Jos olet jo yli 70-vuotias, niin kannattaisiko sinunkin jo aloittaa KUOLINSIIVOUS
Ei jäisi sitten perillisille niin paljon hommia. Jätät vain todella tarpeelliset tavarat. Se helpottaa tavaraähkyä ja tulee kevyt olo.
Katos, lähtö tossa iässä voi tulla ihan koska tahansa ja ihan mistä syystä tahansa kun kroppa alkaa rapistua joka puolelta kovaa vauhtia.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te tekisitte päiväkirjojen kanssa?
Hävitin pahimmat. Ne viattomat ala-asteen päiväkirjat säästin.
Niin silloin jää tyhjän päälle loppuajaksi jolloin niitä päiväkirjoja ehkä tarvitsisi kun ei pääse mihinkään kotoa.
No luen noita viattomia päiväkirjoja. Ja on pari Reginaakin jäljellä, niitä tuhmia tarinoita voi lukea sieltä. Sitten on runovihkojakin.
Vierailija kirjoitti:
Olen 66. On tehty jo.
Olen saman ikäinen ja tehnyt kuolinsiivoukseni. Hautaustoimistossa käyty, arkku ja uurna hankittu, raha-asiat tehty läpinäkyviksi. Ei tarvitse muuta kuin kuolla. Sitähän ap tarkoitti.
Vierailija kirjoitti:
Olen 66. On tehty jo.
Minä 58. Terve. Tein tänä kesänä.
Olen 38. Juuri tänään ajattelin, että pitää aloittaa. Ja tehdä myös hoitotahto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takkaan
Myisin jollekin kirjailijalle
Ei kukaan kirjailija niitä osta. Naurettava ajatus.
Ja vitut. Normaali elämä riittää. Useampi 90 täyttänyt ystäväni on soittanut palattuaan sairaalasta kotiin, että en taaskaan kuollut.
Jos sulla on paskat geenit, kaikilla ei ole.
t 👵🏻
Vierailija kirjoitti:
Olen 38. Juuri tänään ajattelin, että pitää aloittaa. Ja tehdä myös hoitotahto.
Aloittamista vaille valmis. Se on puoli voittoa. Nyt vain toteutat suunnitelmasi ja teet sen hoitotahdon.
Ex-mieheni oli puhunut uuden vaimonsa kanssa avioehdosta ja testamentista. Kaikki jäi puheen tasolle. Kuoli 64-vuotiaana ja jätti jälkeensä helvetillisen sotkun. Henkivakuutuksenkinsa edunsaajan oli unohtanut vaihtaa, joten korvauksen sain minä, hänen ensimmäinen vaimonsa. Hän olisi kääntynyt uurnassaan jos olisi tiennyt.
Vierailija kirjoitti:
Ja vitut. Normaali elämä riittää. Useampi 90 täyttänyt ystäväni on soittanut palattuaan sairaalasta kotiin, että en taaskaan kuollut.
t 👵🏻
Sinun geeneilläsi ei ole mitään merkitystä jos jäät auton alle.
Vierailija kirjoitti:
t 👵🏻
Siskoni 94-vuotias appiukkokaan ei ollut aikonut kuolla. Perilliset tyhjensivät kämppää puoli vuotta.
Olen 53 vuotias ja olen tehnyt kuolinsiivousta jo kohta 10 vuotta. Tai oikeastaan olen siinä samassa tyhjentänyt (tai ainakin yrittänyt tyhjentää) useamman läheisen kuolinpesää yksin. Nämä kaikki läheiset eivät tyytyneet olemaan pelkästään tavaran hamstraajia, vaan mukana on ollut asunto-osakkeita, kiinteistöjä, jne. Ja luonnollisesti huonokuntoisia sekä pienillä paikkakunnilla...
Urakka jatkuu edelleen. Päämääräni on jättää omille lapsilleni pääosin osakkeita ja käteistä. Ja tottakai tavaraa mahdollisimman vähän.
Minä olen 45v. ja muuttanut niin monta kertaa, että tavarat on karsiutuneet aika hyvin. Kaksi lipastoa on ja vaatehuone. Ei mitään varastossa tai kaapin perällä. Paperit on kansiossa, siellä on selkeästi kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Silppusin jo omille muuttaessani 19-vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen sukupolvi ansaikoon itse omaisuutensa, rahansa, romunsa. Mitä siitä tulisi jos kaikki kipattaisiin lapsille valmiina? Se olisi yhteiskunnan / siviilisaation romahdus jos kaikki alkaisi elää perinnöllä.
Parasta tuhlata itse omaisuus kun voi. Matkustella, harrastaa, nauttia.
TÄMÄ! En minäkään vihaa jälkeläisiä niin paljon, että tekisin heidät heikoksi antamalla helpon elämän.
Siis miten teet lapsillesi helpon elämän sillä, että heidän ei tarvitsisi suuren surun keskellä lajitella sun roskia kuutiotolkulla sun asunnolla ja etsiä sieltä paperita joita tarvitaan perukirjaan? Tuoko on se kokemus joka tekee ihmisestä vahvan? Olen sen pari kertaa tehnyt, anopin ja isäni kohdalla, ja vaikka heillä ei ollut paljon tavaraa ja oli vain pieni vuokra-asunto, ja suurin osa tavarasta meni hyväntekeväisyyskirppikselle, oli se silti rankkaa hoitaa kaikki asiat. En usko että minä tai mieheni mitenkään tästä kokemuksesta voimaannuimme.
Vierailija kirjoitti:
hei 20vuotias, siivoo säkin, voit jäädä huomenna auton alle.
Ei mitenkään huono idea. Jokaisen pitäisi pitää asuntonsa tarpeeksi siistinä, eikä säilöä turhaa roinaa, eikä edes ostaa sitä. Ja ei, se ei tarkoita että pitäisi elää minimalistisesti tai laittaa pois muistoesineet ja muut itselle tärkeät asiat, vaan se järjestys ja siisteys on se juttu.
Olen 44-vuotias ja kaiken turhan tavaran jo siivonnut. En koskaan kirjoittanut päiväkirjoja, säästänyt turhia lippuja ja lappuja. Vaatteita on vain se millä pärjää. Lapsille en aio jättää sitä siivoushelvettiä, minkä moni tuttuni on "perinyt".
Tavara ei maailmasta lopu. Kaikkea on kaupat pullollaan. Miksi siis kotona sitä roinaa säästelisin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 66. On tehty jo.
Olen saman ikäinen ja tehnyt kuolinsiivoukseni. Hautaustoimistossa käyty, arkku ja uurna hankittu, raha-asiat tehty läpinäkyviksi. Ei tarvitse muuta kuin kuolla. Sitähän ap tarkoitti.
Ei tarkoittanut. Mutta kyllä mun mielestä tuokin olisi oikein hyvä. Arkut nimittäin maksaa ihan helvetisti, ja jos tässä vielä 20 vuotta on hengissä, ne maksaa varmaan vielä enemmän kuin nyt. Isäni teki oikein kun oli vaimonsa kuoleman jälkeen hommannut hautakiven, ja kaiverruttanut siihen valmiiksi omatkin tietonsa, vain kuolinpäivä puuttui.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen 66. On tehty jo.
Juuri näin pitää asiat hoitaa etukäteen. Voi poistua maailmasta koska tahansa ja jättää Putlerin hyökkäilemään, sen idiootin.
Saa sen tehdä vaikka 40v jos haluaa. Pitäisikö yksin asuville olla joku appi, johon voi kuitata että on elossa. Japanissa vanhusten tilaa seurataan sillä, että käyttääkö vettä ja sähköä normaalisti ja joku tulee katsomaan jos ei ole normaali. Sopisi hyvin Suomeen. Muttei saa olla kyttäyksen väline.
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi aloittaa 15 vuotta etuajassa? (km elinaikaodote 84v )
Sulla on 50% mahikset että elät tuohon ikään asti tai sen yli.
Joko ap on tehnyt oman kuolinsiivouksensa?