Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmentävä kokemus apteekissa - maksusitoumus ja merkkivaatteet?

Vierailija
13.08.2025 |

Pakko kysyä, kun jäi vaivaamaan.

Olin tänään hakemassa 85-vuotiaalle mummolleni lääkkeitä. Hän on koko ikänsä tehnyt töitä ja maksanut veroja, ja nyt pienellä eläkkeellä jokainen euro on tiukassa.

Samaan aikaan apteekkiin tuli ulkomaalaistaustainen perhe (tummaihoisia, eivät puhuneet suomea). Äidillä oli todella kalliin näköinen merkkilaukku (näytti aidolta Vuittonilta) ja viimeisen päälle laitetut rakennekynnet, ja heillä oli upouudet Emmaljungan vaunut. He ostivat ison kassillisen tavaraa vitamiineja, kalliita rasvoja yms ja maksoivat kaiken apteekin tiskillä sellaisella paperisella maksusitoumuksella (ilmeisesti Kelasta tai sossusta).

Jäin vain miettimään, että miten tämä yhtälö toimii? Tuntuu jotenkin todella epäreilulta mummuani ja muita vähävaraisia suomalaisia kohtaan, jotka eivät saa edes tarpeelliseen apua, kun toisilla on varaa ylellisyyksiin, mutta lasku menee yhteiskunnalle.

Älkää leimatko rasistiksi, tämä oli vain havainto joka pisti silmään ja surettaa.

Kommentit (146)

Vierailija
121/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto 

Vierailija
122/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

V

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No Hehheh. . Itseäni aina huvittaa kun apteekin henkilöt kassalla katsovat sitä näyttöä kovinkin tarkkaan, ihan kun kovinkin tärkeää siellä ruudulla lukee. 

Tuo on muuten huono käytäntö tuo maksusitoumus. Tuttavani kertoi, että kun sai TT-tukea ja oli tuo maksusitoumus se toimi niin, että henkilökunta näki näytöltä että sellainen oli ja lätkäisi jonkun tarran siihen että ilmainen ja sen jälkeen kassalle vaan vilautti että 0€. 

Mutta tuo oli niin älytön, että jos ei olisi halunnut tuollaista, sitä ei voinut valita. 

Eikö tuo sodi hieman yksityisyyttä vastaan, että joku apteekin henkilökunnasta näkee kenellä on maksusitoumus? Muutenkaan ei apteekin henkilökunnalle nyt pitäisi kuulua mikään muu kun Kela kortin näyttö jos haluaa sen Kela korvauksen. 

Entäs jos henkilö ei halua mitään apteekin maksusitoumusta vaan haluaa maksaa itse tai sitten  hakea myöhemmin korvausta kuittia vastaan niinkuin ennen vanhaan tehtiin. 

Muistaakseni tuttavani kysyikin Kelalta voiko tuon maksusitoumuksen ottaa pois voimasta jos ei halua, että apteekin henkilökunta ei näe mitään tuollaista sieltä päätteeltä hänen kohdallaan.  Ei saanut vastausta siihen. Myös hänellä kuulemma luki aina päätöksessä, sähköinen maksusitoumus myönnetty,  vaikka ei ollut mitään lääkityksiä eli tuo todellakin lätkäistiin  automaattisesti. 

Todella outo käytäntö. 

Vierailija
124/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos voisi hakea  korvausta kuittia vastaan voi asiakas itse päättää, hakeeko korvausta vai ei  ja tietosuoja pysyisi myös kunnossa. Sellaisille, jotka edelleen haluaisi maksusitoumukset etukäteen, voisi sellaiset järjestää. Tuossakin pitäis olla valinnan vapaus. Sentään henkilökohtaisista asioista kyse. 

Eräs tuttuni joutui ostamaan lääkkeen Ruotsista kun oli käymässä siellä ja sairastui  juuri silloin.  Oli hänen kukkarolle kallis ja laittoi sen TT-hakemukseen. Ei korvattu. Hirveä paperisota. Ensin käsketttiin hakemaan jotain ihme Kela lääke korvausta, mutta sitäkään ei hyväksytty.  Enpä muista perustetta. Ja jos olisi Suomessa ollut, niin olisi korvattu. Luulisi että toinen  Pohjoismaa kelpaa. Ihan sairaala käynti ja reseptilääke.kyllä sitä satasenkin takia papereita pyytelee ja  lähettelee. Ei ehkä parin kympin takia. No, ei kaatanut taloutta, mutta vähän outo juttu. 

Vierailija
125/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tt-tukeen kuuluva maksusitoumus apteekkiin on sähköinen, mitään paperilappuja ei ole. Käsikauppatavaroihin ei ole maksusitoumusta, eli höpö höpöä tuo vitamiinien ja kalliiden rasvojen keräily hyllystä (jos ne on reseptillä, niin silloin niitä ei keräillä itse hyllystä, vaan pyydetään tiskiltä niinkuin reseptilääkkeetkin) Kannattaisi tarkistaa tällaiset asiat, ennenkuin alkaa kirjoittaa provoaan.

Ja kuten viikko sitten sisäasian ministeriö uutisoi jopa 3/4 osaa rahoista menee Ukrainan tulijoille.

Vierailija
126/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se aina menee. Pankissa oppi hyvin, että viimeisen päälle pukeutunut asiakas on persaukinen ja sitten tyypillä, jolla on kalastusliivi, cargoshortsit, prismasta ostettu lippis ja sukat sandaaleissa on aivan hemmetisti rahaa.

Rahat on joko päällä tai pankkitilillä.

Vierailija
127/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No on tässä totuudensiemen.

Olen itse niin monesti todistanut vastaavaa ja aina näitä huivipäitä nämä maksusitoumus asiakkaat, jotka tulkkien kanssa  koko suvun voimin tukkivat koko apteekin ja se asiointi niin hidastakin vielä ja kaikki huutavat.

Vierailija
128/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä surullista, että moni ikänsä töitä tehnyt suomalainen vanhus joutuu jättämään tärkeät lääkkeet hakematta, kun ei ole varaa. 😞

Monella juuri sen verran eläke, että toimeentulotukea ei saa, kun menee parilla kympillä yli sen rajan.

Työntekoko kannattaa??

Sairaat työkyvyttömät ymmärrän täysin, mutta en kyllä sitä, että nuoria muslimi miehiä hakee maksarilla lääkkeitä.

Vierailija
129/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne ostokset menivät todennäköisesti vokin tilille. T. Apteekissa töissä

Vierailija
130/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että olet tulkinnut vähän väärin, maksusitoumus kattaa lähes aina pelkät reseptillä määrätyt lääkkeet. Mutta esim Kela-korvattavat perusvoiteet reseptillä menevät toki maksusitoumukseen. Vitamiinit vain poikkeustapauksissa. Apteekilla on tarkat säännöt mitä sinne sitoumukseen saa laittaa. Asiakkaat toki voivat yrittää saada sinne mitä vaan, mutta siitä sitten heitä valistetaan.

Toki itse ongelman tunnistan, systeemin hyväksikäyttäjiä löytyy valitettavasti, myös ihan kantasuomalaisista.

AP mainitsee, että näki La Roche Posey kalliita tuotteita. Ne ovat ihotautilääkärin kehittämiä tuotteita joita ihotautilääkärit suosittelevat hankaliin ihottumiin. Minulle ainoat tuotteet jotka edes jotenkin auttavat kasvojen ihottumaan. Ei niitä sen halvemmalla saa reseptillä. Ihan hyvin tuollaise

Joo, mutta jos noihin voiteisiin on lääkärin resepti, ja asiakas on tt-tuella ja saa lääkkeet maksusitoumuksella, niin a.) se maksusitoumus on sähköisenä apteekilla, eli mitään paperia ei ole, ja b.) niitä tuotteita ei asiakas itse keräile, vaan apteekin työntekijä katsoo sen reseptin ja noutaa ne tuotteet ja printtaa ja liimaa niihin reseptitiedot. Eli ap:n muka näkemä tilanne, jossa hän näkee asiakkaiden tuotteet ja maksusitoumus paperinkierrätys ei ole mahdollinen.

Tämä on 100% varmuudella täysin keksitty tarina. 

Ei välttämättä ole keksitty. Vokin sitoumukset ovat paperisia. Ostokset maksaa vok.

Vierailija
131/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko tämä kassalla vai reseptitiskillä?

Vierailija
132/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään papereita ei apteekissa tarvita, kaikki löytyy Kela kortilla

Vierailija
133/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tt-tukeen kuuluva maksusitoumus apteekkiin on sähköinen, mitään paperilappuja ei ole. Käsikauppatavaroihin ei ole maksusitoumusta, eli höpö höpöä tuo vitamiinien ja kalliiden rasvojen keräily hyllystä (jos ne on reseptillä, niin silloin niitä ei keräillä itse hyllystä, vaan pyydetään tiskiltä niinkuin reseptilääkkeetkin) Kannattaisi tarkistaa tällaiset asiat, ennenkuin alkaa kirjoittaa provoaan.

Ja kuten viikko sitten sisäasian ministeriö uutisoi jopa 3/4 osaa rahoista menee Ukrainan tulijoille.

Otetaan sotilaskarkurit kiinni ja myydään takaisin.

Rahoitus EU:n kautta.

Vierailija
134/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nosto

Vierailija
135/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalainen tt-asiakas saa kuin reseptillä muutaman lääkkeen, ei saa käsikauppatuotteita. Olisiko nuo saaneet yksityiseltä lääkäriltä reseptiä tuotteisiin tai maksaa itse loput, ilmeisesti ei. Ellei sossu anna maksusitoumusta sellaisiin tuotteisiin. Outoa kyllä.

Onko noilla omia maanmiehiä kelassa ja lääkäreinä töissä, jotka hoitaa kaikenlaisia ekstraa heille? Kiitoksena sitten muutama seteli pöydän alta. Noinhan se korruptio toimii heidän omissa maissa.

Eiköhän niillä seteleillä olisi helpompi vaan maksaa vitamiinit ja rasvat? Ei niihin nyt kovin montaa seteliä mene.

Käsikauppalääkkeet ovat nykyisin törkeän kalliita. Se johtuu siitä, että valtio säännöstelee niin tiukasti reseptilääkkeitä, etteivät toiminimi-apteekkarit tienaa niillä enää.

Siksi apteekkarit perustavat osakeyhtiöitä käsikauppalääkkeiden myyntiä varten ja ottavat voittonsa niistä.

Vierailija
136/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tässä provossa nyt hiukan yritystä sentään, on nyyhkytarina köyhästä mummosta ja kaikkea. Mutta kun ensinnäkin, ne maksusitoumukset taitaa olla ihan sähköisiä nykyään, kun reseptit on sähköisiä, ja sossusta ei makseta mitään "kalliita rasvoja" eikä vitamiineja. Ei välttämättä silti vaikka ne olisi lääkäri määrännyt.

Ja ap on apteekkiasiointi-etäisyydeltä tunnistanut aidon Vuittonin ja sen että vaunut on ollut upouudet :D :D :D

Varmaan tarkkaan ehti ne laukun ompelusaumatkin tutkia joista saadaan tutkittua varmuudella kyseisen laukun aitous🤔🤔

Tikin pituuden ja tikkausten sijainnin näkee jonottaessaan varsin helposti.

Vierailija
137/146 |
29.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

3. Laukku ja vaunut: Sille, joka epäili kykyäni tunnistaa merkkituotteita: Kyseessä oli Louis Vuittonin Neverfull MM Damier Azur -kuosilla. Kyllä, minä tunnistan aidon nahan patinan ja tikkaukset feikistä. Vaunut olivat uudenkarheat Emmaljungan NXT90 -mallia. Ehkä sinä et erota näitä asioita, mutta älä oleta, että muutkaan eivät erota.

Ap tunnistaa aidon nahan patinan jopa kanvaasilaukusta 👍🏻

Sivusta huutelen, mutta laukun hihnat ja koristeet ovat nahkaa.

Vierailija
138/146 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

AP täällä.

Kiitos taas näistä 'olet provo' -kommenteista. Aina sama kaava tällä palstalla: Kun tuo esiin havainnon, joka ei sovi joidenkin punavihreään maailmankuvaan, on helpompi hyökätä viestintuojaa vastaan kuin myöntää tosiasiat.

Teille kaikkitietäville Kelan ja sosiaalitoimen asiantuntijoille tiedoksi:

1. Paperinen maksusitoumus: Kyllä, se OLI paperinen. Aivan selvä A4-kokoinen tuloste, jossa oli leimoja ja allekirjoituksia. En tiedä miksi se ei ollut sähköinen ehkä he olivat vasta saapuneet maahan, heillä ei ole suomalaisia pankkitunnuksia, tai ehkä vastaanottokeskuksilla on eri käytäntö? Farmaseutti tutki sitä paperia pitkään ja näpytteli tietoja koneelle. Turha väittää vastaan, minä olin siinä metrin päässä.

2. Tuotteet: Kuten joku täällä fiksusti mainitsikin (#14), jos tuotteet ovat reseptillä, maksusitoumus käy. Näin selvästi useita isoja purkkeja kalliimpaa apteekin rasvaa (tyyliin Aven

Kärysit puhuessasi punavihreästä maailmankuvasta. Kiristääkö persun esinahka?

Vierailija
139/146 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalainen tt-asiakas saa kuin reseptillä muutaman lääkkeen, ei saa käsikauppatuotteita. Olisiko nuo saaneet yksityiseltä lääkäriltä reseptiä tuotteisiin tai maksaa itse loput, ilmeisesti ei. Ellei sossu anna maksusitoumusta sellaisiin tuotteisiin. Outoa kyllä.

Tosiaan toimeentulotuki kattaa reseptilääkkeet, ei muuta apteekkitavaraa.

Vierailija
140/146 |
30.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

mulla on yksi rasva, jonka saan, ainakin toistaiseksi reseptillä ja kun menen sinne reseptiasiakkaiden puolelle omalla vuorolla istumaan ja pyydän tätä, niin kyllä se käy hakemassa sen hyllystä. ja antaa siitä sitten kuten muitakin lääkkeitä annetaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kolme