Hämmentävä kokemus apteekissa - maksusitoumus ja merkkivaatteet?
Pakko kysyä, kun jäi vaivaamaan.
Olin tänään hakemassa 85-vuotiaalle mummolleni lääkkeitä. Hän on koko ikänsä tehnyt töitä ja maksanut veroja, ja nyt pienellä eläkkeellä jokainen euro on tiukassa.
Samaan aikaan apteekkiin tuli ulkomaalaistaustainen perhe (tummaihoisia, eivät puhuneet suomea). Äidillä oli todella kalliin näköinen merkkilaukku (näytti aidolta Vuittonilta) ja viimeisen päälle laitetut rakennekynnet, ja heillä oli upouudet Emmaljungan vaunut. He ostivat ison kassillisen tavaraa vitamiineja, kalliita rasvoja yms ja maksoivat kaiken apteekin tiskillä sellaisella paperisella maksusitoumuksella (ilmeisesti Kelasta tai sossusta).
Jäin vain miettimään, että miten tämä yhtälö toimii? Tuntuu jotenkin todella epäreilulta mummuani ja muita vähävaraisia suomalaisia kohtaan, jotka eivät saa edes tarpeelliseen apua, kun toisilla on varaa ylellisyyksiin, mutta lasku menee yhteiskunnalle.
Älkää leimatko rasistiksi, tämä oli vain havainto joka pisti silmään ja surettaa.
Kommentit (146)
Vierailija kirjoitti:
Mummon olisi pitänyt tehdä enemmän töitä, että olisi saanut paremman eläkkeen
Olen mummo ja mulla on pieni eläke seuraavista syistä. Eläkekertymä alkoi 23 v. Hoidin kolme lasta kotona ilman kotihoidon tukea, ei kertymää, opiskelin 6 v, ei kertymää. Opiskelusta huolimatta keskipalkka ja työttömyysjakso.
Työtä aloin tehdä 12 v kesäisin ja 15 vuotiaana normityössä.
Besserwisserinä varmaan tiedät jokaisen ihmisen työhistorian.👹
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että olet tulkinnut vähän väärin, maksusitoumus kattaa lähes aina pelkät reseptillä määrätyt lääkkeet. Mutta esim Kela-korvattavat perusvoiteet reseptillä menevät toki maksusitoumukseen. Vitamiinit vain poikkeustapauksissa. Apteekilla on tarkat säännöt mitä sinne sitoumukseen saa laittaa. Asiakkaat toki voivat yrittää saada sinne mitä vaan, mutta siitä sitten heitä valistetaan.
Toki itse ongelman tunnistan, systeemin hyväksikäyttäjiä löytyy valitettavasti, myös ihan kantasuomalaisista.
AP mainitsee, että näki La Roche Posey kalliita tuotteita. Ne ovat ihotautilääkärin kehittämiä tuotteita joita ihotautilääkärit suosittelevat hankaliin ihottumiin. Minulle ainoat tuotteet jotka edes jotenkin auttavat kasvojen ihottumaan. Ei niitä s
Ja siellä on rajaton piikki auki, niinpä niin.
Aloituksessa vielä lopuksi "älkää leimatko rasistiksi" ja mutta myöhemmin aloittajan kommentissa kiukustuminen että eikö sovi punavihreään agendaanne 😂
Voisko vielä vähän enemmän haista persun tehtailemalta keksityltä tarinalta?
On mahdollista koska ei ole suomalainen. Tavallinen suomalainen kuten minä itse saa vain tietyn määrän tärkeitä lääkkeitä. Itse osta halvimmat vitamiinit Lidlistä.
Käsittämätöntä.
persut itkee että heitä syrjitään kun av-palstalta poistuu joskus heidän rasistisia kirjoituksia
silti tämmöiset täysin keksityt tarinat saa olla ylhäällä viikkotolikulla
"Kärysit puhuessasi punavihreästä maailmankuvasta. Kiristääkö persun esinahka?"
Myös aloituksessa selviä merkkejä persuprovoilusta: valehtelijan tunnistaa siitä, että tarinassa on liikaa yksityiskohtia, kuten aloittajalla tämä 85-vuotiaa mummo jonka lääkkeitä ollaan hakemassa.
Ja tosiaan, kuten moni on jo todennut, kelan maksusitoumukset ovat sähköisenä ja niillä saa vain reseptilääkkeitä.