Olen laihtunut 2 kk 10 kiloa, mutta se ei näy missään
Ylipainoa on vielä,eli olen nyt 84 kiloinen ja pituutta 172 cm.
Olen parissa kuukaudessa laihtunut kymmenen kiloa, mutta ihmettelen, ettei se oikein näy missään. Jotkut housut tuntuvat vähän löysemmiltä ja maha ei ehkä enää ole niin iso..
No, laihdutus jatkuu, tavoitteena 70 kiloa, eli kohta ollaan puolessa välissä.
Niin sitä vaan ihmettelen, että mistä noi kilot oikein on lähteny..
Kommentit (21)
Laihduin 6-7 kg ja missään ei huomannut paitsi tuli pienet hamsterinpussit. Ei olisi kannattanut. Entinen paino olisi ollut ihan passeli. En kuitenkaan aio takaisin lihoa, ainahan se on parempi olla hoikempi terveyden puolesta ja kaikki entiset vaatteet mahtuu nyt päälle. Pikkuhiljaa tuli lihottua kun vaihdevuodet alkoivat.
Kilot on lähteneet todennäköisesti sieltä, missä niistä on eniten terveydelle haittaa: maksasta ja sisäelinten ympäriltä. Sitähän sanotaan, että pienikin painonpudotus on terveydelle hyväksi, ja syy on juuri se, että ensin lähtee se haitallisin rasva. Vasta sen jälkeen ihonalainen, siis se näkyvä rasva, vatsamakkarat ja muut.
Olen aika varma, että jos olisit käynyt kehonkoostumusmittauksessa elämäntapamuutoksesi alussa ja toistamiseen nyt, niin siellä numeroissa näkyisi selvä ero.
Tsemppiä jatkoon!
Miten te painonne pudottaneet olette sen tehneet? Joitain tiettyjä ruokia välttämällä, toisia ruokia lisäämällä, annoskokoja pienentämällä, ruokailukertoja vähentämällä?
Olet pyöreä kuin keilapallo, painosi pitäisi olla noin 70-72kg.
Vierailija kirjoitti:
Olet pyöreä kuin keilapallo, painosi pitäisi olla noin 70-72kg.
Lue aloitus kunnolla niin ei tarvitse kirjoitella typeryyksiä.
Ota valokuvia. Ajan kanssa pudotus voi näkyä. Tai voit jälkeenpäin huomata että olit hoikempi joskus.
Jotenkin paino tai nesteen kertyminen voi vaihdella. Joskus näyttää hoikemmalta ja kasvot ovat jotenkin vähemmän pöhöttyneet.
Iho ei kutistu heti eli luonnollista jos painon pudotus ei heti näy.
Vierailija kirjoitti:
Laihduin 6-7 kg ja missään ei huomannut paitsi tuli pienet hamsterinpussit. Ei olisi kannattanut. Entinen paino olisi ollut ihan passeli. En kuitenkaan aio takaisin lihoa, ainahan se on parempi olla hoikempi terveyden puolesta ja kaikki entiset vaatteet mahtuu nyt päälle. Pikkuhiljaa tuli lihottua kun vaihdevuodet alkoivat.
Kasvojumppa auttaa hamsteripusseihin.
Mä olen laihtunut vuodessa 12 kiloa, tarkoituksella pitänyt hidasta vauhtia että iho pysyy vauhdissa mukana. Ei näy oikein missään, edelleen samat vaatteet käytössä. Jotenkin todella masentavaa. Mutta periksi ei anneta. Vielä pitäisi kymppi saada pois. N50/162 cm/nyt 72 kg
Vierailija kirjoitti:
Miten te painonne pudottaneet olette sen tehneet? Joitain tiettyjä ruokia välttämällä, toisia ruokia lisäämällä, annoskokoja pienentämällä, ruokailukertoja vähentämällä?
En ole koskaan laihduttanut, joten aluksi tutustuin aiheeseen perusteellisesti. Luin esimerkiksi prof. sisätautien erikoislääkäri ja lihavuustutkija Pertti Mustajoen kaikki kirjat ja kaikki ravitsemustutkija, ravintotieteiljä Patrik Borgin kirjat. Seuraavaksi osallistuin Patrik Borgin painonhallintakurssille, jossa sai henkilökohtaista ohjausta ja joka kesti 4 kk. Tehtiin tehtäviä jne.
Löytyi syy miksi paino kohosi (jokaisella syyt ovat yksilöllisiä ja siksi kannattaa käydä kurssi) eli puutteellinen ruokarytmi, aamiaisen väliin jättäminen ja vähentynyt fyysinen aktiivisuus, kun hevoset ovat poissa (kuolivat vanhuuteen). Laihduin kurssin aikana neljä - viisi kiloa ja loput 2- 3 kurssin jälkeen eivätkä kilot ole tulleet takaisin. Omalla kohdalla ei ollut tarvetta muuttaa ruuan koostumusta (olen pääasiassa kasvissyöjä ja syön erittäin terveellisesti). Jonkun toisen kohdalla voi olla ongelmana makeat herkut tai painon jojoilu eli syy lihomiselle pitää selvittää, että sen voi korjata.
On äärimmäisen tärkeä selvittää väärät uskomukset, joita syömisestä on paljon liikkeellä, muuten paino tulee takaisin. Ei ihmedieettejä, vaan normaalia ja järkevää syömistä herkutteluakaan unohtamatta. Liikunnan avulla ei laihdu, mutta tietty määrä askelia/vrk hillitsee ruokahalua. Liikkumalla liikaa paino kohoaa, koska nälkä kasvaa. Paastoamalla ja laihtumalla nopeasti syntyy ns. nälkävelkaa, jota vastaan ei pysty taistelemaan, koska kyseessä on fysiologinen reaktio. Tuossa muutama poiminta siitä mitä tutkittu tieto on ja jonka sain Patrik Borgin kurssilla. Vahva suositus sille, koska Borg on myös todella kannustava ja mukava tyyppi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko parhaat ohjeesi? Olen seurannut Päivi Salmisen videoita, mutta valitettavasti olen ollut vähän laiska jumppaamaan. Hieman olen myös skeptinen voiko hamsterinpusseja enää poistaa, kun ne ovat jo tulleet. Ennaltaehkäisy olisi toiminut paremmin eli olisi kannattanut jättää laihtumatta. Mun geeneillä tulee pienet hamsterit vasta lähempänä 80v. kuten mutsilla.
Vierailija kirjoitti:
Mullekin kävi noin, että laihduin tavoitteeseeni - kropassa se ei näy, mutta kaulalle ja leukaperiin tuli löysät heltat :D Taidan lihottaa takaisin, jos ne pussit täyttyisivät taas rasvalla ja oikenisivat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Annatko parhaat ohjeesi? Olen seurannut Päivi Salmisen videoita, mutta valitettavasti olen ollut vähän laiska jumppaamaan. Hieman olen myös skeptinen voiko hamsterinpusseja enää poistaa, kun ne ovat jo tulleet. Ennaltaehkäisy olisi toiminut paremmin eli olisi kannattanut jättää laihtumatta. Mun geeneillä tulee pienet hamsterit vasta lähempänä 80v. kuten mutsilla.
Kyllä olen nähnyt että ne voi poistuakin, ilman jumppaakin. Itsellä lähes 50 kg laihdutuksen jälkeen parin vuoden aikana laihdutuksen jälkeen iho palautui itsestään, mutta se tosiaan kesti kauan. Äidilläni aikoinaan ne poistui, kun lihoi takaisin.
Suuret kiitokset klo 9.45 kirjoittajalle erittäin selkeästä ja asiallisesta kommentista. Terv. hän, jolle vastasit.
ienevät lähteneet tasaisesti. Mites vaatteet, ovat suurentuneet?
Vierailija kirjoitti:
Itsellä ollut vähän isompi pudotus, 125 kilosta 67 kiloon. En ole tehnyt mitään kovin ihmeellistä. Lisännyt reilusti kasvisten syömistä, jolloin luonnollisesti muun osuus vähentynyt. Vähentänyt alkoholin ja herkkujen käyttöä (en lopettanut). Loppuvaiheessa laskin ja rajoitin kaloreita, kun ei ollut enää muuten pudotus niin helppoa kuin alussa kun ylipainoa oli paljon. Mutta 1500 kcal kun söi, ja kävi salilla muutaman kerran viikossa, niin siinähän se paino laski. Yllättävän helppoa mulla oli tuo laihdutus, kun ei ollut mikään kiire, ei haitannut yhtään jos jonain kuuna paino laski vaikka vain kilon, pääasia kunhan ei noussut eikä tullut ahmintarepsahduksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan laihduttanut, joten aluksi tutustuin aiheeseen perusteellisesti. Luin esimerkiksi prof. sisätautien erikoislääkäri ja lihavuustutkija Pertti Mustajoen kaikki kirjat ja kaikki ravitsemustutkija, ravintotieteiljä Patrik Borgin kirjat. Seuraavaksi osallistuin Patrik Borgin painonhallintakurssille, jossa sai henkilökohtaista ohjausta ja joka kesti 4 kk. Tehtiin tehtäviä jne.
Löytyi syy miksi paino kohosi (jokaisella syyt ovat yksilöllisiä ja siksi kannattaa käydä kurssi) eli puutteellinen ruokarytmi, aamiaisen väliin jättäminen ja vähentynyt fyysinen aktiivisuus, kun hevoset ovat poissa (kuolivat vanhuuteen). Laihduin kurssin aikana neljä - viisi kiloa ja loput 2- 3 kurssin jälkeen eiv
Mistä niitä sun kirjoja voi ostaa? Miten mä pääsen sun kursseille, tukko hakee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mullekin kävi noin, että laihduin tavoitteeseeni - kropassa se ei näy, mutta kaulalle ja leukaperiin tuli löysät heltat :D Taidan lihottaa takaisin, jos ne pussit täyttyisivät taas rasvalla ja oikenisivat.
Ei kannata lihoa takaisin, ne eivät täyty uudelleen. Jojoilu on pahinta myrkkyä ulkonäölle, varsinkin, jos olet jo 40+. Meidän kannattaa nyt vain totutella hamstereihin, voisihan sitä kasvojumppaakin vielä kokeilla, vaikka skeptinen olenkin. Myös kasvojumpasta on tosi paljon vääriä ohjeita liikkeellä, Päivi Salmisen videoissa on niistä tietoa.
"Kyllä olen nähnyt että ne voi poistuakin, ilman jumppaakin. Itsellä lähes 50 kg laihdutuksen jälkeen parin vuoden aikana laihdutuksen jälkeen iho palautui itsestään, mutta se tosiaan kesti kauan. Äidilläni aikoinaan ne poistui, kun lihoi takaisin."
Minkä ikäinen olit, kun laihduit 50 kg? Ikä vaikuttaa paljon, koska menopaussin jälkeen kollageenisäikeet löystyvät. Ennen menopaussia voi palautua, mutta 50 kg painonpudotuksen jälkeen sinulla täytyy olla poikkeuksellisen hyvät geenit kollageenisäikeiden suhteen, jos olet palautunut ennalleen roikkuvan nahan suhteen.
Ihmisten iho on hyvin erilaista. Luin äskettäin plastiikkakirurgin kirjan ja laitoin siitä tännekin ketjun:
https://www.vauva.fi/keskustelu/6159508/plastiikkakirurgi-79v-naisen-ta…
Vierailija kirjoitti:
Suuret kiitokset klo 9.45 kirjoittajalle erittäin selkeästä ja asiallisesta kommentista. Terv. hän, jolle vastasit.
Ole hyvä. Oma kokemukseni laihduttamisesta oli, että se oli todella helppoa. Se varmasti johtui siitä, että en ole koskaan osallistunut ihmedieetteihin eikä minulla ole mitään isompia kehonkuvaan liittyviä ongelmia. Kurssilla vertaistuen ansiosta ymmärsin, että monen kohdalla syömiseen liittyy valtavasti paineita ja traumoja lapsuudesta asti, mikä tekee syömisestä paljon vaikeamman asian kuin se pelkästään painon pudottamisen fysiologiaan ja faktoihin liittyen olisi. Painoon on siis sitoutunut paljon muuta kuin syömistä, jopa oma ihmisarvo tai muita todella radikaaleja asioita.
Sain sen käsityksen kaikesta lukemastani, että jos on suuri ylipaino, ei välttämättä kannata tavoitella normaalipainoa. Keho vastustaa sitä, on syötävä pysyvästi vähemmän kuin niiden, jotka ovat olleet pääosan elämästään normaalipainoisia. Ja vähemmän syöminen on työlästä, jos itse olisin tuossa tilanteessa, asettaisin tavoitteeksi vaikkapa 10-15 kiloa, joka näkyy ja tuntuu jo terveydessä enemmän. Jos kyseessä on nuori ihminen, alle nelikymppinen, eikä ole ollut lapsesta asti ylipainoinen, voi tavoitteen asettaa alemmaksikin, jopa normaalipainoon ja seurata onnistuuko pysyvä painon pudottaminen.
Tärkeintä on joka tapauksessa syöminen, ei liikunta. Syömisen opettelu pitää painon alhaalla silloinkin, jos liikkuminen jostain syystä estyy. Ja tärkeämpää kuin salilla käyminen on arkiliikunta. Tuon olin tiennyt jo kauan. Päivittäinen aktiivisuus normaalielämässä ei mene tauolle kiireen ja stressinkään takia, koska kyse on niin pienistä aikamääristä, jotka ovat osa luontevaa arkea. Kaikki ihmeliikuntakurssit ja tiukat ruokavaliot kannattaa unohtaa. Ne ovat väärää oppia ja rahastusta.
Oho, hyvä pudotus. Mä oon laihtunut 5 kg reilussa kuukaudessa, mitat nyt 170/84. Tavoitepaino myös siellä noin 70 kg. Mulla kans yhdet housut tuntuu löysemmiltä. Eilen kattelin, että nilkat/sääret ei ainakaan enää niin turvoksissa. Mut luulis tuon sun pudotuksen jo näkyvän ja tuntuvan! Tsemppiä jatkoon.