmät.
Nyt sitten itketään, kun hoivakotiin ei pääse kuka tahansa, pitäisikö jälkipolvien eläkkeitä leikata omiin koskematta ja miten saataisiin lapset (lue=naiset) hoitamaan ilmaiseksi ikääntyvät vanhempansa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vanhainkodit takaisin. Se on ihan oikeasti ainoa järkevä ratkaisu. Ei ole järjen hiventä, että hoitajat juoksee kaikki työpäivänsä asunnosta toiseen monta kertaa vuorokaudessa hoitamassa yksin asuvia vanhuksia. Vanhainkodissa on seuraa, aktiviteettia, hoivaa. Täydellinen ratkaisu kaikille.
Vanhainkodissa (siinä missä ukkini oli muutama vuosikymmen sitten) oli asuntoja joissa pari-kolme parempikuntoista asui ikäänkuin solussa. Päärakennuksessa käytiin syömässä ateriat ja ehkä muilla asioilla.
Kyllä yhteisöllistä asumista pitäisi kehittää ja saada vanhoille ilman järjettömiä kustannuksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenellekään tullut mieleen niin hullu tulevaisuus, jossa nuoret vaihtaisivat panemisen jonkun typerän ruudun tuijottamiseen.
Tottakai he sen tiesivät. Syntyvyys on pysynyt samana 70-luvulta asti, myös suuret ikäluokat tekivät vähän päälle yhden lapsen. Miksi ihmeessä he kuvittelivat, että kyllä muut tekee jatkossa enemmän, kun itsekään ei huvittanut?
Huvittanut? Silloin alkoi maalta kaupunkiin muutto ja naiset lähtivät sankoin joukoin työelämään mukaan. Monet perheet asuivat kaupungeissa ahtaasti pienissä kopperoissa. Kyllä niitä lapsia naiset tekevät tänä päivänäkin jos talous on turvattu. Näkeehän sen kansanedustajistakin kun yhdellä jos toisella on vatsa pystyssä. Vielä 1980-luvulla tehtiin lapsia kun oli työpaikka mihin palata muutaman vuoden poissaolon jälkeenkin ja pystyttiin hankkimaan isompia asuntoja kun luottamus tukevaisuuten oli hyvä.
Kapitalismin tultua valtauskonnoksi kaikki alkoi mennä pieleen 1990-luvulta lähtien.
Vierailija kirjoitti:
Kolmenkymmenen vuoden kuluttua ihmetellään, miksi emme tehneet enempää ilmastonmuutoksen eteen. Katastrofi on tiedossa, mutta kolmekymmentä vuotta tuntuu kaukaiselta tulevaisuudelta. Sama asia.
Käyttäisin ehdottomasti ilmastobisnesrahat vanhuksiimme, niin vähän luottoa suurta enemmistöä köyhdyttävään viherhumpuukiin, joka vaurastuttaa rikkaita sikoja entisestään.
Vierailija kirjoitti:
Vanhainkodit takaisin. Se on ihan oikeasti ainoa järkevä ratkaisu. Ei ole järjen hiventä, että hoitajat juoksee kaikki työpäivänsä asunnosta toiseen monta kertaa vuorokaudessa hoitamassa yksin asuvia vanhuksia. Vanhainkodissa on seuraa, aktiviteettia, hoivaa. Täydellinen ratkaisu kaikille.
Samaa mieltä .Nykyiset vanhukset luulivat että edelleenkin on heille paikka vanhainkodissa sitten kun sen aika tulee. Palvelutalot ovat ahneiden yksityisten firmojen masinoimia .Kyllä tekin aikananne sen vielä huomaatte.Tuskin tekään laitatte mielellänne viimeiset säästönne hoitoonne jos on lapset olemassa .
"No, omdt vanhojen ihmisten lapsi. Suuret ikäluokat pääosin synnyttivät 70-luvulla jolloin lapsensa omivat jo aikuisia 90-luvulla.
Ikätoverillani, -46 syntyneellä, täytti vanhin lapsi 63 vuotta."
"Omdt"? "Omivat aikuisia"? 🙄
Toteapa tämä suurten ikäluokkien edustajille, niin se suuttuu. Pari olen saanut ottamaan kierroksia ihan vaan toteamalla, että he se sukupolvi ei aikoonaan ole huomioinut omaa ikääntymistään ja sitä, että he todennäköisesti elävät paljon vanhemmiksi kuin omat vanhempansa. Nyt sitten kuritetaan pieniä ja yhä pieneneviä ikäluokkia.
Vierailija kirjoitti:
Nykyvanhukset ovat avuttomia. Netistä voisi tilata ruokaostokset, lääkkeet ja muut apteekkituotteet, vaatteet, hygieniatarvikkeet jne. suoraan kotiovelle mutta sitä ei viitsitä tehdä. Sitten vingutaan omaisilta että viekää minut ostoksille tai hakekaa sitä ja tätä...
Mitään ei olla valmiita opettelemaan, ja mikään ei saisi maksaa mitään. Olisin valmis auttamaan älypuhelimen hankkimisessa ja opettamaan miten Woltia, verkkoapteekkia, Uberia jne. käytetään. Jos sellainen apu ei kelpaa niin pärjätkööt itse sitten.
Ole huoleti perässä tulet ja opettelet uuden teknologian jos kykenet. Sinähän et apua ymmärtääkseni tarvitse.🥱
Vierailija kirjoitti:
"No, omdt vanhojen ihmisten lapsi. Suuret ikäluokat pääosin synnyttivät 70-luvulla jolloin lapsensa omivat jo aikuisia 90-luvulla.
Ikätoverillani, -46 syntyneellä, täytti vanhin lapsi 63 vuotta."
"Omdt"? "Omivat aikuisia"? 🙄
Just, kirjoitusvirheet on ihan olennainen asia jos ei ymmärtäminen suju
Vierailija kirjoitti:
Toteapa tämä suurten ikäluokkien edustajille, niin se suuttuu. Pari olen saanut ottamaan kierroksia ihan vaan toteamalla, että he se sukupolvi ei aikoonaan ole huomioinut omaa ikääntymistään ja sitä, että he todennäköisesti elävät paljon vanhemmiksi kuin omat vanhempansa. Nyt sitten kuritetaan pieniä ja yhä pieneneviä ikäluokkia.
Saa nähdä. Vanhempani elivät 86- vuotiaaksi, kotonaan asuivat loppuun asti.
Meistä 40-luvulla syntyneistä on kolme kuollut alle 70 vuotiaana. Minä täällä viemä keikun.
Kenes vanhempia noi 100-vuotiaat?
Vierailija kirjoitti:
Ja suurten ikäluokkien syy? Syntymänsä, tel-järjestelmä, orvon ja purran touhut?
1980-luvulla vanhainkoteja oli paljon ja niihin pääsi varsin helposti, koska kotisairaanhoito ei ollut vielä vuorotyötä vaan kotihoitaja kävi ainoastaan arkipäivisin. Jos vanhuksella ei ollut omaisia, jotka huolehtivat illoista, öistä ja viikonlopuista, pääsi vanhainkotiin. Syynä saattoi olla vaikka se, että vanhuksella oli 1. tyypin diabetes, mutta sormissa jo sen verran nivelrikkoa tai vaikka nivelreuma, ettei kyennyt ottamaan ampullista insuliinia ruiskuun ja pistämään sitä itseensä. Vuosikymmenen vaihteessa kotihoito muuttui ensin 2-vuorotyöksi ja vähän sen jälkeen 3-vuorotyöksi, jolloin vanhainkotipaikkoja voitiin vähentää. Kotona alettiin siis hoitaa huomattavasti huonokuntoisempia vanhuksia. Jopa sellaisia, joille kasarilla ei olisi riittänyt edes vanhainkotipaikka vaan olisi tarvinnut jo paikan terveyskeskuksen vuodeosastolta. Kasarilla vanhainkodeistakin siirrettiin vuodepotilaat terveyskesksten vuodeosastoille, koska olivat liian huonokuntoisia vanhainkotiin. Nykyiset hoivakodit ovat tavallaan entisten vanhainkotien ja terveyskeskusten vuodeosastojen sekoitus eikä niistä ole tarkoituskaan siirtää vanhusta enää muualle kuin ruumishuoneelle.
Yhteisöllistä asumistahan ollaan nyt lisäämässäkin ja käytännössä yhteisöllinen asuminen tarkoittaa palvelutaloja. Mitään soluasuntoja ne eivät ole eikä muitakaan kimppakämppiä. Yhteisöllistä asumista ei koske hoitajamitoitukset, joten siellä voi olla henkilökunta vain arkipäivisin. Iltaisin, öisin ja viikonloppuisin vanhuksista huolehtii kotihoidon työntekijät. Etu on se, että kun iso määrä kotihoidon palveluita tarvitsevia vanhuksia asuu samassa rakennuksessa, ei hoitajilla kulu niin paljon aikaa matkoihin. Sitten, kun vanhus alkaa tarvita ympärivuorokautista hoivaa, on jälleen jonottaminen hoivakotiin. Miten tämä yhteisöllinen asuminen sitten todellisuudessa tulee auttamaan asiaa, koska vanhuksen ollessa vielä sinne kelpaavassa kunnossa, hän saa myös itse päättää, muuttaako sellaiseen paikkaan vai ei. Ehkä toimii, jos hyvinvointialueet eivät enää tarjoa kotihoidon palveluita muualle kuin yhteisöllisen asumisen vanhuksille ja ne, jotka haluavat asua vielä kotonaan, joutuvat ostamaan kaikki palvelunsa yksityiseltä. Näitä yhteisöllisen asumisen taloja pitää sitten vaan rakentaa aika paljon, koska vain pienellä osalla vanhuksista on niin suuri eläke, että sillä pystyisi maksamaan kaikki palvelunsa yksityiseltä. Eli suo siellä, vetelä täällä.
No ei 18vuotiaana paljon kiinnostanut, ei käynyt edes mielessä . Nykyiset nuoret miettinevät näitä baari iltojen tai esikoisen koliikkia hoivatessa. En usko !
Ap tässä, kun joku kysyi mitä olen itse tehnyt oman vanhuuteni eteen:
-Elän kunnollisena veronmaksajana. Käyn 100 % töissä, maksan verot, noudatan Suomen lakia. Jos kaikki eläisivät kuten minä, niin ei tarvittaisi poliiseja (muuhun kuin liikenneonnettomuuksien selvittelyyn), ei vartijoita kaupoissa jne, kun kukaan ei rikkoisi lakia.
-En luota siihen, että tulisin tulevaisuudessa saamaan eläkettä. Siksi säästänkin itse sukan varteen ja elän säästeliäästi. Samalla säästän myös omalle jälkikasvulle, jotta voin tukea heitä, kun aloittavat opinnot lukion jälkeen.
-Huolehdin terveydestäni eli liikun, pyrin syömään terveellisesti, en käytä päihteitä ja yritän omalta osaltani välttää tarvetta terveydenhoitopalveluiden käyttämiseen. En halua kuormittaa terveydenhuoltoa sellaisella, mihin itse voin vaikuttaa.
-Teen elämänvalintoja, joissa huomioin vanhuuden jo valmiiksi: perheelle on ostettu pienehkö yksikerroksinen koti, jossa voisin asua myös liikuntarajoitteisena. Koti on ostettu alueelta, jolta se menee kaupaksi. Jälkikasvun riesaksi en ole hankkinut kesämökkejä tai muuta, mikä sitoisi heitä.
-Äänestän kaikissa vaaleissa, sillä haluan vaikuttaa myös sitä kautta.
-Tehtynä on kaikki mahdolliset hoitotahdot, testamentit yms. Puolisolle/lapsille olen tehnyt ohjeet kuolemani varalle, jotta heille jäisi mahdollisimman vähän setvittävää. Suoraan olen ilmaissut, että en halua elää vihanneksena eli ei mitään turhaan ylläpitäviä hoitoja, jos satun saamaan vaikean sairauskohtauksen/vammautumaan pahasti.
-Itselleni tärkein: en odota, että jälkikasvu käyttää elämänsä minun hoitamiseen. Jos menen aikoinaan oikein huonoon kuntoon, niin osaan kyllä varmasti päästää elämästä irti esimerkiksi syömättömyyden kautta. Ei kiinnosta jäädä toisten armoille, jos toimintakyky on itseltä mennyt.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Hyväkuntoiset ja varakkaat myyvät omaisuutensa ja lähtevät Espanjaan, parempi hoito ja mukavampi vanhuksia suvaitseva ympäristö.
Juuri niin, ja vanhuksia kunnioitetaan noissa vanhoissa kulttuureissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa mieltä .Nykyiset vanhukset luulivat että edelleenkin on heille paikka vanhainkodissa sitten kun sen aika tulee. Palvelutalot ovat ahneiden yksityisten firmojen masinoimia .Kyllä tekin aikananne sen vielä huomaatte.Tuskin tekään laitatte mielellänne viimeiset säästönne hoitoonne jos on lapset olemassa .
Mihin minun pitäisi laittaa säästöni? Eikö ole täysin ymmärrettävää, että ensin laittaisin säästöni itseeni ja sen jälkeen, jos jotain jäisi...?
Ei ongelma ole syntyvyyden lasku vaan työpaikkojen katoaminen. Piti tulla huutava työvoimapula, kun suuret ikäluokat jäivät eläkkeelle. Ei tullut, koska monia työtehtäviä ei tarvittu enää ollenkaan ja monet työt siirrettiin halvempien työvoimakustannusten maihin. Nokiakaan ei enää kannatellut Suomen julkisen sektorin tarpeita ja kannattavat yritykset myydään nopeasti ulkomaalaisille. Ongelma on Suomen köyhtyminen eli ei ole enää rahaa järjestää hoivaa. Hoitajia saataisiin maailmalta, mutta ei ole varaa maksaa heille palkkaa. Vielä kun muutkin länsimaat on saman ongelman keskellä, Suomi ei ole top 10 maiden joukossa, mihin halutaan tulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä hyvä kysymys. Omat eläkkeensä hoitivat paremmin kuin hyvin ja loivat järjestelmän, jolla ei tarvinnut itse maksaa juuri mitään ja nyt nyljetään isot eläkkeet nuorten selkänahasta.
Oma hoiva kuitenkin unohtui, kun kuvittelivat olevansa ikinuoria eivätkä uskoneet ikinä joutuvansa muiden armoille. No, minä en ainakaan hoida yhden yhtä vanhusta. En omia vanhempiani enkä todellakaan puolison vanhempia. Heillä on omaisuutta, käyttäköön sen omaan hoivaansa. Ei säälitä pätkääkään kun ulisevat että meidän pitäisi hoitaa heidän kesämökkinsä, talonsa ja veneensä. Mitään ei voi myydä, kun ne on omia. Varastot on täynnä turhaa tavaraa. Sanoin äidilleni että tuikkaan hänen talonsa tuleen kun hänestä aika jättää, kun yritti sälyttää torppansa hoitoa minun niskoilleni. XD Hirveä marttyyrihuuto tuli siitäkin.
Suuret ikäluokat eivät hoitaneet omia
Samainen ikäluokka ei hoitanut meitä itse eikä ole loistanut isovanhemmuudessakaan. Sama ikäluokka myöskin jätti kokonaisen polven oman onnensa nojaan ja lähti kaljalle kun olisi pitänyt hoitaa perheen henkistä tilaa ja miettiä ratkaisuja (90-luvun lama) Omalla kohdallani monta kaveria on kertonut miten heidän vanhempansa ilmoittivat, etteivät ole lapsenvahtiautomaatteja mutta muistavat miten viettivät kesät toisensa jälkeen sukulaisten luona maaseudulla.
Ehkä tää porukka saa nyt mitä tilaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä hyvä kysymys. Omat eläkkeensä hoitivat paremmin kuin hyvin ja loivat järjestelmän, jolla ei tarvinnut itse maksaa juuri mitään ja nyt nyljetään isot eläkkeet nuorten selkänahasta.
Oma hoiva kuitenkin unohtui, kun kuvittelivat olevansa ikinuoria eivätkä uskoneet ikinä joutuvansa muiden armoille. No, minä en ainakaan hoida yhden yhtä vanhusta. En omia vanhempiani enkä todellakaan puolison vanhempia. Heillä on omaisuutta, käyttäköön sen omaan hoivaansa. Ei säälitä pätkääkään kun ulisevat että meidän pitäisi hoitaa heidän kesämökkinsä, talonsa ja veneensä. Mitään ei voi myydä, kun ne on omia. Varastot on täynnä turhaa tavaraa. Sanoin äidilleni että tuikkaan hänen talonsa tuleen kun hänestä aika jättää, kun yritti sälyttää torppansa hoitoa minun niskoilleni. XD Hirveä marttyyrihuuto tuli siitäkin.
Sieltä se taas tuli sinun perheesi ongelmat. Itse ja tutut ovat kyllä lapsenlapsiaan hoitaneet.
Miksi yleistät sukusi ongelmat yleistäen?
No, omdt vanhojen ihmisten lapsi. Suuret ikäluokat pääosin synnyttivät 70-luvulla jolloin lapsensa omivat jo aikuisia 90-luvulla.
Ikätoverillani, -46 syntyneellä, täytti vanhin lapsi 63 vuotta.