Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyiset vanhukset eivät aikoinaan tehneet poliittisia päätöksiä tulevan hoivansa eteen?

Vierailija
14.08.2025 |

Oli tiedossa, että iäkkäitä riittää (vaikka syntyvyys ei laskisi rajusti). Silti tältä asialta ummistettiin silmät.

Nyt sitten itketään, kun hoivakotiin ei pääse kuka tahansa, pitäisikö jälkipolvien eläkkeitä leikata omiin koskematta ja miten saataisiin lapset (lue=naiset) hoitamaan ilmaiseksi ikääntyvät vanhempansa.

Kommentit (162)

Vierailija
61/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

He äänestivät oikeistohallituksia valtaan kuvitellessaan näiden ajavan heidän etuaan mutta toisin kävi. 

En ole ikinä äänestänyt oikeistoa.

-------------Siksi tämä tilanne onkin niin surkea. Kaikille kaikkea on sossujen slogan . Miksi repiä työntekijöiltä joka markka ja elättää laiskoja toisten rahoilla. 

Käsy sydämelle, oletko tyytyväinen nykytilanteeseen?

Vierailija
62/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kiva päätös tehtäväksi. Samaa voi kysyä nykyajan työikäisistä: kuinka moni olisi vaikka valmis luopumaan lähes kaikesta omasta kunnallisesta terveydenhuollostaan niin, että taattaisiin todella hyvä hoito lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille? 

Eihän tuossa olisi mitään järkeä! Lapset, nuoret ja nuoret aikuiset ovat terveimmät ikäryhmät! Eniten sairauksia on vanhuksilla. Vanhukset tarvitsevat hoitoa, eivät lapset ja nuoret.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei nämä huolestuneet synnytä edes kuutta lasta jos eivät 15 kuten kotikyläni suurimmassa perheessä.oli?

Suuriin ikäluokkiin lukeutuvilla vanhemmillani toisella oli 6 sisarusta ja toisella 2. Itse ole syntynyt -78 ja minulla on kolme lasta. Eipä se minun huoleni tai ongelmani ole, mihin nämä vanhusmassat kipataan.

Mitä vanhempasi sanoivat kun kerroit tuon kippaamisen?

Olen katkaissut heihin välit jo hyvissä ajoin, joten ei tietoa tuosta.

Vierailija
64/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kanssa pois älylaitteelta ja lapsen tekoon nyt heti.

Nykynuorilta kun puuttuu jo sukuviettikin kai. Onko se sitten muovin syy?

Monia syitä, muovi varmaan yksi. Hormonejakin on liikaa joka paikassa, e-pillereiden jämiä juomavesissä ja kuulemma sohvien ja muiden huonekalujen kemikaalitkin pilaavat paljon.

Maailmanloppua odotellessa.

Vierailija
65/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei nämä huolestuneet synnytä edes kuutta lasta jos eivät 15 kuten kotikyläni suurimmassa perheessä.oli?

Suuriin ikäluokkiin lukeutuvilla vanhemmillani toisella oli 6 sisarusta ja toisella 2. Itse ole syntynyt -78 ja minulla on kolme lasta. Eipä se minun huoleni tai ongelmani ole, mihin nämä vanhusmassat kipataan.

Mutta olisit voinut pyöräyttää 10 lasta jos oikeesti olisit tulevaisuudesta huolissaan.

Miksi vaaditte takautuvasti muilta sitä mihin ette itse pysty? Kaiken nykyisen yltäkylläisyyden keskellä.

Itselläni on vain yksi sisarus. Minä tein kolme ja kuulun pieneen ikäluokkaan, koska suuret ikäluokat tekivät liian vähän lapsia omaan määräänsä nähden.

Suurten ikäluokkien vanhemmat tekivät liikaa lapsia.

Vierailija
66/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tässä maassa poliittiset päätökset tehdään neljä vuotta kerrallaan.

Tämä onkin Suomen suurin ongelma! 

Yrityksillä ja esimerkiksi valtion virastoilla on pitkän tähtäimen strategia, mutta Suomen valtiolla ei. Neljä vuotta vasemmistoa, neljä vuotta oikeistoa, neljä vuotta vasemmistoa jne.

Kestävyysvaje, strategian puute. 

-hallintotieteilijä 

Vierailija
67/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta olisit voinut pyöräyttää 10 lasta jos oikeesti olisit tulevaisuudesta huolissaan.

Miksi vaaditte takautuvasti muilta sitä mihin ette itse pysty? Kaiken nykyisen yltäkylläisyyden keskellä.

Itselläni on vain yksi sisarus. Minä tein kolme ja kuulun pieneen ikäluokkaan, kosk

Noin päin se oikeesti oli, meitä mökkirähjiin tehtiin liikaa.   

Vierailija
68/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suurten ikäluokkien edustajat eivät tulleet ajatelleeksi, että lyhytnäköisten valintojensa, kuten liian alhainen lapsiluku,  seurauksena he jäävät kokonaan hoitamatta. No, saivatpa eläkkeet sentään!

Vierailija
69/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hiljaa jolla ei ole edes kuutta lasta.  Isoisillänne oli terve sukuvietti, mökit täynnä  lapsia jotka lähtivät kaupunkeihin ja järki sanoi ette ostoruualla elätetä 10 lasta pienissä asunnoissa.  

Nyt on päivähoidot, hoitovapaat, pitkät äitiysetuudet mutta kun ei enää hotsita koko homma, netissä on mukavampi olla kuin kumppanin vieressä.

Myös 70-luvulla oli päivähoidot. Asuminen oli tuolloin halvempaa, työpaikkoja paljon ja urakehitys taattu.

Kotihoidon tuki on 200e. Ei riitä edes asuntolainan lyhennyksiin. Työsuhteet usein määräaikaisia. Jos erehtyy hankkimaan lapsen, voi joutua olemaan vuosikausia työttömänä ennen kuin pääsee kiinni seuraavaan puolen vuoden pätkään. Näihinkin hakijoita helposti yli 100.

70-luvulla päivähoitoon oli TODELLA VAIKEAA päästä! Äidit kulkivat lapsineen ovelta ovelle kysellen, voisiko joku ottaa lapsen hoitoon. Lapsi itki ja kysyi "Eikö kukaan hakua hoitaa minua?" Silloin äiti päätti, että hän ei tee enää yhtäkään lasta. Päivähoidon puute on varmasti yksi syy siihen, että 40-luvulla syntyneet tekivät niin vähän lapsia. Nykyään lapsen saa laittaa päivähoitoon vaikka molemmat vanhemmat olisivat kotona.

Työpaikkoja ei ollut. Siksi monet joutuivat lähtemään Ruotsiin tai kauemmaskin töihin. Urakehitys taisi koskea lähinnä miehiä, ja heistäkin vai pientä osaa.

Vierailija
70/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suurten ikäluokkien edustajat eivät tulleet ajatelleeksi, että lyhytnäköisten valintojensa, kuten liian alhainen lapsiluku,  seurauksena he jäävät kokonaan hoitamatta. No, saivatpa eläkkeet sentään!

Kai tajuat suurten ikäluokkien olevan 90-luvun alussa syntyneitä? Ja totta, heille ei ole hoitajia vanhuudessa.

Vierailija
71/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hiljaa jolla ei ole edes kuutta lasta.  Isoisillänne oli terve sukuvietti, mökit täynnä  lapsia jotka lähtivät kaupunkeihin ja järki sanoi ette ostoruualla elätetä 10 lasta pienissä asunnoissa.  

Nyt on päivähoidot, hoitovapaat, pitkät äitiysetuudet mutta kun ei enää hotsita koko homma, netissä on mukavampi olla kuin kumppanin vieressä.

Myös 70-luvulla oli päivähoidot. Asuminen oli tuolloin halvempaa, työpaikkoja paljon ja urakehitys taattu.

Kotihoidon tuki on 200e. Ei riitä edes asuntolainan lyhennyksiin. Työsuhteet usein määräaikaisia. Jos erehtyy hankkimaan lapsen, voi joutua olemaan vuosikausia työttömänä ennen kuin pääsee kiinni seuraavaan puolen vuoden pätkään. Näihinkin hakijoita helposti yli 100.

Lapskulta, päivähoitoa oli.  Kerran vuoteen oli hakuaika,  pienin jonotusnumero joka meillä oli, oli 62.  Ei ikinä lapset päässeet kunnalliseen hoitoon.

Sinusta näyttää että vuokrat olivat halvempia, huomaa, myös palkat olivat pienempiä.  Paljon vielä omakotitalojen yläkerrat olivat vuokrakäytössä.

Urakehitys.  Nyt purskahdin nauramaan.  Minne sen vaiheompelijan, hitsarin, myyjän, autonkuljettajan, vanerin liimsajan ura kehittyi?  Konsernin johtajaksi?

Tommosta toi on nykyajan yloppilailla, eivät ymmärrä.mittään kuin urajargonia.

Vierailija
72/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mummo-kulta, 70-luvulla oli runsain määrin perhepäivähoitajia. Äitini kävi haastattelemassa ehdokkaita ja valitsi niistä sitten sopivimman. Oli paljon mukavampaa olla pienessä lapsiryhmässä jonkun kotona, kuin päiväkodissa.

Vierailija
73/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla päivähoitoon ol

Riippuu sitten varmaan ihan yhteiskuntaluokasta. 70-luvulla oli runsain määrin perhepäivähoitajia. Äitini kävi haastattelemassa ehdokkaita näiden kodeissa ja valitsi niistä sitten minulle sopivimman. Oli paljon mukavampaa olla pienessä lapsiryhmässä jonkun kotona, kuin päiväkodissa.

Vierailija
74/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olisipa kiva nähdä sinut.  Taustasi, koulutuksesi, nykyinen työtehtäväsi, kykysi ajatella itse ja tuntea nk lähihistoriaa.

Tuo on siis ihan naurettavaa tuo alle mediaanin olevista työeläkkeistä.  Meitä on noin puolet jäljellä, luultavasti naisia enemmän, matalilla palkoilla töitä tehneitä.  Mieheni oli hyvätuloinen työläinen, 48 vuotta työelämässä.  Vuositulot yli 40 000 euroa eläkkeelle jäädessä.  Eläke koko työuralta 2200 euroa brutto  kuussa, kadehdi.

Tekiditkö itse tehdastyötä 48 vuotta?

Vierailija
75/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä aikoinaan tehtiin päätöksiä vanhusten hoivaan ja elämänlaadun parantamiseen.

Nyt kuitenkin viimeisen 20 vuoden aikana kaikki on romutettu. 

Vierailija
76/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun akateeminen, vuonna -50 syntynyt äitini ainakin väitteli tohtoriksi kauppakorkeasta ja "päätyi" suuren valtionyhtiön henkilöstöjohtajaksi. Eivät kaikki olleet jotain vähä-älyisiä työläisiä, kuten ilmeisesti kaikki sinun tuntemasi ihmiset.

Vierailija
77/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oli tietysti yksityisiä päivähoitajia. Hehän lapseni hoitivat vaikka molemmat olimme duunareita.

Päivähoito tarkoittaA julkisia päiväkoteja joita ei ollut riittävästi.

Ymmärrä ero, päivähoitoa sai tädeiltä rahalla, ei julkisen päiväkodin halvemmalla hinnalla.

Järki ja ajattelu taas kehiin.

Vierailija
78/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa. Mun vanhemmat ja kavereiden vanhemmat on syntyneet 40- luvun lopulla. Heidän ammatteinaan.oli mm.hoitajia, opettajia, lääkäreitä, veturinkuljettajia, siivoojia, toimistotyöntekijöitä, konepajalaisia, psykologeja, insinöörejä, keittäjiä, bussinkuljettajia, kaupan työntekijöitä...

Ihan normi omarakentamissa tai ostamassa taloissa/rivitalossa/kerrostaloissa asuttiin. Kesämökillä käytiin.

Meillä päin ei ollut tehtaita ja noi on luokkakavereiden ja ystävien vanhemmista.

Emmä nähny mitään  kurjuutta ja puutetta mistään päin🤔

Kauhea puhetta suurista ikäluokista. He teki töitä ja eli tavallista perhe-elämää. Mistä ihmeestä silloin ois pystynyt ennustamaan tulevaisuuden...

Itsekästä minäminäminä porukkaa täällä!

Vierailija
79/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No olipa koppavaa ja ylimielistä, ilman tietoa ja ajattelua.

Suurista ikäluokista n 11 % kävi ylioppilaaksi.  He pääsivät yliopistoon helposti.  Koska koulutettua väkeä oli vähän oli urakehitykset varmempia.  Nyt hyvinkoulutetut kärsivät työttömyydestä.

Akateemisten perheitten lapsilta kai ajattelu ja tosiaskliden tajuaminen kielletty?

Vierailija
80/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä hyvä kysymys. Omat eläkkeensä hoitivat paremmin kuin hyvin ja loivat järjestelmän, jolla ei tarvinnut itse maksaa juuri mitään ja nyt nyljetään isot eläkkeet nuorten selkänahasta.

Oma hoiva kuitenkin unohtui, kun kuvittelivat olevansa ikinuoria eivätkä uskoneet ikinä joutuvansa muiden armoille. No, minä en ainakaan hoida yhden yhtä vanhusta. En omia vanhempiani enkä todellakaan puolison vanhempia. Heillä on omaisuutta, käyttäköön sen omaan hoivaansa. Ei säälitä pätkääkään kun ulisevat että meidän pitäisi hoitaa heidän kesämökkinsä, talonsa ja veneensä. Mitään ei voi myydä, kun ne on omia. Varastot on täynnä turhaa tavaraa. Sanoin äidilleni että tuikkaan hänen talonsa tuleen kun hänestä aika jättää, kun yritti sälyttää torppansa hoitoa minun niskoilleni. XD Hirveä marttyyrihuuto tuli siitäkin

KUKAHAN TÄÄLLÄ ENITEN ULISEE JA UHRIUTUU????

Varmaan sadas valitus ja uhriutumismölinä täällä omista vanhemmistaan.

Onko täällä muuten yhden yhtäkään päättäjää teissä tänne kirjoittavissa  uhrilampaissa?  

Miksi ette ole hakeutunut yhteiskunnallisiin tehtäviin, missä vaikutetaan juuri näihin asioihin?  Kun aivan ilmeisesti luulette meidän vanhempien ihmisten olleen päättäjiä joka ikinen ja vastuullisia niistä kaikista päätöksistä!

Kyllähän teissä niitä vaikuttajia on, somevaikuttajia ja influenssereita sun muita, tiktokissa miljoonia seuraajia...?

Mites on, ette taida olla saaneet mitään aikaan, vaikka niin paljon on mahdollisuuksia vaikuttaa.  Mitä vellipyllyjä te oikein olette?  

Arkadianmäki odottaa teitä!  Siellä ne päätökset tehdään.  Siellä ne tehtiin ennenkin.  Kyllä minä teitä äänestän, kun vaan olette ehdolla.