Miten toimeentulotuella elävillä naisilla on varaa kosmetiikkaan?
Itselläni ei meinaan ole. En enää meikkaa enkä värjää hiuksia. Käytän vain halpaa shampoota ja yhtä rasvaa.
Kommentit (82)
Jos heistä osa saa elättäjämiehen, saadaan pikkuhiljaa valtion velkaa taitettua
On varaa kuten myös lastenvaatteisiimkin, jos saavat sen summan mitä pitää saada minimissään.
Esim. tekokynnet ja itku että ei ole varaa lasten vaatteisiin on no no, jos on saanut perustuen eikä mitään ihme leikkauksia siinä ollut.
Jos jotain erityisiä leikkauksia on, niin silloin saa valittaa.
Olisiko jo aika leikata niitä sossutukia että kotona lomailevat vätykset aktivoitvat työmarkkinoille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tatuointeja tällä toimeentulotuki väellä riittää kyllä.
Ei ole yhtään. En juo alkoholia ja en tupakoi. Ei ole lemmikkiä.
Enkä harrasta valehtelua.
Miksi hän harrastaisi? Mulla ihan sama, just tuli 16 vuotta absolutistina täyteen.
Ei näillä rahoilla ole kertakaikkiaan varaa yllä mainittuihin
Esim. jos ei saa elareita tsimaksaa liuan suuria asumiskuluja voi valittaa, että ei ole tarpeeksi rahaa. Siinä joku kosmetiikka ei hirveästi paina ellei niihin yli 50€ laita per kk. onhan aikuisen omiin kuluihin varattu se 600€ kk?
Jos vaikka asumismenot 400€ ylisuuret en keskittyisi siihen mitä pitäisi ostaa ja mitä ei. . Rahaa pitää jäädä xxxx verran käutyäköön siitä sitten mitä haluaa mihinkin ja lapsille tarpeelliset. Omat tarpeet voi itse määritellä.
Jos ei jää xxxx summaa pitää miettiä miksi? Onko Kelan laskelmissa virhe? Periaatteessa Suomessa ei pitäisi olla mshdollista, että jollekin e jää omiin kustannuksiin tai lastensa elättämiseen tiettyä minimisummaa?
Kerään ei voi myöskään pakottaa kenenkään toisen elätiksi, vasn henkilö saa itse valita ottaako rahat Kelalta vai hankkiiko puolison elättämään. Vapaassa maassa toimitaan niin.
Vierailija kirjoitti:
Ihan muutamalla eurollakin saa kohtuullisen hyviä meikkituotteita. Miksi toimeentulotuella elävä ei saisi piristää mieltään laittautumalla nätiksi. Parempi se kuin esimerkiksi alkoholi.
Jo kauan aikaa sitten määriteltiin sosiaalitukien minimitaso hyvin tavoittein. Yksi näistä tavoitteista oli se, että tukea saavien kansalaisten tulisi pystyä saamaan sellainen elintaso, että he voivat liikkua ns. ihmisten ilmoilla niin, että varojen puute ei tuota ulkoisista seikoista johtuvaa häpeää; eli pitäisi olla mahdollisuus saada itsensä yhtä siistin oloiseksi kuin tavallinen kansalainen. Aikanaan tämä koski tietysti selkeästi kerjäläisiä, jotka erottuivat muusta väestöstä ryysyisillä vaatteillaan, epäsiisteydellään ja usein myös likaisuudellaan. Nykyisin tietenkin myös toimeentulotukiasiakas pystyy pukeutumaan jotakuinkin ehjiin ja puhtaisiin vaatteisiin ja peseytymään, jos vain ei ole esim. asunnoton.
Minusta tämän pitäisi nykyisin päteä paitsi vaatteisiin, myös muuhun laittautumiseen. Pitäisi olla mahdollisuus käydä parturilla tai kampaajalla, pitäisi olla mahdollisuus siisteihin vaatteisiin ja tarvittaessa minusta myös (edulliseen) kosmetiikkaan, jotta ei tarvitsisi kokea ahdistuneisuutta siitä, että erottuu selkeästi kanssaihmisistään ulkoisesti.
raha pitää jakaa ja priorisoida. monet tuotteet kestää kuukausia. kampaamo noin 3 kk välein,ehtii laittaa sivuun rahaa. meikkivoide ja muut meikit kestää kuukausia. seerumit noin kuukauden. eli jakautuu monelle kuulle ostot,eihän kaikki lopu kerralla. yks yhtenä kk,toinen sitten toisena. alepäivät jne. halvemmissakin on ihan ok tuotteita kunhan hyvät sävyt löydät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan muutamalla eurollakin saa kohtuullisen hyviä meikkituotteita. Miksi toimeentulotuella elävä ei saisi piristää mieltään laittautumalla nätiksi. Parempi se kuin esimerkiksi alkoholi.
Jo kauan aikaa sitten määriteltiin sosiaalitukien minimitaso hyvin tavoittein. Yksi näistä tavoitteista oli se, että tukea saavien kansalaisten tulisi pystyä saamaan sellainen elintaso, että he voivat liikkua ns. ihmisten ilmoilla niin, että varojen puute ei tuota ulkoisista seikoista johtuvaa häpeää; eli pitäisi olla mahdollisuus saada itsensä yhtä siistin oloiseksi kuin tavallinen kansalainen. Aikanaan tämä koski tietysti selkeästi kerjäläisiä, jotka erottuivat muusta väestöstä ryysyisillä vaatteillaan, epäsiisteydellään ja usein myös likaisuudellaan. Nykyisin tietenkin myös toimeentulotukiasiakas pystyy pukeutumaan jotakuinkin ehjiin ja puhtaisiin vaatteisiin ja peseytymään, jos vain
Köyhällä ei todellakaan tarvitse olla varaa mihinkään kampaajaan. Pitkän tukan saa leikattua tarpeeksi siistiksi ihan itsekin, ja lyhyttä tukkaa suosivien on helppo ajella itselleen siili.
Toimeentulotuen perusosa tarkoittaa, että pakollisten menojen jälkeen pitää jäädä 590 euroa käyttörahaa kuukaudessa. Itselläni se menee näin: 300 euroa ruokaan ja pesuaineisiin, 50 euroa HSL kk kortti, 100 euroa humputteluun eli leffaan, baariin jne, ja loput 140 kosmetiikkaan, vaatteisiin jne eli mitään satasen voidetta en osta vaan kylään tarjouksia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On mulla ainakin. En tiedä mihin te hassaatte rahanne, jos ei ole varaa kolmen kuukauden välein ostaa 15 euron shampoota tai ripsiväriä.
Mun shampoot ja ripsarit maksaa noin 2-3e.
meikkivoide maksaa jo 50-80e jos yhtään järjellisen hyvän omalle iholle ok, ripsiväri 10e, peitevoide n 15e,valokynä 20e, rajauskynät n10-15e, poskipunat n 20-70e,huulipunat 10-60e, h.kiillot n 15e.
seerumit n 30-100e. kynnenkovettaja,värilakka,päällyslakka kpl n 10-20e.
kampaamo 3kk välein 130e.
eli joku ostaa vaikka lidlin kosmetiikkaa muka kympillä kaikki, no eihän sillä saa kuin yhden max kaksi tuotetta. onneksi tuotteita ei kerralla osta kukaan vaan kun porrastaa noi ja kun ei juo,tupakoi,kapakoi ja tekee itse suurimman osan ruokia,ei lemmikkiä, niin saa kyllä kunnon kosmetiikkaa.
Mulle se, että pysyn "normaalin" näköisenä, eli että minua ei heti erota köyhäksi jo ulkonäöstä, on tärkeä osa henkistä hyvinvointiani. Mulla siihen kuuluu myös meikkaaminen ja siistit hiukset. Ei nuo niin kovin kalliita ole. Esim. meikit Normalista ja muista halpakaupoista, ei maksa paljoa. Hiuksiin laitan värin itse, leikkautan 3 kk välein edullisessa lähiökampaamossa. Syömisestä yleensä säästän esim. tuon kampaamomaksun. Esim. leipäjonossa käymällä saa suoraa säästöä ruokakuluihin.
Olisikohan tuo kosmetiikan ostaminen syy siihen, että monilapsisilla lapsiperheillä ei jää edes yhden lapsen tuen verran rahaa kuukauden ruoan ostamiseen koko perheelle....
Citymarketista löysin kynsilakan, hinta pari euroa. Prismasta löysin parin euron hyväntuoksuisen parfyymin ja halpakaupasta 5 euron parfyymin. Nämä ovat sellaisia, joita käytän eniten, joten haluan ostaa ne halpana.
Sitä tietysti kannattaa miettiä, mitä tuotteita oikeasti käyttää, kuinka paljon ja kuinka usein. Jos esim. laittaa huulipunaa vain pari kertaa vuodessa johonkin erikoistilaisuuteen, niin eihän sellaista kannata ostaa kuin vasta sitten, kun tietää varmasti tarvitsevansa sitä. Itse en osta enää lainkaan huulipunia, vaan ostan parin euron sävyhuulirasvan, jos haluan punaa huuliin.
Sitä edullisinta vaihtoehtoa täytyy vain etsiskellä, kun kauppoihin menee ja päättää, paljonko korkeintaan suostuu maksamaan jostain tuotteesta.
Halvimmat tuotteet löytyvät alimmista hyllyistä, koska kaupat laittavat sellaiset tuotteet silmän korkeudelle, joita halutaan myydä eniten. Ja valmistajakin on saattanut maksaa myyvästä hyllypaikasta. Monet halvat tuotteet on kuitenkin ihan kelpo tuotteita nekin.
Vierailija kirjoitti:
Citymarketista löysin kynsilakan, hinta pari euroa. Prismasta löysin parin euron hyväntuoksuisen parfyymin ja halpakaupasta 5 euron parfyymin. Nämä ovat sellaisia, joita käytän eniten, joten haluan ostaa ne halpana.
Sitä tietysti kannattaa miettiä, mitä tuotteita oikeasti käyttää, kuinka paljon ja kuinka usein. Jos esim. laittaa huulipunaa vain pari kertaa vuodessa johonkin erikoistilaisuuteen, niin eihän sellaista kannata ostaa kuin vasta sitten, kun tietää varmasti tarvitsevansa sitä. Itse en osta enää lainkaan huulipunia, vaan ostan parin euron sävyhuulirasvan, jos haluan punaa huuliin.
Sitä edullisinta vaihtoehtoa täytyy vain etsiskellä, kun kauppoihin menee ja päättää, paljonko korkeintaan suostuu maksamaan jostain tuotteesta.
Halvimmat tuotteet löytyvät alimmista hyllyistä, koska kaupat laittavat sellaiset tuotteet silmän korkeudelle, joita halutaan myydä eniten. Ja valmistajakin on saattanut maksaa myyvästä
Normalissa ja Lidlissä myydään tunnettujen tuoksujen kopioita muutaman euron hintaan. Niissä kannattaa käydä, jos haluaa ostaa hajuvesiä.
Tatuointeja tällä toimeentulotuki väellä riittää kyllä.
Totuus taitaa olla, että sinä luulet tatuoituja ihmisiä toimeentulotukiasiakkaiksi tms. Ennen vanhaan heitä pidettiin ex-vankilakundeina, joten ennakkoasenteita on aina riittänyt.
Omassa tuttava- ja perhepiirissäni on tatuoituja ihmisiä, eikä yksikään heistä ole työtön, toimeentulotukiasiakas, ex-vanki tms. Eräskin tienaa reippaasti yli 5 tonnia kuussa. Yksi on jopa pastori. Jne.
Ei ole koiraa karvoihin katsomista.
Vierailija kirjoitti:
Kympillä saa perusmeikit. Eihän niitä tarvitse koko ajan ostaa.
Ja jos töitä aikoo saada asiakaspalvelussa, ulkonäkö on aika keskeinen asia, mihin työnantaja kiinnittää huomiota.
Aspatyöt - pitääkö noihin meikata, siksikö mulla ei ole natsannut?
Eikö riitä asenne, vuorovaikutustaidot, siisti habitus?
Kympillä saa perusmeikit. Eihän niitä tarvitse koko ajan ostaa.
Ja jos töitä aikoo saada asiakaspalvelussa, ulkonäkö on aika keskeinen asia, mihin työnantaja kiinnittää huomiota.