Miksi nykyiset vanhukset eivät aikoinaan tehneet poliittisia päätöksiä tulevan hoivansa eteen?
Oli tiedossa, että iäkkäitä riittää (vaikka syntyvyys ei laskisi rajusti). Silti tältä asialta ummistettiin silmät.
Nyt sitten itketään, kun hoivakotiin ei pääse kuka tahansa, pitäisikö jälkipolvien eläkkeitä leikata omiin koskematta ja miten saataisiin lapset (lue=naiset) hoitamaan ilmaiseksi ikääntyvät vanhempansa.
Kommentit (162)
Täällä niin ihania totuudentorvia, ilmeisesti kotikasvatuksen, kun koulutettuja oli vähemmän, ansiosta.
Se päiväkodin lähihoitaja, kaupan kassa, siivooja , huoltomies, bussikuski, tehdastyöläinen, autonkorjaaja ja niin edelleen on "vähä-älyinen työläinen. "
Noin 50-vuotiaalta melko vanhahtava asenne.
Vierailija kirjoitti:
Siinäpä hyvä kysymys. Omat eläkkeensä hoitivat paremmin kuin hyvin ja loivat järjestelmän, jolla ei tarvinnut itse maksaa juuri mitään ja nyt nyljetään isot eläkkeet nuorten selkänahasta.
Oma hoiva kuitenkin unohtui, kun kuvittelivat olevansa ikinuoria eivätkä uskoneet ikinä joutuvansa muiden armoille. No, minä en ainakaan hoida yhden yhtä vanhusta. En omia vanhempiani enkä todellakaan puolison vanhempia. Heillä on omaisuutta, käyttäköön sen omaan hoivaansa. Ei säälitä pätkääkään kun ulisevat että meidän pitäisi hoitaa heidän kesämökkinsä, talonsa ja veneensä. Mitään ei voi myydä, kun ne on omia. Varastot on täynnä turhaa tavaraa. Sanoin äidilleni että tuikkaan hänen talonsa tuleen kun hänestä aika jättää, kun yritti sälyttää torppansa hoitoa minun niskoilleni. XD Hirveä marttyyrihuuto tuli siitäkin.
Jos minun lapseni minulle noin sanoisi, niin mitäpä minä siihen. Minähän olisin jo kuollut, ihan sama mitä talolle tapahtuu.
Mutta luultavasti myynkin taloni ennen kovin huonokuntoiseksi tuloa. Veneitä ja kesämökkejä minulla ei olekaan, joten niistä ei huolta.
Muutan palvelutaloon sitten ja lapseni ei tarvitse tehdä mitään.
Vanhin lapsenlapseni on osoittanut kiinnostuksensa taloani kohtaan, joten myyn sen sitten hänelle hyvin halvalla. Jos hän ei sitten kuitenkaan tätä ota, niin myyn sitten muualle ja vähän kalliimmalla. Tämä on alueella, josta on mennyt hyvin taloja kaupaksi, tässä on tiettyjä etuja.
Enpä usko, että talon tuleen tuikkaaminen olisi kovin laillista, vaikka olisi omakin. Tällaisella alueella.
Vierailija kirjoitti:
Täällä niin ihania totuudentorvia, ilmeisesti kotikasvatuksen, kun koulutettuja oli vähemmän, ansiosta.
Se päiväkodin lähihoitaja, kaupan kassa, siivooja , huoltomies, bussikuski, tehdastyöläinen, autonkorjaaja ja niin edelleen on "vähä-älyinen työläinen. "
Ja nämä on oikeasti semmoisia ammatteja, ettei vähällä älyllä näitä hommia tehdä. Myös mt puoli pitää olla aikalailla kohdillaan, että jaksaa.
Vierailija kirjoitti:
Ahne sukupolvi teki kaikein oikein omasta mielestään.
No mitäs te nykyinen nuori sukupolvi olette tehneet tai aiotte tehdä oman vanhuutenne varalle ja hoitamisenne suhteen?
Kuka teistä ajattelee vanhuuttaan? Miten aiotte sen viettää?
Ei nämä teidän huumenuorenne teitä tule hoitamaan.
Eikä nämä muutkaan, joitten kädessä ei pysy kuin älylaite. Ne ei teidän pehvojanne pyyhi.
En suoraan sanoen ymmärrä näitä jotka kadehtivat vanhempiensa eläkettä ja vihaavat sen takia vanhempiaan. Sehän on heidän työnantajiensa ottama vakuutus.
Omat lapset joskus kysyvät, pärjäätkö. Nettoni on 1500 mutta pärjään sillä. Pystyn lapsenlapsia satasella muistamaan merkkipäivinä. Tiedän, se on vähän.
Mitä ap tekee omalle elintasolleen ja miksi et ole päättämässä sinun ja muiden asioista ja/jos, kun osaat ennustaa oman tulevaisuutesi ja kaikki muutkin asiat sinun kohdallasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kenellekään tullut mieleen niin hullu tulevaisuus, jossa nuoret vaihtaisivat panemisen jonkun typerän ruudun tuijottamiseen.
Ne iäkkäät itse romahduttivat syntyvyyden. He itse syntyivät 5-9 lapsisiin perheisiin, mutta itse hankkivat vain 0-2 lasta.
Niin, koska olivat saaneet köyhän lapsuuden siksi, kun heitä oli liian monta.
Itse eivät halunneet tehdä lapsia kuin sen määrän, minkä pystyivät elättämään. Sinäkö olisit halunnut kasvaa suurperheessä ja olla köyhä?
Toisen maailmansodan jälkeen syntynyt sukupolvi on saanut elää maailmanhistoriallisesti täysin poikkeuksellisessa yltäkylläisyydessä. Vauras, asiantuntijatyöhön perustuva keskiluokka on ilmiö, joka jäänee minimaaliseksi kuriositeetiksi isossa kokonaisuudessa. Käytännössä aletaan jo vähitellen lähennellä ns normaalitilannetta, jossa maailmassa on pieni, ultrarikas taloudellinen eliitti ja muut pitävät huolen itsestään ja toisistaan sikäli mikäli siihen pystyvät. Tekoälykehitys demonstroi tätä erinomaisesti: sen keskeinen tavoite on poistaa asiantuntijoiden mahdollisuus vaurastua osaamisellaan ja keskittää raha mahdollisimman harvoihin käsiin. Jäljelle jäävät rahvaalle tutut suorittavat työt, joista kilpailu toki myös eksponentiaalisesti kasvaa lähivuosina. Edessä on suurimmalle osalle meistä se sama kurjuus, jossa valtaosa ihmiskunnasta on historiansa kyntänyt.
Vierailija kirjoitti:
Ei kenellekään tullut mieleen niin hullu tulevaisuus, jossa nuoret vaihtaisivat panemisen jonkun typerän ruudun tuijottamiseen.
Hyvä syntyvyys ja vauvat tarvitsevat myös taloudellista panostusta. Nyt aikuisuuteen tulevat ikäluokat ovat syntyneet jo 20 vuotta sitten, jolloin syntyvyys taisi olla parempi kuin 70 - luvulla, jolloin suuret ikäluokat olivat nuoria.
Suomessa on kyllä rahaa, mutta se laitetaan eläkkeisiin ja vanhuksiin. Paljon itkua aiheuttaneet julkisten menojen paisuminen johtuu lähes pelkästään eläkkeistä. Siihen vielä hoivamenot päälle. Eläkkeet kattavat 47% julkisista menoista, lapsiperheiden tuet sosiaalietuuksista vain 10%.
Vierailija kirjoitti:
Olen 1946 syntynyt suurperheeseen, 15-vuotiaana työelämään.
En pidä itseäni vähä-älyisenä mutta hymyilen sisäänpäin kuin pukuherra-tai rouva , kolmannen polven akateeminen, niin sanoo.
Ehkä hekään eivät pärjäisi jos ei olisi myös vähä-älyistä työvoimaa.
Et vaan tajua että olet. Jokainen nauraa teille kansakoulun käyneille.
Vierailija kirjoitti:
Mitä ap tekee omalle elintasolleen ja miksi et ole päättämässä sinun ja muiden asioista ja/jos, kun osaat ennustaa oman tulevaisuutesi ja kaikki muutkin asiat sinun kohdallasi?
Ehkä boomereita on niin monta, ettei ap:lle riitä äänestäjiä?
Vierailija kirjoitti:
Olen 46-vuotias :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hiljaa jolla ei ole edes kuutta lasta. Isoisillänne oli terve sukuvietti, mökit täynnä lapsia jotka lähtivät kaupunkeihin ja järki sanoi ette ostoruualla elätetä 10 lasta pienissä asunnoissa.
Nyt on päivähoidot, hoitovapaat, pitkät äitiysetuudet mutta kun ei enää hotsita koko homma, netissä on mukavampi olla kuin kumppanin vieressä.
Myös 70-luvulla oli päivähoidot. Asuminen oli tuolloin halvempaa, työpaikkoja paljon ja urakehitys taattu.
Kotihoidon tuki on 200e. Ei riitä edes asuntolainan lyhennyksiin. Työsuhteet usein määräaikaisia. Jos erehtyy hankkimaan lapsen, voi joutua olemaan vuosikausia työttömänä ennen kuin pääsee kiinni seuraavaan puolen vuoden pätkään. Näihinkin hakijoita helposti yli 100.
Mummo-kulta, 70-luvulla oli runsain määrin perhepäivähoitajia. Äitini kävi haastattelemassa ehdokkaita ja valitsi niistä sitten sopivimman. Oli paljon mukavampaa olla pienessä lapsiryhmässä jonkun kotona, kuin päiväkodissa.
Mistä tiedät, että perhepäivähoidossa oli mukavampaa kuin päiväkodissa? Oletko ollut molemmissa? Minä olen, ja päiväkodissa oli paljon mukavampaa kuin perhepäivähoidossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suurimmat äänestysikäiset ikäluokat ovat 80-90-luvuilla syntyneet, eivät boomerit.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 46-vuotias :)
No olet noin 50 jo silloin. Suurten ikäluokkien lapset ovat 40 - 60-vuotiaita.
Toivotravasti et paljon tarvitse vähä-älyisten palveluja arjessasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Boomereita on jäljellä reilut 300 000. Puolet on tuhkana.
Et vaan tajua että olet. Jokainen nauraa teille kansakoulun käyneille.
Ajattelin ensin olla vastaamatta, mutta et näköjään ymmärrä, että kansakoulun käynyt oli vasta n.11-vuotias ja sen jälkeen mentiin oppikouluun tai yhteiskouluun. Ja sen jälkeen joko opiskelemaan tai töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ahne sukupolvi teki kaikein oikein omasta mielestään.
No mitäs te nykyinen nuori sukupolvi olette tehneet tai aiotte tehdä oman vanhuutenne varalle ja hoitamisenne suhteen?
Kuka teistä ajattelee vanhuuttaan? Miten aiotte sen viettää?
Ei nämä teidän huumenuorenne teitä tule hoitamaan.
Eikä nämä muutkaan, joitten kädessä ei pysy kuin älylaite. Ne ei teidän pehvojanne pyyhi.
Ei pidä unohtaa, että usassa ja Kiinassa vanhukset joko käyvät töissä helposti yli 80 vuotiaaksi tai keräävät roskia kadulta ja myyvät eteenpäin. Niukkaa se on nuorena nytkin, jos on katto pään päällä ja ruokaa kaapissa niin siihen tulee olla tyytyväinen.
Huumeongelman vähättely on halpamaista. Kyllä minua hävettäisi olla yhtä aikaa vanha ja käyttäytyä kuin kakara.
Olen 1946 syntynyt suurperheeseen, 15-vuotiaana työelämään.
En pidä itseäni vähä-älyisenä mutta hymyilen sisäänpäin kuin pukuherra-tai rouva , kolmannen polven akateeminen, niin sanoo.
Ehkä hekään eivät pärjäisi jos ei olisi myös vähä-älyistä työvoimaa.