Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyiset vanhukset eivät aikoinaan tehneet poliittisia päätöksiä tulevan hoivansa eteen?

Vierailija
14.08.2025 |

Oli tiedossa, että iäkkäitä riittää (vaikka syntyvyys ei laskisi rajusti). Silti tältä asialta ummistettiin silmät.

Nyt sitten itketään, kun hoivakotiin ei pääse kuka tahansa, pitäisikö jälkipolvien eläkkeitä leikata omiin koskematta ja miten saataisiin lapset (lue=naiset) hoitamaan ilmaiseksi ikääntyvät vanhempansa.

Kommentit (162)

Vierailija
41/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koska olivat silloin nuoria ja nuoret eivät näe omaa napaansa pitemmälle. Eivät nähneet silloin, eivät näe nyt eivätkä näe tulevaisuudessakaan. Ihminen on sellainen.

Vierailija
42/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He äänestivät oikeistohallituksia valtaan kuvitellessaan näiden ajavan heidän etuaan mutta toisin kävi. 

Aivan nämä päätökset ovat oikeiston päätöksiä, tätä ei nyt ymmärretä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kenellekään tullut mieleen niin hullu tulevaisuus, jossa nuoret vaihtaisivat panemisen jonkun typerän ruudun tuijottamiseen.

Suuret ikäluokat käänsivät syntyvyyden rajuun alamäkeen. Jännä miten tämäkin tuntuu unohtuvan.

Suurten ikäluokkien naiset olivat työelämässä, tehtaissa yms. Äitiysloma oli 3 kk, ei päivähoitoa, ei hoitovapaita.  Suuret ikäluokat olivat maaltamuuttajia, olisiko sinne yläkerran kaksioon tai kerrostalokaksioon tehdä 10 lssta kuten kotitorpassa oli.

Mietipä itse.  Onko sinulla 10 lasta, mikset tee?

Vierailija
44/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ei nämä huolestuneet synnytä edes kuutta lasta jos eivät 15 kuten kotikyläni suurimmassa perheessä.oli?

Vierailija
45/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kiva päätös tehtäväksi. Samaa voi kysyä nykyajan työikäisistä: kuinka moni olisi vaikka valmis luopumaan lähes kaikesta omasta kunnallisesta terveydenhuollostaan niin, että taattaisiin todella hyvä hoito lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille? 

Tämän hetken vanhemmat tekevät lastensa eteen sellaisia asioita, jotka eivät ikinä olisi tullut suurten ikäluokkien mieleen. Nyt yritetään tehdä politiikkaa, joka turvaisi myös tulevaa sukupolvea, täysin päinvastoin kuin suuret ikäluokat. Suurimmat panostukset tehdään lapsiin ja nuoriin. Annetaan olla paikoillaan meidän 25% tyelmaksut ja nostetaan omaa eläkeikää, että lapsillamme olisi edes joku mahdollisuus. Säästetään jo vauvasta saakka meidän lapsille rahastoihin siitä vähästä mitä palkasta saa ryöstöverotuksen jälkeen tilille. Satsataan lasten harrastuksiin ja yritetään olla läsnä. 

Työterveyshuollosta vielä. Meillä työterveysmaksua vastaan saa lakisääteiset tarkastukset 5 vuoden välein ja muuten soppariin kuuluu vain työperäiset sairaudet ja vammat. Että semmoista...

Vierailija
46/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei nämä huolestuneet synnytä edes kuutta lasta jos eivät 15 kuten kotikyläni suurimmassa perheessä.oli?

Suuriin ikäluokkiin lukeutuvilla vanhemmillani toisella oli 6 sisarusta ja toisella 2. Itse ole syntynyt -78 ja minulla on kolme lasta. Eipä se minun huoleni tai ongelmani ole, mihin nämä vanhusmassat kipataan.

Vierailija
47/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Koska olivat silloin nuoria ja nuoret eivät näe omaa napaansa pitemmälle. Eivät nähneet silloin, eivät näe nyt eivätkä näe tulevaisuudessakaan. Ihminen on sellainen.

Ei ihminen ole tuollainen. Ihmiset ennen suurta ikäluokkaa eivät olleet tuommoisia, eivätkä nykyiset työikäiset.

Vierailija
48/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saattoi haitta muuttoryntäys tulla yllärinä jotenkin.  Oman väen kesken sähläsivät. 

Vierailija
49/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suuriin ikäluokkiin lukeutuvilla vanhemmillani toisella oli 6 sisarusta ja toisella 2. Itse ole syntynyt -78 ja minulla on kolme lasta. Eipä se minun huoleni tai ongelmani ole, mihin nämä vanhusmassat kipataan.

Mutta olisit voinut pyöräyttää 10 lasta jos oikeesti olisit tulevaisuudesta huolissaan.

Miksi vaaditte takautuvasti muilta sitä mihin ette itse pysty? Kaiken nykyisen yltäkylläisyyden keskellä.

Vierailija
50/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan sama. Ei se auta vaikka kuinka vinkuu.

Vierailija
51/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kanssa pois älylaitteelta ja lapsen tekoon nyt heti.

Nykynuorilta kun puuttuu jo sukuviettikin kai. Onko se sitten muovin syy?

Vierailija
52/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kula olisi voinut uskoa että yhteiskunta menee tähän malliin.Elätämme puoli Afrikkaa ja itse asumme köyhyydessä. 

Vierailija
53/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta olisit voinut pyöräyttää 10 lasta jos oikeesti olisit tulevaisuudesta huolissaan.

Miksi vaaditte takautuvasti muilta sitä mihin ette itse pysty? Kaiken nykyisen yltäkylläisyyden keskellä.

Itselläni on vain yksi sisarus. Minä tein kolme ja kuulun pieneen ikäluokkaan, koska suuret ikäluokat tekivät liian vähän lapsia omaan määräänsä nähden.

Vierailija
54/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

He äänestivät oikeistohallituksia valtaan kuvitellessaan näiden ajavan heidän etuaan mutta toisin kävi. 

En ole ikinä äänestänyt oikeistoa.

Vierailija
55/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki hiljaa jolla ei ole edes kuutta lasta.  Isoisillänne oli terve sukuvietti, mökit täynnä  lapsia jotka lähtivät kaupunkeihin ja järki sanoi ette ostoruualla elätetä 10 lasta pienissä asunnoissa.  

Nyt on päivähoidot, hoitovapaat, pitkät äitiysetuudet mutta kun ei enää hotsita koko homma, netissä on mukavampi olla kuin kumppanin vieressä.

Vierailija
56/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, kaikki nykyiset vanhukset ovat siis olleet kansanedustajia ja niin muodoin päättäneet tulevaisuudestaan, jota ei silloin vielä ollut?

Vierailija
57/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä vanhempasi sanoivat kun kerroit tuon kippaamisen?

Vierailija
58/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onkohan AP. itse jo tehnyt poliittisia toimenpiteitä, päätöksiä tms koskien hänen omaa tulevaa hoivantarvettansa? AP. kin on tuleva vanhus, (jos hän ei kuolla kupsahda sitä ennen.)

Vierailija
59/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoinpa sitä kukaan on nähnyt tulevaisuuteen. Oletus varmaan on ollut, että ei ole enää sotia ja valtiot voi hyvin ja rikastuu rikastumistaan.

Vähän ymmärtämätöntä syyttää 40v takaisista tekemättä jättämisistä, kun nyt ei tiedetä, mitä kuukauden päästä maailmassa tapahtuu.

Vierailija
60/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaikki hiljaa jolla ei ole edes kuutta lasta.  Isoisillänne oli terve sukuvietti, mökit täynnä  lapsia jotka lähtivät kaupunkeihin ja järki sanoi ette ostoruualla elätetä 10 lasta pienissä asunnoissa.  

Nyt on päivähoidot, hoitovapaat, pitkät äitiysetuudet mutta kun ei enää hotsita koko homma, netissä on mukavampi olla kuin kumppanin vieressä.

Myös 70-luvulla oli päivähoidot. Asuminen oli tuolloin halvempaa, työpaikkoja paljon ja urakehitys taattu.

Kotihoidon tuki on 200e. Ei riitä edes asuntolainan lyhennyksiin. Työsuhteet usein määräaikaisia. Jos erehtyy hankkimaan lapsen, voi joutua olemaan vuosikausia työttömänä ennen kuin pääsee kiinni seuraavaan puolen vuoden pätkään. Näihinkin hakijoita helposti yli 100.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kahdeksan