Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi masennun kerta toisensa jälkeen?

Vierailija
13.08.2025 |

Mulla ei ole mitään syytä siihen. Ei ole mitään traumataustaa tai kovia kokemuksia. En vatvo menneitä tai ole katkera. Olen enemmän sellainen nautitaan hetkestä -tyyppi. Tokihan mullakin on ollut kaikenlaisia vaikeuksia mm. työelämän suhteen. Jos ei olisi lapsia, niin jättäisin kyllä tämän elämän.

Kommentit (93)

Vierailija
81/93 |
19.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen kirjaa Viritä aivosi hyvään elämään - Nicole Vignola. Ei ole mikään hipin self-help opas vaan neurotieteilijän kirjoittama kirja, joka kertoo miten aivot toimivat. Aivot voidaan opettaa käsittelemään asioita eri tavalla.

Muut ohjeeni: tsekkaa kaikki elintavat läpi. Ruokavalio, uni, liikunta, sosiaaliset suhteet, harrastukset, työ. Tee ihan lista tai pidä päiväkirjaa, monet arvioivat hatusta väärin. Esimerkiksi ajattelevat etteivät juo hirveästi kofeiinia ja viikossa onkin kofeiinipitoisia juomia litrakaupalla.  Niissä tehtäviin muutoksiin auttaa taas kirja Pura rutiinit Atomeiksi - James Clear.

Vierailija
82/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut tuota edellisen suosittelemaa kirjaa, mutta suosittelen itse lukemaan suolistovallankumous-kirjan. Suolisto ja suolistomikrobit todellakin on ihmisen toiset aivot ihan tutkimustenkin mukaan. En sano että se on ainut avain onneen (irti masennuksesta), mutta voi auttaa merkittävästi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perinnöllistä? 

Minulle on sanottu, että masennus ei ole perinnöllistä, mutta taipumus masentua on. Ota tuosta selvää!

Voimia ja positiivista mieltä 😘

Vierailija
84/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seuraa vaan sitä, mikä sinua eniten kiinnostaa. Älä koskaan mieti "mitä jos", äläkä jää vatvomaan. Huolehdi perusrutiineista: verensokeri, happi, sinulle sopiva määrä liikuntaa, hyvä uni. Syö myös elävää ruokaa (esim. salaatteja). 

Älä anna toisten tunteiden tarttua. Jos joku on pulassa ja tarvitsee apuasi, voit myös sanoa, että ohoh enpä nyt pysty auttamaan ja toivot että joku muu pystyy. Kaikilla on oikeus voida hyvin ja olla onnellisia - kukaan ei ole velvollinen kannattelemaan toista vain siksi, että tämä pyytää. 

Vierailija
85/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vaihtelu on masennusta vs. sitten sujuvaa, tuottavaa kautta niin kannattaa kuvata vaiheet ja niiden aikainen käytös + ajatukset. Mennä sitten käymään hyvän, yksityisen psykiatrin luona (esim Recucor) ja sulkea pois kaksisuuntainen, tyyppi 2. Suomalaisten alidiagnosoitu kansantauti. Yhdellä pillerillä oireet pois.

Vierailija
86/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole lukenut tuota edellisen suosittelemaa kirjaa, mutta suosittelen itse lukemaan suolistovallankumous-kirjan. Suolisto ja suolistomikrobit todellakin on ihmisen toiset aivot ihan tutkimustenkin mukaan. En sano että se on ainut avain onneen (irti masennuksesta), mutta voi auttaa merkittävästi.

Noh niin. En ole tätä opusta lukenut mutta olen aika skeptinen sen suhteen mitä tiedejargon antaa noin niinkun arkielämän ihmiselle.

Bakteerikanta suolistossa on hyvä, jos syö paljon ja monipuolisesti vihanneksia ja kasviksia. Liiallinen lihansyönti ja mausteet tuhoavat sen, sillä nämä eivät ole tarkoitettu ihmisen pääravinnoksi. Liha ei oikeastaan ollenkaan.

Aika moni kiukkuinen tai masentunut ei syö kunnolla. Siis he syövät liian vähän tai ortoreksisesti. En jaksa tämän vuoksi yhtä tuttua ollenkaan, kun olen hänelle sata kertaa sanonut, että jos kalorit ovat matalalla, myös mielialasi on matala. Mutta silti hän vaan syö aneemisesti ja sitten valitaa sitä pahaa oloaan muille, eli levittää kärsimystään. Tavallaan ystävyydessä on ihan ok jos tapahtuu jotain yllättävää, olla toisen tukena, mutta jos tämä rasittavuus johtuu omista elämänvalinnoista, niin ei se pidemmän päälle ole reilua muita kohtaan.

Ayrvedassa ja kiinalaisessa lääketieteessä jaotellaan keho kylmään ja kuumaan. Onko helposti ärtyvä vai itkuinen. Masennus on varmaan tätä itkuisuutta ja kylmyyttä, jolloin pitäisi syödä enemmän lämpimiä ja miksei tulisiakin ruokia (esim. cayenne-pippurilla maustettu). Nämä parantavat kehon verenkiertoa ja piristävät. Miksei kofeiiniakin.

Vierailija
87/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vaihtelu on masennusta vs. sitten sujuvaa, tuottavaa kautta niin kannattaa kuvata vaiheet ja niiden aikainen käytös + ajatukset. Mennä sitten käymään hyvän, yksityisen psykiatrin luona (esim Recucor) ja sulkea pois kaksisuuntainen, tyyppi 2. Suomalaisten alidiagnosoitu kansantauti. Yhdellä pillerillä oireet pois.

Joo no tottahan toki douppaamalla saa aina elämänsä tasapainoon. Mutta kaikki eivät välttämättä halua opetella tasapainottamaan elämäänsä lääkkeillä/huumeilla vaan löytää ratkaisut elää luonnonmukaisesti ja voida hyvin. Tuollaisista diagnooseista voi myös olla oikeasti haittaa jossain vaiheessa, jos hankkii vaikka lapsia. Lääketiede on kunnostautunut tässä vainossa, että jos suvussasi on ollut aiemmin diagnoosi, niin olette kaikki sairaita ja vammaisia ja nyt pharman asiakkaiksi ellette ole jo.

Vierailija
88/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua alkaa masentaa pettymykset. Kun jokin menee pieleen, niin lapsuudesta asti aktivoituu tunne, etten taaskaan saanut, mitä haluan. Suru, pettymys. 

kun löysin kiitollisuuden harjoittamisen, niin sen jälkeen en ole masentunut. Eli harjoitan joka päivä kiitollisuutta, vaikka siitä, että linnut laulaa tai minulla oli eilen kivaa. Tietoista harjoittelemista.

Onko tähän joku ohjeistus niin kuin mindfulness-harjoituksissa vai rupeanko vaan miettimään mitä kivaa on?

Parempi olisi olla jokin ohjeistus koska mitään kivaa ei ole vaikka miettisin kuinka tai sitten jää kiitollisuudet harjoittamatta jatkossakin.

Vierailija
89/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Masennus on kaunista ja nautinnollista.

Vierailija
90/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on ollut vaikeuksia ja olen katkera (ihan syystäkin) muutamasta aika isostakin elämän osa-alueesta eli sinällään oma tilanteeni on toinen vaikka masennus on minullakin toistuvaa. Olen tullut siihen johtopäätökseen, että en tule koskaan parantumaan koska ne asiat elämässäni ei tule enää koskaan muuttumaan itselleni oikeanlaisiksi joiden vääränlaisuus aiheuttaa masennuksen aina vain uudelleen.

Se auttaa aina jonkun aikaa ja edesauttaa paranemista kun saan jonkin kimmokkeen jonka myötä uskon (tyhmänä kerta toisensa jälkeen) muuttavan elämäni omannäköiseksi ja samalla paremmaksi kunhan vain jaksan tsempata ja muuttaa erinäisiä asioita. Sitten kun tajuan, ettei mikään muutukaan vaan taas hakkaan päätäni samaan seinään kuin aina ennenkin niin vaivun ensin apatiaan ja alakuloon jotka johtaa lopulta masennukseen.

Jos olet katkera, elämä ei ole hääviä.

Vierailija
91/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perinnöllistä? 

Minulle on sanottu, että masennus ei ole perinnöllistä, mutta taipumus masentua on. Ota tuosta selvää!

Voimia ja positiivista mieltä 😘

Eli jos vanhempi on masentunut, se ei tarkoita että sinäkin masennut. Ihminen voi opetella ja valita miten asiat ottaa. 45% tästä on perinnöllistä, mutta loput pystyt omalla päätöksellä ja työllä muuttamaan. 

Vierailija
92/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä sitten olet masentunut?

En ole keksinyt vielä syytä sille.

Suoliston mikrobit ovat masentuneilla erilaiset kuin taviksilla. Hyvä puoli tässä on se, että omaa suolistomikrobikantaa voi muuttaa syömisillään.

Niin, eihän tuo mahdotonta ole. Syön aika monipuolisesti ja aika paljon kotiruokaa. Toki eineksiäkin välillä.

Tää on vähän hassu neuvo, mutta kaikki ei sovi kaikille. Pätee myös ruokaan. 

Itselläni on sangen mielenkiintoisia tuloksia tullut eri ruokavalioilla. Esim. rasvaista lihaa ja sokeria karkin muodossa 3kk = kolesteroliarvot laskivat ihannetasolle. Kaksi viikkoa ilman vihanneksia = verenpaine laski kymmenisen yksikköä. Ei näissä ole mitään järkeä tieteen kannalta, mutta onhan mulla silmät päässä kun tuloksia luin. :D

Vierailija
93/93 |
20.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomalaisille pitäisi myöntää masennustukea. Eräänlainen perustulo. 

Saisi olla masennuksessa mutta talous turvattuna. Ettei tarvitsisi syödä myrkyllisiä mielialalääkkeitä, vaan voisi vain lojua masentuneena tukien varassa ja käydä töissä kun siltä tuntuu.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan yksi kahdeksan