Miehen rahankäyttö alkaa ärsyttää. Olenko kohtuuton?
Olen ollut yhdessä mieheni kanssa nyt 4 vuotta. Hän on ihana ja kiltti, mutta hänen tapansa tuhlata rahaa omiin juttuihinsa alkaa todella nyppiä.
Tilanne on se, että minä opiskelen vielä (valmistun vuoden päästä) ja tuloni ovat pienet (opintotuki + satunnaiset viikonlopputyöt). Mieheni on hyväpalkkaisessa IT-työssä (n. 8000€/kk). Asumme hänen omistamassaan asunnossa, jossa maksan vain yhtiövastikkeen ja puolet ruoista.
Ongelma on, että mies ostaa jatkuvasti kalliita harrastusvälineitä, käy ulkona kavereidensa kanssa kalliissa ravintoloissa ja matkustelee. Viimeksi hän osti 4000 euron sähköpyörän.
Samaan aikaan minä joudun laskemaan jokaista senttiä ja minulla ei ole varaa edes uusiin talvikenkiin. Kun otin asian puheeksi, mies sanoi että ne ovat hänen rahojaan ja hän saa tehdä niillä mitä haluaa, koska hän maksaa jo suurimman osan yhteisistä kuluistamme.
Minusta tuntuu epäreilulta, että hän elää luksuselämää ja minä kituutan vieressä. Eikö parisuhteessa kuuluisi jakaa elintasoa? Vai olenko vain kateellinen ja kiittämätön, kuten hän väittää?
Kommentit (70)
Jos miehesi on niin ihana, niin kyllähän ne sun ärsytyksen tunteet ovat ihan oma päänsisäinen ongelmasi. Vai haluaisitko itse elättää toista aikuista vuosikausia?
Vierailija kirjoitti:
"Kuinka paljon maksat puolisollesi siitä, että hän siivoaa? Kai maksat ihan tessin määräämän siivoojatunnit?
Koska ethän sä lokki halua olla, eikö niin? Sama ruuanlaitossa ja muussa"Jutun juoni oli se, että silloin kun sulla on hyvä kumppani, niin tällaisia asioita joita esität, ei tarvitse edes miettiä. Meitä ei kumpaakaan kiinnosta työnjako millään tavalla, vaan homma vaan toimii. Vaimoni siivoaa enemmän kun minä taas teen lähes kaiken ruuan.
Silloin kun se kumppani on huono, niin silloin ei muuta tehdäkään kun mietitään meneekö kaikki tasan ja eikö mene ja miksi ei mene. Näin miehenä ja ylipäätään miesten kannalta ajateltuna ns. täysin turhia naisia on tämä maa aivan täynnä (sama se varmaan on miestenkin suhteen). Mutta, ajattelin asiat ja julistin tulevalle vaimolleni että homma tulee toimimaan näin - ota tai jätä. Ja hän otti, ja kaikki on oikeastaan aika priimaa, kun tarkemmin miettii.
Mitä mitä... sielläkö nyt myönsitkin itse olevasi lokki
Mitä oikein lokkeilet muiden siivillä?
Et ole. Eksän kanssa oli tuollainen tilanne, mutta olen edelleen sitä mieltä ettei tämä vaan tajunnut miten tiukkaa minulla oli. Oli siis kasvanut hyvätuloisessa perheessä eikä tämän ollut ikinä tarvinnut miettiä rahankäyttöään, tämän mielestä se etten halunnut ostaa joitain asioita oli sitä etten sallinut itselleni kivoja asioita. Vaikka kerroin avoimesti vaikka että minulla oli esim. 500e tilillä, tälle tuli muutaman hänen mielestään pienen yhteisen ostoksen jälkeen täytenä shokkina että minulla olikin enää vain 300e tilillä. Tämä myös painosti usein vaikkapa ulkoina ruokailuun tai johonkin hankintaan, mikä ärsytti koska usein jouduin sitten tinkimään omista oikeasti tarpeellisista hankinnoista.
Vierailija kirjoitti:
Et ole. Eksän kanssa oli tuollainen tilanne, mutta olen edelleen sitä mieltä ettei tämä vaan tajunnut miten tiukkaa minulla oli. Oli siis kasvanut hyvätuloisessa perheessä eikä tämän ollut ikinä tarvinnut miettiä rahankäyttöään, tämän mielestä se etten halunnut ostaa joitain asioita oli sitä etten sallinut itselleni kivoja asioita. Vaikka kerroin avoimesti vaikka että minulla oli esim. 500e tilillä, tälle tuli muutaman hänen mielestään pienen yhteisen ostoksen jälkeen täytenä shokkina että minulla olikin enää vain 300e tilillä. Tämä myös painosti usein vaikkapa ulkoina ruokailuun tai johonkin hankintaan, mikä ärsytti koska usein jouduin sitten tinkimään omista oikeasti tarpeellisista hankinnoista.
Tää on niin tuttua. Minunkin mies usein painostaa, että "käytäskö ulkona syömässä". Ihan hirveä ihminen!
Opintotuki on niin pieni rttei tuossa ole mitään järkeä. Ilman miestä saisit asumistukeakin.
Nää miehet ei itse koskaan sairastu vakavasti tai jää työttömiksi jolloin saattavat tarvita kumppanilta rahallista tukea? Silloin sitten nainen sanoo vaan että no voivoi maksa puolet.
Mies aikoo hyötyä sinusta maailman tappiin asti jos annat. Erotessa sinulle ei jää mitään joten älä nyt missään nimessä köyhdy enempää miehen vuoksi. Mies saa laittaa omat rahansa ihan mihin lystää. Sinä tässä hölmö olet siinä, mihin sinä laitat rahasi.
Vierailija kirjoitti:
Mieti hetki millaista elämäsi olisi ilman miestä? Noniin. Vieläkö ruikutat?
Ja joo menin naisvihaiseen provoon.
Aika monella elämä on parempi ilman tuollaista miestä. Voi jopa löytyä astetta parempi mies. Ei vaan kannata muuttaa yhteen.
Ymmärrän tunteitasi jossain määrin.
Kuten joku jo sanoi, toiselta ei voi odottaa, että tämä maksaa kaikkea ylimääräistä sinulle.
Miehelläsi on oikeus käyttää rahansa kuten hän haluaa. Ja on väärin kieltää häntä ostamasta itselleen kivoja asioita. Jos yrität kieltää sen niin kuulostat kieltämättä kateellislta. Ei hänen tarvitse jättää harrastusvälinettä ostamatta vain jotta sinun ei tulisi paha mieli. Mutta samalla pidän miehen valintoja kyseenalaisina, jos hän ei halua auttaa sinua.
Minun ja mieheni filosofia on, ettei suhteessa voi olla kahta eri elintasoa. Ei voi olla niin, että yksi syö ravintolassa sisäfilettä ja toinen katselee vierestä. En siis ikinä kehtaisi ostella itselleni kaikkia kivoja harrastejuttuja, jos samaan aikaan kumppani kulkee rikkinäisiä vaatteissa. Eli jos ostaisin itselleni harrastevälineitä niin voin myös ostaa miehelle ne uudet talvikengät.
Mieti hetki millaista elämäsi olisi ilman miestä? Noniin. Vieläkö ruikutat?
Ja joo menin naisvihaiseen provoon.