Jos olet jo yli 70-vuotias, niin kannattaisiko sinunkin jo aloittaa KUOLINSIIVOUS
Ei jäisi sitten perillisille niin paljon hommia. Jätät vain todella tarpeelliset tavarat. Se helpottaa tavaraähkyä ja tulee kevyt olo.
Katos, lähtö tossa iässä voi tulla ihan koska tahansa ja ihan mistä syystä tahansa kun kroppa alkaa rapistua joka puolelta kovaa vauhtia.
Kommentit (150)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä te tekisitte päiväkirjojen kanssa?
Hävitin pahimmat. Ne viattomat ala-asteen päiväkirjat säästin.
Niin silloin jää tyhjän päälle loppuajaksi jolloin niitä päiväkirjoja ehkä tarvitsisi kun ei pääse mihinkään kotoa.
Vierailija kirjoitti:
En tee mitään kuolinsiivouksia. Minulla on parempaa tekemistä ja perillisiä ei ole. Ok-talossa on tilaa pitää kaikki tavarat niinku ne on. Turhaa höpötystä kuolinsiivouksesta, kuolla voi nelikymppinenkin tänään tai huomenna.
Nimenomaan siksi kuolinsiivous pitää tehdä keski-ikäisenä, ei vasta vanhuksena. Ei sitä vanhuksena jaksa enää tehdä, ja lliika tavara on vaara vanhuksena ja siivoojan on hankala siivota. Kuka sun omakotitalon tyhjentää kun sinä kuolet? Kaikki ne lehtipinot ja pestyt jugurttipurkit jotka on vanhojen ihmisten klassikoita, kun niitä voi vielä joskus tarvita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pitäisi aloittaa 15 vuotta etuajassa? (km elinaikaodote 84v )
Ei sitä kasikymppisenä enää jaksa käydä kaikkia koko elämänsä kerättyjä tavaroita läpi, metrien korkuisia lehtipinoja, toiset pinot pestyjä jugurttikuppeja, parvekkeella käyttöä odottavat 20 vuotta vanhat jauhot ja muut elintarvikkeet jne. Mitä nyt kuolleiden kotoa tuppaa löytyä.
Kuolinsiivous tarkoittaa sitä, että siivoaa roskat pois kämpästä kun vielä jaksaa, ja tekee siitä itselleen helposti hallittavan, ettei tavarat pinoista kaadu päälle kun vähän horjahtaa, eikä niitä tärkeitä papereita tarvitse aina etsiä päiväkausia, eikä tarvitse säilöä kyllä korjausta odottavia vanhoja vaatteitakaan, koska jos et viisikymppisenä niitä korjannut, et tee sitä kasikymppisenäkään. On se vanhuus paljon mukavampi viettää siistissä asunnossa jossa ei ole vaaratilanteita aiheut
TÄTÄ ON ASIAA!
Romut pois ja nurkat ja varastot tyhjiksi. Ei muiden vaivoiksi. Helpompi kulkea ja hengittää.
Vierailija kirjoitti:
Jokainen sukupolvi ansaikoon itse omaisuutensa, rahansa, romunsa. Mitä siitä tulisi jos kaikki kipattaisiin lapsille valmiina? Se olisi yhteiskunnan / siviilisaation romahdus jos kaikki alkaisi elää perinnöllä.
Parasta tuhlata itse omaisuus kun voi. Matkustella, harrastaa, nauttia.
Kuolinsiivous tehdään lähinnä itseä varten, sitä loppuelämää varten, jotta on helpompi elää, ei kompastu vanhuksena kaikkeen turhaan romuun kämpässä.
Se siinä onkin, että kuolinpesät on perillisille helvetillisiä tyhjentää, ja vieläpä surun keskellä ja kiireessä. Suurin osa ei peri mitään muuta kuin turhaa roinaa joka pitää lajitella ja hävittää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tee mitään kuolinsiivouksia. Minulla on parempaa tekemistä ja perillisiä ei ole. Ok-talossa on tilaa pitää kaikki tavarat niinku ne on. Turhaa höpötystä kuolinsiivouksesta, kuolla voi nelikymppinenkin tänään tai huomenna.
Nimenomaan siksi kuolinsiivous pitää tehdä keski-ikäisenä, ei vasta vanhuksena. Ei sitä vanhuksena jaksa enää tehdä, ja lliika tavara on vaara vanhuksena ja siivoojan on hankala siivota. Kuka sun omakotitalon tyhjentää kun sinä kuolet? Kaikki ne lehtipinot ja pestyt jugurttipurkit jotka on vanhojen ihmisten klassikoita, kun niitä voi vielä joskus tarvita.
Minulla ei ole koskaan ollut mitään pestyjä jugurttipurkkeja tai lehtipinoja talossa. Se tyhjentää aikanaan kenelle taloni testamenttaan. Sillä selvä.
sukuni geenit joten aikaa vielä 35 vuotta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä pidän huolta siitä, että perillisten ei tarvitse tapella perinnöstä eikä kukaan jää kaipaamaan.
Tämä on paras lahja lapsille jonka voin vielä antaa. Hieman hankaluutta aiheuttaa se, koska pitäisi alkaa se ryyppääminen. Henki kun voi lähteä jo tänään.
Ne tappelee silti. Terv. kaiken nähnyt
Pitää paikkansa. Jostain muumimukistakin voi tulla tappelu ja ikuinen vihanpito.
Tee palvelus jälkipolville: tuhlaa itse rahasi, omaisuutesi. Nautin elämästä, myös loppuelämästä täysillä.
Älä ainakaan mitään kuolemaa ala tekemään ja murehtimaan vuosia etukäteen!
40+ työkaverikin tekee, mm. kirjeet ja päiväkirjat menivät poistoon, taidan tehdä itsekin.
Ei ole huono idea. Äidin kuolinpesää tyhjätessä ymmärsin vihdoin miksi olen vuosikausien aikana säästänyt kaikkea sellaistakin romua jolle ei tule koskaan olemaan mitään käyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokainen sukupolvi ansaikoon itse omaisuutensa, rahansa, romunsa. Mitä siitä tulisi jos kaikki kipattaisiin lapsille valmiina? Se olisi yhteiskunnan / siviilisaation romahdus jos kaikki alkaisi elää perinnöllä.
Kuolinsiivous tehdään lähinnä itseä varten, sitä loppuelämää varten, jotta on helpompi elää, ei kompastu vanhuksena kaikkeen turhaan romuun kämpässä.
Se siinä onkin, että kuolinpesät on perillisille helvetillisiä tyhjentää, ja vieläpä surun keskellä ja kiireessä. Suurin osa ei peri mitään muuta kuin turhaa roinaa joka pitää lajitella ja hävittää.
Ilmoitan ettei minulla ole koskaan ollut turhaa roinaa talossani eikä tarvitse kompastua mihinkään romuun. Teillä on outoja ajatuksia, että vanhus=vanhus, näin ei ole, eivät ole samanlaisia kaikki vanhat ihmiset.
Äiti pääsi vihdoin hoitokotiin. Hänen vuokrakaksionsa tyhjennettiin, osa tavaroista äidille ja valtavat määrät vaatteita poistoon. Vaatteita oli kymmeniltä vuosilta, alakerran häkkivarasto, huoneiston vaatehuone ja kaapit ihan täynnä. En ihan käsitä miten sitä rompetta oli niin paljon, vaikka oli omakotitalon muuton yhteydessä jo laittanut tavaraa pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ole koskaan ollut mitään pestyjä jugurttipurkkeja tai lehtipinoja talossa. Se tyhjentää aikanaan kenelle taloni testamenttaan. Sillä selvä.
Eli sulla ei ole täysin turhaa romua jota et vanhana tarvitse, eikä sun lapset aikuisena?
No se on sitten hyvä, et tarvitse kuolinsiivousta, aika moni tarvitsee. Jopa useamman kerran elämänsä aikana.
Siivoan ihan muutenkin, en tarvitse erikseen kuolemaa varten. Asunnon ja varastojen puolesta voin kuolla rauhassa vaikka huomenna. No, ehkä pitää vielä pankkitili siivota tyhjiin, jättää vain arkkurahat.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen polttanut. Samaten kaiken nuoruuden kirjeenvaihdon. Niitä ei kenenkään tarvi lukea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ilmoitan ettei minulla ole koskaan ollut turhaa roinaa talossani eikä tarvitse kompastua mihinkään romuun. Teil
Sinä et siis säilö turhaa roinaa, kuten suurin osa muista ihmisistä, ole onnellinen ja anna toisten tehdä siivouksensa ennen vanhuutta ja sairautta.
Minä olen tehnyt kuolinsiivousta jo alle viisikymppisenä. Teen sitä edelleen, ja pidän huolen, ettei perillisilleni jää liikaa tavaraa selvitellä lähtöni jälkeen. Rahavarat ja kiinteistöt on helppo sitten jakaa.
En tee kuolinsiivousta, enkä testamenttia. Meidän suvussa pruukataan kuolla yli 90-vuotiaina joten siihen on. Vielä lähes 30 vuotta aikaa. Perillisille jää niin huomattava omaisuus, että vähän saavat itsekin ponnistella ja tyhjentää taloni. Nin on edellinen sukupolvikin tehnyt. Oikein huvittaa tuo ap:n aloitus, että kaikki pitäisi saada ilman vaivannäköä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Takkaan
Myisin jollekin kirjailijalle
hei 20vuotias, siivoo säkin, voit jäädä huomenna auton alle.
Takkaan