Julkisten lippujen hinnoissa ei ole kyllä mitään järkeä!
Mun tulee halvemmaksi ostaa auto ja ajaa sillä töihin kuin mennä sama matka junalla ja bussilla. Hienosti tuetaan vihreää siirtymää ja yksityisautoilun vähentämistä!
Kommentit (56)
Halvempaahan se on nykyään kuin esim. 15 vuotta sitten oli. Muistan ajan, kun bussikortin lataus maksoi noin satasen / 30 vrk. Enkä asu kuin Myyrmäessä asti, ihan Helsingin rajalla, toisella puolella vaan.
HSL:n kannattaisi ihan ensin parantaa palveluaan, eikä heikentää sitä, sekä lisätä maksuvaihtoehtoja = palauttaa käteismaksuvaihtoehto takaisin. Näin saattaisi tulla useampia käyttäjiä takaisin. Meitä on kuitenkin aika paljon sellaisia, jotka ihan periaatesyistä lopetti kulkemisen julkisilla, kun käteinen lakkasi käymästä. Eikä kannata alkaa valittaa, että oltaisiin hidastettu matkan tekoa. Ollaan käytetty useimmat varmasti mm. matkakorttia kyllä. Periaatteesta vain mielestäni käteisen pitäisi käydä. Se olisi varakeino matkustaa, kun iskee se huono päivä, kun kaikki epäonnistuu: akku loppu, puhelin hajosi, lompakko unohtui kotiin, mutta repun taskussa olisi sentään kolikoita.
Lisäksi palauttaisivat konduktöörit ja lisäisivät matkustajien turvallisuutta. Penkkien puhtaanapitämiseen kun kiinnittäisivät myös lisää huomiota, niin alkaisi olla jo aika täydellistä. Voisin maksaa vaikka enemmänkin ja alkaa harkita autoilun vähentämistä sitten.
Kun matkustajamäärä lisääntyisi, saattaisi hinnatkin laskea. Ehkä, tai ehkä ei.
Vierailija kirjoitti:
Radan varressa asuville halvinta on kulkea junalla ilman lippua. Tarkastajia näkee kerran pari vuodessa ja tällöin vuosilipun hinnaksi tulee 100-200 euroa.
Niin, se oikeaoppinen jätteiden kierrätys ja lajittelu on tärkeämpää kuin virallisten pakollisten maksujen maksaminen. Näin vaikka tarkastusmaksut ovat ulosottokelpoisia laskuja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei varmasti tule. Näytä laskelmat.
30 päivän junalippu 190 euroa (ja tuolla pääsee vain lähijuniin, joten oikeasti pitäisi ottaa 270 euron lippu).
30 päivän HSL:n bussilippu jatkoyhteyttä varten 167 euroa.
Eli yhteensä 357-437 euroa kuukaudessa.
Työmatka autolla 75 km suuntaansa.
Ap
Sulla unohtui laittaa laskelmiisi yksi erittäin olennainen asia, nimittäin itse auton hinta ja kaikki muut kulut bensan jälkeen. Laske kokonaiskulut vasta sen jälkeen ja hämmästy.
Jos auto pitää olla muutakin kuin työmatkaa varten niin silloin auton hintaa ei voi laskea työmatkakuluihin.
-ohis
Jos autoon tulee 30 000 km vuodessa työmatkojen takia, niin autoa pitää huoltaa ja korjata enemmän kuin muuten pitäisi. Myös arvo putoaa selvästi enemmän. Arvon lasku on autoilun kuluista helposti kaikkein suurin. Nuo pitää ottaa huomioon kustannusten vertailussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
30 päivän junalippu 190 euroa (ja tuolla pääsee vain lähijuniin, joten oikeasti pitäisi ottaa 270 euron lippu).
Ap
Sulla unohtui laittaa laskelmiisi yksi erittäin olennainen asia, nimittäin itse auton hinta ja kaikki muut kulut bensan jälkeen. Laske kokonaiskulut vasta sen jälkeen ja hämmästy.
Jos auto pitää olla muutakin kuin työmatkaa varten niin silloin auton hintaa ei voi laskea työmatkakuluihin.
-ohis
Moni ostaa sen auton lähinnä työmatkaa ja statusta varten, ei muuten. Näin vaikka julkiset toimisivat erittäin hyvin.
Mikä HSL:n lippu maksaa 167 euroa kuussa?! Onko ABCD ja jos on, niin miksi ihmeessä kukaan hankkii työpaikan, jonne ensin pitää kulkea junalla ja sitten vielä noin pitkän bussimatkan?
Mun AB-lippu maksaa n. 70 euroa kuukaudessa ja kuten joku myyrmäkeläinen tuossa kirjoittelikin, on hinta paljon halvempi kuin se oli ennen tätä vyöhykeuudistusta, jolloin maksoin lipusta yli satasen kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Mikä HSL:n lippu maksaa 167 euroa kuussa?! Onko ABCD ja jos on, niin miksi ihmeessä kukaan hankkii työpaikan, jonne ensin pitää kulkea junalla ja sitten vielä noin pitkän bussimatkan?
Mun AB-lippu maksaa n. 70 euroa kuukaudessa ja kuten joku myyrmäkeläinen tuossa kirjoittelikin, on hinta paljon halvempi kuin se oli ennen tätä vyöhykeuudistusta, jolloin maksoin lipusta yli satasen kuussa.
AB-lippu ulkopaikkakuntalaiselle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eihän sillä ollut koko laskelmaa auton kuluista. Vain kilometrimäärä per suunta.
Vierailija kirjoitti:
Sähkö se vasta maksaakin. Lisäksi olet maksanut selvää ylihintaa itse autosta.
Sähkö on liikennekäytössä PALJON halvempi kuin polttikset. Minulla tippui liikkumiseen menevät kulut yli 700 eurolla /kk.
Ja en maksanut ylihintaa autostani. Sähköauto ei ollut käytännössä YHTÄÄN sen kalliimpi kuin olisivat olleet saman koko- ja laatuluokan autot muutenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Eihän sillä ollut koko laskelmaa auton kuluista. Vain kilometrimäärä per suunta.
Niin. Eikä mun laskelmissa ollut myöskään autolla kulkemisesta syntyvää ajansäästöä. Pelkässä matka-ajassa säästyy päivässä tunti eikä tuossa ole huomioitu edes odotusaikoja.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mikset siirrä kirjojasi pk-seudulle?
Mutta asiasta kolmanteen: miten tuo hinta itse asiassa saa olla eri eri paikkakunnilla asuville? Tai siis ymmärrän miksi se on niin, mutta eikö nykypäivän tasa-arvoilmapiirissä hinnan pitäisi olla kaikille ihmisille sama asuinpaikasta riippumatta? Kas kun tuohon ei ole kukaan vielä älähtänyt? Vähän kuin olisi eri hinnat miehille, naisille ja vielä kolmas hinta muille?
Tai no, ehkä oma logiikkani ontuu, kun onhan kyllä myös eri hinnat sen mukaan oletko aikuinen, lapsi, eläkeläinen jne.
Tai pitäisikö sitten saman tien puuttua noihin kaikkiin ja olla samat hinnat ihan kaikille? Se olisi tasa-arvoista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sähkö se vasta maksaakin. Lisäksi olet maksanut selvää ylihintaa itse autosta.
Sähkö on liikennekäytössä PALJON halvempi kuin polttikset. Minulla tippui liikkumiseen menevät kulut yli 700 eurolla /kk.
Ja en maksanut ylihintaa autostani. Sähköauto ei ollut käytännössä YHTÄÄN sen kalliimpi kuin olisivat olleet saman koko- ja laatuluokan autot muutenkaan.
Uusipa siihen akut, kun vähän kolahti kuoppaisella tiellä. Kehu sitä autosi hintaa vasta sen jälkeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta asiasta kolmanteen: miten tuo hinta itse asiassa saa olla eri eri paikkakunnilla asuville? Tai siis ymmärrän miksi se on niin, mutta eikö nykypäivän tasa-arvoilmapiirissä hinnan pitäisi olla kaikille ihmisille sama asuinpaikasta riippumatta? Kas kun tuohon ei ole kukaan vielä älähtänyt? Vähän
Mihin ne siellä siirtäisin? Menettäisin myös matkakulujen verovähennykset. En mäkään ymmärrä miten se voi olla noin paljon kalliimpi muualla asuvalle.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Omat kuluni oliaivat nämä:
Julkinen: 7,30 €/ suunta, siis 14,60 €/päivä.
Autolla: Verot ja vakuutus n. 1 €/päivä, renkaat n. 1 €/päivä, huoltokulut n. 1,5 €/päivä, bensa 4,5 €/päivä. Yhteensä 8 €/päivä.
14,60 > 8,00.
Auto puuttuu! Vai ihan käteisellälö ostit muka....
Itseasiassa ostin. Ikääkin sillä on jo niin ei sen arvokaan enää kovin paljoa laske.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta asiasta kolmanteen: miten tuo hinta itse asiassa saa olla eri eri paikkakunnilla asuville? Tai siis ymmärrän miksi se on niin, mutta eikö nykypäivän tasa-arvoilmapiirissä hinnan pitäisi olla kaikille ihmisille sama asuinpaikasta riippumatta? Kas k
Paljonko muuten saat verovähennystä sitten? Koska siinähän tuo sitten tippuu aika samoihin kuin täällä asuvillakin?
Koska nyt kun sen hinta täällä asuville laskettiin, niin ei sitä enää edes kannata/tarvitse laittaa verovähennyksiin, kun se summa täyttyy just sillä omavastuulla. Eikä pysty siten edes autoilijana "tienaamaan". :) Siksi se isompi hinta oli parempi. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Mutta asiasta kolmanteen: miten tuo hinta itse asiassa saa olla eri eri paikkakunnilla asuville? Tai siis ymmärrän miksi se on niin, mutta eikö nykypäivän tasa-arvoilmapiirissä hinnan pitäisi olla kaikille i
Paljonko muuten saat verovähennystä sitten? Koska siinähän tuo sitten tippuu aika samoihin kuin täällä asuvillakin?
Koska nyt kun sen hinta täällä asuville laskettiin, niin ei sitä enää edes kannata/tarvitse laittaa verovähennyksiin, kun se summa täyttyy just sillä omavastuulla. Eikä pysty siten edes autoilijana "tienaamaan". :) Siksi se isompi hinta oli parempi. :)
Halvimman matkustustavan mukaan eli tuon 357 euron mukaan voin tehdä vähennykset.
Ap
Sähköautoilijan oli ihan pakko saivarrella.