Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Jos olet jo yli 70-vuotias, niin kannattaisiko sinunkin jo aloittaa KUOLINSIIVOUS

Vierailija
14.08.2025 |

Ei jäisi sitten perillisille  niin paljon hommia. Jätät vain todella tarpeelliset tavarat. Se helpottaa tavaraähkyä ja tulee kevyt olo.

Katos, lähtö tossa iässä voi tulla ihan koska tahansa ja ihan mistä syystä tahansa kun kroppa alkaa rapistua joka puolelta kovaa vauhtia.

Kommentit (150)

Vierailija
101/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi aloittaa 15 vuotta etuajassa? (km elinaikaodote 84v )

Sä voit poistua jo huomenna. Mieti sitä

Parsa että testamentit ja muut paprut on kunnossa.

Niin säki. Säki voit poistua jo tänään. Mieti sitä ja syö parsat, etteivät mätäne jääkaappiin toisten siivottavaksi.

Vierailija
102/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei sitä kasikymppisenä enää jaksa käydä kaikkia koko elämänsä kerättyjä tavaroita läpi, metrien korkuisia lehtipinoja, toiset pinot pestyjä jugurttikuppeja, parvekkeella käyttöä odottavat 20 vuotta vanhat jauhot ja muut elintarvikkeet jne. Mitä nyt kuolleiden kotoa tuppaa löytyä.

Kuolinsiivous tarkoittaa sitä, että siivoaa roskat pois kämpästä kun vielä jaksaa, ja tekee siitä itselleen helposti hallittavan, ettei tavarat pinoista kaadu päälle kun vähän horjahtaa, eikä niitä tärkeitä papereita tarvitse aina etsiä päiväkausia, eikä tarvitse säilöä kyllä korjausta odottavia vanhoja vaatteitakaan, koska jos et viisikymppisenä niitä korjannut, et tee sitä kasikymppisenäkään. On se vanhuus paljon mukavampi viettää siistissä asunnossa jossa ei ole vaaratilanteita aiheut

Tässä oli järkevä kommentti asiaan. Ei se tarkoita, että kaikki tavarat pitää hävittää kuten moni kuvittelee. Hävittää vain ne ihan turhat tavarat mitä tuossa yllä on lueteltu. Käyttötavarat ja ne rakkaat muistot, joihin haluaa palata, voi kyllä vielä jättää. Jo tuon roskan hävittäminen tekee elämästä paljon helpompaa kun ne tärkeät asiat mahtuvat paremmin kotiin ja ne ovat helpommin saavutettavissa. 

Itselläni tuo on on ollut jo monta vuotta menossa ja nyt vielä kiivaammalla tahdilla. Tänä vuonna täytän 50 vuotta. Kuolinsiivouksesta en sanana tykkää, mutta idea on hyvä. Itse siivoan oman elämäni helpottamiseksi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhemmat kuolivat 20 vuotta sitten enkä ole vieläkään tyhjentänyt taloa enkä tyhjennä. Mulla ei ole sisaruksia eikä lapsia, niin ihan sama mitä sille rötiskölle tapahtuu. Metsille olen jo tehnyt testamentin.

Vierailija
104/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihminen voi kuolla milloin vaan. Pitäisikö aloittaa kuolinsiivous jo parikymppisenä, ihan varmuuden vuoksi.

Vaatii sen, että hyväksyy oman kuolevaisuutensa. Nuoremmat harvemmin vielä hyväksyvät tai edes haluavat ajatella asiaa. Sitten voi alkaa siivoilla kun pystyy tämän tosiasian kanssa elämään.

Mitä pitää ajatella ihmisestä, joka 80 täytettyäänkään ei hyväksy omaa kuolevaisuuttaan?

Vierailija
105/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä roskaa te keräätte, että pitää tehdä kuolinsiivous? Ettekö vie säännöllisesti tavaraa kierrätykseen ja pidä kotinne siistinä?

Vierailija
106/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mites ap. itse?

Oletko sinä jo  valmistautunut 'Kalmasen Kaken' luisevaan kättelyyn ja kylmään kyytiin?

(...ihan noin huvikseni vaan tuli mieleeni kysyä sitä)

Vierailija
107/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä roskaa te keräätte, että pitää tehdä kuolinsiivous? Ettekö vie säännöllisesti tavaraa kierrätykseen ja pidä kotinne siistinä?

Eivät vie, vaan hakevat sieltä kierrätyksestä lähinnä lisää. 

Vierailija
108/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sukuni geenit, kuolin parikymmentä vuotta sitten.

Vierailija
109/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä iässä tahansa voi kuolla. Olen tehnyt tavallani kuolisiivousta koko elämäni. En ole kerännyt mitään turhaa ja vähät tavarani pidän aina järjestyksessä. 

Vierailija
110/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sukuni geenit, kuolin parikymmentä vuotta sitten.

Oletko siis haamukirjoittaja 👻

Vierailija
111/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä tahansa iässä voi kuolla koska tahansa. Turhat tavarat vaan pois kaikilta, eikä temuista tilailla niitä yhtään lisää. 

Vierailija
112/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sä voit poistua jo huomenna. Mieti sitä

Parsa että testamentit ja muut paprut on kunnossa.

Kyllä kuka vaan voi poistua huomenna tai jo tänään. Ei se ikää katso. 

Vierailija
113/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toiset pitää kynsin hampain kiinni tavaroista, mitä eivät tarvitse. Exäni ei halunnut heittää pois keittokirjoja. Jos olisikin käyttänyt niitä, niin ok, mutta omasta päästään tai netin ohjeilla teki ruokaa. Nykyinen puolisoni on raahannut jo kahdessa muutossa mukana siirrettävän ilmastointilaitteen, vaikka meillä on ollut näissä asunnoissa ilmalämpöpumput. Aika jumalattomasti vie tilaa varastossa tuollainen möhkäle putkineen.

Sitten on myös sellaisia, jotka säästää kaikki jogurttipurkit, jäätelörasiat ym. Niitä on siis kaapit väärällään. Mun äidillä oli myös pelkkiä munakuppeja 17!! Ikinä nähnyt niitä käytössä.

Vierailija
114/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 65v ja miettinyt että nyt kun olen eläkkeellä niin olisi todella alettava poistaa turhaa tavaraa. Äidin asunnon tyhjennys lähestyy kun on sairas ja vanha, siinäkin hommaa.

Vierailija
115/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mites ap. itse?

Oletko sinä jo  valmistautunut 'Kalmasen Kaken' luisevaan kättelyyn ja kylmään kyytiin?

(...ihan noin huvikseni vaan tuli mieleeni kysyä sitä)

On tietysti valmistauduttu. Yksiössä on sänky, pöytä ja pari tuolia sekä muutama hartauskirja. Keittiössä muutama lautanen ja kuppi ja kattila. Testamentit, hoitotahdot, ja valtuutukset jos nuppi ei toimi kunnossa. Vähän vaatteita. Kännykkä on.

Helppo hengittää, kun kaikki turha maallinen roina on jo raivattu pois. Keskityn olannaiseen: ihmissuhteisiin. Ihan  tämmöistä nunnan elämaa jo elelen. Se on hienoo. Suosittelen.

Vierailija
116/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa ne älyttömät Kiina-TEMU-ostokset ja muu täysin turha roinan hankinta. Ne ei lisää onnea.

EU:n ulkopuolelta, pääosin Kiinasta, Suomeen saapuvien alle 150 euron pakettien määrä nousi viime vuonna yli 800 prosenttia, selviää Tullin tilastoista. Vuonna 2024 EU:n ulkopuolelta tuli Suomeen 28,2 miljoonaa lähetystä.

Voi luoja tätä tyhmyyttä. 

Vierailija
117/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä pidän huolta siitä, että perillisten ei tarvitse tapella perinnöstä eikä kukaan jää kaipaamaan.

Tämä on paras lahja lapsille jonka voin vielä antaa. Hieman hankaluutta aiheuttaa se, koska pitäisi alkaa se ryyppääminen. Henki kun voi lähteä jo tänään.

Miksi olet noin katkera siitä, että siivoat omat vuosikymmenten romusi, etkä jätä niitä muiden hommaksi. 

Vierailija
118/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä te tekisitte päiväkirjojen kanssa?

Minä polttaisin.

Vierailija
119/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enpä taida pahemmin siivoilla. Perikuntaa ei ole, taloyhtiö saa hoitaa siivouksen. Minut kunta hoitaa maanpinnan alapuolelle tai savuna taivaalle.

Vierailija
120/150 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teen aina ennen jotain leikkausta :D Olen aika tyhmä, mutta jotenkin tuntuu et niissä on isompi riski kuolla kun muuten vaan elelemällä vaikka se on kai oikesti toisinpäin. T. 33v