Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi nykyiset vanhukset eivät aikoinaan tehneet poliittisia päätöksiä tulevan hoivansa eteen?

Vierailija
14.08.2025 |

Oli tiedossa, että iäkkäitä riittää (vaikka syntyvyys ei laskisi rajusti). Silti tältä asialta ummistettiin silmät.

Nyt sitten itketään, kun hoivakotiin ei pääse kuka tahansa, pitäisikö jälkipolvien eläkkeitä leikata omiin koskematta ja miten saataisiin lapset (lue=naiset) hoitamaan ilmaiseksi ikääntyvät vanhempansa.

Kommentit (162)

Vierailija
21/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tai edes lapsia? Suuret ikäluokat tiesivät olevansa suuri ikäluokka. Jos suuri ikäluokka tekee vähän lapsia, on seurauksena pieni ikäluokka.

Kun suuri ikäluokka oli parhaassa lasten tekoiässä 1960 - 1970-luvulla ei ollut töitä Suomessa, vaan piti lähteä Ruotsiin tai laittaa se oma maatila pakettiin ja lähteä kaupunkiin.

Kun näiden lapset, sitten olivat parhaassa lasten tekoiässä 1990-luvulla, ei ollut töitä, asunnot oli kalliita ja suomi yritti toipua lamasta.

Nyt näiden 1990-luvulla syntyneet lapset ovat samassa jamassa. Kolmas sukupolvi ilman töitä, toimeentuloa ja toivoa. 

Vierailija
22/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ahne sukupolvi teki kaikein oikein omasta mielestään.

Saivat tehdä töitä. Senkun kävelivät työpaikan ovesta sisään. Loput haettiin kouluista ja kilpailtiin työntekijöistä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen kotona koko vanhuuden. Kotihoito tulee hoitamaan ja kotiavustuksen turvin siivooja käy siivoamassa. Ja kaiken maksaa veronmaksaja. Säästän omat rahat, sukanvarteen.

Vierailija
24/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tai edes lapsia? Suuret ikäluokat tiesivät olevansa suuri ikäluokka. Jos suuri ikäluokka tekee vähän lapsia, on seurauksena pieni ikäluokka.

Kun suuri ikäluokka oli parhaassa lasten tekoiässä 1960 - 1970-luvulla ei ollut töitä Suomessa, vaan piti lähteä Ruotsiin tai laittaa se oma maatila pakettiin ja lähteä kaupunkiin.

Kun näiden lapset, sitten olivat parhaassa lasten tekoiässä 1990-luvulla, ei ollut töitä, asunnot oli kalliita ja suomi yritti toipua lamasta.

Nyt näiden 1990-luvulla syntyneet lapset ovat samassa jamassa. Kolmas sukupolvi ilman töitä, toimeentuloa ja toivoa. 

Niinkö? Minun vanhempani ovat syntyneet -50. 70-luvulla he opiskelivat Helsingin yliopistossa. Tuohon aikaan kaikki jotka halusivat, saivat opiskelupaikan. Minä menin yläasteelle 90-luvun puolivälissä. En ollut parhaassa lastentekoiässä tuolloin, ja olen vanhempi perheeni kahdesta lapsesta.

Vierailija
25/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Minun vanhempani ovat syntyneet -50. 70-luvulla he opiskelivat Helsingin yliopistossa. Tuohon aikaan kaikki jotka halusivat,

Olen sinua lahjakkaampi kirjoittaja.

Vierailija
26/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Minun vanhempani ovat syntyneet -50. 70-luvulla he opiskelivat Helsingin yliopistossa. Tuohon aikaan kaikki jotka halusivat, saivat opiskelupaikan. Minä menin yläasteelle 90-l

No, ei ihmekään että kirjoittelet täällä

Vierailija
27/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niinkö? Minun vanhempani ovat syntyneet -50. 70-luvulla he opiskelivat Helsingin yliopistossa. Tuohon aikaan kaikki jotka halusivat,

Vain heikkolahjaiset joutuivat muuttamaan 70-luvulla Ruotsiin.

Vierailija
28/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenellekään tullut mieleen niin hullu tulevaisuus, jossa nuoret vaihtaisivat panemisen jonkun typerän ruudun tuijottamiseen.

Ne iäkkäät itse romahduttivat syntyvyyden. He itse syntyivät 5-9 lapsisiin perheisiin, mutta itse hankkivat vain 0-2 lasta. 

Vierailija
29/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vielä ahneempi on nykyinen nuori sukupolvi. Heidän ei omasta mielestään tarvitsisi tehdä mitään, koska rahaa tulee seinästä.

Tuossa on kyse enemmän puoluekannasta kuin iästä. Vasemmistolla on se taikaseinä.

Vierailija
30/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siinäpä hyvä kysymys. Omat eläkkeensä hoitivat paremmin kuin hyvin ja loivat järjestelmän, jolla ei tarvinnut itse maksaa juuri mitään ja nyt nyljetään isot eläkkeet nuorten selkänahasta.

Oma hoiva kuitenkin unohtui, kun kuvittelivat olevansa ikinuoria eivätkä uskoneet ikinä joutuvansa muiden armoille. No, minä en ainakaan hoida yhden yhtä vanhusta. En omia vanhempiani enkä todellakaan puolison vanhempia. Heillä on omaisuutta, käyttäköön sen omaan hoivaansa. Ei säälitä pätkääkään kun ulisevat että meidän pitäisi hoitaa heidän kesämökkinsä, talonsa ja veneensä. Mitään ei voi myydä, kun ne on omia. Varastot on täynnä turhaa tavaraa. Sanoin äidilleni että tuikkaan hänen talonsa tuleen kun hänestä aika jättää, kun yritti sälyttää torppansa hoitoa minun niskoilleni. XD Hirveä marttyyrihuuto tuli siitäkin.

Uli, uli itsellesi, ääliö, minä tavistyöläinen en voinut vaikuttaa päätöksiin mitenkään.

Vierailija
31/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saivat tehdä töitä. Senkun kävelivät työpaikan ovesta sisään. Loput haettiin kouluista ja kilpailtiin työntekijöistä. 

Sarkasmia?

Vierailija
32/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ollut kiva päätös tehtäväksi. Samaa voi kysyä nykyajan työikäisistä: kuinka moni olisi vaikka valmis luopumaan lähes kaikesta omasta kunnallisesta terveydenhuollostaan niin, että taattaisiin todella hyvä hoito lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille? 

Vierailija
33/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ollut kiva päätös tehtäväksi. Samaa voi kysyä nykyajan työikäisistä: kuinka moni olisi vaikka valmis luopumaan lähes kaikesta omasta kunnallisesta terveydenhuollostaan niin, että taattaisiin todella hyvä hoito lapsille, nuorille ja nuorille aikuisille? 

Käyttääkö joku työikäinen muka julkista terveydenhuoltoa? Olen 47v ja minulla on ollut yksityinen sairausvakuutus 8-vuotiaasta lähtien. Nyt tietysti myös työterveys, mutta ei sen varaan pelkästään kannata jäädä.

Vierailija
34/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole matalapalkka-aloilla osallistunut mihinkään päätöksentekoon koskaan.  Eläkkeenikään tokko ilmarista vie konkurssiin.

Vierailija
35/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Käyttääkö joku työikäinen muka julkista terveydenhuoltoa? Olen 47v ja minulla on ollut yksityinen sairausvakuutus 8-vuotiaasta lähtien. Nyt tietysti myös työterveys, mutta ei sen varaan pelkästään kannata jäädä.

Käyttää. Kaikilla paikkakunnilla ei ole yksityisiä terveysasemia/eivät päivystä iltaisin ja viikonloppuisin. Työterveys on osalla vain lakisääteinen minimi eli työhöntulotarkastus. Ja kaikki eivät sairausvakuutusta saa. Nimimerkillä sairastuin 26-vuotiaana äkisti niin, että enää ei vakuutusta myönnettäisi (tai myönnettäisiin niin kalliilla ehdoilla, ettei kannata).

Vierailija
36/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei kenellekään tullut mieleen niin hullu tulevaisuus, jossa nuoret vaihtaisivat panemisen jonkun typerän ruudun tuijottamiseen.

Suuret ikäluokat käänsivät syntyvyyden rajuun alamäkeen. Jännä miten tämäkin tuntuu unohtuvan.

Vierailija
37/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

He äänestivät oikeistohallituksia valtaan kuvitellessaan näiden ajavan heidän etuaan mutta toisin kävi. 

Vierailija
38/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä olen kotona koko vanhuuden. Kotihoito tulee hoitamaan ja kotiavustuksen turvin siivooja käy siivoamassa. Ja kaiken maksaa veronmaksaja. Säästän omat rahat, sukanvarteen.

Bruttoeläkkeesi saa olla alle 1100 euroa jotta saat siivoussetelin jolla n. 18 euroa tunti siivous.

Muuten maksat n. 40 euroa tunti.  Ilmaista kotiapua ei ole.

Vierailija
39/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hillitse jo ap tuota vanhusvihaasi!

Vierailija
40/162 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai he sen tiesivät. Syntyvyys on pysynyt samana 70-luvulta asti, myös suuret ikäluokat tekivät vähän päälle yhden lapsen. Miksi ihmeessä he kuvittelivat, että kyllä muut tekee jatkossa enemmän, kun itsekään ei huvittanut?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä kuusi