Hämmentävä kokemus apteekissa - maksusitoumus ja merkkivaatteet?
Pakko kysyä, kun jäi vaivaamaan.
Olin tänään hakemassa 85-vuotiaalle mummolleni lääkkeitä. Hän on koko ikänsä tehnyt töitä ja maksanut veroja, ja nyt pienellä eläkkeellä jokainen euro on tiukassa.
Samaan aikaan apteekkiin tuli ulkomaalaistaustainen perhe (tummaihoisia, eivät puhuneet suomea). Äidillä oli todella kalliin näköinen merkkilaukku (näytti aidolta Vuittonilta) ja viimeisen päälle laitetut rakennekynnet, ja heillä oli upouudet Emmaljungan vaunut. He ostivat ison kassillisen tavaraa vitamiineja, kalliita rasvoja yms ja maksoivat kaiken apteekin tiskillä sellaisella paperisella maksusitoumuksella (ilmeisesti Kelasta tai sossusta).
Jäin vain miettimään, että miten tämä yhtälö toimii? Tuntuu jotenkin todella epäreilulta mummuani ja muita vähävaraisia suomalaisia kohtaan, jotka eivät saa edes tarpeelliseen apua, kun toisilla on varaa ylellisyyksiin, mutta lasku menee yhteiskunnalle.
Älkää leimatko rasistiksi, tämä oli vain havainto joka pisti silmään ja surettaa.
Kommentit (146)
Harmi, minun kokemuksiani ei julkaistu. Syy saattaa olla että kerroin elävästä elämästä tapahtumaketjun.
KELA GOLD, vain värikkäille. Se syy tulla Suomeen.
Aloittaja siis väkivalloin riisui tämän henkilön ja varmisti, että vaatteet ovat aitoja, eikä väärennöksiä? Sanoisin, että pahoinpitely. Rikosilmoitus heti.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, minun kokemuksiani ei julkaistu. Syy saattaa olla että kerroin elävästä elämästä tapahtumaketjun.
Oikea elämä on yliarvostettua...eiku..
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se aina menee. Pankissa oppi hyvin, että viimeisen päälle pukeutunut asiakas on persaukinen ja sitten tyypillä, jolla on kalastusliivi, cargoshortsit, prismasta ostettu lippis ja sukat sandaaleissa on aivan hemmetisti rahaa.
Ei rikkaan tarvi koreilla. Ikea Ingmar oli maailman top5 rikkain ja ajoi vanhalla volvolla. Kiinassa avattiin uusi Ikea niin Ingmaria ei vartija päästänyt sisään kun oli niin nuhjuiset vaatteet 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Gigantissahan myyjät ihmettelivät miten ma mut tuli sinne kokoajan ostamaan laatumerkkisiä kodinkoneita maksusitoomuksella. Heti oli joku kelan johtaja kiistämässä. Mutta ihanko tyhjästä myyjät tuon muka keksi?
Kelasta ei todellakaan saa maksusitoumuksia kodinkoneisiin (eikä huonekaluihin, polkupyöriin, kuntosalikorttiin ym.).
Mutta hyvinvointialueen sos.toimesta saa! terv. työntekijä
Vierailija kirjoitti:
Reseptilääkkeisiin voi saada maksarin, käsikauppatuotteisiin ei. Sinällään tunnistan ilmiön että moni ostaa mieluummin merkkivaatteen kuin perusasioita enkä sitä ymmärrä. Terv. Sossu
Saavat lahjoituksina niin paljon perusasioita. Terv. Nähnyt omin silmin
Työpaikat järjestetty tukitoimin, veronmaksat maksaa nekin.
Vierailija kirjoitti:
Ei suomalainen tt-asiakas saa kuin reseptillä muutaman lääkkeen, ei saa käsikauppatuotteita. Olisiko nuo saaneet yksityiseltä lääkäriltä reseptiä tuotteisiin tai maksaa itse loput, ilmeisesti ei. Ellei sossu anna maksusitoumusta sellaisiin tuotteisiin. Outoa kyllä.
Se lukutaito? Tuossahan ei puhuttu reseptilääkkeistä, vaan käsikauppatavarasta, kosmetiikasta ja vitamiineista muunmuuassa... Tuleekohan edes omaan käyttöön vai jopa myyntiin, tällainen runsas haaliminen? Olematta rasisti minäkään, olen kiinnittänyt huomiota myös tällaiseen.
Mä olen apteekissa töissä eikä siellä tuollaista kyllä usein tapahdu.
Vierailija kirjoitti:
Gigantissahan myyjät ihmettelivät miten ma mut tuli sinne kokoajan ostamaan laatumerkkisiä kodinkoneita maksusitoomuksella. Heti oli joku kelan johtaja kiistämässä. Mutta ihanko tyhjästä myyjät tuon muka keksi?
Sit vaan laatukamat tori.fi myyntiin ja uusi kierros KELAAN ja sossuun.
Vierailija kirjoitti:
Provo
Ulkkikset huijaa kelaa minkä ehtii. Alla on bemarit ja päällä merkkivaatteet ja silti ollaan muka köyhiä ja imetään valtiolta kaikki mitä lähtee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan tässä provossa nyt hiukan yritystä sentään, on nyyhkytarina köyhästä mummosta ja kaikkea. Mutta kun ensinnäkin, ne maksusitoumukset taitaa olla ihan sähköisiä nykyään, kun reseptit on sähköisiä, ja sossusta ei makseta mitään "kalliita rasvoja" eikä vitamiineja. Ei välttämättä silti vaikka ne olisi lääkäri määrännyt.
Ja ap on apteekkiasiointi-etäisyydeltä tunnistanut aidon Vuittonin ja sen että vaunut on ollut upouudet :D :D :D
Varmaan tarkkaan ehti ne laukun ompelusaumatkin tutkia joista saadaan tutkittua varmuudella kyseisen laukun aitous🤔🤔
Mene jo eteenpäin, muut on jo eri aiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Kelan maksusitoumus on sähköinen. Ei paperi.
Sitä trolli ei tiedä.
Vierailija kirjoitti:
Näinhän se aina menee. Pankissa oppi hyvin, että viimeisen päälle pukeutunut asiakas on persaukinen ja sitten tyypillä, jolla on kalastusliivi, cargoshortsit, prismasta ostettu lippis ja sukat sandaaleissa on aivan hemmetisti rahaa.
Kuvailit juuri sen luxemburgilaisukon joka huristeli kaksikerrosbussin kokoisesta asuntoauton perästä Smartilla menemään. Täällä Norjassa tuo ei varmaan edes mahdu mihinkään muualle kuin rahvaan leirintäalueelle. Mutta joo, tosiaan myös lippis, sukat sandaaleissa ja möhömaha.
Vierailija kirjoitti:
Tämä toimii niin, että ehkä hän on hankkinut laukkunsa ym. tarvikkeet ennen Suomeen tuloa. Vitamiinit ja voiteet voivat liittyä jonkun sairauden hoitoon. Miksi he olisivat maksusitoumuksen printanneet, eli olisiko ollut kyse jostakin muusta ?
Rusketuskin on hankittu kotimaasta.
Asioista voi keskustella, muttei tällaisten provojen kautta.