Maksaisitko edelläolevan ostoksia kassalla, jos hänen rahansa eivät riitä?
Itse olen pari kertaa maksanut. Toisella kertaa mummelilta jäi puuttumaan jokunen euro ja annoin ne hänelle. Toisella kertaa annoin rahaa pariin valmisruoka-ateriaan, jotka edelläoleva alkoholisoitunut mies jätti ostoksistaan pois. Hän otti ruuat pois ja jätti oluet, kun rahat eivät riittäneet, joten annoin hänelle rahaa niin että ruuatkin tulivat mukaan.
Kommentit (169)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Elämässä pitää oppia ettei muiden apua ole tulossa ikinä. Kaikesta pitää pystyä selviämään yksin tarvittaessa."
Mutta jos asut Suomessa, tuo ei ole totta. Vaikka mitä tukia saa, ja se on meiltä muilta.
Jos haluat lapsen oppivan että kukaan ei auta, ja muita ei auteta, muuta muualle. Pois Euroopasta.
Ikinä en ole tukia saanut vaan omalla työllä kaiken rahoittanut. Myös lapsena piti tehdä töitä että sai rahaa muuhun kuin pakollisiin. Nykyään maksan veroja noin 50% tuloista ja sekös viduttaa
Ihan varmasti olet saanut. Neuvola, ilmainen koulu, hammashoito, ilmainen yliopisto jne. Opintorahaa olet luultavasti saanut. Jos olet täällä kasvanut niin kyllä sinua on tuettu. En mitenkään usko että on tuo vero% ja tuollaiset tulot jos yleissivistys on noin huono.
Neuvolat, ilmaset opiskelut jne. ei ole tukea vaan yhteiskunnan sijoitus tulevaan veronmaksajaan.
Eri
Vierailija kirjoitti:
- Elämässä pitää oppia ettei muiden apua ole tulossa ikinä. Kaikesta pitää pystyä selviämään yksin tarvittaessa.
Tottakai se on lähtökohta, että pärjää omillaan. Mutta se luo turvallisuuden tunnetta, että huomaa maailmassa olevan hyviä ihmisiä, jotka auttavat tarvittaessa tuntemattomiakin.
Ja kun itse saa apua huonona hetkenä ja muistaa miltä se tuntui, niin haluaa myös itse auttaa muita vastaavassa tilanteessa.
Hah sen kuin näkisi. Kyllä ne saamapuolella olevat ovat sitä jatkossakin. Aina pitäisi saada itse mutta mitään ei voi vastineeksi antaa takaisin.
Voisin maksaa. Olen tarjoutunutkin, mutta ei kelvannut. Ja ympärillä olevat katsoivat halveksuvasti tyyliiin, mikä *tanan-äiti-teresa-sä-luulet-olevasi. Auttaminen kannattaa jättää sellaiseen tilanteeseen, jossa ei ole näkijöitä ympärillä. Jostain kumman syystä ihmiset tuomitsevat hyvät teot.
joo kyll mää autan jos noin kympin max uupuu. vain kymppi, sitten priorisoikoon jääkä vielä jotain pois. siksi toi käteinen on hyvä idis,että ihminen näkee heti paljonko lompsassa on rahnoo. ostaa sen mukaan.
on kiva auttaa, varsinkin vanhuksia. yks mummo pähkäili kaupassa kumman ottaa jauhelihan vai kaffetta. silloin liikutuin. on niin pieni eläke ja lääkkeet oli pakko ostaa ainakin. silloin maksoin sekä kaffeen ja sen jauhelihan, sanoin nyt sulla jäi rahaa ostaa kaffepullaa, se kohtaaminen oli niin kiva ja jäi tooosi hyvä fiilis varmaan molemille.
niin hän meni valitsemaan pitkon ja sanoi eihän tämmöistä voi tapahtuakaan..
En maksa. Ihmeen usein kassalla eteen osuu henkilö, jolla noin (nuoria pääasiassa) ja sitten siinä kysytään, voisinko maksaa. Vastaukseni on, että anna minulle takkisi/lakkisi/laukkusi pantiksi, niin voin maksaa puuttuvat 2-4 euroa. Saat pantin takaisin, kun olet maksanut velkasi. Yllättäen taskusta tai puhelimesta löytyy rahaa.
En todellakaan, hyvä että on omiin ostoksiin varaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Elämässä pitää oppia ettei muiden apua ole tulossa ikinä. Kaikesta pitää pystyä selviämään yksin tarvittaessa."
Mutta jos asut Suomessa, tuo ei ole totta. Vaikka mitä tukia saa, ja se on meiltä muilta.
Jos haluat lapsen oppivan että kukaan ei auta, ja muita ei auteta, muuta muualle. Pois Euroopasta.
Ikinä en ole tukia saanut vaan omalla työllä kaiken rahoittanut. Myös lapsena piti tehdä töitä että sai rahaa muuhun kuin pakollisiin. Nykyään maksan veroja noin 50% tuloista ja sekös viduttaa
Jossain muodossa kaikki Suomen kansalaiset saavat tukia. Et voi sanoa, ettet ole yhteiskunnalta mitään saanut, vain veroja maksanut.
Vierailija kirjoitti:
Voisin maksaa. Olen tarjoutunutkin, mutta ei kelvannut. Ja ympärillä olevat katsoivat halveksuvasti tyyliiin, mikä *tanan-äiti-teresa-sä-luulet-olevasi. Auttaminen kannattaa jättää sellaiseen tilanteeseen, jossa ei ole näkijöitä ympärillä. Jostain kumman syystä ihmiset tuomitsevat hyvät teot.
Kateus on suomalainen kansantauti.
Kassalla en ole joutunut tilanteeseen mutta junassa olen maksanut lipun aikana ennen äppejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
- Elämässä pitää oppia ettei muiden apua ole tulossa ikinä. Kaikesta pitää pystyä selviämään yksin tarvittaessa.
Tottakai se on lähtökohta, että pärjää omillaan. Mutta se luo turvallisuuden tunnetta, että huomaa maailmassa olevan hyviä ihmisiä, jotka auttavat tarvittaessa tuntemattomiakin.
Ja kun itse saa apua huonona hetkenä ja muistaa miltä se tuntui, niin haluaa myös itse auttaa muita vastaavassa tilanteessa.
Hah sen kuin näkisi. Kyllä ne saamapuolella olevat ovat sitä jatkossakin. Aina pitäisi saada itse mutta mitään ei voi vastineeksi antaa takaisin.
Aikamoinen harha omasta ylivertaisuudesta. Sekunnin sadasosa, ja kuka tahansa voi joutua toisten avun varaan.
Vierailija kirjoitti:
Joo muaki yhteiskunta "autto" iha saatanasti vajaa 20 vuotta sitte. Olin töissä ja avoliitossa, palkka oli ihan ok mutta vastavalmistuneena ei säästöjä ollut vielä kertynyt tonnia enempää. Sain kutsun kertausharjoituksiin johon vastasin etten pystyisi osallistua työni takia. Tämä hylättiin ja menin viikoksi ryömimään metsään.
Kun palasin sieltä antoi työnantaja lapun kouraan koska olivat YT:ssä päättäneet heivata mut pois. En ollut ainoa mutta selvästi syy oli että koska en ollut sillä viikolla töissä oli asiakas perunut tilauksen projektista.
No ei muuta kuin työttömyyskorvausta hakemaan ja työkkäriin täyttämään lappuja. Meni 6 kk ennen kuin sain päätöksen että maksavat vain 1 kk korvaukset.
Avovaimo heitti mut pihalle jo parin kk työttömyyden koska löysi jonkun joka oli töissä.
Siinä sitä sitten olin kodittomana ja omaisuus mahtu reppuun, tilillä oli pari kymppiä.
Piti mennä vanhempien luo asumaan.
Sitten sain uuden työn toisesta kaupungista, muutin heti. Täällä ura lähti kiitoon koska en luottanut muiden apuun missään vaan tein kaiken itse. Nykyään asun omassa omakotitalossa ja bruttopalkka on vajaa 10 000 €.
Kävin entisessä kotikaupungissani ennen koronaa ja paikallisessa cittarissa kassalla oli entinen avovaimoni lastenvaunujen ja tarhaikäisen kanssa. Juteltiin niitä näitä ja hän oli kuulemma vasta eronnut lasten isästä (sama tyyppi jonka takia jätti mut) ja tiukkaa teki. Hänellä ei rahat riittäneet ostoksiinsa niin sanoin vaan että "pärjäile" ja menin toiselle kassalle maksamaan omat ostokset.
Vierailija kirjoitti:
Itse maksoin selvästi huono-osaisen ihmisen ostoksesta puuttuvan summan, eikä meitä kukaan katsonut halveksuvasti. Samoin, kun olin unohtanut lompakon kotiin, takanani seisova maksoi ostokseni. Pieni summa pahvimukillinen kaupan valmiskahvia,mutta kuitenkin. Vaihtoehto olisi kai ollut, että kassa olisi kaatanut kahvin viemäriin ja minä jäänyt ilman kahvia. Ei tapahtumaa kukaan kommentoinut, eikä katsonut kumpaakaan meistä pahasti. Pieniä asioita, joilla voi ilahduttaa kanssakulkijoita.
Mä oon pumminu vaik mitä esittämäl ettei oo massii. Eile joku makso mun pussikaljat ku tölkkie päällä oli leipää ja muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti olet saanut. Neuvola, ilmainen koulu, hammashoito, ilmainen yliopisto jne. Opintorahaa olet luultavasti saanut. Jos olet täällä kasvanut niin kyllä sinua on tuettu. En mitenkään usko että on tuo vero% ja tuollaiset tu
Jos yhtään ymmärtäisit niin tuet on kiinni siitä paljonko tienaat. Jos yli random rajan niin et saa tukia ja joudut maksamaan takautuvasti ne takaisinkin. Olen tienannut rahaa jo ennen lukioon menemistä niin eipä siinä paljon tuki markkoja oo tippunu.
Ai lasket tueksi pelkän konkreettisen rahan? Ilmainen terveydenhuolto ja lukio ja koulutus ei ole "mitään tukea"? Mieti että olisit ottanut lainaa koulutuksen maksamiseen, siis lukukausimaksuihin. Amerikkalaiset ihmettelee kun Suomessa opiskelusta maksetaan. Ei niin päin, että opiskeijan pitää maksaa että saa opiskella, vaan niin päin että valtio maksaa kun opiskelet.
Minäkin tienasin jo ennen lukiota, kesätöissä käynyt 14 vuotiaasta, ja kyllä mä opintorahan ja opiskelijan asumislisän silti sain kun jatko-opintoihin menin.
Ja lapsilisää on sinustakin maksettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti olet saanut. Neuvola, ilmainen koulu, hammashoito, ilmainen yliopisto jne. Opintorahaa olet luultavasti saanut. Jos olet täällä kasvanut niin kyllä sinua on tuettu. En mitenkään usko että on tuo vero% ja tuollaiset tu
Neuvolat, ilmaset opiskelut jne. ei ole tukea vaan yhteiskunnan sijoitus tulevaan veronmaksajaan.
Eri
Seuraatko politiikkaa tai yhteiskunnallista keskustelua ollenkaan? Nuo asiat ovat nimenomaan yhteiskunnan järjestämää lapsiperheiden tukea.
Vierailija kirjoitti:
En maksa. Ihmeen usein kassalla eteen osuu henkilö, jolla noin (nuoria pääasiassa) ja sitten siinä kysytään, voisinko maksaa. Vastaukseni on, että anna minulle takkisi/lakkisi/laukkusi pantiksi, niin voin maksaa puuttuvat 2-4 euroa. Saat pantin takaisin, kun olet maksanut velkasi. Yllättäen taskusta tai puhelimesta löytyy rahaa.
vai että "usein". Missä?
Olen viisikymppinen täti ja käyn kaupassa ihan hemmetin usein, koska perhe, koskaan ikinä ei ole kukaan nuori edellä kysynyt rahaa. Ikinä.
Ja kuka antaisi viidenkympin takin pantiksi ventovieraalle jonkun parin euron takia.
Joko olet täysi ilkimys tai juttusi on provo. Tai molempia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti olet saanut. Neuvola, ilmainen koulu, hammashoito, ilmainen yliopisto jne. Opintorahaa olet luultavasti saanut. Jos olet täällä kasvanut niin kyllä sinua on tuettu. En
Seuraatko politiikkaa tai yhteiskunnallista keskustelua ollenkaan? Nuo asiat ovat nimenomaan yhteiskunnan järjestämää lapsiperheiden tukea.
Onko tietkin sitten liikkumisen tukea ettei tarvi jokaisen itse ostaa omaa tietä?
Yhteiskunnan infra ja palvelut eivät ole tukea. Tuki on jotain mikä myönnetään tarvitsevalle, ei automaatio kaikille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan varmasti olet saanut. Neuvola, ilmainen koulu, hammashoito, ilmainen yliopisto jne. Opintorahaa olet luultavasti saanut. Jos olet
Onko tietkin sitten liikkumisen tukea ettei tarvi jokaisen itse ostaa omaa tietä?
Yhteiskunnan infra ja palvelut eivät ole tukea. Tuki on jotain mikä myönnetään tarvitsevalle, ei automaatio kaikille.
No aivan samasta asiastahan sinä puhut. Tuki myönnetään tarvitsevalle, kuten lapsiperheiden tarvitsemat jutut vain lapsiperheille, ei koko kansalle.
Yhteiskunnan tarjoamat palvelut kuten infra on kaikille, koko kansalle, mitenkään erittelemättä. Mutta se palvelu mikä kohdennetaan vain tietylle ryhmälle, siitä puhutaan tukena.
Maksaisin, paitsi kaljaa ja tupakkaa en.