Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Hämmentävä kokemus apteekissa - maksusitoumus ja merkkivaatteet?

Vierailija
13.08.2025 |

Pakko kysyä, kun jäi vaivaamaan.

Olin tänään hakemassa 85-vuotiaalle mummolleni lääkkeitä. Hän on koko ikänsä tehnyt töitä ja maksanut veroja, ja nyt pienellä eläkkeellä jokainen euro on tiukassa.

Samaan aikaan apteekkiin tuli ulkomaalaistaustainen perhe (tummaihoisia, eivät puhuneet suomea). Äidillä oli todella kalliin näköinen merkkilaukku (näytti aidolta Vuittonilta) ja viimeisen päälle laitetut rakennekynnet, ja heillä oli upouudet Emmaljungan vaunut. He ostivat ison kassillisen tavaraa vitamiineja, kalliita rasvoja yms ja maksoivat kaiken apteekin tiskillä sellaisella paperisella maksusitoumuksella (ilmeisesti Kelasta tai sossusta).

Jäin vain miettimään, että miten tämä yhtälö toimii? Tuntuu jotenkin todella epäreilulta mummuani ja muita vähävaraisia suomalaisia kohtaan, jotka eivät saa edes tarpeelliseen apua, kun toisilla on varaa ylellisyyksiin, mutta lasku menee yhteiskunnalle.

Älkää leimatko rasistiksi, tämä oli vain havainto joka pisti silmään ja surettaa.

Kommentit (146)

Vierailija
41/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan tässä provossa nyt hiukan yritystä sentään, on nyyhkytarina köyhästä mummosta ja kaikkea. Mutta kun ensinnäkin, ne maksusitoumukset taitaa olla ihan sähköisiä nykyään, kun reseptit on sähköisiä, ja sossusta ei makseta mitään "kalliita rasvoja" eikä vitamiineja. Ei välttämättä silti vaikka ne olisi lääkäri määrännyt.

Ja ap on apteekkiasiointi-etäisyydeltä tunnistanut aidon Vuittonin ja sen että vaunut on ollut upouudet :D :D :D

Varmaan tarkkaan ehti ne laukun ompelusaumatkin tutkia joista saadaan tutkittua varmuudella kyseisen laukun aitous🤔🤔

Vierailija
42/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Gigantissahan myyjät ihmettelivät miten ma mut tuli sinne kokoajan ostamaan laatumerkkisiä kodinkoneita maksusitoomuksella. Heti oli joku kelan johtaja kiistämässä. Mutta ihanko tyhjästä myyjät tuon muka keksi?

Niinhän nämä asiat kiistetään, vaikka joku omin silmin näkisi tapahtuvan...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä toimii niin, että ehkä hän on hankkinut laukkunsa ym. tarvikkeet ennen Suomeen tuloa. Vitamiinit ja voiteet voivat liittyä jonkun sairauden hoitoon. Miksi he olisivat maksusitoumuksen printanneet, eli olisiko ollut kyse jostakin muusta ?

Vierailija
44/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se aina menee. Pankissa oppi hyvin, että viimeisen päälle pukeutunut asiakas on persaukinen ja sitten tyypillä, jolla on kalastusliivi, cargoshortsit, prismasta ostettu lippis ja sukat sandaaleissa on aivan hemmetisti rahaa.

Näinhän se usein menee. 

Aikaan tuli vanhempi mieshenkilö resuisissa vaateissaan vanhalla polkupyörällä autoliikkeeseen ja...Lopun arvaattekin.

Öööö. Ei todellakaan arvata. 

Vierailija
45/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä trollinpaskassa ainoa hyvä asia oli se, että vihdoinkin maksusitoumus oli kirjoitettu oikein. Aina näkee sitä helvetin SITOOOOOOMUSTA. Sitooooooomus.

Vierailija
46/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Gigantissahan myyjät ihmettelivät miten ma mut tuli sinne kokoajan ostamaan laatumerkkisiä kodinkoneita maksusitoomuksella. Heti oli joku kelan johtaja kiistämässä. Mutta ihanko tyhjästä myyjät tuon muka keksi?

Tässähän se helvetin sitoooooooooomus tulikin taas vaihteeksi. 🥱🥱🥱

Vierailija
47/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kun olin töissä yhdessä tunnetussa vaatekaupassa kerran yksi perhe tuli paperisen 500euron maksusitoumuksen kanssa. Maksajana oli joku kirkko/seurakunta/ kristillinen yhdistys. Tästä on aikaa noin 5 vuotta. Uskon, että vieläkin tälläiset maksusitoumukset on paperisena. 

Verorahoja ne kirkonkin rahat ovat, samaa rahan pyöritystä !

Vierailija
48/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No muisteleppa vuotta 2015. Sieltä tultiin geelitukat, merkkivaattee ja uusimmat iphonet ojossa, vain henkkarit olivat hukkuneet matkalla.

Kuten myös paperit hukkuvat välimereen mutta kun rantaan päästään niin rööki suuhun ja luuri korvalle !

Vierailija
49/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epäilen että olet tulkinnut vähän väärin, maksusitoumus kattaa lähes aina pelkät reseptillä määrätyt lääkkeet. Mutta esim Kela-korvattavat perusvoiteet reseptillä menevät toki maksusitoumukseen. Vitamiinit vain poikkeustapauksissa. Apteekilla on tarkat säännöt mitä sinne sitoumukseen saa laittaa. Asiakkaat toki voivat yrittää saada sinne mitä vaan, mutta siitä sitten heitä valistetaan.

Toki itse ongelman tunnistan, systeemin hyväksikäyttäjiä löytyy valitettavasti, myös ihan kantasuomalaisista.

Vierailija
50/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siksi suomalaisille ei riitä rahaa kun ne menee näille ma muille. Kuvottavaa. Ne sais kaikki potkasta sinne mistä on tullutkin!!!

Vierailija
51/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

3. Laukku ja vaunut: Sille, joka epäili kykyäni tunnistaa merkkituotteita: Kyseessä oli Louis Vuittonin Neverfull MM Damier Azur -kuosilla. Kyllä, minä tunnistan aidon nahan patinan ja tikkaukset feikistä. Vaunut olivat uudenkarheat Emmaljungan NXT90 -mallia. Ehkä sinä et erota näitä asioita, mutta älä oleta, että muutkaan eivät erota.

Ap tunnistaa aidon nahan patinan jopa kanvaasilaukusta 👍🏻

Vierailija
52/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsiperheen vitamiinit se kassan kaataa niinkö. 

Mieti ap niitä suomalaisten päihdevanhempien maksareita, sata tonnia kuntoutukseen tai tuettuun asumiseen on pikkuraha, eikä mitään takeita että raha kannattaa sijoittaa. 

Vierailija
53/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei suomalainen tt-asiakas saa kuin reseptillä muutaman lääkkeen, ei saa käsikauppatuotteita. Olisiko nuo saaneet yksityiseltä lääkäriltä reseptiä tuotteisiin tai maksaa itse loput, ilmeisesti ei. Ellei sossu anna maksusitoumusta sellaisiin tuotteisiin. Outoa kyllä.

Onko noilla omia maanmiehiä kelassa ja lääkäreinä töissä, jotka hoitaa kaikenlaisia ekstraa heille? Kiitoksena sitten muutama seteli pöydän alta. Noinhan se korruptio toimii heidän omissa maissa.

Oletteko miettineet, millaisessa yhteiskunnassa me vanhenemme, kun suomalaiset ei tee lapsia mutta somalit kyllä tekee. 

Niin, me vanhenemme Somaliassa. Mitäkähän meidän oikeudet tai ylipäätään hyvinvointi silloin on? 

Vierailija
54/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No nehän tulikin tänne iphoneja kantaen merkkivaatteissa, jota suomen sossuporukka katseli huulipyöreänä, joten eihän saavutetuista eduista voi luopua.

Vierailija
55/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Epäilen että olet tulkinnut vähän väärin, maksusitoumus kattaa lähes aina pelkät reseptillä määrätyt lääkkeet. Mutta esim Kela-korvattavat perusvoiteet reseptillä menevät toki maksusitoumukseen. Vitamiinit vain poikkeustapauksissa. Apteekilla on tarkat säännöt mitä sinne sitoumukseen saa laittaa. Asiakkaat toki voivat yrittää saada sinne mitä vaan, mutta siitä sitten heitä valistetaan.

Toki itse ongelman tunnistan, systeemin hyväksikäyttäjiä löytyy valitettavasti, myös ihan kantasuomalaisista.

AP mainitsee, että näki La Roche Posey kalliita tuotteita. Ne ovat ihotautilääkärin kehittämiä tuotteita joita ihotautilääkärit suosittelevat hankaliin ihottumiin. Minulle ainoat tuotteet jotka edes jotenkin auttavat kasvojen ihottumaan. Ei niitä sen halvemmalla saa reseptillä. Ihan hyvin tuollaiseen on voinut saada maksusitoumuksen, jos lääkäri kirjoittaa lausunnon.

Valitettavasti itse olen eläkeläinen ja itse maksan rasvani.

Vierailija
56/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kriittinen olen itsekin, mutta tämä nyt oli aivan höpöprovo.

Vierailija
57/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siksi suomalaisille ei riitä rahaa kun ne menee näille ma muille. Kuvottavaa. Ne sais kaikki potkasta sinne mistä on tullutkin!!!

Kuinka niin suomalaisille ei riitä rahaa? Miljardeja käytetään sotepuolella ihan suomalaisille. Eikö sinusta muutama miljardi riitä vai? Joku vitamiinipurkki kaataa kassan? 

Vierailija
58/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näinhän se aina menee. Pankissa oppi hyvin, että viimeisen päälle pukeutunut asiakas on persaukinen ja sitten tyypillä, jolla on kalastusliivi, cargoshortsit, prismasta ostettu lippis ja sukat sandaaleissa on aivan hemmetisti rahaa.

Mä opin tän jo kesätöissä tavarataloissa 70-luvulla. Mutta myös monilla asiakaspalvelijoilla on ennakkoluuloja toisten rahatilanteesta ulkonäön perusteella.

Vierailija
59/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No muisteleppa vuotta 2015. Sieltä tultiin geelitukat, merkkivaattee ja uusimmat iphonet ojossa, vain henkkarit olivat hukkuneet matkalla.

Nää mitkä tulee eivät ole mitään köyhää porukkaa. Juuri oli juttu missä valittelivat miten paljon maksoi tulla suomeen ja sitten iso pettymys kun tää on niin paska maa. Jos on varaa maksaa isot summat (kymppitonni plus?) tullakseen suomeen elintaso shoppailemaan, niin eipä ole pikku rahasta puutetta.

Ei tietenkään ole köyhää porukkaa. Matkustaminen maksaa. 

Mieti itse, jos suomesta olisi pakko lähteä, millainen porukka täältä ensin pääsee lähtemään. Varakkaat tietenkin. Ja jättäisikö ne iphonensa kotiin? No ei tietenkään. 

Köyhimmät jää niille sijoilleen. 

Vierailija
60/146 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa ei kyllä näy tuolla tavalla pukeutuvia erivärisiä ihmisiä. Kaiken lisäksi, pitäisikö näyttää surkealta, se kai tämän ajatuksen takana on. Entäpä jos hän on vain tyylikäs. Tuskin oli aito laukku, ap vaan on niin hönö juntti ettei tunnista. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yksi