Hämmentävä kokemus apteekissa - maksusitoumus ja merkkivaatteet?
Pakko kysyä, kun jäi vaivaamaan.
Olin tänään hakemassa 85-vuotiaalle mummolleni lääkkeitä. Hän on koko ikänsä tehnyt töitä ja maksanut veroja, ja nyt pienellä eläkkeellä jokainen euro on tiukassa.
Samaan aikaan apteekkiin tuli ulkomaalaistaustainen perhe (tummaihoisia, eivät puhuneet suomea). Äidillä oli todella kalliin näköinen merkkilaukku (näytti aidolta Vuittonilta) ja viimeisen päälle laitetut rakennekynnet, ja heillä oli upouudet Emmaljungan vaunut. He ostivat ison kassillisen tavaraa vitamiineja, kalliita rasvoja yms ja maksoivat kaiken apteekin tiskillä sellaisella paperisella maksusitoumuksella (ilmeisesti Kelasta tai sossusta).
Jäin vain miettimään, että miten tämä yhtälö toimii? Tuntuu jotenkin todella epäreilulta mummuani ja muita vähävaraisia suomalaisia kohtaan, jotka eivät saa edes tarpeelliseen apua, kun toisilla on varaa ylellisyyksiin, mutta lasku menee yhteiskunnalle.
Älkää leimatko rasistiksi, tämä oli vain havainto joka pisti silmään ja surettaa.
Kommentit (146)
Se toimii siten etä nuo "merkkivaatteet" ovat todennäköisesti second hand tai feikkejä, ja he käyttävät kaikki edut mitä käsiinsä saavat. Lääkärit kirjoittava mielellään verokustanteisia reseptejä, sillä heille se on ihan sama mistä kassasta raha virtaa pharman ja heidän pusseihin.
Kaikilla ihmisillä "nuukuus" tai "vaatimattomuus" eivät kuulu hyveisiin ja kyllähän sekin pitää tiedostaa, että lääketeollisuus HYÖTYY ja kannustaa tällaiseen toimintaan, jopa painostaa siihen, sillä se hyödyttää suoraan HEITÄ.
Lämmin suositus sinulle myös keskittyä vaan omiin asioihisi ja omaan moraaliisi. Katsos kuolinpedillä et saa lisäpisteitä siitä, että olet arvostellut maamuperhettä tai toisten tapoja, mutta siitä saatat saada, että olet ollut itse nuuka ja vaatimaton.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se aina menee. Pankissa oppi hyvin, että viimeisen päälle pukeutunut asiakas on persaukinen ja sitten tyypillä, jolla on kalastusliivi, cargoshortsit, prismasta ostettu lippis ja sukat sandaaleissa on aivan hemmetisti rahaa.
'Kun on paikka paikan päällä, niin on markka markan päällä'! 😉
Vierailija kirjoitti:
No silleen se toimii. Suomalaiset häädetään kodeistaan (Mikkeli), että demarit saa ulkkiksista rahaa verovaroista.
Valtio = nykyinen hallitus nuo asunnot omistaa ja päättää maahanmuutosta.
Ovatko ukrainalaisia?
ÄLÄ VALITA
SINÄ, KYLLÄ, JUURI SINÄ, ÄÄNESTIT TÄMÄN PUOLESTA
Kerroin teille kaikille todella tarkkaan ja monta kertaa, että persuja tulee äänestää ja heidän on PAKKO päästä pääministeripuolueeksi, mutta te vain haukuitte minua.
Nyt te olette saanet kirjaimellisesti minkä puolesta äänestitte, mutta ei nyt kelpaakkaan? Mutta ette silti aio äänestää persuja?
HÄVETKÄÄ!
Vierailija kirjoitti:
Se toimii siten etä nuo "merkkivaatteet" ovat todennäköisesti second hand tai feikkejä, ja he käyttävät kaikki edut mitä käsiinsä saavat. Lääkärit kirjoittava mielellään verokustanteisia reseptejä, sillä heille se on ihan sama mistä kassasta raha virtaa pharman ja heidän pusseihin.
Kaikilla ihmisillä "nuukuus" tai "vaatimattomuus" eivät kuulu hyveisiin ja kyllähän sekin pitää tiedostaa, että lääketeollisuus HYÖTYY ja kannustaa tällaiseen toimintaan, jopa painostaa siihen, sillä se hyödyttää suoraan HEITÄ.
Lämmin suositus sinulle myös keskittyä vaan omiin asioihisi ja omaan moraaliisi. Katsos kuolinpedillä et saa lisäpisteitä siitä, että olet arvostellut maamuperhettä tai toisten tapoja, mutta siitä saatat saada, että olet ollut itse nuuka ja vaatimaton.
Tottakai saa arvostella ja esittää kritiikkiä asioista. Joskus monet on samaa mieltä, joskus ei, mutta silti mielipiteiden ja omien näkemysten esitys pitää olla vapaa Suomessa.
Vain kunnianloukkauksen nimellä on rikoksia, liten myös tietenkin se, että jotenkin konkreettisesti käydään kostamaan ja tehdään rikoksia kostetravalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan maksusitoumus on sähköinen. Ei paperi.
Ja senkö ei muka voisi printata?
ei tule sun sähköpostiin!!!!!!!!!!!!!!!!!! vaan näkyy apteekin tietojärjestelmässä. muuten olisi toivottavaa,että ette ota missään muodossa maksusitoumuksia, vaan maksatte ensin itse ja tositteita vastaan haette hyvitystä kelalta. syy; kelan asiakkuustiedot ovat salaisia. niitä ei voi välittää kolmansille osapuolille. esim. tt tuessa voit kieltää,että automaattisesti ei apteekkiin toimiteta lääkemaksusitoumusta. osat itse ja maksat. sama vuokravakuus. kelan asiakkuustieto ei kuulu vuokranantajalle,siksi sulkutili pankkiin vakuudelle ja siitä vuokraajalle tosite. sama kaikkeen,silmälasit,muutto jne. nuo maksusitoumukset herttää liikaa spekulaatioita muissa henkilöissä. kela korvaa osan tai minkä korvaa tositteita vastaan. olisi hyvä ensin perustella tämä laillisuuskulma ja sopia käytäntö kuinka haluat hoitaa asiasi. tomi voutilainen prof on jo liki 20 v sitten tuonut esille,että ns toinen vaihtoehto on oltava kuin maksusitoumus.
asikasta ei voi kiristää-ota tai jätä,vain yksi tapa. ps muuten tuo esimerkki ap kertoma-on ollut mahdollisesti resepti,jotka nekin usein nyt sähköisiä. tai tulkkilappu tarve-tuotteet-tai asia jota ei haluta ääneen ilmoittaa-sairaus,vaivakuvaus.
Terveydenhuoltoalalla työskentelevä tuttuni on kertonut, että erikoissairaanhoitoon menee näitä todella paljon nykypäivänä. Meidän piikkiin 👍🏻
Vierailija kirjoitti:
Ei saa näyttää köyhältä ja kipeältä vaikka sitten rahaa ei oliskaan, harmi kun heilläkään ei ole käärinliinassa taskuja. Sanoit "He käyttävät kaikki edut mitä saavat" " lääkärit kirjoittavat heille mielellään verokustanteisia lääkkeitä". Siinäpä se kuultiin, eikö näiden kuuluisi käyttää sekin aika työn etsimiseen, sellaisen löytymiseen ja siellä toimimiseen. Maksaisivat veroja kuten kuuluu tässä maassa. Onko tällainen heille bisnestä, myyvätkö lääkkeitä eteenpäin? Tässä tapauksessa oli kyse ilmeisesti käsikauppatavaroista. Kukaan ei lääkinnällisessä mielessä tarvitse vitamiineja purkista, kaiken saa ravinnosta, katkaisuhoidossa sairaala hoitaa osastolla vitamiinitankkauksen.
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoalalla työskentelevä tuttuni on kertonut, että erikoissairaanhoitoon menee näitä todella paljon nykypäivänä. Meidän piikkiin 👍🏻
Eipä ihme, kun itse ei kantiksena sinne pääse vaikka olisikin tarvetta...
Ehkä tämä ihminen onkin edunvalvonnassa ja kädessä oli edunvalvojan lähettämä ostolupa, eikä kelan tai hyvinvointialueen maksusitoumus. Oon isossa kaupassa töissä ja oon huomannu, että ulkopuoliset helposti luulee edunvalvonnan ostolupaa kelan tai sossun maksariksi ja närkästyy kun paperilla ostetaan esim tupakkaa, meikkejä, leluja, tai ihan mitä tahansa mitä ostoluvassa on määritelty. Kysehän on ihmisen omasta eläkkeestä tai jopa palkasta, ja edunvalvoja valvoo asiakkaansa parasta etua säätelemällä kerralla käytettävää summaa ja sisältöä, koska edunvalvottava ei siihen itse kykene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Provo
Ulkkikset huijaa kelaa minkä ehtii. Alla on bemarit ja päällä merkkivaatteet ja silti ollaan muka köyhiä ja imetään valtiolta kaikki mitä lähtee.
Ne jotka on tulleet tänne isin öljyrahoilla, luuletko oikeasti, että kelan 400 euron avustuksella on heille paskan väliä. Tilillä kun on todennäköisesti kuusinumeroinen summa. Et tunnu edes käsittävän, mitä on oikeasti rikas ihminen. Ei se sitä rumbaa kelan kanssa alennu käymään, että saisi vähän vaihtorahoja. Ei se kelaan käytä aikaansa, kun ei ole pakko.
Olen itsekin nähnyt ulkomaalaisia nuoria miehiä ajelemassa törkyhienoilla autoilla, ei nyt siis pilvin pimein, mutta Turun kokoisessa kaupungissa aina pari - kolme näkee kun keskustassa käy. Ne ei varmasti haali itselleen jotain kelarahoja, herranjumala oikeasti miten voi olla katkera ja köyhä.
Vierailija kirjoitti:
Niinpä, ei kukaan ole kuullut esim Vintedistä, siellä tällaisten merkki - tai "merkki"tuotteiden kauppa käy, ja siistejä vaatteita saa suorastaan halvalla.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen kysymys.
Mikäs vanhallapiialla nyt oli kun kesti 2 minuuttia tulla copypasteamaan?
Vierailija kirjoitti:
Voi v- mikä kommentti. "erikoissairaanhoitoon menee näitä". "meidän piikkiin".
Eikö ihmisiä edes hävetä olla niin katkera? Ja varmaan se sun "terveydenhuollossa työskentelevä tuttu" osaa kertoa, minkä summan ihan kantasuomalaiset alkkikset käyttää verorahoja? Jokainen kantasuomalainen tuntee alkoholistin tai useita, etenkin eläkeikäisissä löytyy näitä. Heidän osastohoitonsa ja haimatulehduksensa ja katkaisuhoitonsa tulee tosi kalliiksi hoitaa.
Erikoissairaanhoitoa nekin kuormittaa!
Jos joku asia ulkkisten kohdalla on hyvä, niin uskonto kieltää juomisen, ja miehen on elätettävä perheensä, ei riitä että nostelee työttömyystukia, vaan on tehtävä vaikka paskaduunia koska on mies. Muuten on suvun hylkiö.
Asiat on harvoin mustavalkoisia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eipä ihme, kun itse ei kantiksena sinne pääse vaikka olisikin tarvetta...
Kuinka niin et pääse? Pääset jos olet oikeasti kipeä ja perustelet asiasi. Jos et silti pääse, tee valitus.
.. tänne valittaminen ei ole sama asia.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalainen tt-asiakas saa kuin reseptillä muutaman lääkkeen, ei saa käsikauppatuotteita. Olisiko nuo saaneet yksityiseltä lääkäriltä reseptiä tuotteisiin tai maksaa itse loput, ilmeisesti ei. Ellei sossu anna maksusitoumusta sellaisiin tuotteisiin. Outoa kyllä.
Kukaan ei saa. Tuskin oli reseptilääkkeitä vitamiinit. Jos olisi, ne haettaisiin kuten muutkin reseptilääkkeet.
Ap on tulkinnut omiaan.
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen kysymys.
Sinähän se olet yksinkertainen, kun et tajua mistään epäkohdista yhtään mitään!
No näitä tarinoita joissa serkun kaima on ollut todistamassa jotain liikkuu todella paljon.