Hämmentävä kokemus apteekissa - maksusitoumus ja merkkivaatteet?
Pakko kysyä, kun jäi vaivaamaan.
Olin tänään hakemassa 85-vuotiaalle mummolleni lääkkeitä. Hän on koko ikänsä tehnyt töitä ja maksanut veroja, ja nyt pienellä eläkkeellä jokainen euro on tiukassa.
Samaan aikaan apteekkiin tuli ulkomaalaistaustainen perhe (tummaihoisia, eivät puhuneet suomea). Äidillä oli todella kalliin näköinen merkkilaukku (näytti aidolta Vuittonilta) ja viimeisen päälle laitetut rakennekynnet, ja heillä oli upouudet Emmaljungan vaunut. He ostivat ison kassillisen tavaraa vitamiineja, kalliita rasvoja yms ja maksoivat kaiken apteekin tiskillä sellaisella paperisella maksusitoumuksella (ilmeisesti Kelasta tai sossusta).
Jäin vain miettimään, että miten tämä yhtälö toimii? Tuntuu jotenkin todella epäreilulta mummuani ja muita vähävaraisia suomalaisia kohtaan, jotka eivät saa edes tarpeelliseen apua, kun toisilla on varaa ylellisyyksiin, mutta lasku menee yhteiskunnalle.
Älkää leimatko rasistiksi, tämä oli vain havainto joka pisti silmään ja surettaa.
Kommentit (146)
Ainoastaan työperäisessä tapaturmassa sain työterveyslääkärin lähetteellä muovikassillisen romppeita kaikkea mahdillusta apteekista. Vakuutusyhtiö maksoi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveydenhuoltoalalla työskentelevä tuttuni on kertonut, että erikoissairaanhoitoon menee näitä todella paljon nykypäivänä. Meidän piikkiin 👍🏻
Eipä ihme, kun itse ei kantiksena sinne pääse vaikka olisikin tarvetta...
Ei edes persut ole näin sekaisin!
Noille maksetaan kaikki kun kehtaavat pyytää. Perheen mies on todennäköisesti diileri. Epäilijät tuskin asuvat tulijalähiöissä, ma muilla on usein Louis Vuittonia ja Guccia, ihan aidoilta tuotteilta vaikuttavat.
Vierailija kirjoitti:
ÄLÄ VALITA
SINÄ, KYLLÄ, JUURI SINÄ, ÄÄNESTIT TÄMÄN PUOLESTA
Kerroin teille kaikille todella tarkkaan ja monta kertaa, että persuja tulee äänestää ja heidän on PAKKO päästä pääministeripuolueeksi, mutta te vain haukuitte minua.
Nyt te olette saanet kirjaimellisesti minkä puolesta äänestitte, mutta ei nyt kelpaakkaan? Mutta ette silti aio äänestää persuja?
HÄVETKÄÄ!
Pershuorat ovat tehneet itsestään äänestyskelvottoman suomalaisia kurjistamalla. Maahanmuuttolinjaukset olisivat hyvät, mutta ei tällä hinnalla mitä kamalaa vahinkoa pershuorat tekee suomalaisille silmittömillä leikkauksilla ja työelämähalpuutuksilla voi katsoa sivusta ja jättää huomiotta. Eli joo, ei kelpaa.
Mikä saa ap kirjoittamaan rasistisia provoja?
Mä näin pankissa kun xx - perhe tuli paperilapun kanssa tiskille ja sai Kelan piikkiin 20 000€ käteistä.
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen kysymys.
Älä leimaa rasistiksi! Sen minkä toiset saavat ilmaiseksi maksaa muut .
Ruotsissa sama systeemi. Swedpankin kortilla/sosiaaliin kytketty maksetaan isot vaunulliset ruokaa ja limsaa, sipsejä , karkkia ym tarpeetonta.Koko karavaani on onnellinen.
Vierailija kirjoitti:
Mummon olisi pitänyt tehdä enemmän töitä, että olisi saanut paremman eläkkeen
Oletkos itse tehnyt töitä ollenkaan?
Vierailija kirjoitti:
Mä olen apteekissa töissä eikä siellä tuollaista kyllä usein tapahdu.
Mutta se yksikin "tapahtuma" on liikaa suomalaisille veronmaksajille.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä olen apteekissa töissä eikä siellä tuollaista kyllä usein tapahdu.
Mutta se yksikin "tapahtuma" on liikaa suomalaisille veronmaksajille.
Tapahtuma? Eli voit kuvitella eri tapahtumia ja ne muuttivat yhtäkkiä todeksi?
Vierailija kirjoitti:
Noille maksetaan kaikki kun kehtaavat pyytää. Perheen mies on todennäköisesti diileri. Epäilijät tuskin asuvat tulijalähiöissä, ma muilla on usein Louis Vuittonia ja Guccia, ihan aidoilta tuotteilta vaikuttavat.
Niin vaikuttavat, mutta feikkejä ne ovat. Esim. Turkissa on feikkitavaraa kaikki torit täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Epäilen että olet tulkinnut vähän väärin, maksusitoumus kattaa lähes aina pelkät reseptillä määrätyt lääkkeet. Mutta esim Kela-korvattavat perusvoiteet reseptillä menevät toki maksusitoumukseen. Vitamiinit vain poikkeustapauksissa. Apteekilla on tarkat säännöt mitä sinne sitoumukseen saa laittaa. Asiakkaat toki voivat yrittää saada sinne mitä vaan, mutta siitä sitten heitä valistetaan.
Toki itse ongelman tunnistan, systeemin hyväksikäyttäjiä löytyy valitettavasti, myös ihan kantasuomalaisista.
AP mainitsee, että näki La Roche Posey kalliita tuotteita. Ne ovat ihotautilääkärin kehittämiä tuotteita joita ihotautilääkärit suosittelevat hankaliin ihottumiin. Minulle ainoat tuotteet jotka edes jotenkin auttavat kasvojen ihottumaan. Ei niitä sen halvemmalla saa reseptillä. Ihan hyvin tuollaiseen on voinut saada maksusitoumuksen, jos lääkäri
Joo, mutta jos noihin voiteisiin on lääkärin resepti, ja asiakas on tt-tuella ja saa lääkkeet maksusitoumuksella, niin a.) se maksusitoumus on sähköisenä apteekilla, eli mitään paperia ei ole, ja b.) niitä tuotteita ei asiakas itse keräile, vaan apteekin työntekijä katsoo sen reseptin ja noutaa ne tuotteet ja printtaa ja liimaa niihin reseptitiedot. Eli ap:n muka näkemä tilanne, jossa hän näkee asiakkaiden tuotteet ja maksusitoumus paperinkierrätys ei ole mahdollinen.
Tämä on 100% varmuudella täysin keksitty tarina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kelan maksusitoumus on sähköinen. Ei paperi.
Ja senkö ei muka voisi printata?
Ei, sitä ei voi printata, koska se on sähköisenä apteekin järjestelmässä, ei asiakkaalla itsellään.
Ootko mahdollisesti venäjän trolli, kun ei oikein tuo suomen kirjoittaminen suju?
Vierailija kirjoitti:
AP täällä.
Kiitos taas näistä 'olet provo' -kommenteista. Aina sama kaava tällä palstalla: Kun tuo esiin havainnon, joka ei sovi joidenkin punavihreään maailmankuvaan, on helpompi hyökätä viestintuojaa vastaan kuin myöntää tosiasiat.
Teille kaikkitietäville Kelan ja sosiaalitoimen asiantuntijoille tiedoksi:
1. Paperinen maksusitoumus: Kyllä, se OLI paperinen. Aivan selvä A4-kokoinen tuloste, jossa oli leimoja ja allekirjoituksia. En tiedä miksi se ei ollut sähköinen ehkä he olivat vasta saapuneet maahan, heillä ei ole suomalaisia pankkitunnuksia, tai ehkä vastaanottokeskuksilla on eri käytäntö? Farmaseutti tutki sitä paperia pitkään ja näpytteli tietoja koneelle. Turha väittää vastaan, minä olin siinä metrin päässä.
2. Tuotteet: Kuten joku täällä fiksusti mainitsikin (#14), jos tuotteet ovat reseptillä, maksusitoumus käy. Näin selvästi useita isoja purkkeja kalliimpaa apteekin rasvaa (tyyliin Aven
Ja sen kun jatkat provoamistasi. Jos ne voiteet olis reseptillä ja maksusitoumuksen piirissä, niin et olisi voinut nähdä niitä kassalla, koska apteekin työntekijä olisi pakannut ne kassiin siinä reseptitiskillä, eikä niitä kassalla enää näytetä tai oteta esille.
Haiskahtaa persujen trollitehtaalta.
Vierailija kirjoitti:
Ja niin täysin varmaksi onkin. Tää ois ollut sentään hitusen uskottavampi ilman nyyhkytarina koko ikänsä ahkerasti töitä tehneestä vähävaraisesta mummosta, mutta se jo itsessään paljasti tarinan keksityksi heti alkuunsa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja niin täysin varmaksi onkin. Tää ois ollut sentään hitusen uskottavampi ilman nyyhkytarina koko ikänsä ahkerasti töitä tehneestä vähävaraisesta mummosta, mutta se jo itsessään paljasti tarinan keksityksi heti alkuunsa.
Joo, hyvä kirjoittamaan, mutta nyyhkytarina vie terän.
Oisko Turkkila laskettu ihan palstalle?
Vierailija kirjoitti:
Mikä saa ap kirjoittamaan rasistisia provoja?
Järjen köyhyys...
Vierailija kirjoitti:
Yksinkertaisen ihmisen yksinkertainen kysymys.
Johon sinä, ilmeisesti moninkertainen ihminen, et kuitenkaan osannut vastata. Muuta kuin yrittämällä olla ivallinen ja ylimielinen.
Siis mitä menee??? Kenen piikiin?
Jos sinulla olisi tuttu erikoissairaanhoidossa, ei hän tiedä mitään kenen piikkiin kukakin siellä adioi. Laskutus on ihan eri asia.
Täyttä höpöhöpöä taas.