Miksi nykyiset vanhukset eivät aikoinaan tehneet poliittisia päätöksiä tulevan hoivansa eteen?
Oli tiedossa, että iäkkäitä riittää (vaikka syntyvyys ei laskisi rajusti). Silti tältä asialta ummistettiin silmät.
Nyt sitten itketään, kun hoivakotiin ei pääse kuka tahansa, pitäisikö jälkipolvien eläkkeitä leikata omiin koskematta ja miten saataisiin lapset (lue=naiset) hoitamaan ilmaiseksi ikääntyvät vanhempansa.
Kommentit (162)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tekee omalle elintasolleen ja miksi et ole päättämässä sinun ja muiden asioista ja/jos, kun osaat ennustaa oman tulevaisuutesi ja kaikki muutkin asiat sinun kohdallasi?
Ehkä boomereita on niin monta, ettei ap:lle riitä äänestäjiä?
Haha, heistä on iso osa jo haudassa ja osa ei enää jaksa ajatella.
AP:lle riittäisi äänestäjiä, jos nuoret viitsisivät äänestää. Olen itse ollut jo pari vuosikymmentä vaalitoimijana ja nähnyt tämän jutun. Nuoria ei kiinnosta. Rähjääminen asioista kiinnostaa, mutta pienikään mahdollisuus vaikuttaa niihin ei kiinnosta.
Vierailija kirjoitti:
Nykysote on kaiken sössinyt.
Et tajua mitään. Nythän asia hoituu 21 alueella entisten yli 300 alueen sijasta. Hallinto on siten vähentynyt radikaalisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä hyvä kysymys. Omat eläkkeensä hoitivat paremmin kuin hyvin ja loivat järjestelmän, jolla ei tarvinnut itse maksaa juuri mitään ja nyt nyljetään isot eläkkeet nuorten selkänahasta.
Oma hoiva kuitenkin unohtui, kun kuvittelivat olevansa ikinuoria eivätkä uskoneet ikinä joutuvansa muiden armoille. No, minä en ainakaan hoida yhden yhtä vanhusta. En omia vanhempiani enkä todellakaan puolison vanhempia. Heillä on omaisuutta, käyttäköön sen omaan hoivaansa. Ei säälitä pätkääkään kun ulisevat että meidän pitäisi hoitaa heidän kesämökkinsä, talonsa ja veneensä. Mitään ei voi myydä, kun ne on omia. Varastot on täynnä turhaa tavaraa. Sanoin äidilleni että tuikkaan hänen talonsa tuleen kun hänestä aika jättää, kun yritti sälyttää torppansa hoitoa minun niskoilleni. XD Hirveä marttyyrihuuto tuli siitäkin.
En minä ollut hallituk
Sinä olet äänestänyt kuitenkin tyyppejä sinne eduskuntaan ajamaan asioitasi?
Suuri ikäluokka ja sitä vanhemmat ovat eläneet ja elävät yhä siinä uskossa, että asioilla on aina taipumus järjestyä jotenkin. Eipä silti eihän tästä rahojen loppumisesta viisaammatkaan ole liiemmälti kansaa valistaneet. Minä olen vielä alle 70 v. eikä minulla edes ole ketään joka minusta huolehtisi jos yhteiskunta ei siihen kykene, mutta olen kyllä täysin valmis allekirjoittamaan luvan kuolinpillerin antamiseen jos hoitoni järjestäminen tulevaisuudessa on turhan vaikeaa ja/tai tulee liian kalliiksi eivätkä omat varanikaan siihen riitä.
Vierailija kirjoitti:
Et vaan tajua että olet. Jokainen nauraa teille kansakoulun käyneille.
Ajattelin ensin olla vastaamatta, mutta et näköjään ymmärrä, että kansakoulun käynyt oli vasta n.11-vuotias ja sen jälkeen mentiin oppikouluun tai yhteiskouluun. Ja sen jälkeen joko opiskelemaan tai töihin.
Kansakoulu oli 8 vuotta. Oppikouluun menneen koulupohja ei ole kansakoulu. Hänellä ei ole päättötodistustusta kansakoulusta.
Yhteiskoulu oli oppikoulu, jossa oli dekä poikia ja tyttöjä. 50-luvulla oli monesti tytöille ja pojille eri oppikoulut suuremmissa kaupungissa.
Yhtenäiskoulu, sielllä kai eri kouluasteita saman nimen alla. Meilläpäin ei semmosta ollut.
En ymmärrä miten nykyajan koulujakäyneille on vaikea tajuta n 70 vuoden takaista koulutusjärjestelmää.
Kun se on niin selkeä, kaikki menivät kansakouluun. Osa lähti maksulliseen oppikouluun neljänneltä tai viidenneltä luokalta. Muut jatkoivat kansakoulussa kunnes 8 vuotta tuli koulua käytyä. Kahdeksaan vuoteen sisältyi se kansalaiskoulu. Kunnilla oli eri käytäntöjä, kaupungeissa 2 vuotta, pienessä kotikunnassani puoli vuotta. Eli kansakoulun päättötodistuksen sain käytyäni 7,5 vuotta koulua.
Älkääkä ruvetko sipertämään ajoista kun peruskoulu oli jo huulilla. 50-luvulla oli noin.
Ajattelin ensin olla vastaamatta, mutta et näköjään ymmärrä, että kansakoulun käynyt oli vasta n.11-vuotias ja sen jälkeen mentiin oppikouluun tai yhteiskouluun. Ja sen jälkeen joko opiskelemaan tai töihin.
Kansakoulu oli 8 vuotta. Oppikouluun menneen koulupohja ei ole kansakoulu. Hänellä ei ole päättötodistustusta kansakoulusta.
Yhteiskoulu oli oppikoulu, jossa oli dekä poikia ja tyttöjä. 50-luvulla oli monesti tytöille ja pojille eri oppikoulut suuremmissa kaupungissa.
Yhtenäiskoulu, sielllä kai eri kouluasteita saman nimen alla. Meilläpäin ei semmosta ollut.
No, kansakoulu tuli käyttöön noin 1866-luvun aikana. Ja monia uudistuksia myös tapahtunut sen jälkeen. Mutta itse kävin kansakoulun ja erehdyin, koska sen jälkeen tuli peruskoulu ja minun aikana muuttui yhteiskouluksi 70-luvulla. Kansakoulu kesti 4-vuotta silloin 70-luvun alussa. Kyllä kansakoulun ja myös perus-sekä yhteiskoulun käyneenä, niin pojat ja tytöt opiskelivat yhdessä Helsingissä.
Tekiväthän he vaikka mitä. Esimerkiksi eläkehimmelin, joka perustui pelkälle fantasialle.
Vierailija kirjoitti:
No, kansakoulu tuli käyttöön noin 1866-luvun aikana. Ja monia uudistuksia myös tapahtunut sen jälkeen. Mutta itse kävin kansakoulun ja erehdyin, koska sen jälkeen tuli peruskoulu ja minun aikana muuttui yhteiskouluksi 70-l
Oppikouluilla oli eri nimiä koska ne olivat yksityisiä. Joku oli kuusikylän yhteiskoulu, joku oli jokikylän oppikoulu jne. Kuitenkin niissä oli se keskikoulu eli luokat 1-5. Ja osassa lukioluokat myös.
Asun nykyisin Lahdessa, täällä oli ja on vieläkin Lahden lyseo. Aikoinaan vain pojille. Toinen nykyisin korvaava koulu on Lahden yhteiskoulu. Lukio ja yläasteen luonkia. Korkea pääsyvaatimus . Tytöille oli "tipala" en jaksa hakea sen oikeaa nimeä, nyt on peruskoulu , onkohan joku Tiirismaan peruskoulu.
Koska he ajattelivat, että kyllä tyttäret, miniät ja tyttärentyttäret hoitavat ilmaiseksi. Tätähän hallituskin haluaa.
Vierailija kirjoitti:
No, kansakoulu tuli käyttöön noin 1866-luvun aikana. Ja monia uudistuksia myös tapahtunut sen jälkeen. Mutta itse kävin kansakoulun ja erehdyin, koska sen jälkeen tuli peruskoulu ja minun aikana muuttui yhteiskouluksi 70-l
Peruskoulu tuli eri kuntiin niin eri aikaan.
Varmaan siinä taitekohdassa osa meni kansakouluun ja se muuttui peruskouluksi.
Kuitenkin kansakoulun käynyt tarkoittaa kansakojlusta päättötodistuksen saanutta, ei neljää alkeisopetusvuotta käynyttä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tekee omalle elintasolleen ja miksi et ole päättämässä sinun ja muiden asioista ja/jos, kun osaat ennustaa oman tulevaisuutesi ja kaikki muutkin asiat sinun kohdallasi?
Ehkä boomereita on niin monta, ettei ap:lle riitä äänestäjiä?
Haha, heistä on iso osa jo haudassa ja osa ei enää jaksa ajatella.
AP:lle riittäisi äänestäjiä, jos nuoret viitsisivät äänestää. Olen itse ollut jo pari vuosikymmentä vaalitoimijana ja nähnyt tämän jutun. Nuoria ei kiinnosta. Rähjääminen asioista kiinnostaa, mutta pienikään mahdollisuus vaikuttaa niihin ei kiinnosta.
Aika moni on nähnyt, mitä "politiikka" on, eikä se juuri houkuttele. Tarpeeksi kauan toistetaan jotain (esimerkiksi sitä, että välinpitämätön suhtautuminen ilmastoon tulee aiheuttamaan katastrofin - eikä niitä poliitikkoja voisi vähempää kiinnostaa), menee helposti usko tulevaan.
Vierailija kirjoitti:
Tekiväthän he vaikka mitä. Esimerkiksi eläkehimmelin, joka perustui pelkälle fantasialle.
Sinä siis mietit että kun tel tuli 1961 sen suunnittelivat suuret ikäluokat jotka olivat teinejä silloin.
Eikö peruskoulussa opi mitään aikajanojen tajua?
Vierailija kirjoitti:
Kansakoulu periaatteessa oli. Isäni , 1899, ei kuitenkaan ollut käynyt mitään koulua , osasi lukea, laskea erittäin hyvin ja taisi asiansa. Kylälle tuli 1920-luvulla kansakoulu.
Äitini, s. 1903, oli huutolainen mutta oli käynyt kiertokoulua, kaunis käsiala, oli myös opetettu kasvatustalossaan (oli samassa talossa) ja hänelle oli kustannettu karjatalouskoulu.
Nykyvanhukset ovat avuttomia. Netistä voisi tilata ruokaostokset, lääkkeet ja muut apteekkituotteet, vaatteet, hygieniatarvikkeet jne. suoraan kotiovelle mutta sitä ei viitsitä tehdä. Sitten vingutaan omaisilta että viekää minut ostoksille tai hakekaa sitä ja tätä...
Mitään ei olla valmiita opettelemaan, ja mikään ei saisi maksaa mitään. Olisin valmis auttamaan älypuhelimen hankkimisessa ja opettamaan miten Woltia, verkkoapteekkia, Uberia jne. käytetään. Jos sellainen apu ei kelpaa niin pärjätkööt itse sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vanhainkodit takaisin. Se on ihan oikeasti ainoa järkevä ratkaisu. Ei ole järjen hiventä, että hoitajat juoksee kaikki työpäivänsä asunnosta toiseen monta kertaa vuorokaudessa hoitamassa yksin asuvia vanhuksia. Vanhainkodissa on seuraa, aktiviteettia, hoivaa. Täydellinen ratkaisu kaikille.
Se oli todellakin sitä, mutta miksi se lakkautettiin? Ja miksi hyökkäätte vanhusten kimppuun???
Vierailija kirjoitti:
Koska he ajattelivat, että kyllä tyttäret, miniät ja tyttärentyttäret hoitavat ilmaiseksi. Tätähän hallituskin haluaa.
Ei ajatelleet, kukaan ei nuorena ajattele vanhuuttaan, eikä ajattele joskus kuolevansa. No nää nykyiset nuoret ovat sen verran fiksuja, että odottelevat jo eläkepäiviään. Yleensä nuoruudessa ajatellaan ja suunnitellaan ihan muita asioita kuin eläkkeitä, tollot.
Vierailija kirjoitti:
Ei huvittanut ottaa omista eduista pois.
Kummasti se huvittaa omien lasten ja lastenlasten kohdalla.
Oletko yksinkertainen?
Ovat järjestäneet suomalaisille nuorille lapsiperheille maailman isoimmat tuet ja etuudet.
...Äitiysavustus, äitiysraha, erityisäitiysraha, isyysraha, vanhempainraha, osittainen vanhempainraha, äitiysvapaa, isyysvapaa, kodinhoidon tuki, vanhempainraha, lapsilisä, kotihoidon tuki, yksityisen hoidon tuki, joustava hoitoraha sekä osittainen hoitoraha jne jne...
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä hyvä kysymys. Omat eläkkeensä hoitivat paremmin kuin hyvin ja loivat järjestelmän, jolla ei tarvinnut itse maksaa juuri mitään ja nyt nyljetään isot eläkkeet nuorten selkänahasta.
Oma hoiva kuitenkin unohtui, kun kuvittelivat olevansa ikinuoria eivätkä uskoneet ikinä joutuvansa muiden armoille. No, minä en ainakaan hoida yhden yhtä vanhusta. En omia vanhempiani enkä todellakaan puolison vanhempia. Heillä on omaisuutta, käyttäköön sen omaan hoivaansa. Ei säälitä pätkääkään kun ulisevat että meidän pitäisi hoitaa heidän kesämökkinsä, talonsa ja veneensä. Mitään ei voi myydä, kun ne on omia. Varastot on täynnä turhaa tavaraa. Sanoin äidilleni että tuikkaan hänen talonsa tuleen kun hänestä aika jättää, kun yritti sälyttää torppansa hoitoa minun niskoilleni. XD Hirveä marttyyrihuuto tuli siitäkin.
"Maksakoot oman hoivansa". Niin he varmaan tekevätkin, koska on omaisuutta ja isot eläkkeet. Heillä on mahdollisuus siihen. Heidän ei tarvitse jäädä sinun takiasi heitteille. Älä sitten yhtään itke niiden suurien perintöjen menettämistä. Säästä nyt sitten sinäkin ajoissa rahat omaan hoivaasi. Ei sinuakaan kukaan hoida tai ala luomaan ja ideoimaan parempaa järjestelmää.
Voi ei, eikai vain 48 vuotta. Eläkeikä itselle näyttää tällä hetkellä 70 vuotta ja melkein joka vuosi nousee. Nykynuoret tulevat painamaan reilusti yli 50 vuotta töitä ja lopuksi palkkana huonommat eläkkeet. Mutta kyllä teillä on ollut kurjaa.