Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi masennun kerta toisensa jälkeen?

Vierailija
13.08.2025 |

Mulla ei ole mitään syytä siihen. Ei ole mitään traumataustaa tai kovia kokemuksia. En vatvo menneitä tai ole katkera. Olen enemmän sellainen nautitaan hetkestä -tyyppi. Tokihan mullakin on ollut kaikenlaisia vaikeuksia mm. työelämän suhteen. Jos ei olisi lapsia, niin jättäisin kyllä tämän elämän.

Kommentit (93)

Vierailija
41/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Mitäs mun menoja sä ootkaan maksanut?

Kaltaistesi kroonisesti sairaiden terveydenhuoltomenoja🤷

Eli mitä käytännössä? En ole itse näistä tietoinen.

Käytännössä osan kaikista terveydenhuollon palveluista, joita kaltaisesi käyttävät🤷

Vierailija
42/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla taustalla on omien tarpeiden ja ympäristön olosuhteiden epätasapaino. Olen vahvasti introvertti, mutta monesti joudun sivuuttamaan oman rauhan tarpeeni töiden, velvollisuuksien tai jonkun muun vastaavan asian tähden, mitä normaaliin elämään kuuluu. Tasapainon löytäminen on vaikeaa, kun ei aina ymmärrä omia tarpeitaankaan. Niiden sivuuttaminen on kyllä helppoa, kun yrittää suoriutua odotusten mukaan ja vähän paremminkin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: 

Mitäs mun menoja sä ootkaan maksanut?

Kaltaistesi kroonisesti sairaiden terveydenhuoltomenoja🤷

Käytännössä osan kaikista terveydenhuollon palveluista, joita kaltaisesi käyttävät🤷

Niin mitä ne kaikki mun käyttämäni palvelut nyt ovat sitten?

Vierailija
44/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua alkaa masentaa pettymykset. Kun jokin menee pieleen, niin lapsuudesta asti aktivoituu tunne, etten taaskaan saanut, mitä haluan. Suru, pettymys. 

kun löysin kiitollisuuden harjoittamisen, niin sen jälkeen en ole masentunut. Eli harjoitan joka päivä kiitollisuutta, vaikka siitä, että linnut laulaa tai minulla oli eilen kivaa. Tietoista harjoittelemista.

Onko tähän joku ohjeistus niin kuin mindfulness-harjoituksissa vai rupeanko vaan miettimään mitä kivaa on?

Vierailija
45/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin siis millä tavalla olet masentunut? Koska olet väsynyt/aikaansaamaton? Nukutko hyvin? Onko työ kuormittavaa? 

Vierailija
46/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut vaikeuksia ja olen katkera (ihan syystäkin) muutamasta aika isostakin elämän osa-alueesta eli sinällään oma tilanteeni on toinen vaikka masennus on minullakin toistuvaa. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että en tule koskaan parantumaan koska ne asiat elämässäni ei tule enää koskaan muuttumaan itselleni oikeanlaisiksi joiden vääränlaisuus aiheuttaa masennuksen aina vain uudelleen.

Se auttaa aina jonkun aikaa ja edesauttaa paranemista kun saan jonkin kimmokkeen jonka myötä uskon (tyhmänä kerta toisensa jälkeen) muuttavan elämäni omannäköiseksi ja samalla paremmaksi kunhan vain jaksan tsempata ja muuttaa erinäisiä asioita. Sitten kun tajuan, ettei mikään muutukaan vaan taas hakkaan päätäni samaan seinään kuin aina ennenkin niin vaivun ensin apatiaan ja alakuloon jotka johtaa lopulta masennukseen.

Tuttua huttua tämä tilanne jossa se tärkeä juna meni jo ohi eikä tilannetta voi oikein muuttaa ajattelemalla että otan seuraavan junan kun se ei ole itselleen se juna jonka ehdottomasti halusi. Tietyt asiat tulee elämässä suorittaa sillä hetkellä kun ne on ajankohtaisia, mutta joillekkin epäonniselle käy niin että sillä kriittisellä hetkellä elämässä tapahtuu jotain peruuttamatonta eikä pääse sen junan kyytiin. Nämä on vaan sellaisia asioita että ne tulee käydä läpi ja omassa mielessä ymmärtää että kaikki ei mene aina niin kuin suunnitteli. En tiedä pääseekö katkeruudesta ikinä eroon, mutta itselleen voi harrastaa lempeyttä asian suhteen. T sen oman tärkeän junan missannut

Vierailija
47/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin siis millä tavalla olet masentunut? Koska olet väsynyt/aikaansaamaton? Nukutko hyvin? Onko työ kuormittavaa? 

No sellaisella ihan tavallisella tavalla. Masentaa, ahdistaa, on jatkuvia itsetuhoisia ajatuksia. Kaikki asiat tuntuvat aivan ylitsepääsemättömiltä. Energiaa ei riitä juuri mihinkään. Kaikki on kuormittavaa, joten siksi on työkin. Nukun ihan hyvin.

Vierailija
48/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitten olet masentunut?

En ole keksinyt vielä syytä sille.

Luulen, että syyn tietäminenkään ei itsessään vie pois masennusta. 

Vierailija
49/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua alkaa masentaa pettymykset. Kun jokin menee pieleen, niin lapsuudesta asti aktivoituu tunne, etten taaskaan saanut, mitä haluan. Suru, pettymys. 

kun löysin kiitollisuuden harjoittamisen, niin sen jälkeen en ole masentunut. Eli harjoitan joka päivä kiitollisuutta, vaikka siitä, että linnut laulaa tai minulla oli eilen kivaa. Tietoista harjoittelemista.

Onko tähän joku ohjeistus niin kuin mindfulness-harjoituksissa vai rupeanko vaan miettimään mitä kivaa on?

Minä kuuntelin Rhonda Byrnen kirjan Magic ja tein 28 päivän harjoitukset. Tiedän, että moni pitää häntä puoskarina, mutta minulle toimi.

Vierailija
50/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oletko saanut esimerkiksi lapsuudessa päävamman? Sieltä voi löytyä selitys. 

Kerrotko lisää?

Itsellä masennus kroonistunut, halusin jo alle kouluikäisenä kävellä järveen ja jäädä sinne.

Elämän varrella tullut useampia aivotärähdyksiä ja muuta fyysistä, mutta en tiedä yhtään miksi halusin jo pienenä lapsena kuolla pois.

On se mahdollista, ilmenee ihan koululääketieteessä. 

Vierailija
51/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Semmoista. 

Vierailija
52/93 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin sanottu toistuva masennus.

Vierailija
53/93 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap ei erota masennusta ja tylsistymistä toisistaan.

Ei se niin ole.

Itsellä vähän sama tilanne, kuin AP:llä.

Koskaan ei ole ollut tylsää, mutta pientä masennuksen tykkää on usein.

Tiedän, että ainakin kahdella nuoremmalla veljelläni on ollut myös masennusta.

Voiko se olla geeneissä?

Toki meille yhteistä on se, että meitä on koulukiusattu rankasti(ihan fyysistäkin kiusaamista ja tietenkin sitä henkistä.)

Vierailija
54/93 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin mitä ne kaikki mun käyttämäni palvelut nyt ovat sitten?

Tiedät varmasti itse paremmin mitä terveydenhuollon palveluita käytät🤷

Vierailija
55/93 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syyt löytyvät, muttei se tarkoita että on kaiken jaksava robotti, ihminen ei ole robotti. Pitää etsiä ne. Siinä voi kulua aikaa. Onko se työ, ympäristö, some, tunnemaailma, säätila, ionit ilmassa, väsymys, rakennukset, kaupunki, maaseutu, sisustus, ajattelukuvio, ravinto, tv, musiikki, exä, kirja, ihminen, verensokeri, liikuntamuoto ei sopiva, pomo, alkoholi, lääkkeen haittavaikutus, hormonit, jatkuva pärjäämisen pakko, kofeiini, sitoumukset tai äänestykset, jokin muu, aamut, mikä. Entä onko kiinnostuksia itseä innostaviin asioihin, henkisyys. Moni asia vaikuttaa ihmisiin tai joku niistä. Jos on väsynyt, ei jaksakaan.

Joo, en todella jaksa. Jaksan just laahautua töihin ja tehdä ruokaa illalla ja sitten en paljon muuta jaksakaan. Pahinta on, että aloitin uuden ammatin opiskelemisen oppisopimuksella, ja just, kun olin lähdössä ensimmäiselle lähipäivälle, mulle soitettiin en

Vanhempana ihmisenä annan neuvon: ota se työpaikka takaisin. Nyt ollaan siinä tilanteessa Suomessa, ettei valtio saa rahaa mistään, joten jaettavaa ei ole. Jos et osaa päättää, haluan auttaa sinua ainakin tällä tavalla. Tee järkipäätös. Voimia sinulle!

Vierailija
56/93 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on niin sanottu toistuva masennus.

Krooninen depressio. 

Vierailija
57/93 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi täällä väkivaltaisen lapsuuden eläneet ihmiset kuvailevat lapsuuttaan ihan tavalliseksi, hyväksi eivätkä osaa yhdistää masennusta sinne? 

Onko väkivallan kokeminen, katsominen ja eläminen mielestänne tavallista? Kunhan on vaan katto pään päällä ja ruokaa? HALOO!? 

Vierailija
58/93 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on omasta itsestä kiinni.

Vierailija
59/93 |
15.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alakuloinen suomalainen mielenlaatu ?

Vierailija
60/93 |