Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olet jo yli 70-vuotias, niin kannattaisiko sinunkin jo aloittaa KUOLINSIIVOUS

Vierailija
14.08.2025 |

Ei jäisi sitten perillisille  niin paljon hommia. Jätät vain todella tarpeelliset tavarat. Se helpottaa tavaraähkyä ja tulee kevyt olo.

Katos, lähtö tossa iässä voi tulla ihan koska tahansa ja ihan mistä syystä tahansa kun kroppa alkaa rapistua joka puolelta kovaa vauhtia.

Kommentit (150)

Vierailija
121/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko teillä jo uurnat hankittuna tai itse tehtynä? Hyvä varautua. Saa sitten mieluisan lopun ajan asunnon.

Vierailija
122/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein äitini kuoleman jälkeen tehtyäni perunkirjoituksen ja kun siitä siirryin selvittämään omat tavarani. Ongelma on vain se että jos on itse vielä aktiivinen ja harrastaa kaikenlaista niin niistä kertyy myös tavaraa ja siitä ei voi päästä eroon koska se tarkoittaisi että lopettaa elämisen eikä enää tee mitään. Sehän ei käy päinsä. 75v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein äitini kuoleman jälkeen tehtyäni perunkirjoituksen ja kun siitä siirryin selvittämään omat tavarani. Ongelma on vain se että jos on itse vielä aktiivinen ja harrastaa kaikenlaista niin niistä kertyy myös tavaraa ja siitä ei voi päästä eroon koska se tarkoittaisi että lopettaa elämisen eikä enää tee mitään. Sehän ei käy päinsä. 75v.

Eihän ne harrastustavarat ole silloin turhia. Ei kuolinsiivous tarkoita, että käyttötavarat heitetään pois.

Vierailija
124/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko sitä harrastetavaraa 75 vuodelta? 

Vierailija
125/150 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistin ukon tekeen meitin huushollisssa kuolinsiivouksen, varmuuden vuoksi.

Siistiä tuli.

Vierailija
126/150 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omalta kohdaltani voin kertoa, että olen hyvin voinut luopua vaikka mistä, kunhan ensin olen joko valokuvannut tai skannannut ao. esineen. Jos en käytä, niin sehän vie vain tilaa. Eikä ole tehnyt yhtään heikkoa.

Päiväkirjat sama juttu, ne voi skannata pdf-tiedostoiksi ja sitten vaikka syöttää paperisilppuriin.

Vierailija
127/150 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 64, ei omia lapsia. Säästän kaiken, mikä tuo iloa itselleni. Saa jälkipolvi päättää ihan vapaasti jäämistöni kanssa, en kai minä sitä pilven reunalta näe.

En todellakaan sure kuolinsiivousta! Elän ja iloitsen.

Vierailija
128/150 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääasia se kai on, että ne tavarat on hyvässä järjestyksessä, että sitten kun oma vointi menee huonommaksi, ne ei ole turvallisuusriski. Ei kukaan ole sanonut että tavaroita joita aktiivisesti käyttää tai haluaa säilyttää kun ne ovat itselle arvokkaita pitäisi laittaa pois, vaan nimenomaan turhat vuosikymmenten aikana kerääntyneet, joilla oikeasti itse tai perilliset ei mitään tee. Tavaraa saa olla, turhaa roskaa ei.

Vierailija
129/150 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Päiväkirjat: en itsekään tunnista, kuka ihq on minäkin vuonna, ei voi jälkipolvet yhdistää.

Poltan ne jos kerkiän. Muut säästän, jos tuo minulle iloa. Setvikööt jälkeeni. Ja ihmetelkööt :)

Vierailija
130/150 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen 64, ei omia lapsia. Säästän kaiken, mikä tuo iloa itselleni. Saa jälkipolvi päättää ihan vapaasti jäämistöni kanssa, en kai minä sitä pilven reunalta näe.

En todellakaan sure kuolinsiivousta! Elän ja iloitsen.

Ei kuolinsiivous tarkoita, että tavara jota tarvitsee, tai joka on itselle tärkeää ja tuottaa iloa, pitäisi hävittää, vaan kaikki turha krääsä jota ei tarvitse ja roska, kuten rikkinäiset vaatteet joita ei koskaa käytä eikä korjaa, vaikka on vuosia ajatellut että en heitä pois kun voin joskus vielä korjata sen tai käyttää rättinä tai jotain. Kuolinsiivous tehdään nimenomaan sitä loppuelämää varten, koska vanhana sitä ei enää jaksa, sitten se turha tavara ja roska on vain turvallisuusriski, ne voi kaatua päälle tai niihin kompastuu, kuten vanhojen mainosten ja lehtien pinot.

Vierailija
131/150 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitsemme vain nämä, kun kuolinsiivous tehty (mm. tulevan sodan varalta)

Vedenhankinta ja puhdistus

Vesipullo / säiliö

Vedenpuhdistustabletit tai -suodatin

Ravinto ja ruoanlaitto

Pieni kattila / keittoastia

Tulentekoväline (tulitikut, tulus, sytytin)

Monikäyttöinen veitsi

Suoja ja lämpö

Kevyt teltta, pressu tai hätäsuoja (peite)

Makuupussi tai lämpöpeite

Vaatteet (kerrospukeutuminen, veden- ja tuulenpitävä)

Terveys ja turvallisuus

Perusensiapupakkaus

Monikäyttöinen köysi / paracord

Taskulamppu (ja paristot tai aurinkolaturi)

Liikkuminen ja suuntautuminen

Kartta ja kompassi (GPS voi pettää, mutta olisi hyödyllinen)

Reppu kaiken kantamiseen

Mielekkyys ja henkinen puoli

Pieni vihko + kynä (suunnitelmien, havaintojen, ajatusten kirjaamiseen)

Jokin pieni henkilökohtainen esine (talismaani, valokuva tms. motivoi vaikeina hetkinä)

Sekä

Henkilöllisyystodistus

Käteistä / maksuväline

Puhelin + laturi

Kaiken muun voi heittää menemään.

Vierailija
132/150 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Päiväkirjat: en itsekään tunnista, kuka ihq on minäkin vuonna, ei voi jälkipolvet yhdistää.

Poltan ne jos kerkiän. Muut säästän, jos tuo minulle iloa. Setvikööt jälkeeni. Ja ihmetelkööt :)

Se ei ole ongelma. Vaan oma elämä vanhana, kun turhaa krääsää ja roskaa on liikaa, niin että se on turvallisuusriski. Ja niitä on myös jälkipolven ikävä käydä läpi katsoakseen onko siellä seassa jotain arvokasta ja säilyttämisen tai myymisen arvoista. Kuolinsiivous tehdään helpottamaan omaa vanhuuden elämistä, kun silloin se on myöhäistä siivota eli karsia roskat pois, ja siksi se jää sitten perillisten tehtäväksi kuolinsiivoukseksi.

Vierailija
133/150 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tarvitsemme vain nämä, kun kuolinsiivous tehty (mm. tulevan sodan varalta)

Vedenhankinta ja puhdistus

Vesipullo / säiliö

Vedenpuhdistustabletit tai -suodatin

Ravinto ja ruoanlaitto

Pieni kattila / keittoastia

Tulentekoväline (tulitikut, tulus, sytytin)

Monikäyttöinen veitsi

Suoja ja lämpö

Kevyt teltta, pressu tai hätäsuoja (peite)

Makuupussi tai lämpöpeite

Vaatteet (kerrospukeutuminen, veden- ja tuulenpitävä)

Terveys ja turvallisuus

Perusensiapupakkaus

Monikäyttöinen köysi / paracord

Taskulamppu (ja paristot tai aurinkolaturi)

Liikkuminen ja suuntautuminen

Kartta ja kompassi (GPS voi pettää, mutta olisi hyödyllinen)

Reppu kaiken kantamiseen

Mielekkyys ja henkinen puoli

Pieni vihko + kynä (suunnitelmien, havaintojen, ajatusten kirjaamiseen)

Jokin pieni hen

Höpö höpö. Sinäkään et tiedä mitä tarkoittaa kuolinsiivous. Kuolinsiivouksessa laitetaan pois vaan tavara jota ei tarvitse ja josta ei tykkää, esim. rikkinäiset vaatteet joita on säästänyt vuosikymmeniä räteiksi, tai pestyt jugurttipurkit joita voi joskus käyttää kuppeina tai askarrella niistä jotain. Kuolinsiivouksella varmistetaan oman elämän helppous ja mukavuus vanhana. Yli 70-vuotiaana se on monilla jo myöhäistä kun ei jaksa sitä enää tehdä.

Vierailija
134/150 |
16.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap kohdalla ainakin on jo myöhäistä kun öyhöttää täällä vaikka voisi olla omaa murjuaan siivoamassa turhasta ja joutaa samalla lakaista itsensä pihalle ja pysyä siellä.

Vierailija
135/150 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olemme tehneet kuolinsiivousta koko viikonlopun. Ilmoitimme suvulle, et ei saa häiritä, et tällä tehdään nyt kuolinsiivousta.

Vierailija
136/150 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

haaaaaaaa... veljeni rakennutti juuri uuden talon saareen, hintaan 800 000e, ikää +82v

Vierailija
137/150 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesken on vielä pahasti. Olen kyllä jo aloittanut, kaikki henkilökohtainen pois, omat runot, kirjoitelmat, maalaukset jne. Lisäksi myyntiin kaikki rahaksi vaihdettava. Tarkoitus on jättää huonekalut, vaatteet, astiat ja muut mitä vielä tarvitsee ja missä ei ole mitään "omaa". Ja olen alle 70.

Vierailija
138/150 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sun ap ainakin kannattaa .hakkaan sut hengiltä kun löydän.

Vierailija
139/150 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nykyisin kuolee paljon aivan nuoriakin, joten on hyvä siivota säännöllisest.

Vierailija
140/150 |
31.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

75+v. Tehty on viisi vuotta sitten plus testamentti. Voi olla tärkeää myös jos aloittaa uuden parisuhteen tässä iässä eikä sinne haluta vanhasta parisuhteesta yhtään mitään.