Julkisten lippujen hinnoissa ei ole kyllä mitään järkeä!
Mun tulee halvemmaksi ostaa auto ja ajaa sillä töihin kuin mennä sama matka junalla ja bussilla. Hienosti tuetaan vihreää siirtymää ja yksityisautoilun vähentämistä!
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä bussilipun pitäisi maksaa 1,5-2€, jotta sen käyttö olisi houkuttelevaa
Oikeastaan missään ei olla ymmärretty, että nimenomaan sen yksittäislipun pitäisi olla edullinen, jotta autoilua vähennettäisiin.
Jos se auto kuitenkin on esim. harrastuksia, sukulointia jne. varten, niin se pelkkä bensakulu on niin halpa lyhyellä matkalla, ettei jossain 2,5-3€ lipussa (5-6€ kun paluulippukin) ole juuri järkeä.
Itsellä työmatka 8km, toimistolla n. puolet päivistä eli kausilippu ei järkevä (varsinkin kun kesäisin pyöräilen). Bensakulut matkalla vajaa 2€, julkisella 5€ - kyllä menen autolla vaikka julkinen itsellä erittäin hyvä ja lähes yhtä nopea. Lähinnä julkisella tulee mentyä oikein kovia pakkaspäivinä, kun ei autoa viitsi kiusata.
Sun pitää ottaa huomioon KAIKKI n
ei pidä. Pitää ottaa huomioon vain ne työmatkaliikenteen kulut. Niitä kuluja jotka OLISI MUUTENKIN, ei tarvitse ottaa huomioon kun ne eivät häviä vaikka menisikin julkisilla töihin. Eli jos OSTAA auton työmatkoja varten, silloin pitää huomioida kaikki kulut, mutta jos auto on muutenkin pakko hankkia niin sitten huomioidaan vain ne muuttuvat kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti tule. Näytä laskelmat.
30 päivän junalippu 190 euroa (ja tuolla pääsee vain lähijuniin, joten oikeasti pitäisi ottaa 270 euron lippu).
30 päivän HSL:n bussilippu jatkoyhteyttä varten 167 euroa.
Eli yhteensä 357-437 euroa kuukaudessa.
Työmatka autolla 75 km suuntaansa.
Ap
Oman auton käyttö tulee tuota kalliimmaksi noin pitkällä työmatkalla, jos vain osaisit laskea autoilun kustannukset oikein. Työmatkoista tulee yli 30 000 vuodessa. Pelkät polttoainekulut helposti yli 200 € / kk + muut kulut päälle.
Ei välttämättä ole polttoainekulut "helopsti yli 200". Esim minulla on työmatka 160 km / suunta ja POLTTOAINEkulut ovat tasan 0€.
Hanki matkakortti. Mulla ei ole älläriä, mutta matkakortilla maksan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat kuluni oliaivat nämä:
Julkinen: 7,30 €/ suunta, siis 14,60 €/päivä.
Autolla: Verot ja vakuutus n. 1 €/päivä, renkaat n. 1 €/päivä, huoltokulut n. 1,5 €/päivä, bensa 4,5 €/päivä. Yhteensä 8 €/päivä.
14,60 > 8,00.
Verot ja vakuutus on jo päin persettä. Pelkkä autovero vie tuosta vähintään 35 cnt. Pelkkää liikennevakuutustakaan et saa 22,75 euroon/kk, et vaikka sinulla on täydet bonukset.
Samaten huoltokulut arvioitu liian alas. Bensa voi pitää paikkaansa, emmehän tiedä paljonko ajat.
Mitä nyt sekoilet? 21,01 e/kk olisi mulla liikennevakuutus autoon, jonka ostamista suunnittelen.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Mulla maksaa bussikortti 46€/kk ja saan käyttää sitä 7 kunnan alueella mielin määrin + kaupunkipyörät vaikka Kööpenhaminan, Pariisin tai Barcelonan reissullakin
Siinäpä cityvirheän ilmastokampanja, lennellään ympäri maailmaa hyvesignaloimassa. 🤣
Radan varressa asuville halvinta on kulkea junalla ilman lippua. Tarkastajia näkee kerran pari vuodessa ja tällöin vuosilipun hinnaksi tulee 100-200 euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Autolla: Verot ja vakuutus n. 1 €/päivä, renkaat n. 1 €/päivä, huoltokulut n. 1,5 €/päivä, bensa 4,5 €/päivä. Yhteensä 8 €/päivä.
14,60 > 8,00.
Verot ja vakuutus on jo päin persettä. Pelkkä autovero vie tuosta vähintään 35 cnt. Pelkkää liikennevakuutustakaan et saa 22,75 euroon/kk, et vaikka sinulla on täydet bonukset.
Samaten huoltokulut arvioitu liian alas. Bensa voi pitää paikkaansa, emmehän tiedä paljonko ajat.
Mitä nyt sekoilet? 21,01 e/kk olisi mulla liikennevakuutus autoon, jonka ostamista suunnittelen.
Ap
Mistä vakuutusyhtiöstä noin halvan vakuutuksen saa? En ainakaan itse saanut omalle 2 autolleni mistään alle 25 euron kuukausihintaa maksimibonuksin kohtalaisilla ajokilometreillä. Toki asuinpaikkakin vaikuttaa tuohon jonkin verran. Ja kuulun siihen matalariskisimpään kuskiluokkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
14,60 > 8,00.
Mitä nyt sekoilet? 21,01 e/kk olisi mulla liikennevakuutus autoon, jon
Mistä vakuutusyhtiöstä noin halvan vakuutuksen saa? En ainakaan itse saanut omalle 2 autolleni mistään alle 25 euron kuukausihintaa maksimibonuksin kohtalaisilla ajokilometreillä. Toki asuinpaikkakin vaikuttaa tuohon jonkin verran. Ja kuulun siihen matalariskisimpään kuskiluokkaan.
If. Kaipa se hinta riippuu autostakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsingissä bussilipun pitäisi maksaa 1,5-2€, jotta sen käyttö olisi houkuttelevaa
Oikeastaan missään ei olla ymmärretty, että nimenomaan sen yksittäislipun pitäisi olla edullinen, jotta autoilua vähennettäisiin.
Jos se auto kuitenkin on esim. harrastuksia, sukulointia jne. varten, niin se pelkkä bensakulu on niin halpa lyhyellä matkalla, ettei jossain 2,5-3€ lipussa (5-6€ kun paluulippukin) ole juuri järkeä.
Itsellä työmatka 8km, toimistolla n. puolet päivistä eli kausilippu ei järkevä (varsinkin kun kesäisin pyöräilen). Bensakulut matkalla vajaa 2€, julkisella 5€ - kyllä menen autolla vaikka julkinen itsellä erittäin hyvä ja lähes yhtä nopea. Lähinnä julkisella tulee mentyä oikein kovia pakkaspäivinä, kun ei autoa viitsi kiusata.
Pääkaupunkiseudulla yksittäinen lippu maksaa yli 3 euroa. Ärsyttää, että hsl suosii pummilla matkustavia maksavien matkustajien kustannuksella. Siksi käytän maa autoa.
Vierailija kirjoitti:
Kun ei omista älläriä niin muutaman pysäkin kertalippu olisi Helsingissä yli neljä euroa, koska se täytyy ostaa kioskista kun automaatteja ei enää ole. Puolet päivän ruokabudjetista. Järjetön hinta lyhyen matkan kertalipusta. Monessa Euroopan maassa kertalippu on luokkaa kaksi euroa.
Niin siellä periferiassako ei vielä toimi lähimaksaminen busseissa?
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, v i t u n l u u s e r i.
T. ABCD-lippu kerralla vuodeksi, joka vuosi.
Vierailija kirjoitti:
If. Kaipa se hinta riippuu autostakin?
Toki, 2.autoni on kyllä sieltä halvimmista autoista vakuuttaa, mutten sano että halvempiakin ei olisi. Ifin laskuri antoi minun autolleni 20 000 kilometrillä hinnaksi 24,80/kk.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mene töihin, v i t u n l u u s e r i.
T. ABCD-lippu kerralla vuodeksi, joka vuosi.
Käyn töissä. Jotta julkisilla matkustaminen olisi houkuttelevaa, pitää sen olla edullista ja helppoa. Helsingissä sitä se ei ole tällä hetkellä. Nimenomaan automaatista ostettavan kertalipun pitäisi maksaa vaikka tuon 1,5€ verran. Me ketkä käydään toimistolla satunnaisesti, kaikki kuukausi ym. liput vaativat suunnittelua ja ennakointia, mihin menee vaan hermo ja sitten siirtyy auton käyttäjäksi.
Ihan normaalia Suomessa, päättäjät kuvittelevat että valtio tienaa enemmän kun veroja nostetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ei varmasti tule. Näytä laskelmat.
30 päivän junalippu 190 euroa (ja tuolla pääsee vain lähijuniin, joten oikeasti pitäisi ottaa 270 euron lippu).
Ap
Sulla unohtui laittaa laskelmiisi yksi erittäin olennainen asia, nimittäin itse auton hinta ja kaikki muut kulut bensan jälkeen. Laske kokonaiskulut vasta sen jälkeen ja hämmästy.
Oma auto on itsestäänselvyys.
Vapaus liikkua minne ja milloin vaan haluat.
Ja kaikista kustannustehokkuus tapa hoitaa liikkuminen.
Ja ilmasto ystävällisin. Isot tissit ajavat tyhjillään ja saastuttavat ilmastoa huomattavasti enemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Sulla unohtui laittaa laskelmiisi yksi erittäin olennainen asia, nimittäin itse auton hinta ja kaikki muut kulut bensan jälkeen. Laske kokonaiskulut vasta sen jälkeen ja hämmästy.
Jos auto pitää olla muutakin kuin työmatkaa varten niin silloin auton hintaa ei voi laskea työmatkakuluihin.
-ohis
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Ei varmasti tule. Näytä laskelmat.
14,60 > 8,00.
Missäs sulla se auton hinta? Vai ilmaiseksiko luulit sen autojobbarilta saavasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oman auton käyttö tulee tuota kalliimmaksi noin pitkällä työmatkalla, jos vain osaisit laskea autoilun kustannukset oikein. Työmatkoista tulee yli 30 000 vuodessa. Pelkät polttoainekulut helposti yli 200 € / kk + muut kulut päälle.
Ei välttämättä ole polttoainekulut "helopsti yli 200". Esim minulla on työmatka 160 km / suunta ja POLTTOAINEkulut ovat tasan 0€.
Sähkö se vasta maksaakin. Lisäksi olet maksanut selvää ylihintaa itse autosta.